Alkuperäinen kirjoittaja MR
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt ongelmana...
Collapse
X
-
Niin, ajoa katsastusasemalle tuli noin 10km, 20min odottelua ennen katsastusta. Tuossakin mallissa katti on auton alla melko kaukana koneesta (~1m), joten kai se lämpenee hitaasti ja jäähtyy nopeasti. Pitäisi aivan mielenkiinnosta ajaa auto kunnolla lämpöisenä päästömittaukseen, niin saisi oikeat arvot, voi tosiaan olla ettei se ilman kuormaa lämpene kunnolla.
Voisiko katti olla likainen jo vajaan vuoden ajelujen jälkeen, uusi lambda on vaihdettu ennen kattia ja seokset näyttivät nytkin olevan kohdallaan? Emännän käytössähän tuo on, mutta uskoisin, että se silti jonkin verran jalkaa saa...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja MR Näytä viestiVoisiko katti olla likainen jo vajaan vuoden ajelujen jälkeen, uusi lambda on vaihdettu ennen kattia ja seokset näyttivät nytkin olevan kohdallaan?
Koneen mekaaninen kunto tuskin vaikuttaa päästöihin, ainakin oma vanha (VW) savukoneeni 70-prosentin ohivuodoilla ja ilman katalysaattoria pääsi 200HC-arvoon, lambda-arvon ollessa kattiauton rajoissa.
Comment
-
pakoputki
ei nyt ihan liity aiheesee,mutta:
millain toi pakoputki menee coupe quattrossa? lähinnä toi takapää mietityttää. Entinen omistaja oli v6:een kattien jälkeen tehny ite putken 2.5" tavarasta,mutta se on ihan valmista tavaraa joka nyt pitäis uusia. pakoputki menee vaan niin ovelasti nykyisin,se menee takaanta takakelkan alapuolelta :( ei hirveesti maavaraa. Pitääkö sen putken mennä sieltä kelkan ylitte,ainakin siellä näyttäis olevan vuorausta sen verran,että kulkenut sieltä aluperin.
Oisko jollain mahdollisesti kuvaa alkuperäisestä putkesta,taikka viriputkesta?
Saakos tohon varaosaliikkeestä pelkkää kelkan ylitysosaa,vai kuuluuko siihen enemmänki sitte tavaraa?
Comment
-
Jatketaan vielä tätä päästömittausta vähän.
Oma autoni on Audi 100 Avant -92 2.6 ABC koneella.
Yritin alku viikosta katsastaa autoa mutta päästöt ei ollut ihan kohdallaan.
Tyhjäkäynti Yli 2000rpm
CO 0.47 (0.50) 0.55 (0.30)
HC 179 (100) 123 (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)
Co2 14.00 14.00
O2 0.91 (5.00) 0.91 (5.00)
Eli CO-pitoisuus kierroksilla, HC-pitoisuus tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla ei mennyt läpi.
Vaihdoin tulpat sekä ilman putsarin niin arvot oli:
Tyhjäkäynti Yli 2000rpm
CO 0.60 (0.50) 0.60 (0.30)
HC 79 (100) 81 (100)
Lambda 1.038 (0.97-1.03)
Co2 13.40 13.40
O2 1.22 (5.00) 1.22 (5.00)
On kyllä eri mittareilla mitattu. Mutta nyt menisi HC-arvo läpi mutta CO-arvo ei.
Eikä myöskään Lambda.
Onko hyviä ideoita mitähän seuraavaksi pitäisi yrittää?
Comment
-
http://www.vpv-motorracing.com/
Täältä taitaa tällä hetkellä saada Boschia edullismmin. Mitään halpoja tarvikkeita ei kannata laittaa.
Comment
-
Minä nyt en autoista hirveesti tiedä mutta näitten päästöjen kanssa on sen verran tullu tapeltua että ihan ensimmäinen toimenpide (yleensä muuta ei tarvita) on se että ennen päästömittausta käyt ajamassa n.10km ISOILLA kierroksilla (4000-5000) tai minkä nyt sopivaksi havaitsee
Tämä rohto yleensä tepsii paremmin kuin hyvin
Comment
-
Jaa onpas jännä. Itellä oli suunnilleen kaikki päästöt tuhannen pielessä. n.3x sallitut. Korjaamon mies oli sitä mieltä että nyt tuli kallis remontti suunnillen puoli autoa olisi pitänyt uusata.
Sit kuulin kaverilta että sillä oli ollu sama homma ja kun oli kunnolla ulluuttanu ni päästömittari oli näyttänyt melkein nollaa. itelllä kävi samoin kovan ulluutuksen jälkeen päästömittaus näytti lähes nollaa kaikille muille paitsi tietysti lambdalle.
