Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nyt sain katsastuksen yhteydessä mitattua putkesta muutakin kuin HC ja CO -arvot. Lambdahan on tietty laskennallinen tulos, mutta mittari näytti seuraavaa:

    CO 1,97 3,10
    HC 188 161
    Lambda 0,92
    CO2 13,40 13,10
    O2 0,98 0,41

    Jälkimmäiset arvot kierroksilla.

    Mitäs sanotte. Saako noita arvoja pelkästä seosruuvista säädettyä kohdalleen?
    Putki ei happiarvon perusteella ilmeisesti vuoda kovin pahasti?
    Voisihan sitä epäillä pientä vuotoa juuri ennen lambdaa downpipen ja katin liitoksessa, vai kuinka?

    Mutta antakaa omat mielipiteenne, niin saatan päästä taas töissäkin käymään! :)
    __________________________________________________ ________________


    EDIT 19.4 : Yöllinen pimeäpuuha johti tulokseen, että osa tulpanjohdoista lyö läpi. Johdot ovat mallia, jossa tulpan ympärille tulee krominen lämpösuoja; eivät myöskään olleet halvimmasta päästä. Ikää niillä on vain pari kuukautta, joten hieman ihmetyttää, että ovat antautuneet.
    Aikaisemmat piuhat alkoivat myös lyödä läpi, ja niillä ehdin ajaa noin puoli vuotta.
    Voiko vika läpilyönteihin olla sitten jossain muualla, kun noin tuppaavat uupumaan? Johdot kulkevat muovisen suojakotelon sisällä, jossa jokaiselle on oma ura.

    Tulpanjohdot osin selittävät korkean HC-lukeman, mutta miksi myös CO tuppaa nousemaan aina kierroksilla. Eikös sen tyypillisesti pitäisi laskea tai pysyä melko samana, jos lambdallinen kone on muuten tyydyttävässä kunnossa?

    EDIT 20.4 : Voiko sytkäpiuhojen pieni-ikäisyys johtua puolan toimintahäiriöstä? Napavastukset olen mitannut ja niiden perusteella ei puolassa pitäisi vikaa olla. Miten muuten voin puolan toiminnan tarkistaa?
    Viimeksi muokannut JonasK; 20.4.2008, 17:35. Perustelu: Puolan toimivuudesta.

    Comment


      Vinkkejä?
      Vaihdoin puolan uuteen ja tulpanjohdot Beruihin. Käynti parani jonkin verran.
      Sain päästöt tyhjäkäynnillä sallittuihin: HC 80 ja CO 0,15.
      Nyt ongelmaksi koitui vain se, että kierroksilla CO nousee noin 0,6%:iin. HC laskee kierroksilla noin 50 ppm:ään.

      EDIT 24.4 : Kaasuläpän tyhjäkäyntikytkin oli myös kaphut. Avasin rasian ja puhdistelin, niin toistaiseksi osaa käydä myös tyhjäkäyntiä pahemmin empimättä. Myös päästöt 'rauhoittuivat' hieman, kun ISV ei ole ihan niin levoton.
      __________________________________________________ __________________________________________________ ________________

      EDIT 25.4 : Uudet arvot tuli taas konttorilta, ja uusi hylsy kanssa. Säädin ja mittasin ennen konttorille menoa arvot 'varman päälle' sallituihin. Katsastuksessa mittari näytti toista, eikä tällä kertaa toisen katsastusmiehen ystävällisestä asiakaspalvelusta ollut tietoakaan. Aika kylmiä nuo jotkut, mutta oli se hieman hittumainen muutenkin ja kolleega tulikin lopussa pyytelemään anteeksi vanhemman ukon tylyä käytöstä.

      CO 0,09 - 0,41
      HC 172 - 27
      Lambda 1,01
      CO2 13,80 - 15,00
      O2 2,10 - 0,42

      Mitä nuo CO2 ja O2 -arvot kertovat esim. putkiston kunnosta?

      Nuo arvot ovat vielä väkisin väkerretty: Sytytysennakko noin 4 EYKK ja seosruuvista tehdasarvojakin laihemmalle. Ostaisin ainakin uuden katin ja kaasuläpän tyhjäkäynti- ja täyskuormakytkimet. Katti on aivan loppunsa lopussa ja kytkimistä tyhjäkäynti antaa isoja vastusarvoja ja toisinaan toimii.
      Olisi vain auto, jolla ajaa Kouvolaan töihin ja saada taas kolikkoa kasaan.
      Siinä päivän kiukkupurkaus! :)

      __________________________________________________ __________________________________________________ ________________

      EDIT 29.4 : Virranjakaja on ilmeisesti ollut joskus kauemmin aikaa löysällä: Jakajan sisällä osa Hallin sakaralautasen sakaroista oli lastuanut itse Hallin kestomagneettia. Sakarat olivat siis syystä tai toisesta hieman vääntyneet. Suoristelin ne ja varmistin vapaan pyörimisen.
      Sytytyskatkokset ja HC-päästöt vähenivät huomattavasti varsinkin kone lämpimänä. Pitää vielä tutkia ja hutkia, mutta parempaan päin pitkästä aikaa.
      Viimeksi muokannut JonasK; 29.4.2008, 09:03.

