Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Savutus

    Comment


      Kävin kokeilemassa päästöjä katsastusta varten ja tyhjäkäynnin HC meni yli, AAN kone kyseessä:

      Kierroksilla:
      CO 0.09%
      HC 34
      CO2 15.1%
      O2 0.13%
      LAMBDA 1.002
      RPM 2440

      Tyhjäkäynnillä:
      CO 0.02%
      HC 175 (sahasi 85-250 välillä)
      C02 15.1%
      O2 0.12%
      LAMBDA 0.998
      RPM 820

      Vikakoodeja ei ole (tai muutakaan havaittua vikaa), tuomio lienee halkinainen pakosarja? Puristukset on mitattu reilu vuosi sitten, silloin olivat OK.
      Joku valusarja tai RS2 kopio tilalle, kun ei tarkoitusta tehdä suurempaa päivitystä/remonttia tuohon ihan lähiaikoina?

      Comment


      • lambdan perusteella palotapahtuma käy ihan ok keskiarvoistettuna, mutta välillä tulee kaiketi rankkoja misfirejä.

        vaihda tulpat ja tarpeenvaatiessa kokeile uusia puolia. (myös uudet tulpat ja niihin vaikka 0,9mm kärkiväli voisi parantaa tilannetta.)

        happea ei ole liikaa päästöissä korotetulla / tyhjäkäynnillä, eli ei pakosarjavika.

        Comment


          Vaihtelin puolat uusiksi 115R puoliin (tehty siis 1.8t puolakonversio) ja katoin tulpat, jotka olivat OK, vaihdettu 6tkm sitten. Tulpat ovat FR7DPP33:set, eli nyt kait sitten liian kuumat ja väärät AAN koneeseen. Kattelin tuota pakosarjaa vähän tarkemmin taskulampun ja peilin kanssa ja kävin käynnistyksen jälkeen nuuhkimassa konehuoneessa ja pakokaasuhan siellä haisee ihan selkeästi. Kolmospytyn pinnapultin mutteri oli ihan noessa ja ykkösestäkin tiivisteen välistä näytti pukanneen nokea joskus...

          EDIT: niin tuota misfireä ei ECU ainakaan valita, mutta tyhjäkäynnillä huomasi, että kierrokset ei pysy ihan vakiona vaan välillä koneessa tulee selkeästi misfire, kun tapahtuu sellainen "niiaaminen" tai mites sitä nyt kuvailisi. Kuitenkin koneen pitää kerätä itsensä takaisin normaalille tyhjäkäynnille ja sitten taas 10-30 sek päästä kone tärähtää, kerätään vähän lisää kierroksia ja taas käydään nätisti...

          Comment


            Totaalinen kipinän puuttuminen nostaisi jäännöshapen ja HC aika ylös.

            Comment


              Arvonta jatkuu. Vaihdoin myös tulpat FR5DP:ksi (ja ne puolat on jo vaihdettuna) ja kattelin tilannetta vielä tuon pakosarjan osalta, lämpökilpi kannen ja pakosarjan/hukkaportin välissä on kuvan osoittamassa kunnossa. Lievää nokeamista havaittavissa... Kun koneen pisti käyntiin, kolmospytyn kohdalta tunsi selvästi pakosarjan päältä sormella (ei koskemalla vaan lähellä pitämällä) että pakokaasua tulee halkeamasta melkoisesti ulos. Vielä en päässyt mittaamaan tämän hetkistä päästötilannetta.

              Tuosta misfirestä vielä, kone vetää (myös vanhoilla puolilla ja tulpilla) ihan nätisti vajaan puolentoista barin ahdoilla rajoittimeen asti (porkkis lastu), mutta tekee tuota niiailua edelleen tyhjäkäynnillä. Mikä piru sillä nyt on hätänä vai onko tuo pakosarja sitten oikeasti niin paljon halki että se sekoittaa lambdan ja sitä kautta seokset ja siitä sitten loputkin tyhjäkäynnillä?
              Attached Files

              Comment


                HC:tä nostaa myös riittämätön kattien lämpötila. Eli kannattaa käydä polkemassa autoa kunnolla ennen mittausta, ja sitten mittauksessa sanoa että kierrättää vaikka 3-4min autoa kunnolla ja sitten katsoo sen tyhjäkäynnin HC:n.

