Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • - Olihan tuolla sitten vikakoodikin eli ilmanpaine sensori ei saanut yhteyttä välillä. ( vaihdettu )
    - Myös yksi arvo oli korkealla imuvuoto välillä imusarja --> turbo, maf -->turbo ( tutkittu,painetesti tehty )
    - Tulpat on nyt vaihdettu ( tuntuu kyllä menevän paremmin )
    - Koitan saada vielä johonkin mittareihin tuon kiinni. ( vasta MA pääsee mittarille )
    - Täytyy koittaa vaihtaa vielä uudet katit.

    Comment


    • Vikaa ei löytynyt suuttimista/bensansyötöstä. Pakosarja ja turbo irroitettiin ja tiivisteet vaihdettiin, pakosarjassa pieni hiushalkeama joka hitsattiin mutta sillä ei ollut mitään/merkittävää parannusta CO/HC arvoihin.

      Tulpat vaihdettiin uusiin.

      Vaikka aluksi näytti siltä että HC olisi saatu tiputettua 60ppm lambdan vaihdolla ei asia kummiskaan ole niin, ajosta tullessa arvot ovat n. 30sec (870rmp) CO 0.029, HC 7ppm, lambda 1.004, mutta nousevat lähelle lähtötilannetta (~1.5%, 100ppm>)

      Nyt auto on ajossa ja seuraan öljyn/(bensan) kulutusta noin kk ajan ja sen jälkee uudestaan pähkäilyyn mikä on, vaihtoehdoiksi jättivät että palotilaan pääsee öljyä johtuen joko venttiilien kumeista tai öljyrenkaista/renkaasta joka olisi juuttunut...

      Olisiko vika tosiaan noissa? Mikä mahtaisi olla sellainen firma millä olisi ammattitaitoa selvittää tämä?

      Olivat kirjanneet yli 20h töitä(ei onneksi laskulle), joten on siihen jo tovi paneiduttu.

      Comment


      • Tähän ketjuun jatkoksi oma havainto.

        Otettiin pakokaasu arvot nyt tänä kesänä aivan samoista kateista kun vuositten (putkistoon ei koskettu muutoinkaan). Mittalaite oli sama, kuten mittaustapakin.

        Viime vuonna hc tyhjäkäynnillä 98:lla ~150 tuntumassa, nyt 30-50.
        Kone remontoitiin kyllä välissä, mutta ei se nyt_niin_loppu ollut etteikö päästöistä olisi mennyt.
        Voisiko syynä olla, että jakaja on ollu muutaman asteen pielessä ja se on sotkenut päästöjä. Muutakin ongelmaa kun oli tuon jakajan asennon vuoksi...

        Comment


          Jakajan asento ei vaikuta sytkäennakkoon. Se on joko hall-ikkuna kohdillaan tai sitten ei ole.

          Comment


            Jokos päästöongelmaan löytyi ratkaisu?

            Comment


            • En ole vielä käynyt uudestaan mittauksissa.

              3tkm ajettu ja öljyä ei kyllä ole tikusta katsottuna kulunut yhtään. Bensaa tuntuu kyllä menevän vähän liikaa, 9.5l/100km keskikulutus, matka-ajoa enimmäkseen. Mistähän tämä voisi johtua, kun kaikki perus jutut on jo tarkistettu. Toisessa merkkiliikkeessä ei osannut kulutuksen syyksi puhelimessa muuta sanoa kuin että olisiko jako mennyt sekaisin (miten tämä olisi mahdollista ja ilmeisesti sen korjaaminen aika iso homma?) Ajattelin putsata kaasuläppä yksikön ja vaihtaa by-passin, niistä tuskin kyllä apua on?

              Edelleen toimii moitteettomasti ja veto on tasaista, ei käyntihäiriöitä, ei vikakoodeja.

