Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tänään tuli kengittyä erilaisia koeajolenkkejä, välillä käy tyhjäkäyntiä todella tasaisesti puhaltaen ja välillä pientä epätasaisuutta. Mitään loogisuutta tuohon ei ole, jos käy kiihdyttelemässä tilanne muuttuu satunnaisesti puoleen tai toiseen. Vähän kuin autoissa joissa kulunut virranjakaja ja keskipakoissäädin menee eri asentoihin tai on välystä siellä täällä. Alakierrosvääntö on kyllä perstuntumalla parantunut kaikkien toimenpiteiden jälkeen. Huippuahdot edelleen kateissa, mikä ihme tuonkin yllättäen muutti tulppien vaihdon jälkeen kun siinä vaiheessa ei muuta tehty.

    Heti kylmäkäynnistyksen jälkeen kun lähtee ajamaan tasaista ajoa meno aavistuksen aaltoilee, meinaa myös tukehtua kun painaa vähän kaasua. Tuo on vain ensimmäisen parin minuutin aikana, en ole aikaisemmin huomannut kun käytän aina kylmää konetta ennen liikkeelle lähtöä.

    Pitänee taas mennä kiusaamaan paikallista korjaamoa jos pakokaasuarvot olisivat muuttuneet johonkin suuntaan. Yleensä on kaikki autohommat tullut itse tehtyä, aika kädetön olo kun ei ole omaa mittaria.

    ...tuli tuosta omasta tekstistä mieleen, onko 20v koneessa jonkinlainen öljynpaineella toimiva jakohihnankiristin? Mikäli tuo takertelee ja ajoitus muuttuu satunnaisesti aavistuksen verran muuttaen tyhjäkäyntiä, hihnanvaihtokin alkaisi olla jo ovella joten on kyllä venynyt.

    Comment


      Tänään tuli kengittyä erilaisia koeajolenkkejä, välillä käy tyhjäkäyntiä todella tasaisesti puhaltaen ja välillä pientä epätasaisuutta
      Itselläni teki tuota samaa. Yleensä mitän kauemmin ajoi, sitä tasaisemmin kävi. Joskus joku maininnut että on vähän ominaisuus näissä tuollainen. Mutta tuolla puolakonversiolla tuo korjaantui. Vain kylmänä pientä epätasaisuutta idlellä.

      Comment


        Eipä ole mitää ö-paineella toimivia kiristimiä.

        Comment


        • Joku oli vetänyt kaksi takimmaista pakosarjan pulttia poikki, aika taitavasti oli jätetty kun olivat leikkauspinnasta päätellen olleet poikki jo pitkään mutta edelleen huulilla. Oudointa on että säksätystä kuuluu vain hieman ja sekin puolilämpöisenä hetken aikaa, luulisi että vuotaa enemmänkin.
          Silloin, jos kuulee säksätyksen niin on jo pahasti pielessä. Ympäristö toimii kunnon ahdoilla huonosti jo ihan sillä, että muutama pakosarjan pinnapultti on hieman löysällä. => p.-sarja irti ja pinnapulttia vaihtoon. Jos vanhasta sarjasta löytyy silmällä yksikin pieni halkeama, niin vaihtoon ja wagner evo-sarjaa tilalle. Iso homma, mutta kannattaa.

          Comment


            Nuo sami:n oireet on ihan samanlaiset kuin mulla oli kesällä AAN-ympäristössä: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...515#post564515

            Pakosarja tästäkin oli halki (ja on edelleen, kun en ole vaihtanut uutta tilalle...)

            Comment


            • Silloin, jos kuulee säksätyksen niin on jo pahasti pielessä.
              Kukaan muu ei tuota säksätystä ole vielä kuullutkaan mutta oma korva on herkistynyt moottorin äänille ja kuuluu vain puolen minuutin ajan puolilämpöisellä koneella käynnistäessä. Ihme jos ei vuotaisi kun kaksi vierekkäistä pulttia puuttuu.

              Outo ilmiö tuli tänään vahvistettua, kun laskee kaasun normaalisti tyhjäkäynnille kone käy hieman epätasaisesti, jos taas laskee kierrokset hitaasti alas käy todella tasaisesti. Mitäs siellä kaasuläpässä on mikä tuollaista aiheuttaa vai tuleeko jostain muualta? Läppäakselilla oleva mikrokytkin kyllä naksahtaa normaalisti.

              On vielä outo tuo 20v kone, siksi olen kyselyiässä tämän suhteen. Eipä ollut oikeastaan koskaan esimerkiksi vanhoissa K-Jetronic viitoskoneissa murheita, riitti kun piti huolta ISV:n kunnosta ja sähköosien normaalihuolloista. Käyntiin lähti kun vähän avainta vilautti, niilläkin vehkeillä tuli ajettua sentään 20 vuotta.

