Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Eli voi se olla inssistakin ehkä kiinni tuo, miten se ne tyhjäkäynti-arvot katsoo?

    Comment


    • #62
      Käytin laakkosella luetuttamassa vikakoodit ja testeri näytti: seoksen sopeutus, satunnainen, en muista koodia. He epäilivät lambdaa tai pientä imuvuotoa. Tilasivat valmiiksi lambdan, koska heillä ei ollut sitä hyllyssä eikä ole kuulema koskaan aikaisemmin edes tilattu ko. osaa. Tämäpä kummallista?

      Ajossa ei huomaa mitään erikoista, tehoa tuntuu olevan(vaikea sanoa kuinka paljon sitä pitäisi olla), veto on tasaista, tyhjäkäyntikään ei erikoisemmin seilaa, ehkä vähän hakee (100rmp~) kaasuttelun jälkeen.

      Tulppien vaihdosta ei mainita huoltokirjassa erikseen, kaikista huolloista on kuitenkin merkkiliikkeen leimat.

      Lämmöt pysyy tasasena 90c.

      Lämpimänä kuuluu pientä nakutusta, joka kasvaa kierrosten mukaan, liittyisikö tämä tähän vai olisiko oire muusta viasta. Vai koneen ominaisuus tuo "karkea" käyntiääni?

      Comment


      • #63
        Ongelma ei ratkennut lambdan vaihdolla eikä lämpötila-anturin vaihdolla/tarkastuksella, päästöt kyllä vähenivät, CO 1.0% ja HC 50-60. Epäilivät vuotoa ennen lambdaa, ilmamassamittaria, suuttimia... Asentajankaan mielestä ei ole ajossa mitään outoa havaittavissa. Puristukset olivat hyvät. Mikähän tässä mahtaa olla vikana? Seuraavaksi pakosarjan irroitus ja tarkastus+tiivisteiden vaihto, pakosarja viat kuulema harvinaisia?

        Nakutus kuuluu kuulema yhdestä venttiilistä, eikä liity päästöihin, öljynpaineiden tarkastus pitää tehdä.

        Comment


          #64
          Tsekkaapa onko moottorinohajuspurkissa käyty. "Ebay-lastut" voi olla mitä tahansa...

          Comment


          • #65
            Joo eli vika on rajoitettu johonkin huohotin järjestelmään, joka menee ilmanputsarin kohille, siinä olevan venttiilin kun peittää niin päästöt menee nollille, mutta silti eivät saaneet vielä pysyvästi kuntoon vaan tutkivat vielä...

            Ohivuodot olivat ok, paljonkos ne normaalisti ovat?

            Myös venakopan tiivisteen olivat vaihtaneet, oli vähän tihkunut välistä öljyä. Onkos tämä yleistä?

            Comment


            • #66
              Apuja kaivataan! Kun eivät tunnu löytävän vikaa mistään, uudella takaiskuventtiilillä kokeilivat ja ei vika ollut sittenkään siinä.

              Nyt vaihtoehtoina ovat lambdan lämmitys tai sittenkin se katalysaattori. Lambdan lämmityksen mittaavat huomenna, jos se ei toimi niin onko edessä moottoriyksikön vaihto(kallis tuo, 1000e-2000e?) vai pystyykö joku autosähköliike korjaamaan, Laakkosella ei kuulema pysty. Entä miten pystyy toteamaan että katti on varmasti rikki, en usko että sitä olisi tyhjennetty kokonaan, mutta mikä sen sitten olisi voinut edes rikkoa(ulkoa ehjä, ei kolise, ei lentele palasia), sanoivat että on tilattava ja palautus on vaikeaa/mahdotonta. AVK:lta näyttää saavan ihan kohtuuliseen hintaan, ainakin yksi katti löytyy, mutta ei tietoa onko se AEB moottoriin käypä.

              Olisiko muita ehdotuksia vian aiheuttajaksi, Laakkosella sanoivat että ei ole montaa näin vaikeaa päästö-vikaa eteen tullut. Ja kun aluksi ongelma piti olla pois päiväjärjestyksestä ilmanputsarin tai lambdan vaihdolla...