                Comment


                  Nuo STP:n saasteet on aivan samanlaiset mitä minulla oli coupessa ennen kansihuoltoa ja pakosarjan laipan oikomista. Kannessa ei varsinaisesti vikaa ollut mutta pakosarjan laippa oli useita milleja kiero. Se määrä happea mikä jo sotkee lambadasäädön liian rikkaalle ei välttämättä näy testerin arvoissa, happi ehtii palamaan pois katissa ainakin osittain.

                  Kiireapuna katsastusta varten ja diagnoosin tarkentamiseen voisi yrittää seuraavaa : Osta tuubi pakoputkiston tiivistystahnaa ja levitä kerros näkyviin vuotokohtiin. Kuivissa öljyttömissä paikoissa tahna pysyy aika hyvin ellei vuoto ole niin voimakas että se puhaltaa tahnan pois ennen jähmettymistä.

                  Toinen pirkkaniksi on sitten järjestää pieni tai hyvin pieni vuoto putkistoon reilusti lambdan jälkeen mutta ennen katteja. Katit saa sitten siitä vuodosta tarvittavaa lisäilmaa sen liian rikkaan seoksen polttamiseen. En ota kantaa vaatiiko tämä konsti enemmän tuuria vai taitoa onnistuakseen.

                  Jos joku ihmettelee miten se ylimääräinen happi voi päästä vastavirtaan ulkoilmaa kovempaan paineeseen sinne putkeen pakokaasujen sekaan niin sitä ei kannata maalaisjärjellä pähkäilllä. Kaasujen liikkuminen on siitä outoa että kun happiatomi haistaa että vastavirran toisella puollella (korkeamman paineen puolella) on hapen osapainevaje niin se vaan menee sinne jos atomin kokoinen reikä löytyy. Hitsauslaitepuolella tuota ongelmaa esiintyy esimerkiksi TIG-hitsauksen argoniletkuissa. Jos letkumateriaali on väärää niin happi voi kulkeutua letkun seinämän läpi puhtaan argonin puolelle vaikka letkupaine olisi useita kertaa ilmakehän paine.

                  Comment


                    Jarin vinkki auttoi maaliin asti :-) Nyt HC oli 40-80 välissä kokoajan tyhjäkäynnillä.
                    Hain motonetistä pakoputken korjausjankkia ja läträsin pakosarjan pahimmat halkeamat kiinni. CRC:n tavaralle luvattiin kestoa 1000 asteeseen asti, niin uskalsi laittaa pakosarjaankin sitä. Tietty se että kävin ajamassa koneen nyt todella lämpimäksi ja alettiin mittaamaan samantien saattoi kans auttaa asiaan jotain.

                    Sain foorumin kautta replica RS2 pakosarjan hommatuksi ja se pitänee tänä kesänä vaihtaa joka tapauksessa paikoilleen, mutta eipä ole nyt enään niin kiire katsastuksen kanssa (deadline 22.6). On vielä muutakin parsittavaa tuossa tehtävänä ennen leimalle pyrkyä...

                    Comment


                    • Vähän vanha ketju mut'ei kantsi aloittaa uuttakaan...

                      Menin hetken mielijohteesta RS2:lla katsastusjonoon pari viikkoa sitten kun ei ollut edessä ketään ja alkoi olla jo aikakin. Autonhan pitää olla jatkuvasti tieliikennekelpoinen eikä sitä roplata juuri ennen katsastusta, eikös niin ;)

                      Vähän harmittaa kun en käynyt hakemassa ensin päästölappua, kaikki muu oli kunnossa eikä mitään huomautettavaa mutta tyhjäkäynnin HC oli korkealla (226). Kierroksilla HC oli 41 ja tyhjäkäynnilläkin aina jonkin aikaa mutta alkoi nousta pysähtyen tuohon 226 lukemaan, olisi saattanut olla raameissa jos katsastusmies olisi painanut nappia vähän aikaisemmin. Katit oli aika kylmät kun täällä taajamassa ei pääse missään lämmittämään.

