Äh, on taas pilkkuvihre iskenyt. Joutokäynti CO todellakin on 0,052%vol, eikä 0,52%. Päästöjen puolesta ei siis pitäisi olla mitään ongelmaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt ongelmana...
Collapse
X
-
Ensi viikolla uudet tulpanhatut ja taas piuhan jatkoksi.
( Laakkosella 96,70 / kpl ja Osaset tien toisella puolella 18,- / kpl ) Käsittämätön hintaero...???
Tuomo, myikö ne sulle Berun hatut vai Boschit?
Bosch on hiukan erilainen, enkä uskaltanut niistä ostaa vielä kumpiakaan. Onko kenelläkään kokemusta niiden sopivuudesta? Mulle ne kerto kyllä ihan eri hinnat Bosch halvempi ja Beru kalliimpi
TI-tarvikeella on kuulemma näitä hyllyssä, joten taidan ne hakea sieltä, kun pitänee tuolla päin Suomea taas liikuskella. Mutta tuo yllä oleva vertais tukiryhmän elämän helpottamiseksi ;)
Comment
-
Katti pitää kuumentaa kunnolla, ennen mittausta paikallaan jengat tuonne 4000 tienoille pariksi hetkeksi ja pitäisi lähteä laskemaan HC-arvoa.
Yleensä ässissä katti vanhemmiten ei lämpene normaaliajossa toimintalämpöön ja alkaa vanhemmiten "haurastua". Välillä pitäisi antaa kunnon lämpöhoitoa sille kunnon poljennan merkeissä.
Huvittavinta oli itselläkin katsastusmiehen huomautus liian rauhallisesta ajotyylistä....:-)
Eli noilla kokeilemalla tiedät onko vika taas helpompi kuin luulisi....
Comment
-
Joutui kans katsastukseen, kun huomas, että leima oli jo ehtinyt mennä wanhaksi (satamassa paperien tarkistuksessa huomautettiin)...
Vaikka alussa tyhjäkäynnillä kattelee pakokaasumittarin lukemia kauhulla ajatellen, että meneekö nyt läpi vai ei, niin ainakin tähän asti on molemmalla kerralla sattunut olemaan asiallisen palvelun kohteena ja kyseiset lukematkin katsastuslapullakin on ihan OK - eli kun vähän polkee, niin kyllä ne lukemat asettuu aloilleen. Eli kyllä voi se homma olla katsastusinssistäkin kiinni...
P.S. Molemmalla kerralla käyty HAKUSin konttoreilla (Herttoniemessa ja Espoossa).
Comment
-
Mielestäni kannattaisi hakea se päästölappu joltain autokorjaamolta ennen katsastusta. Ihan sen takia, että jos päästöt ei täytä normeja, niin ei tarvitse maksaa turhan takia uusintakatsastuksesta. Säästyy muutama kymppi ja senkin rahan voi sijoittaa siihen, kun laittaa päästöarvot kohdilleen. Päästömittaus kun on suunnilleen saman hintainen korjaamolla sekä katsastuksessa.
Comment
-
Tyhjäkäynti CO ja HC pitoisuus liikaa // selvinnyt
A4 1.8T -98 ei mennyt tuontikatsastuksesta läpi ko. vian takia, tarkkaa lukemaa en tiedä(vielä), mistähän moinen johtuu? Ollut vasta 160tkm merkkihuollossa saksassa, eli ei pitäisi olla ilmanputsarista kiinni, olisiko lambda tai Katti sökö?
Comment
-
Vanhempikin katti menee kieroksilla läpi jos arvot paranevat kierroksilla
>Yli 2000 1/min
>CO: 0,08%
>HC: 38ppm
Lue/Luetuta vikakoodit ja kerro mitä löytyi ?
Kerro myös miltä tuntuu ajossa ?
Oliskohan vanha lambda huonossa kunnossa (toisalta -98 on kuin uusi....) ?
Tulppien kunto ? - milloin vaihdettu ?
Simuloiva Lambdalaskuri
http://www.smogsite.com/calculators.html#lambda
Kokeile näillä arvoilla (pilkun sijaan piste)
Tyhjäkäynti
CO: 1.75 %
HC: 169 ppm
CO2: 14 %
O2: 0.10 %
Comment
-
Jäi kanssa katsastuksessa HC-päästöistä kiinni.