      Comment


        Jos lambda edelleen tuolla 0.9 tuntumassa niin kakkuahan se melkotavalla.

        Alipaineletkut ok, etenkin bensanpaineensäätimen?

        Comment


          Vielä uusi virranjakaja sekä puola sytkäpuolelta meni vaihtoon. Alkuperäinen kattikin oli aivan toimeton, ja vaihdoin sen uuteen tarvikeosaan.

          Alkoi pikkuhiljaa näyttää vähäpäästöiseltä:

          CO 0,07 - 0,01
          HC 13 - 12
          Lambda 1,00
          CO2 15,40 - 15,40
          O2 0,14 - 0,11

          Kuukauden lähes päivittäinen epätoivon sekainen uurastus palkittiin katsastusmiehen kehuilla.
          Katsotaan vuoden päästä sitten uudelleen.

          Puskuria ja perää komistaa jälleen kilvet. :)
          __________________________________________________ _____________________

          EDIT 14.5 : Tai en tiedä noista kasvihuonekaasuista, että onko isot lukemat, mutta eihän niillä 'leiman' kannalta ole merkitystä.

          Jäi mietityttämään uuden teknisen osan sisältö: en löydä merkintää "vähäpäästöinen", vaikka vanhassa otteessa se vielä luki. Eikös vuoden 1989-haarukoilla tullut ensimmäiset "vähäpäästöiset"?
          Viimeksi muokannut JonasK; 22.5.2008, 11:57. Perustelu: Lipsahdus päästötiedoissa

          Comment


          • Milloin käyttöönottokuukausi / oliko ensirekisteröinti vuonna 1989 ?

            Vasta 1990 ha ja 1991 pa vähäpästöisyys vaadittiin. Eli pitäisi tarvittaessa pystyä muutoskatsastamaan tavalliseksi, jolloin sen katinkin saa samalla pois. Muutoskatsastus helpottuu, jos samana mallivuonna on tuotu vastaavaa mallia, joka oli ei vähäpäästöinen. Tärkein kriteeri on, mitä otteessa lukee. Jos otteestasi poistunut vähäpäästöisyysvaatimus ja ei lue sanaa autossa katalysaattori, niin et tarvitse kattia ja päästörajana on hc 600. Lambdasäätöä saa edelleenkin käyttää vaikka ei olisi kattia :-)
            Viimeksi muokannut Tommy200rs; 22.5.2008, 21:57.

            Comment


              Käyttöönottopäivämäärä on 10.04.1989

              Vanhassa otteessa (vanhanmallinen leima-versio) lukee lomakkeen erikoisehdoissa alla "vähäpäästöinen".

              Uudessa otteessa, jonka juuri sain, ei tosissaan lue mitään vähäpäästöisyyteen viittaavaakaan.

              ?

              Comment


              • noniin jälleen kerran tuli sanomista päästöistä:
                tyhjäkäynti: co% 0.16, co2 14.4, HCppm 98, O2 1.05
                kierroksilla: co% 0.8, co2 14.3, HCppm 56, O2 0.67
                lambda 1.01

                elikkä tyhjäkäynnillä kaikki sallittuja arvoja, mut kierroksilla CO% liian korkea..
                voiko näistä arvoista päätellä jotain?

                Comment


                  Oletko tuon lukenut:

                  http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=68491

                  Comment


                  • juu eli vaihtoehtojahan on.

                    Comment


                      HC eli palamaton hiilivety ja C0 eli häkä kielisi epätäydellisestä palamisesta.

                      Comment


                      • Aivan mut siihen epätäydelliseen palamiseen on vaihtoehtoja,
                        Mut katti ja lambda on n.1vuoden vanhoja, niitä en ensimmäisenä vaihda.
                        Maffi on muutaman kuukauden vanha.
                        Painetesti on tehty eli imuvuotoja ei pitäisi olla.
                        Taidan aloittaa perinteisellä ilmanputsari ja sytytystulppa sarjalla, vaikka ei nekään vanhoja oo.

                        Comment


                          Katti oli varmasti mitatessa tarpeeksi lämmin?

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja Vesa_k1988 Näytä viesti
                            lambda 1.01
                            Katille menee oikeassa suhteessa tavaraa, mutta se ei "pala" siellä.
                            Kun lambda on kohdallaan, niin kyllä minä ensimmäisenä keskittyisin kattiin. Oliko se kylmä vai eikö se toimi kunnolla.

                            Comment


                            • No kenkää annoin audille ennen mittausta sen minkä kaupungissa kehtasin, moottori oli ainakin lämmennyt 90asteeseen.
                              Tokihan se osaa hajotakkin vuoden aikana.