              Comment


                Moro..Käytin v8 leimalla ja konttorinukko sai tollaset päästöarvot..

                tyhjäkäynnillä

                CO% 0,14

                CO2 14,4

                HC ppm 157

                O2 0,32

                kierroksilla

                CO% 0,88

                CO2 13,6

                HC ppm 118

                O2 0,93

                Lambda 1,011

                Eli oisko mullakin ollu katit liian kylmänä?vai viittaisko johonki tiettyyn vikaan??Ku ei toi paikallinen paja saanu koneillaa mitää selvyyttä asiaan..Käski mennä Laakkoselle,tiedä sitte..

                Comment


                  Updeittaus tuohon vuoden takaiseen tarinointiin. Autosta taisi maffi tosiaankin olla vikaantunut. Vaihdoin sen pari viikkoa sitten, polttoaineenkulutus ainakin on pudonnut ja pienet nykimiset puolilämpimällä koneella on kadonneet. On myönnettävä, että kyllä ne tuolla AA:ssa ymmärtävät polttoainelaitteiden päälle.

                  Comment


                    Kävinpä mittauttamassa pakokaasut katsastusta varten. Jotain eroja on vuoden takaiseen. Ohessa 05/06 tulokset:

                    (2005) (2005) (2006) (2006)
                    rpm 880 2370 870 2200
                    oil temp 14,9 15,8 19,4 19,4
                    CO 0,052 0,201 0,011 0,056
                    CO2 14,57 14,88 14,1 14,3
                    HC 63 55 52 18
                    O2 0,87 0,65 0,88 0,49
                    Lambda 1,037 1,022 1,040 1,022

                    Mukavasti pudonneet päästöarvot, erityisesti CO ja HC kierroksilla. 2006 mittauksessa koneessa toinen maffi ja 1,8T sytkäkonversio tehty. Muuten konetta ei ole käpistelty mittausten välillä. 2005 mittauksessa ulkolämpötila oli jotain -5...-10C, nyt jotain +1C ja myös kierroksissa oli eroja 2370rpm vs. 2200rpm.

                    Mikä selittää erot? Maffi, uusi sytkäjärjestelmä, erilainen ulkolämpö (=kattien lämpö ennen mittausta) vai kaikki yhdessä. Enivei, nyt olen varsin tyytyväinen noihin arvoihin.

                    Comment


                      No nii..kävin ajamassa v8 lämpöseks ja päästöarvot ei muuttunu mihinkään.remonttiäijä veikkas et katti/katit paskana mut käski vaihtaa tulpat ja ilmanputsarin ja sit taas testiin.Eiks toi korkee HC arvo voi johtuu sytkäpuolesta vai onks se selvä kattivika?Tarvikekatit 198e/kpl et ei viittis turhaa ostaa..

                      Comment


                      • Korkea HC voi roikkua sekä huonosta sytkästä että heikoista katalysaattoreista. <Tuossa> meikäläisen vuoden takainen rimpuilu. Vasemmalta alkaen eka näyttö, toisessa yrityksessä oli toiset katit, viimeiseen vetoon vaihdoin vielä tulpat. Uusien ja vanhojen tulppien välillä ei moottorin käynnissä ollut havaittavissa mitään eroa mutta jotain vikaa niissä kynttilöissä selvästi oli.

                        Comment


                        • Meikäläisen murhe tämä S4.. Ajoin lämpimäksi auton ja heti korjaamolla pilli perään.

                          Tyhjäkäynti CO 0.5 HC 150
                          Kierroksilla CO 0.6 HC hieman alle 100

                          Tulpat ja tulpanjohtimet vaihdoin kesällä. Seuraavaksi lambra ja katit vaihtoon? Suosituksia mistä kannattaa hommata lambra ja katit?

                          Auton kulutus on kuitenkin kohdallaan. Nytkin 80km/h matka ajossa 7.5-8.5 l/100km

                          Kesällä mulla oli ahtovuoto, olisiko silloin käynyt rikkaalla ja katit mennyt paskaks? nyt on samcon letkut.