Ja kyllä sen kuule haisto variksetki että nyt on katit kuumana, meinasi nimittäin ihan näppärästi käry tuoksahtaa konttorin parkkipaikalla :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ylipaila Näytä viestiEi mene läpi vieläkään päästöt.
Nyt on vaihdettu tulpat, ilmanputsari, pakosarjan tiiviste, ja lambdat.
Tällä hetkellä CO-arvo menee tyhjäkäynnillä läpi mutta kierroksilla ei.
Ja HC-arvo menee kierroksilla läpi mutta tyhjäkäynnillä ei.
Mitähän sille seuraavaksi keksisi?
Comment
-
Tutkitko siitä paakosarjasta että oliko se halki? Usein ovat halki ja luonnollisesti tiivisteen vaihto ei asiaa korjaa. Onko se kuinka väljä se kone?`Ohivuotomittaus osoittaisi hollaako se ohivuotoa kuinka paljon ja sitä kautta öljyä palotilaan. Katalysaattoreiden vaihtoa kannattaa myös miettiä , jos ei ole ennen uusittu.
Comment
-
Eipä ollut pakosarja halki.
Kävin tuossa yksi päivä paikallisessa VW-liikkeessä luetuttamassa vika koodit ja siellä sanoi puku-herra mittarin kanssa että toinen lambda ei anna oikeanlaisia arvoja. Toinen kyllä näyttää hyvältä. Että voisi olla joku huono liitos tai jotain muuta.
Comment
-
Omassani on myös päästöjen kanssa taistelua:
Sain kuin sainkin seosruuvista ruuvattua päästöt sallittujen sisälle. Värkin joutui tosin säätämään niin laihalle, että meinaa sammua, kun polkasee kaasua ja antaa tasaantua; samalla paukkuu putkessa, kun kierrokset laskee.
Toisaalta jouduin myös sytytystä säätämään myöhäisemmälle, jotta sain HC:t kuriin.
Kuinka löytäisin kompromissin, jotta saisin säädettyä seoksen rikkaammalle HC:n silti pysyessä sallituissa. Kannattaako aloittaa laittamalla sytytysennakko normaaliin ja säätämällä seosta takaisin rikkaammalle?
Kysykää ihmeessä. Voi olla hieman vaikeasti selitetty.
Comment
-
Olisi helpompi neuvoa jos kertoisit missä lukemissa ne päästöarvot huitelee. Katillinen auto ilmeisesti kyseessä? Arvot saa rajoihin lähes toimimattomalla katilla juurikin kikkailemalla seosten ja sytkäennakoiden kanssa, jos muuten koneessa kaiki kunnossa. Tuon kertomuksen perusteella katti voisi olla lopussa, mutta laita nyt lisätietoa niistä päästöarvoista.
Comment
-
Autossa on katti.
Jako on kohdallaan. Säädin seuraavaksi sytytysennakon normaaliin 15 asteeseen. Sitten käänsin määräjakajan CO-ruuvista häkäarvon sallittuun eli tyhjäkäynnillä se oli noin 0,3%. HC-lukema huiteli tällöin lähellä 500ppm ja heittelehti melkoisen paljon.
HC:ta pyrin korjaamaan laittamalla seosta rikkaammalle. Lähtihän se laskuun, mutta sain sen noin 300ppm, jolloin CO nousi jo yli 0,5% eli liiaksi.
Loppujen lopuksi sain kummatkin arvot sallittujen sisälle, mutta jouduin kääntämään CO:t noin 0,15% ja myöhäistämään ennakon lähes yläkuolokohtaan; tyhjäkäyntiarvot olivat nyt sallittujen rajoissa.
Seuraavaksi nostin kierrokset reiluun 2000rpm: HC laski lähes nollaan, mutta CO-arvo nousi noin 0,5%:iin, eli yli sallitun.
Noilla arvoilla seos olikin jo niin laihalla, että meinasi sammua aina polkaisun jälkeen. Käynnistäessä kierrokset olivat myös melkoisen alhaiset.
Itse epäilen imuvuotoa. Vuotoja olen yrittänyt tutkia ja hutkia. Spräyllä kävin imupuolen mielestäni läpi. Jossain silti suhisee reilusti, kun auto on käynnissä. Ääni tuntuu tulevan jostain imusarjan alta - enemmän kaasuläppien puolelta. Pitäisikö tuon selvästi suhista auto käynnissä?
Suuttimien tiivisteet on juuri uusittu. Uudet suuttimien holkitkin tiivisteineen hankin ja asensin tiukasti imusarjaan.Viimeksi muokannut JonasK; 13.4.2008, 03:05.
Comment
Comment