              Comment


              • Kävin katsastuksessa ja arvot ihan päin mäntyä.

                joutokäynti / yli 2000
                mitattu/sallittu mitattu/sallittu
                CO 2,23 / 0,50 1,71 / 0,30
                HC 513 / 100 176 / 100
                Lambda 0,95 / 0,97-1,03
                CO2 13,50 14,20
                O2 0,49 / 5,00 0,09 / 5,00

                Eli katitko särki? Aika kauan konetta lämmiteltiin mittauksen aikana.

                Comment


                  No lambda on ainakin ihan liian rikkaalla. Sen vaihtaisin ainakin aluksi, voipi tietysti olla että katitkin ottanut damagea rikkaalla käymisestä.

                  Comment


                    Kyllä tuo käy ihan rehellisesti aika rikkaalla. Toimiiko auto muuten ok?

                    Comment


                    • RS2 leimattu

                      No niin, RS2 sai leiman puoli tuntia sitten kun tyhjäkäynnin HC pysyi nyt sallituissa arvoissa. Tuossahan oli vuosikatsastuksessa vain tyhjäkäynnin HC liian korkealla ja hylättiin siitä syystä. Pyysin katsastusaseman päällikköä mittaamaan ja oli reilusti alle raja-arvon. Jouduin katsastamaan kokonaan uudelleen kun en ehtinyt ajoissa vikaa selvittämään, eli meni yli kuukausi ensimmäisestä kerrasta. Onneksi eivät veloittaneet mittauksesta mitään tällä kertaa.

                      Toisella mittarilla oli imuri kiinni ja yllättäen HC arvo oli jonkin verran korkeampi kuin ensimmäisellä mittauksella viisi minuuttia aikaisemmin, eli on siinä imuriasiassa jotain perää ja mitä sitten laki tuostakin sanoo.

                      Ongelmana oli ainakin yksi muita heikompi puola, omasta mielestäni koneen pitäisi käydä vielä paremmin tyhjäkäyntiä joten pitää jatkaa vian selvitystä vaikka leima tulikin. Sytkävahvistimet seuraavaksi tai ehkä puolakonversio, jakokin pitää tarkistaa kun ääni kuulostaa samalta kuin aavistuksen myöhäisellä oleva sytkä vanhemmissa koneissa. Pakosarjan kiinnitys on myös korjaamatta. Kevyellä kaasulla tuli suoritettujen operaatioiden seurauksena alakierroksilla hieman lisää vääntöä ja herkkyyttä vetoon.

                      Ei tarvitse olla enää ensi yönä pää konepellin alla, alkoi jo vähän ketuttaa kun ei meinannut homma edistyä. Seuraavaksi lähden metsästämään tulppien vaihdon jälkeen kadonneita ahtoja, onneksi ei puutu kuin sata heppaa eli kyllä sillä vielä kerkiää kivasti muiden matkaan.

                      Comment


                        Seuraavaksi lähden metsästämään tulppien vaihdon jälkeen kadonneita ahtoja
                        Löytyykö sulta kompuraa? Mulla olis viemäritulppa maffin letkuun tubeless venttiilillä varustettuna.

                        Comment


                        • Tallista löytyy tulppa jonka joskus rakensin ja kompurakin yleensä mutta eikös se ole just nyt vielä mökillä kun olis tarvetta. Kiitokset kaimalle sytkävahvareiden lainasta, pitää kokeilla aluksi niillä jos saisi käyntiä vielä paremmaksi.

                          Pitänee siirtyä toiseen ketjuun kun ei ole enää päästöt ja katsastus ongelmana. Sen verran vielä aiheesta jos lähden jakoa ajoittamaan niin samalla kannattaa varmaan tuo hal anturi vaihtaa. Saikos niitä sopivia Motonetista jollain numerolla, täällä on ollut pari koodia esillä mutta mikä olisi tuohon sopivin?

                          Comment


                          • VilleP: Lambda on lähes uudenkarhea, eikä edes halpismalli.
                            porkkis: Kyllä tuo käy ja kukkuu ihan loistavasti.

                            Ei merkkiliikkeen koneet löytäny vikailmoja kun moottorin kierroksentunnistimesta(vai mikä se oli). Sekin johtuu tod.näk. lastusta. Viimevuonna menny hyvillä arvoilla läpi katsastuksen.

                            Comment


                            • Antaisiko mahdollisesti jokin anturi väärää, mutta vielä uskottavaa tietoa.

                              Katissa ei ainakaan pelkästään vikaa ole. Lambda-arvon kun saa kohdilleen, niin sitten voi alkaa ihmettelemään katin toimintaa.