              Comment


              • #67
                Onkos ne siellä huollossa tutkinu mitä arvoa lämpöanturi antaa moottorinohjaukselle kun kone on lämmin? Voisko tuo siitä johtua?

                Comment


                • #68
                  Ilmeisesti olivat vaihtaneet moottorin lämpöanturin, ja todenneet että vika ei ole siinä, pitää tarkistaa tämä.

                  Comment


                  • #69
                    Välttämättä ei tarvi olla iso vika että päästöt ei ole kohdillaan, jos esim. joku anturi antaa väärää arvoa ja itsediagnostiikka ei sitä huomaa niin koko hoito on persiillään. Joskus itse taistellut vastaavien ongelmien kanssa ja kyllä risoi kun liikenteessä huomas sinistä savua puskevia pirssejä ja itsellä pomppaa auto pienen päästöjen ylityksen takia.. :) Hyvä kuitenkin että testaavat päästöt, toimivalla kattiautolla nuo normit pitäisi yleensä alittua selvästi.

                    Katit on kulutustavaraa, yleensä yhdellä ei pääse koko auton ikää. Jos osoittautuu että vika on siellä, niin sopivia katteja löytynee tarvikkeena, eikä ole pahoissa hinnoissa.

                    Comment


                    • #70
                      Lambdan lämmitys on nyt mitattu ja se toimi. Voikohan kyseessä olla silti joku ECU vika, koska eivät näytä saavan mitään aikaseksi. Bensansyötön sanoivat mittaavan tänään suuttimista johonkin mittalaseihin, että tuleeko oikea määrä...

                      Comment


                      • #71
                        Joo eli ei menny mulla läpi katsastuksesta Lambdan vaihdon jälkeen.( sama vika uusiutuu )

                        - Olihan tuolla sitten vikakoodikin eli ilmanpaine sensori ei saanut yhteyttä välillä. ( vaihdettu )
                        - Myös yksi arvo oli korkealla imuvuoto välillä imusarja --> turbo, maf -->turbo
                        - Koitan saada vielä johonkin mittareihin tuon kiinni. ( ehkä huomenna )
                        - Täytyy koittaa vaihtaa vielä uudet katit.

                        Comment


                        • #72
                          Onhan ne tulpat nyt kuitenkin varmuuden vuoksi vaihdettu? Aika olennainen osa palotapahtumaa.

                          Comment


                          • #73
                            vanhat öljyt, vanhat tulpat (+pyörijä, jakajan koppa + johdot) ja hieman väljä kone lisää myös päästöjä hieman

                            Comment


                            • #74
                              Ei tarvii olla edes käyntihäiriöiset tulpat kun ampuu HC arvot yli rajojen. Omassa koslassa en huomannut mitään eroa uusien ja vanhojen tulppien välillä mutta katsurin mittari huomasi kyllä: <kliketiklik>. (keskimmäinen vs oikean puolimmainen).

                              Comment


                              • #75
                                - Olihan tuolla sitten vikakoodikin eli ilmanpaine sensori ei saanut yhteyttä välillä. ( vaihdettu )
                                - Myös yksi arvo oli korkealla imuvuoto välillä imusarja --> turbo, maf -->turbo ( tutkittu,painetesti tehty )
                                - Tulpat on nyt vaihdettu ( tuntuu kyllä menevän paremmin )
                                - Koitan saada vielä johonkin mittareihin tuon kiinni. ( vasta MA pääsee mittarille )
                                - Täytyy koittaa vaihtaa vielä uudet katit.

                                Comment


                                • #76
                                  Vikaa ei löytynyt suuttimista/bensansyötöstä. Pakosarja ja turbo irroitettiin ja tiivisteet vaihdettiin, pakosarjassa pieni hiushalkeama joka hitsattiin mutta sillä ei ollut mitään/merkittävää parannusta CO/HC arvoihin.

                                  Tulpat vaihdettiin uusiin.