                          Comment


                          • Lambdat lähimmästä Bosch Car Servicestä

                            Comment


                              Mitähän vttua tuos 90:ssä nyt oikein on.. Nimittäin viime viikon maanantaina haettiin auto bosch servicestä, jolloin oli päästöt kohdillaan ja nyt oli katsastuksessa tyhjäkäynnillä CO 4,99 (sallittu 0,50) ja HC 414 (sallittu 100). Kaasuttaessa oli CO 4,98 (sallittu 0,30) ja HC 229 (sallittu 100). Boschin lambda on uus, katti melko uus, tupat uudet, lämpöanturit kunnossa, hyvin käy jne. Soppaa menee sellaiset 12 litraa pääasiassa kaupunkiajossa.

                              Edit: joo ja lambda-arvo oli alle sallitun. Rikkaalla, siis? (mutta eikai se nyt tuollaisia lukemia aiheuta?)

                              Comment


                                Mahtaisiko muuten märkä keli vaikuttaa mitenkään asiaan? Eli kosteutta livahtatanut jonnekin minne ei saisi..

                                Comment


                                • Mitähän vttua tuos 90:ssä nyt oikein on.. Nimittäin viime viikon maanantaina haettiin auto bosch servicestä, jolloin oli päästöt kohdillaan ja nyt oli katsastuksessa tyhjäkäynnillä CO 4,99 (sallittu 0,50) ja HC 414 (sallittu 100). Kaasuttaessa oli CO 4,98 (sallittu 0,30) ja HC 229 (sallittu 100). Boschin lambda on uus, katti melko uus, tupat uudet, lämpöanturit kunnossa, hyvin käy jne. Soppaa menee sellaiset 12 litraa pääasiassa kaupunkiajossa.

                                  Edit: joo ja lambda-arvo oli alle sallitun. Rikkaalla, siis? (mutta eikai se nyt tuollaisia lukemia aiheuta?)
                                  Ainakin bensa tuntuu maistuvan, vähän turhan reilusti tuolle koneelle. Onko määräjakaja sekä bensanpaineensäädin kunnossa ja säädetty?

                                  Comment


                                    Käsittääkseni siinä nyt ei mitään suurempaa tämän lisäksi ole, toimii hyvin. Säädöt vissiin nyt ainakin ovat vituillaan kun tuollaisia arvoja ilmenee... Taas mennään bosch servicelle.


                                    Edit: näkyykö sitä painesäädintä tässä kuvassa (esim. toi bypassin näkoinen metallinen lierio-juttu, jonne paksu polttoaineletku tulee)? Ainakin laittoi korjaaja taannoin vehkeen kiinni tuohon määräjakajaan noiden "ylimääräisten" pulttien reikiin, lisäksi otti tuon kuvassa etualalla näkyvän mustan boksin irti ja katteli sitä..

                                    Comment


                                    • Järjestelmäpäineen säädin on justiinsa tuo metalli lieriö. Tuo harmaa boksi on sit seosten hienosäätöön, paine-erosäädin. Uusien hinnat on sit jotain ihan uskomatonta, ei kannata ees käydä kysymässä. (: Varmista ainakin ensin että tuon paine-erosäätimen liitin on ehjä ja saa hyvin kontaktia. En kyl tiiä et kuinka paljon tuon signaalin puuttuminen vaikuttas päästöihin. Voi olla kaukaa haettua mut eihän tuo paineensäätimeltä lähtevä paluuputki tankille oo jostain kumman syystä päässy tukkoon?

                                      Comment


                                        Eipä nuita tiedä, selvittely jatkuu maanantaina boschin korjaamossa.

                                        Comment


                                          Tällä kertaa oli onneksi pienestä kiinni; määräjakajan maadoitusjohto oli huonosti ja siksi rikasti ja oli päästöt vituillaan.

                                          Comment


                                          • Huollosta juuri sain auton ja päästöt vieläkin pielessä, olisikin ollu ihme jos ois itestää ratkennu. Tällä kertaa eri korjaamolla kuin merkkiliike ja he(bosch car service) mittasivat lambdan ja sanoivat että vika siinä! Mitään vikakoodia ei kylläkään anna. Lambda vaihdettiin kesällä merkkihuollossa (itseasiassa 2 kertaan, ekassa oli jotain vikaa jo uutena?) Lambda menee takuuseen, ja vaihtoon aika vasta ensivuonna.