                              Comment


                              • Vielä voisi tarkistaa moottorin lämpötilan eli anturi G62 ja imuilman lämpötilan kaiketi G42.

                                Comment


                                • Ei merkkiliikkeen koneet löytäny vikailmoja kun moottorin kierroksentunnistimesta(vai mikä se oli). Sekin johtuu tod.näk. lastusta
                                  Entisessä UrS4:ssa tuli tätä koodia kun alkuperäispuolat oli vaihtokunnossa. Silloin tällöin pätki sen verran , että kierrosanturin signaali oli epäluotettava. Antureitakin vaihtelin, mutta aina sama, vain hienoista pätkimistä ja siitä tuli vikakoodi

                                  Comment


                                  • Kävi mielessä ajatus, jos kattikauppaan pitää mennä, että oliskohan ihan pölhö ajatus muuttaa toi putkisto yksipiippuiseksi? Soittelin itseäni kiusatakseni merkkikauppaan ja katit maksaa vaan 800? kipale. Lambda ei ollu "kun" 290? ja risat. Laittais tarvikekatin ja astetta rouheampaa putkea. Onko kukaan moista askaretta suorittanut? Vaikuttaako mihinkään ja kuinka paljon?

                                    Comment


                                      Niin muistetaanpa, että G28 vikakoodi tulee aina, jos moottori ei ole pyörinyt.

                                      Flealla ei ole mitään tarvetta kattikauppaan ennen kuin seokset on kohdallaan.
                                      Putkistopäivityksestä ei ole mitään iloa vakioahtimen kera.

                                      Comment


                                      • Juu tuon putkisto jutun olis vaan tarkotus säästää putkea ja ennenkaikkea rahaa. Kai se savu yhdelläkin putkella ulos tulee. Meinasin vaan ettei se varmaan tehojakaan laske? Nyt on vähän hakusessa, että mistä/millä tuota vikaa lähdetään paikantamaan? Ei viitsis lambdaakaan lähtä vaihtamaan ihan "huvikseen"... nii ja se ei ole edes kovin vanha. Voihan tuon viedä liikkeeseen tutkittavaksi ja se onpi sitte 80€/h.. kassan kautta kiitos. :-)
                                        Viimeksi muokannut Flea; 21.9.2009, 13:13.

                                        Comment


                                        • Kattelin noita vanhoja kuitteja. Lambda on vaihdettu helmikuussa 2008. Voiko toi kyrvähtää noin nopsaan?

                                          Vastaan itse itselleni: Kyllä se varmaankin voi. Kokeeks laitoin jokuu vähän halvemman lambdan. Päästöt kierroksilla OK ja tyhjäkäynnilläkin melko liki. Paikallisen korjaamon vanhempi asentaja sanoi että jos öljyt vielä vaihtaa niin voi korjaantua loput sillä. (niinkun juuri korjaamolta poistuneesta autosta) No eikun huuhteluun ja vaihtoon. Aikamoista liejua tuli kun 45 min pyöriteltiin huuhteluaineita koneessa. Nyt jos vielä viittis käydä uudestaan mittauttamassa. Loppu vaan päivästä tunnit kesken.
                                          Viimeksi muokannut Flea; 22.9.2009, 18:58.

                                          Comment


                                          • kannattaa vaihtaa tulpat uusiin ja käydä antamassa vähä leipää koneelle... itellä oli yks ford missä ei saanu hc arvoja kohalleen ni sit meni leimasta läpi ku teki tuollee. ja kaikki alipaineletkut kannattaa tarkistaa ettei oo vuotoja

                                            Comment


                                            • Kävin mittauttamassa. Nyt on arvot kohdillaan. Eli uus lambda ja öljyt huuhteluineen.

                                              Comment


                                                Mistäs kannattaa lähteä hakemaan vikaa kun jäi päästöistä kiinni, seuraavat arvot seisoo paperilla
                                                Tyhjäkäynnillä
                                                CO% 0,48
                                                CO2 13,9
                                                HC ppm 142 (sallittu 100)
                                                O2 0,8

                                                Kierroksilla
                                                CO% 0,68 (sallittu 0,3)
                                                CO2 13,9
                                                HC ppm 107 (sallittu 100)
                                                O2 0,71

                                                Lambda 1,01

                                                Viimevuonna vaihdettu lambdat ja katit ennen katsastusta ja arvot oli hyvät.
                                                Kylmänä kuuluu kyllä sillainen ääni että putki vuotaisi.
                                                Vikakoodeja ei ole, mutta millaisia arvoja pitäisi löytyä vagcomin kanssa lambdoista ja MAFista?
                                                Autona A6 2,4 '00

                                                e.Osaisikos joku kertoa että mitä nuo kaikki arvot oikein tarkoittaa järkikielellä.
                                                e2. Ei mitään vikaa ollutkaan, katsastusmies ei vaan uskaltanut lämmittää katteja kierroksilla. Ja löysin hakua käyttäen noiden arvojen "selitykset".
                                                Viimeksi muokannut Jabe; 12.10.2009, 16:05.