                                  Vaikka aluksi näytti siltä että HC olisi saatu tiputettua 60ppm lambdan vaihdolla ei asia kummiskaan ole niin, ajosta tullessa arvot ovat n. 30sec (870rmp) CO 0.029, HC 7ppm, lambda 1.004, mutta nousevat lähelle lähtötilannetta (~1.5%, 100ppm>)

                                  Nyt auto on ajossa ja seuraan öljyn/(bensan) kulutusta noin kk ajan ja sen jälkee uudestaan pähkäilyyn mikä on, vaihtoehdoiksi jättivät että palotilaan pääsee öljyä johtuen joko venttiilien kumeista tai öljyrenkaista/renkaasta joka olisi juuttunut...

                                  Olisiko vika tosiaan noissa? Mikä mahtaisi olla sellainen firma millä olisi ammattitaitoa selvittää tämä?

                                  Olivat kirjanneet yli 20h töitä(ei onneksi laskulle), joten on siihen jo tovi paneiduttu.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Tähän ketjuun jatkoksi oma havainto.

                                    Otettiin pakokaasu arvot nyt tänä kesänä aivan samoista kateista kun vuositten (putkistoon ei koskettu muutoinkaan). Mittalaite oli sama, kuten mittaustapakin.

                                    Viime vuonna hc tyhjäkäynnillä 98:lla ~150 tuntumassa, nyt 30-50.
                                    Kone remontoitiin kyllä välissä, mutta ei se nyt_niin_loppu ollut etteikö päästöistä olisi mennyt.
                                    Voisiko syynä olla, että jakaja on ollu muutaman asteen pielessä ja se on sotkenut päästöjä. Muutakin ongelmaa kun oli tuon jakajan asennon vuoksi...

                                    Comment


                                      #78
                                      Jakajan asento ei vaikuta sytkäennakkoon. Se on joko hall-ikkuna kohdillaan tai sitten ei ole.

                                      Comment


                                        #79
                                        Jokos päästöongelmaan löytyi ratkaisu?

                                        Comment


                                        • #80
                                          En ole vielä käynyt uudestaan mittauksissa.

                                          3tkm ajettu ja öljyä ei kyllä ole tikusta katsottuna kulunut yhtään. Bensaa tuntuu kyllä menevän vähän liikaa, 9.5l/100km keskikulutus, matka-ajoa enimmäkseen. Mistähän tämä voisi johtua, kun kaikki perus jutut on jo tarkistettu. Toisessa merkkiliikkeessä ei osannut kulutuksen syyksi puhelimessa muuta sanoa kuin että olisiko jako mennyt sekaisin (miten tämä olisi mahdollista ja ilmeisesti sen korjaaminen aika iso homma?) Ajattelin putsata kaasuläppä yksikön ja vaihtaa by-passin, niistä tuskin kyllä apua on?

                                          Edelleen toimii moitteettomasti ja veto on tasaista, ei käyntihäiriöitä, ei vikakoodeja.

                                          Comment


                                            #81
                                            Mitähän vttua tuos 90:ssä nyt oikein on.. Nimittäin viime viikon maanantaina haettiin auto bosch servicestä, jolloin oli päästöt kohdillaan ja nyt oli katsastuksessa tyhjäkäynnillä CO 4,99 (sallittu 0,50) ja HC 414 (sallittu 100). Kaasuttaessa oli CO 4,98 (sallittu 0,30) ja HC 229 (sallittu 100). Boschin lambda on uus, katti melko uus, tupat uudet, lämpöanturit kunnossa, hyvin käy jne. Soppaa menee sellaiset 12 litraa pääasiassa kaupunkiajossa.

                                            Edit: joo ja lambda-arvo oli alle sallitun. Rikkaalla, siis? (mutta eikai se nyt tuollaisia lukemia aiheuta?)

                                            Comment


                                              #82
                                              Mahtaisiko muuten märkä keli vaikuttaa mitenkään asiaan? Eli kosteutta livahtatanut jonnekin minne ei saisi..