                              Comment


                              • Pystyykö tuossa mittaamaan ennen kattia arvot, konehuoneesta? Jos pystyy, niin mittaa sieltä ja vertaa ohjearvoihin. Jos siellä päässä on arvot rajoissa, niin katin on pakko olla pimeä, eikö?

                                Comment


                                  Tuon meidän kauppakassin käytin viikonloppuna katsastuksessa ja senkin päästöjen kanssa sai tapella. Hetken kierrättelyn jälkeen saatiin arvot tasolle, joka kelpasi inssille. Kummasti ne tasoittui, kun vähän lämpeni, joskaan ei ne ihan kohdallaan ole. Olin laskenut motarilla jonkinlaisen pätkän kovemmilla kierroksilla jo ennen konttorille tuloa.

                                  Mulla lambda oli ensin vähän poskellaan ja HC-arvot ihan metsässä, vähän poljeskelua ja HC tipahti tosi hyväksi, mutta lambda oli ihan metsässä (~1,5). Oma epäily kohdistuu imuvuotoon. Pitää vielä tarkastaa kotona tuo lappu.

                                  Comment


                                  • Voisiko muuten myöhäinen sytytys rikkoa katalysaattoria?
                                    Melko kauan aikaa oli autossa päällä nakutusanturi vika ja sen takia ajeltiin "vara-ohjelmalla" eli sytytys vissii vähä myöhäsellä..

                                    edit: No leimahan sieltä tuli :) ilmanputsarin ja tulpat vaihdoin, eikä vieläkään ihan ollut kierroksilla kohillaan joku päästö-arvo, "mutta aika lähellä" sanoi katsastusmies.
                                    Viimeksi muokannut Vesa_k1988; 25.11.2008, 12:02. Perustelu: toinen yritys

                                    Comment


                                    • Päästöistä hylsy

                                      Osaisko joku kertoa näistä
                                      tyhjäkäynti 2000rpm
                                      CO 0.49 (0,68)
                                      CO2 13,7 13,7
                                      Hc (137) (132)
                                      02 1,20 0,95
                                      Lambda 1.018

                                      Ilmeisesti muut ok mutta suluissa olevat liian korkeita ilmansuodattimen aattelin vaihtaa ensimmäiseksi tulpat on sen verran uudet.

                                      Comment


                                        Koita hakua HC O2

                                        esim: http://www.audiclub.fi/forum/showthr...ighlight=hc+o2

                                        Comment


                                        • en löytänyt vastausta tuosta

                                          Comment


                                          • Hc (137) (132)= Palamatonta polttoainetta. Sytytys?
                                            CO 0.49 (0,68)= Ei saa tarpeeksi happea. Liikaa polttoainetta?
                                            Vikaa kahdessa tai useammassa sylinterissä.

                                            Comment


                                              Jos nyt kertoisit edes mistä koneesta on kyse. Arvaan että kyseessä on bensalla toimiva peli kuitenkin.

                                              Comment


                                              • Näyttää lambda olevan kohdillaan ja arvoissa olisi katille sopivaa naposteltavaa, mutta ei näytä vaan jostain syystä katti hoitavan hommiaan.
                                                Kattia veikkaisin. -Kylmä tai vainaa.
                                                Viimeksi muokannut audiq; 10.2.2009, 00:43.

                                                Comment


                                                • katti pitää lämmittää kunnolla varsinkin jos vanha.. päälle 4000rpm jenkua niin jo alkaa kissa pelittään ja päästöt tippuu.. voi kestää ihan uskomattoman kauan jos katti on jo ehtoopuolella!

                                                  Comment


                                                    Raaka ajolenkki jonka päälle katsastukseen, tai sitten kuten minä teen eli aina ennen leimaa öv-huolto paikallisella huoltoasemanyrkkipajalla ja samalla printti päästöistä ja ohje että säätävät kuntoon jos jotain ilmenee. Ei maksa paljoa ja tulee niiden osalta varma mieli..

                                                    Comment


                                                    • 1,6 nen bensahan tuo on. pitää tarkistella tulpat ja vaihtaa ilmansuodatin ja antaa kenkää.

                                                      Comment


                                                      • onko alkuperäinen lambda anturi?

                                                        Käy rikkaalla jos ymmärsin oikein tuosta palamattomasta hiilivedystä (HC arvo )

                                                        Voisko olla alkuperäinen lambda anturi hidastunut. joskus itse ajattelin että 160tkm tai 10 vuotta riittää ja lambdan vaihtoaika käsillä.

                                                        Comment


                                                          Ei se rikkaalla ole, koska lambda-arvo on kohdallaan. Lambdan sallitut arvothan ovat 0.98 - 1.03. Rikas alue on alle yhden ja laiha yli yhden.

                                                          Comment


                                                          • Jos ollaan tarkkoja, niin lambda-arvon pitäisi asettua välille 0.97 - 1.03.

                                                            Comment


                                                            • jep eli sytytys puolella häikkää?

                                                              Ps. kuinka tarkkoja nuo rajat on jos menee vaikka parilla yli??
                                                              Viimeksi muokannut emika; 10.2.2009, 17:12.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X