Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Just sitä alempaa mikrokytkintä tarkoitan.
    Halkaisin sen mattoveitsellä kahdeksi, puhdistin sisuksen 'kontaktikliinerillä', annoin kuivua ja liimasin osat yhteen.

    Tosin suurin vaikutus satunnaisiin kosketushäiriöitten loppumiseen taisi olla sillä, että säädin mokkulan parempaan asentoon, jolloin se kytkinnyppylä painui syvemmälle, kun kaasuläpän sulki.

    Taisin alunperin SJM-autotechnikin sivuilta lukea, että satunnaisiin kosketushäikkiin olisi auttanut mokkulan sisäisten juotosten uudelleenkolvaus (suurennuslasin kanssa).

    Jos epäilet kytkimen toimimista, niin erilaisia mikrokytkimiä saa elektroniikkakaupoista. Pientä väsäämistä niiden paikalleenasentaminen voi ehkä vaatia mutta hintavertailussa voittavat alkuperäiset; marmorilta tyhjäkäynti- ja täyskaasukytkin -paketti on muistaakseni satasen luokkaa.

    Comment


    • Mulla on tollanen profiilin mukainen kulkine eli Coupe Quattro 2.8 koneella ja katsastuksessa sitten ilmeni ettei päästöt ole oikein kohdallaan.

      Tuossa kuva
      http://img193.imageshack.us/img193/218/pstt.jpg

      Käsittääkseni lambda-anturi on ainakin vaihdon tarpeessa. Mitä muuta?

      Comment


      • Katti tai katit on ainakin aika tehottoman oloisia, kun happea on noin paljon. -Kylmä/iä tai vainaa. Lambda-arvo johtuu sitten jostain muusta. Anturin vaihdosta voisi tosiaan sen homman kanssa aloittaa.

        Comment


        • Aikaisempaan tekstiini viitaten: Huoltovihkosen mukaan katalysaattorit (molemmat) vaihdettu 4v/60tkm sitten ja lambda-anturit (2 kpl) vaihdettu samoihin aikoihin. Näillä näkymin tulpat ja johdot menossa vaihtoon, jahka saan johdot käsiini. Ilmoittelen sitten miten käy.

          Lambdat näyttää olevan Biltemasta peräisin. Olisiko syytä uskoa että lambdassa/lamboissa vikaa?

          Comment


          • Riippuu ihan mikä valmistaja noissa lambdoissa on.. mutta forumilta sen verran saanut kuvaa asiasta, että alkuperäiset on olleet tarvikkeita paremmat noin yleisesti.

            Comment


            • Auto kävi tänään päästötestissä ja läpi meni. Selvisin tulppien ja johtojen vaihdolla. Hyvä niin. :)

              Comment


                Käytin lötkön tänään leimalla:
                Koodi:
                CO 0.67 / 3.50 %
                HC 264 / 600 ppm
                CO2 13.90 %
                O2 1.5 / 5.00 %
                Leima tuli, tosin huomautus puuttuvasta rekisterikilven valosta.

                Mitenkäs nyt on kun rekisteriotteessa lukee erikoisehdoissa: Monipistesuihkutus, Katalysaattori, Happitunnistin, muttei ole mainintaa 'Vähäpäästöinen'. Auto on mallia 1990.

                Kun katalysaattori lukee erikoisehdoissa, sitä ei sieltä ilmeisesti rahallakaan saa pois, vai saako? Eikös katista saanut jonkun 4000mk verotusarvon hyvityksen tuolloin aikoinaan?

                Jotain häikkää tuolla on kun HC:t on ennen pyörineet 20-50 ppm tienoilla ja olisi mennyt läpi vähäpäästöisenäkin.

                En juuri havainnut imupuolella vuotoja, tulpat ja johdot on uudet, öljyä huohottaa jonkin verran läpi ja pakoputken liitoksien kohdalla on vähän nokea puskenut sauman läpi. Pakosarjaa syynäsin ihan kunnolla peilin ja valon kanssa en löytänyt sieltä semmoisia värimuutoksia joiden perusteella olisi voinut olettaa että se olisi halki.

                Comment


                  Paljos sillä lambdalla on nyt ajettu? Ei selvästikään ole vähäpäästöinen, koska 600 raja. Katti pitää olla, kun noin lukee, mutta eihän siitä kuorien läpi näe...

                  Comment


                    Lambdan taisi Nuutinen vaihtaa lumisateessa PT:n pihalla 2005 heinäkuussa ennenkuin ehti kissaa sanoa. Sen jälkeen ajettu n. 75tkm.

                    Mistä näen rekisteriotteesta että mitä päästörajaa autolle pitää noudattaa?

                    Comment


                    • audi 2.7T korkea häkäarvo

                      Oliskos kellään hyviä vinkkejä mistä lähteä vikoja etsimään, kun ei menny audi leimasta läpi liian suurien pästöjen takia, vikakoodit luettu sieltä ei mitään apua!

                      Häkäarvo oli yli 4,0% kierroksilla mitattaessa, tyhjäkäynnillä ihan sallituissa arvoissa.