                      Onko jollain kokemusta voisiko tuon saada rajoihin jos ajaa lämpimäksi, ja onko jossain paikkaa missä pääsisi lämpimänä edes mittaamaan. Paikka missä olen käynyt on niin kaukana isommista teistä että ehtii jäähtyä ennen kuin saa mittarin kiinni. Voihan tulla myös pakosarjan vuodosta, tietyillä välilämmöillä kuuluu aavistuksen säksätystä mutta kun tuohon paneutuisin mielelläni vähän myöhemmin.

                      Comment


                        Kyllä ne katit saa tarpeeksi lämpimäksi paikallaankin polkemalla.

                        Comment


                        • Ongelma HC:n suhteen päällä edelleen, kohta voidaan siirtyä "että ottaa päähän" ketjuun kirjoittelemaan. Heitin uudet tulpat vaikka edelliset vaihdettiin viime syksynä mutta tällä kertaa alkuperäiset Boschit joissa hieman eroa noihin aikaisempiin NGK:n malleihin, päätin uskoa että FD5POR on ainoa joka oikeasti toimii. Samalla puhdistin taas MAF:n (puhdistussprayllä) ja kävin läpi liittimen pinnit sekä kaikki ECU:n liittimen pinnit kun oli aikaisemmin outoa pätkimistä. ECU:n siirsin lattialta paikalleen, oli siinä kun viimeksi käyntihäiriön sattuessa liittimen kääntelyllä sai auton käyntiin. Aika tiukalla mutkalla on tuo johtosarja ja voi olla kärsinyt, joku on jäljistä päätellen joskus purkkia roplannut.

                          Operaation jälkeen perstuntumalta auto käy hieman paremmin ja vetää pintakaasulla hieman herkemmin mutta yllätykseksi ahtopaineet putosivat johonkin 1,1 tuntumaan ja sata heppaa tuntuu puuttuvan. Mikä ihme ne paineet pudotti, huippuarvo ei vaihtele yhtään ja on kaikilla vedoilla sekä vaihteilla sama. Aikaisemmin ahtoi enemmän isoilla vaihteilla joka lienee Motronicin ominaisuuksia? Akkukaapeliakin pidin irti jos vaikka arvot nollautuisivat mutta ei juurikaan merkitystä.

                          Onko kellään kokemuksia kuinka paljon katti vaikuttaa tyhjäkäynnin HC arvoon, jos katit on vaihtokunnossa voisiko arvo kierroksilla olla silti niin alhainen? Olisi mukava tietää pitääkö hakea vikaa tuohon ongelmaan vai yksinkertaisesti vain lähteä rakentamaan uusia katalysaattoreita.

                          Mitenkäs tuo MAF, voisiko olla syytä kokeilla toisella ja voiko yleensä vaikuttaa tuolla tavalla?

                          Onhan tämä vielä vähän opettelua tällä koneella mutta pitää kaivella tiedonmurusia että saa taas kaikki toimimaan.

                          Comment


                            Mulla oli ilman katteja HC tyhjäkäynnillä jotain +200 ja kierroksillakin tais 150 hujakoilla olla. 200cel metallikattien kanssa tyhjäkäynnillä jotain 90 ja kierroksilla 40 pintaan. Että vaikuttaahan se katti. Ootko kurkannu katteihin onko kennot paikoillaan?

                            Comment


                            • En ole vielä lähtenyt pultteja katkomaan, pitää varmaan nyt aloittaa se putkihommakin josta on tullut pitkään haaveiltua mutta kun ei ole ollut vielä välttämätöntä. Jos ilman katteja on hc noin korkea kierroksilla ei liene siitäkään kysymys että kennot olisi ihan finaalissa kun pysyy jossain 20-50 paikkeilla kierroksilla.

                              Comment


                                Oli kyll vanhan puolat tossa ilman katteja mittauksessa, nykysillä ois varmaan huomattavasti pienempi vielä tuo HC. Vai olikohan niin että kierroksilla sain menemään alta 100... en nyt enää muista,

                                Comment


                                • Puolakonversio on edessä jossain vaiheessa mutta tuntuvat vielä toimivan, luulisi että alkaa ongelmat näkyä ensin paineilla.

