Ei anna vikakoodeja VCDS:ään. Ylläolevat päästöt kuskin puolelta, pelkääjän puolen putkesta päästöt oli OK. Tämä vielä testattiin pariin kertaan, eli tässä putket tulee sitten taakse asti itsenäisinä vaikka käyvät samojen kuorien sisällä kahdessa pöntössä.
Auto on ollut puoli vuotta minulla ja siinä oli ollut edellisellä omistajalla polttoaineen syötön kanssa ongelmia, kuskin puolen polttoainepumppu on vaihdettu talvella uuteen Oulun Pörhöllä. Muuten auton toiminnassa ei ole ollut moittimista.
Yritin katsella VCDS:n measuring blokkeja läpi ja vertailla puolten välillä, enkä löytänyt mitään selkeästi poikkeavaa mikä olisi osunut heti silmiin.
Olisiko raadilla ehdotuksia mitä lähteä testaamaan/kokeilemaan seuraavaksi. Tulpat (NGK alkuperäiset) kävin tilaamassa, aloitetaan niiden vaihdolla...
Ne nyt ihan ekaksi vaihtoon, ittelle just vaihdoin 245 tkm ajettuun TFSi:hin lambdan ja tulos oli kuin olis vaihdettu eri kone, tyhjäkäynti tasoittui ja ääni hiljeni todella merkittävästi, kulutus näyttää tippuvan reilusti ja koneen käytös on aivan erilainen. Ja mitään vikakoodeja ei ollut ja päästötkin meni katsastuksessa läpi. Vaihdoin Bosch:in lambdan ja mitään tarvikkeita ei näihin ymmärtääkseni kannata edes yrittää laittaa. Vajaan satasen maksoi ja oli hyvin käytetty satanen.
Terve! Minulla on tuollainen otsikon mukainen audi a3 -06 vuotinen 1.6 bse moottorilla. Se ei mennyt läpi päästöistä vaikka siihen vaihdoin katalysaattorin.. Tälläiset arvot katsastusa asema siihen sai kierroksilla:
Co% 1.17
Co2 13.30
Hc ppm 121
o2 1.23
lambda 1.018
Olen enemmän Juken kannalla, mutta ensiksi tarkistaisin mistä pakoputki vuotaa, kun happi on nuin korkealla. Mahdolliset lambda-anturien läheisyydessä olevat vuodot aiheuttaa herkästi vikatilanteita.
Korjasin vuodon pakoputkesta ja otin pari videota vcds:stä joissa noita lambdan arvoja näkyy.. Mitä mieltä olette näistä onko jompi kumpi anturi vainaa vai tuo saksasta tullut uusi katti?
Seoksen rikastus päättyy muutamassa minuutissa koneen käynnistyksestä, mitä uudemman päästönormin laite, sitä nopeammin. Sen jälkeen seosta ei rikasteta lämpötilan takia.
Jos alkuperäinen katti oli keraamikennolla ja kenno oli ehjä, 99% todennäköisyydellä katissa ei ole mitään vikaa. 1% vikamahdollisuus tulee siitä, jos moottorissa on käytetty väärän normin mukaisia öljyjä.
Seoksen rikastus päättyy muutamassa minuutissa koneen käynnistyksestä, mitä uudemman päästönormin laite, sitä nopeammin. Sen jälkeen seosta ei rikasteta lämpötilan takia.
Jos alkuperäinen katti oli keraamikennolla ja kenno oli ehjä, 99% todennäköisyydellä katissa ei ole mitään vikaa. 1% vikamahdollisuus tulee siitä, jos moottorissa on käytetty väärän normin mukaisia öljyjä.
ei ole orkkis katti, tilasin saksasta tilalle tarvike katin halvan hinnan hurmiossa.
Jäi Audin leima päästöistä kiinni. BFB-koneinen A4 B7.
CO 0,01 / HC 7 / CO2 14,3 / O2 0,68 / Lambda 1,033.
Kaikki muuthan on kuin uudessa, mutta lambda huitelisi laihuuden puolella. Ennen konttorille ajoa vaihdettu katalysaattorin jälkeinen putken pätkä korjaamolla. Sen asettuminen/tiivistyminen kai ottaa aikansa myös?
Imuvuodossa kai pitäisi HCnkin nousta? Ja eikös isommilla kierroksilla yleensä hapen määrä laske näissä konttorin testeissä? Tällä logiikalla siellä voisi olla isompikin reikä. Konehuoneesta löytyi yksi todella hapan putki turbon puolelta jossa oli näkyvä halkeama, pieni kosketus ja osa hajosi kolmeen. 058133785b. Liittynee kampikammion tuuletukseen?
Ratkaistu: Kohdasta josta putki haarautuu taaksepäin oli kuin olikin halkeama. Paikattu nyt, ja O2 0,07 sekä Lambda 1,001
Viimeksi muokannut Mudinski; 10.4.2025, 15:59.
Perustelu: Ongelman ratkaisun lisääminen.
Comment