                      Comment


                        Katalysaattorit, lambdat, tulpat ja puolat noin aluksi. Joskin hieman hämmentää, että tyhjäkäynnillä kelpasi. Se voisi johdattaa vian myös maffiin. Imuvuodot kannattaa myös katsoa läpi.

                        Comment


                        • joo itellä tuli kans mieleen tulpat ja mahdolliset ahtovuodot! Lambdoissa jos olis niin eikös siitä pitäisi jäädä vikamuistiin jotain tietoa?

                          Onkos kellään tietoa onko tuossa A6 2.7T:ssä sama maffi kuin RS4:ssa?

                          Comment


                          • Eri maffi. Joo vikakoodit kannattaa lukea, pitäisi jäädä esim. lambdarajojen ylityksestä. Myös kaikki päästöarvot voisi laittaa näkyville.

                            Comment


                            • Joo tässä on vielä nuo päästöarvot.

                              Tyhjäkäynnillä CO%=0,10 HC ppm=21 O2=0,2 CO2=1497 Lambda=1010

                              Kierroksilla CO%=4,11 HC ppm=121 O2=0,1 CO2=1258 Lambda=0886

                              Comment


                                Kaiken ollessa kunnossa, pitäisi HC:n painua nolliin (raja 100ppm). Kierroksilla seos on rikkaalla. Tuolla seoksella ei katalysaattori voikaan toimia.

                                Seoshan mitataan hapen määrästä. Jos palotulos olisi huono, olisi happea jäljellä ja seos näyttäisi laihaa. Näin ollen tulpat ja puolat voisi laskea pois laskuista(?). Polttoainetta on nyt liikaa ja sen voisi aiheuttaa lambdat. Mitä lambdat näyttää vag-comilla? Jos katalysaattorin jälkeinen arvo poikkeaa putken päästä mitatusta, lienee lambdassa vika.

                                Comment


                                • ei olla vielä vag-comilla katottu mitään, yks autokorjaaja kaveri kattoi semmosella pienemmällä vikakoodin lukijalla niin se ei ainakaan herjannu mitään vikoja!

                                  Pitää yrittää perjantaina kattoo vag-comilla vielä jos kaveri tulee joensuussa käymään.

                                  Comment


                                    Liikaa soppaa vai liian vähän ilmaa? Ahtovuoto?
                                    Toisaalta suurentuva CO% kielii nihkeämmästä palamisesta kierroksilla, samoin pienentyvä CO2. Periaatteessa suuttimen huono kuviokin voisi kai aiheuttaa huonontunutta palamista pisarakoon kasvaessa, mutta sen luulisi näkyvän tyhjäkäynnilläkin.

                                    Tulppien tarkastus ei liene iso homma. Jos ovat kovin nokiset, voi kipinäkin olla huono. Painetestikin voisi olla ihan paikallaan.

                                    Comment


                                    • Ei näytä vag-comilla mitään vikoja lambdoille.

                                      Comment


                                      • Vaihda ne tulpat ja kato uudelleen.

                                        Comment


                                        • Kävin tuossa viikolla näyttämässä RS2:n katsastuksessa. Olen käynyt jo vuosia samassa paikassa kaikilla autoilla mutta ajattelin kokeilla toista kun siitä oli tutuilla hyviä kokemuksia. Eipä ollut valittamista, taidan siirtyä tuota käyttämään kun oli ihan asiallinen kokemus. Aikaisempi konttori on joutunut tarkkailun alle joten se luultavasti vaikuttaa ilmapiiriin.

                                          Kaikkihan oli tietysti kunnossa eikä mitään huomauttamista muuten kuin tuosta tyhjäkäynnin HC arvosta kuten viime vuonnakin. Taitaa pieni pakosarjan vuoto sotkea arvoja, vähän ketuttaa kun oli niin pienestä kiinni. Kierroksilla tosi hyvä ja aluksi tyhjäkäynnilläkin kunnes alkaa vaeltaa ja hitaasti nousta. Periaatteessa tuosta saa hyväksytyn jos ei jää odottelemaan lukeman nousua. Vaihdoin ilmansuodattimen ja tulpat sekä puhdistin Maffin jos tuo nyt siihen mitään vaikuttaa, saattaisi hyvinkin olla jo lukemissa. Onko jollain ehdottaa Helsingin tai Vantaan itäisillä alueilla sopivaa paikkaa mistä voisi päästölapun hakea?

                                          Tyhjäkäynnillä
                                          CO% 0,126
                                          CO2% 15,42
                                          HC ppm 241 (sallittu 100)
                                          O2% 0,26

                                          Kierroksilla
                                          CO% 0,02
                                          CO2% 15,35
                                          HC ppm 22 (sallittu 100)
                                          O2% 0,37

                                          Lambda 1,014
                                          Viimeksi muokannut sami; 9.8.2010, 00:33. Perustelu: Lauseiden järjestystä vaihdettu

                                          Comment


                                            Sami: minä pääsin eroon tuosta korkeasta tyhjäkäynnin HC:sta puolakonversiolla ja niihin sopivilla tulpilla, mikä niitten malli nyt sit olikaan...