                                  Comment


                                    Kyllä ne mulla temppuili ihan tyhjäkäynnillä ja kylmällä koneella aluks, eli misfireä kokoajan ja kylmänä vajaalla käymistä. Nyt vasta tänä kesänä rupes sitten paineilla nykimään

                                    Comment


                                    • Eiköhän tuo kesällä tapahtunut bensapumpun hyytyminen ja toistaiseksi vielä tuntemattoman ongelman aiheuttama satunnainen rötääminen ole tehnyt tehtävänsä myös katalysaattoreille. Taitaa olla vielä 14v orkkiskatit paikallaan ja kilsoja parisataatuhatta, pitää alkaa katsella uusia pönttöjä. Ongelman aiheuttaja tulisi ensin löytää ettei mene heti katit uusiksi.

                                      Luulis täällä olevan kokemuksia aiheesta, itsellä ensimmäinen vanha auto jossa katit ja niistä ei tarvinnut aikaisemmin ottaa huolia. Aika turhauttavaa seisottaa hyvää autoa pihalla siitä syystä että tyhjäkäynnin HC on vähän korkealla.

                                      Yritin kaivella viesteistä mutta mikä on päivän vinkki jos lähtee rakentamaan RS2:een katteja. Kannattanee vetää yhdellä putkella jos löytyy tarpeeksi matala malli.

                                      Comment


                                      • Eikös tuolle nyt kannattas jostain korjaamolta käydä hakemassa päästölappu ja käydä vaan leimaamassa. Sitä voi sitten senjälkeen rauhassa miettii mikä on vialla jos huvittaa. Meinaan, että jos kerran se HC oli hetken kohillaan tyhjäkäynnilläkin.

                                        Comment


                                        • Ei onnistu, pelkäävät että menee maine ja luvat jos joku tarkistaa. Omalla kohdalla ei ollut tuota vaaraa kun olisi riittänyt mittaustodistuksen vienti konttorille. HC pysyi tyhjäkäynnillä parhaimmillaan jopa puolisen minuuttia alle sadan mutta kun "sen pitää pysyä koko ajan".

                                          Comment


                                            Eikös RS:sessä ole metalli katit? Eivät ihan herkästi mene kennot pilalle liiasta bensasta. Itse lähtisin puolakonversiota väsäämään.

                                            Mut jos meinaat katteja vaihdella, niin tuohon saa aika helposti hitsattua uudet esim. catcon metalli katit vanhojen tilalle, on meinaan saman muotoiset.

                                            Comment


                                            • Pelkkä korkea HC ei kerro juuri mitään. Kannattaisi laittaa kaikki arvot näkyville.

                                              Comment


                                                Jaa, kyllä mulle on riittänyt se että se käy siellä alle sadan. Vai ihan puoli minuuttia, oliko sekkari toisessa kädessä kun mittas?

                                                Millä konttorilla kävit?

                                                Comment


                                                  Sitäpaitsi konttorit katsovat päästöt, oli etukäteislappua tai ei. Konttorin oma mittaus määrittää meneekö läpi vai ei. Ainoa ero on siinä, että jos on voimassaoleva (muistaakseni 3kk) lappu mukana, niin ei tarvitse päästömittauksesta maksaa.

                                                  Comment


                                                  • Riippuu ihan konttorista. Ei minulla ole koskaan tarkastettu päästöjä, jos on ollut lappu mukana.

                                                    Ja happiarvostakaan eivät aina ole olleet niin tarkkoja, että onko rajoissa. Kerran valittivat, ettei saisi kromipää päästää "takakautta" ilmaa läpi pakokaasuimurin kanssa mitattaessa ja usealla muulla kerralla ovat vain todenneet, että johtuu imurista tai ilmapumpusta korkeat happiarvot, eivätkä ole asiaa sen enempää tutkineet. -Ilmapumppua ei autossa edes ollut.

                                                    "Oikein" mitattuna olisivat arvot kuitenkin aina olleet hyvin rajoissa, että mitään fuskua ei ole silti tapahtunut.

                                                    Comment


                                                      --------------------------------------------------------------------------------

                                                      Jaa, kyllä mulle on riittänyt se että se käy siellä alle sadan. Vai ihan puoli minuuttia, oliko sekkari toisessa kädessä kun mittas?