                                                Comment


                                                • Joo, samaa juttua mulla vähän, eli leima kiinni enää päästöistä.
                                                  Päästöt tyhjäkäynnillä:
                                                  CO%: 0,56
                                                  CO2: 13,1
                                                  HC ppm: 231
                                                  O2: 2,5

                                                  Kierroksilla:
                                                  CO%: 0,58
                                                  CO2: 14,4
                                                  HC ppm: 92
                                                  O2: 0,8

                                                  Lambda: 1,02

                                                  Maffi putsattu, jonka myötä auton veto parani hieman ja kulutus pieneni myös. Putki hitsattu kun oli pieni reikä keskimmäisessä äänenvaimentimessa. Viimeks tänään päästöissä kävin ja arvot vieläkin koholla. Hieman tulleet alaspäin mutta kaikki muut paitsi lambda ja happi on vieläkin pielessä. Kierrätin autoo ihan kunnolla ennen mittausta, eli katit ainakin olivat kuumana. Mittaaja sano, että eiku kattikauppaan. Epäili, että joku puolavika olisi tuossa ja että se ois rikkonu katit. Perstuntumalla voin sanoa että ihan hiuksen hienoa nykimistä täysillä kiihyttäessä ois havaittavissa ja alakierroksilla ihan pientä puutuneisuutta väännöissä. En tiiä sitten onko luulotautia vaan..

                                                  Aatelin varmistella täältä vielä, että lähenkö suoraan kattikauppaan vai voisko parantua jollain halvemmalla operaatiolla, kun nuo katit on kuitenkin pirun kalliita kapistuksia..

                                                  Kyseessä on siis tuontiauto, jossa väliaikaset kilvet on voimassa enää 17.11.2009! Elikkäs ajut loppuu jos ei leimaa tule ennen ens tiistaita..

                                                  Edit. Lisäystä äsköseen vielä sen verran, että sillontällön tyhjäkäyntikierrokset ei palaudu heti vaan jää n. 1700rpm ja noin 10sec kestää että menevät normaaliin asti. Ja tuota pientä nykimistä ja alakierroksilla vääntöjen puutetta ei esiinny läheskään aina.
                                                  Viimeksi muokannut arg0n-; 12.11.2009, 20:36.

                                                  Comment


                                                    Aika samoja lukemia oli mulla kun kattien kotelot oli tyhjät. Kannatta kuitenkin vilkasta kattien sisään ennen kun uusia menet ostamaan.

                                                    Comment


                                                    • Kattivialta vahvasti vaikuttaisi. Joissain autoissa on putki konehuoneessa, josta voidaan mitata arvot ennen katalysaattoria. Sillähän sen vielä varmistaisi, mutta noiden arvojen perusteella pitäisin kattivikaa hyvin todennäköisenä.

                                                      Lambda on kohdallaan ja happea olisi, jolla CO:n ja HC:n saisi alas, jos katti olisi hengissä.
                                                      Viimeksi muokannut audiq; 13.11.2009, 00:25.

                                                      Comment


                                                      • Elikkä katteja hommaamaan sitten. Tarvikekatit varmaan askarreltava sinne, kun nuo orkkikset tuntus maksavan maltaita. Onkohan hirveesti merkitystä että minkälaiset sinne tuppaa, että riittääkö vaan että putkella on sopivan kokonen halkaisija? Tuonne alle ei vissiin kovin isot katit ees mahdu, kun tuppaavat olemaan nuo orkkiksetki niin matalalla.

                                                        Comment


                                                          Ei ihan mitä tahansa kannata laittaa. Suosittelen metalli kennoilla olevia. Kestää kolhuja ja rikasta seosta, virtaavat hyvin ja ovat pienikokoisia.

                                                          Comment


                                                            Koitapa vaihtaa sytytystulpat ja merkkitiskiltä.

                                                            Comment


                                                            • JonasK, kuinka puhdistit tuon kaasuläpän tyhjäkäyntikytkimen? Meinaat tuossa vissiin sitä kytkintä joka on sen kaasuläppäsysteemin alla. Otitko ihan kahteen osaan, ja putsailit palikan sisustan ja sitten läjään. Oletetaan nyt että tässä on puhuttu tuollaisesta NG tyypin koneesta tapauksessasi. Putsasin tuossa eilen tuon kaasuläppäsysteemin, ja jäin miettimään että voiko sen katkaisijan aukaista.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X