                                            Comment


                                            • tänään tuli tulpat vaihdettua uusiin, ei ollu vanhatkaan pahan näköiset mut jonkun verran tietty kuluneet ja lämmenneet. Samalla löyty kaksi ahtoletkua joista oli klemmarit jonkun verran löysällä, ne on kans nyt kiristetty. Huomenna jos kerkeis käydä arvoja mittailemassa ennen töihin lähtöä.

                                              Missähän mahtaa tuollaisessa audissa sijaita se taempi lambda?, etummainenhan on siinä apukuskin puolella heti turbon jälkeen!

                                              Comment


                                                Autossani ilmeni Alastarolla tulppavika ja olin tänään samoissa puuhissa - tulpan vaihdossa. Paikalla oli kummat ja loppuunajetut Berut. Pistin uudet Boschit ja taas on vetoja.
                                                http://jaka.kotipolttoinen.com/galle...g2_itemId=1247

                                                Etulambdat on ennen etukatteja (apukuskin ja kuskin puolella) ja taemmat ennen pääkatteja putkien ollessa jo auton alla vaakasuorassa.

                                                Comment


                                                • mullapa kun ei taida olla kun kaksi lambdaa tuossa omassa ja kaveri joka on entinen audi merkkiliikkeen asentaja epäili sitä kanssa, enkä kyllä löytäny kun kaksi lambdan pistoketta konehuoneesta. Pitää yrittää päästä jonnekkin nosturille vielä kattelee tuolta auton alta tuota lambda juttua.

                                                  minä laitoin kans boschin tulpat nyt, entiset oli alkup.osat.

                                                  Comment


                                                  • Puolakonversio on tehty joskus talvella ja tulpat Boschin FR5DP mitkä hyväksi koettu kyseisten puolien kanssa. Kaikenlainen rötääminen jäi historiaan puolakonversiolla ja uudella ahtoletkusarjalla, ainoa mikä vaivaa on hieman epätasainen tyhjäkäynti kuten HC arvostakin näkee.

                                                    Pakosarja oli halki jo kun auton hankin pari vuotta sitten, on ollut niin paljon kiirellisempää päivitettävää että tuo pakosarjan vaihto odottaa sopivaa ajankohtaa. Ehkä tulee kansiremppa eteen ja menee siinä samalla. Saakos tuota pakosarjaa järkevästi pois ilman että purkaa kannen irti, pääseekö kaikkiin muttereihin käsiksi?
                                                    Viimeksi muokannut sami; 10.8.2010, 00:21. Perustelu: Lisätty tulpan malli

                                                    Comment


                                                      On tuo tyhjäkäynti hieman epätasainen mullakin. Tosin paljon parempi jo siihen verrattuna, mitä se oli kun auton ostin. Haljennut pakosarja ei käsittääkseni nosta HC:ta, pitäs vetää lambdaa rikkaalle, näin ainakin mulla teki yhdessä diudissa. Kyllä sen pakosarjan saa pois ilman kannen irroitusta. Joutuu vaan vähän työstämään avaimia että mahtuvat joka paikkaan. Paska homma jokatapauksessa.

                                                      Ootko muuten katteja vilkassu että on koko kennosto tallella? Mulla oli HC siellä 200 tuntumassa ilman katteja. Yksi vaihtoehto on käydä ajamassa vaikka motarilla reippaalla kaasulla puolisen tuntia, pysyy paremmin HC hallinnassa mittausvaiheessa kun koko auto hohkaa punaisena:) Tahtoo katit näissä jäähtyä nopeasti paikallaan seistessä.

                                                      Comment


                                                        Kyllä se pitäisi olla tehtävissä, downpipe, ilmansuodatin ja turbo ensin pois niin tulee vähän tilaa. Tosin ahdasta oli jo C4 koppasessa niin ei siellä varmaan sitä tilaa ainakaan enemmän ole. ;)

                                                        Ei kait siinä muuta jännää ole kun että lähteekö pinnapultit irti ehjänä, jos katkeaa kanteen niin sitten kai kansi kouraan ja irrottelemaan.

                                                        Onko jo uusi sarja hankittu? Wagner?

                                                        Comment


                                                          Rs2:sen pakosarjan pari mutteria on tosi ongelmallisia, itse tein tynkäavaimen ja jouduin ohentamaan, että mahtui. Mutta siis tehtävissä, eikä oikeasti iso homma.

                                                          Comment


                                                          • Hyvä tietää ettei ihan mahdoton paikka ole päästä muttereihin käsiksi, onhan sitä tullut isompiakin hommia tehtyä mutta pitää kysellä että osaa varata aikaa ja asennetta riittävästi.

                                                            Katit olleet irti ja oikein hyvältä näytti, kierroksilla HC on kuitenkin vain 22 joten kertonee että ovat kunnossa.

                                                            Wagnerin sarja on tilapäisesti loppunut mutta lisää tulossa syyskuun alussa, sen verran arvokas palikka että pistää miettimään vaihtoehtoja.

                                                            Comment


                                                            • eipä auttanu tulpan vaihto mitään ja edelleenkään ei mitään vikakoodeja löydy! alkaa jo usko loppua!

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X