                                                      Millä konttorilla kävit?
                                                      Sama mulla. Polkivat vähän aikaa ja sitten katsoivat mihin HC asettui kun kone palasi tyhjäkäynnille. Ei siinä mitään määrättyä aikaa ollut. Kattihan rupeaa jäähtymään jos pidempään paikallaan pyörittää.

                                                      --------------------------------------------------------------------------------

                                                      Sitäpaitsi konttorit katsovat päästöt, oli etukäteislappua tai ei. Konttorin oma mittaus määrittää meneekö läpi vai ei. Ainoa ero on siinä, että jos on voimassaoleva (muistaakseni 3kk) lappu mukana, niin ei tarvitse päästömittauksesta maksaa.
                                                      Niin katsovat siitä etukäteislapusta että päästöt ovat ok. Näin ainakin täällä meillä on mennyt. Eivät siis enää mittaile kun menet lapun kanssa konttorille.

                                                      Comment


                                                        Konttorin oma mittaus määrittää meneekö läpi vai ei.
                                                        Maksaa ei tartte ei, mutta tuosta läpimenosta itsellä on ollut eri käsitys.

                                                        Comment


                                                        • Ei se päästölappu tosiaan mikään tae ole vaan kyllä minultakin ovat tarkastaneet päästöt vaikka lappu on ollutkin. Riippuu varmaan ihan katsurista/lapun alkuperästä että viittiikö vielä tarkistaa.

                                                          Comment


                                                          • Vartiokylässä olevaa katsastusasemaa olen käyttänyt jo vuosien ajan ja käynyt useilla eri autoilla, keskimäärin neljällä eri autolla vuodessa. Olen aina saanut asiallista palvelua, sehän on tietysti omastakin asenteesta kiinni. Kyseinen konttori oli otsikoissa joskus viime vuonna, joutuivat sulkemaan väärinkäytösten johdosta jotka liittyivät johonkin tuontiautoasioihin. Päällikön kanssa on joutunut keskustelemaan mm. typ44q muutoskatsastuksista kun ollaan oltu rajoilla sääntöjen suhteen.

                                                            Tällä kertaa toimenpide kesti uskomattoman kauan, yhtään autoa ei ole koko autoiluhistoriani aikana syynätty niin tarkasti ja perusteellisesti. Ehkä ovat erikoisen varovaisia tuon näpäytyksen johdosta. Omaa tyhmyyttä että menin sinne, eniten harmittaa että ainoa ongelma oli tyhjäkäynnin hc ja roikkuu nyt siitä asiasta. No sama katsastusmies laittoi yllättäen puolison Mazdan vuosi sitten ajokieltoon ruostevaurioiden takia ja jätettiin kokonaan pois liikenteestä kun ei jaksa enää autoja hitsailla.

                                                            Vaikka itsellä on lähes aina päästölappu mukana katsovat kuitenkin omalla koneella arvot, todistuksen tulee olla korkeintaan 3kk vanha. Virallisesti kelpaa vain listattujen korjaamoiden todistus mutta tuota tuskin kukaan tarkistaa.

                                                            Villen viestistä kävi mielessä ettei vain käy niin että alkavat kennot jäähtyä tyhjäkäynnillä, arvot tosiaan nousivat vasta kun kävi vähän aikaa tyhjäkäynnillä. Aina kun käyttää kierroksilla ja laskee tyhjäkäynnille putoaa hc tuonne 40:n tuntumaan vähäksi aikaa. Ei uskoisi että niin pian jäähtyy mutta joku kokeneempi osaa varmaankin tuohon vastata.

                                                            Kaivelen huomenna mittausarvot esiin kun jäi firman koneelle taulukko.

                                                            Comment


                                                              Villen viestistä kävi mielessä ettei vain käy niin että alkavat kennot jäähtyä tyhjäkäynnillä, arvot tosiaan nousivat vasta kun kävi vähän aikaa tyhjäkäynnillä.
                                                              No itse en jaksa uskoa että pysyvät siellä auton alla kuumina kovinkaan pitkään paikallaan pyöriessä. Vai mikä muka palamattoman polttoaineen määrää pakokaasussa nostaisi hetken kulttua. Ja joka autossa, varsinkn näissä 20vt:eissä

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X