                                            Rupeaa kyllästyttämään tämä, miten se voi olla vieläkin rikki? Itse en kyllä usko että vika siinä mutta voiko joku muu aiheuttaa sen lambda mittaus vääristyy tj.? Pakopuolihan oli käytetty irti ja tiivisteet vaihdettu+lambdan lämmitys testattu

                                            Comment


                                              itse rupeisin vag-comilla katteleen. onko noissa 1.8:ssa block 032 pitkäaikaisbensat? siitä suunnilleen näkee ton lambdan kunnon tai ainakin miten ecu sitä joutuu korjaamaan.

                                              kai sä olet kunnon italian tune upin ajanut ennen mittauksia? kolmosella motaria joku 5 kilsaa yleensä auttaa jos kone ei ole aivan paskana.

                                              Comment


                                              • Eihän tuo motarilla huudatus vikaa korjaa. Kyllä se lämpimäksi on ajettu ja jaksaa ~30sec pitää päästöt alhaalla. Ja eikö tuokin lähinä lämmitä kattia, ja jos se olisi rikki nii miten se vaikuttaa koneen kuntoon...

                                                Comment


                                                • Kävin viel kysymässä tarkennusta toho lambda vikaa: Jännite vaihtelee liian hitaasti ja liian vähän.

                                                  Jos oletetaan että osaavat mitata, niin ei tuota oikeen muu voi aiheuttaa kuin itse anturi? Käsittämätöntä kyllä että olisi heti uutena rikki...

                                                  Tota 032 blockia ei saa viel tän ikäses autos, N/A näyttää. Mutta mitäs noista muista blockeista vois päätellä? 005,3: -4.7%-(-1)% @ ajossa // tyhjäkäynnille tiputettaessa 3% josta rupeaa laskemaan 0% ja jää siihen.

                                                  Comment


                                                    tiedätkö minkämerkkinen lambda siihen on vaihettu? Boschin lambdat tuntuu toimivan parhaiten. Ja kai siinä on käytetty oikeanlaisia liitoksia?

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäis osa tuli laitatettua iha ensimmäiseks merkkihuollos vian selvittämiseks, oiskoha boschin valmistama? Joten pitäis olla oikeanlainen liitin.

                                                      Comment


                                                        No sit on ihan boschin vehje ja valmiiks liittimet kiinni.

                                                        Comment


                                                        • Vika löytyi vihdoin ja viimein. Helpossa ja silmien eessä olevassa paikassa. Ennen kattia lambdan kiinnitys mutterin juuresta pääs imemää ilmaa, se hitsattii tiiviiks nii joha tippu päästöt ja lambda rupes piirtää oikeeta käppyrää.

                                                          Comment


                                                          • Tällaiset arvot päästömittauksessa tyhjäkäynnillä

                                                            CO 1,21(sallittu 0,50)
                                                            HC 287(sallittu 100)

                                                            Kierroksilla

                                                            CO 1,53%(sallittu 0,30)
                                                            HC 157(sallittu 100)

                                                            ..eli reilusti yli sallitun, oli jonkin verran ajossa ennen mittausta eli katalysaattori ei ollut täysin kylmä. Kuulin ettei korkeat arvot välttämättä edes johdu katista ja lambda arvo oli 1,0, missä sitten vika?

                                                            Comment


                                                              Tulipa äsken käytyä katsastuksessa kun oli kuponki jolla sai ilmaisen pakokaasutestin. Kilometrejä jo 165000 eikä mitään tehty, vielä. Arvot täysin rajoissa:

                                                              Tyhjäkäynti

                                                              CO% 0
                                                              co2 13.9
                                                              HC ppm 75
                                                              o2 0,7

                                                              Kierroksilla

                                                              CO% 0
                                                              co2 14,3
                                                              HC ppm 64
                                                              o2 0,3

                                                              Lambda: 1,01

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X