                                              Comment


                                              • #83
                                                Mitähän vttua tuos 90:ssä nyt oikein on.. Nimittäin viime viikon maanantaina haettiin auto bosch servicestä, jolloin oli päästöt kohdillaan ja nyt oli katsastuksessa tyhjäkäynnillä CO 4,99 (sallittu 0,50) ja HC 414 (sallittu 100). Kaasuttaessa oli CO 4,98 (sallittu 0,30) ja HC 229 (sallittu 100). Boschin lambda on uus, katti melko uus, tupat uudet, lämpöanturit kunnossa, hyvin käy jne. Soppaa menee sellaiset 12 litraa pääasiassa kaupunkiajossa.

                                                Edit: joo ja lambda-arvo oli alle sallitun. Rikkaalla, siis? (mutta eikai se nyt tuollaisia lukemia aiheuta?)
                                                Ainakin bensa tuntuu maistuvan, vähän turhan reilusti tuolle koneelle. Onko määräjakaja sekä bensanpaineensäädin kunnossa ja säädetty?

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Käsittääkseni siinä nyt ei mitään suurempaa tämän lisäksi ole, toimii hyvin. Säädöt vissiin nyt ainakin ovat vituillaan kun tuollaisia arvoja ilmenee... Taas mennään bosch servicelle.


                                                  Edit: näkyykö sitä painesäädintä tässä kuvassa (esim. toi bypassin näkoinen metallinen lierio-juttu, jonne paksu polttoaineletku tulee)? Ainakin laittoi korjaaja taannoin vehkeen kiinni tuohon määräjakajaan noiden "ylimääräisten" pulttien reikiin, lisäksi otti tuon kuvassa etualalla näkyvän mustan boksin irti ja katteli sitä..

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Järjestelmäpäineen säädin on justiinsa tuo metalli lieriö. Tuo harmaa boksi on sit seosten hienosäätöön, paine-erosäädin. Uusien hinnat on sit jotain ihan uskomatonta, ei kannata ees käydä kysymässä. (: Varmista ainakin ensin että tuon paine-erosäätimen liitin on ehjä ja saa hyvin kontaktia. En kyl tiiä et kuinka paljon tuon signaalin puuttuminen vaikuttas päästöihin. Voi olla kaukaa haettua mut eihän tuo paineensäätimeltä lähtevä paluuputki tankille oo jostain kumman syystä päässy tukkoon?

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Eipä nuita tiedä, selvittely jatkuu maanantaina boschin korjaamossa.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Tällä kertaa oli onneksi pienestä kiinni; määräjakajan maadoitusjohto oli huonosti ja siksi rikasti ja oli päästöt vituillaan.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Huollosta juuri sain auton ja päästöt vieläkin pielessä, olisikin ollu ihme jos ois itestää ratkennu. Tällä kertaa eri korjaamolla kuin merkkiliike ja he(bosch car service) mittasivat lambdan ja sanoivat että vika siinä! Mitään vikakoodia ei kylläkään anna. Lambda vaihdettiin kesällä merkkihuollossa (itseasiassa 2 kertaan, ekassa oli jotain vikaa jo uutena?) Lambda menee takuuseen, ja vaihtoon aika vasta ensivuonna.

                                                          Rupeaa kyllästyttämään tämä, miten se voi olla vieläkin rikki? Itse en kyllä usko että vika siinä mutta voiko joku muu aiheuttaa sen lambda mittaus vääristyy tj.? Pakopuolihan oli käytetty irti ja tiivisteet vaihdettu+lambdan lämmitys testattu

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            itse rupeisin vag-comilla katteleen. onko noissa 1.8:ssa block 032 pitkäaikaisbensat? siitä suunnilleen näkee ton lambdan kunnon tai ainakin miten ecu sitä joutuu korjaamaan.

                                                            kai sä olet kunnon italian tune upin ajanut ennen mittauksia? kolmosella motaria joku 5 kilsaa yleensä auttaa jos kone ei ole aivan paskana.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Eihän tuo motarilla huudatus vikaa korjaa. Kyllä se lämpimäksi on ajettu ja jaksaa ~30sec pitää päästöt alhaalla. Ja eikö tuokin lähinä lämmitä kattia, ja jos se olisi rikki nii miten se vaikuttaa koneen kuntoon...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X