Tyhjäk.
Co% 0.0
HCppm 136 < Hylsy.
O2 0.17
Co2 15.1
>2000r/min
Co% 0.16
HCppm 33
O2 0.11
Co2 14.6
Lambda 1.002
Nyt olisi uusi Lambda hankittu, huomenna nähdään kuin käy.
Anturin 112€ hain Autohuolto Nykäseltä Tattarinsuolta ( Bosch edustus )
Tuolla sanoivat ettei tuossa juuri muut kuin Bosch anturit kestä.
Ja kuulemma jos katit olis rikki niin HCppm arvo olisi jossain 400 pinnassa.
Comment
-
Käytin laakkosella luetuttamassa vikakoodit ja testeri näytti: seoksen sopeutus, satunnainen, en muista koodia. He epäilivät lambdaa tai pientä imuvuotoa. Tilasivat valmiiksi lambdan, koska heillä ei ollut sitä hyllyssä eikä ole kuulema koskaan aikaisemmin edes tilattu ko. osaa. Tämäpä kummallista?
Ajossa ei huomaa mitään erikoista, tehoa tuntuu olevan(vaikea sanoa kuinka paljon sitä pitäisi olla), veto on tasaista, tyhjäkäyntikään ei erikoisemmin seilaa, ehkä vähän hakee (100rmp~) kaasuttelun jälkeen.
Tulppien vaihdosta ei mainita huoltokirjassa erikseen, kaikista huolloista on kuitenkin merkkiliikkeen leimat.
Lämmöt pysyy tasasena 90c.
Lämpimänä kuuluu pientä nakutusta, joka kasvaa kierrosten mukaan, liittyisikö tämä tähän vai olisiko oire muusta viasta. Vai koneen ominaisuus tuo "karkea" käyntiääni?
Comment
-
Ongelma ei ratkennut lambdan vaihdolla eikä lämpötila-anturin vaihdolla/tarkastuksella, päästöt kyllä vähenivät, CO 1.0% ja HC 50-60. Epäilivät vuotoa ennen lambdaa, ilmamassamittaria, suuttimia... Asentajankaan mielestä ei ole ajossa mitään outoa havaittavissa. Puristukset olivat hyvät. Mikähän tässä mahtaa olla vikana? Seuraavaksi pakosarjan irroitus ja tarkastus+tiivisteiden vaihto, pakosarja viat kuulema harvinaisia?
Nakutus kuuluu kuulema yhdestä venttiilistä, eikä liity päästöihin, öljynpaineiden tarkastus pitää tehdä.
Comment
-
Joo eli vika on rajoitettu johonkin huohotin järjestelmään, joka menee ilmanputsarin kohille, siinä olevan venttiilin kun peittää niin päästöt menee nollille, mutta silti eivät saaneet vielä pysyvästi kuntoon vaan tutkivat vielä...
Ohivuodot olivat ok, paljonkos ne normaalisti ovat?
Myös venakopan tiivisteen olivat vaihtaneet, oli vähän tihkunut välistä öljyä. Onkos tämä yleistä?
Comment
-
Apuja kaivataan! Kun eivät tunnu löytävän vikaa mistään, uudella takaiskuventtiilillä kokeilivat ja ei vika ollut sittenkään siinä.
Nyt vaihtoehtoina ovat lambdan lämmitys tai sittenkin se katalysaattori. Lambdan lämmityksen mittaavat huomenna, jos se ei toimi niin onko edessä moottoriyksikön vaihto(kallis tuo, 1000e-2000e?) vai pystyykö joku autosähköliike korjaamaan, Laakkosella ei kuulema pysty. Entä miten pystyy toteamaan että katti on varmasti rikki, en usko että sitä olisi tyhjennetty kokonaan, mutta mikä sen sitten olisi voinut edes rikkoa(ulkoa ehjä, ei kolise, ei lentele palasia), sanoivat että on tilattava ja palautus on vaikeaa/mahdotonta. AVK:lta näyttää saavan ihan kohtuuliseen hintaan, ainakin yksi katti löytyy, mutta ei tietoa onko se AEB moottoriin käypä.
Olisiko muita ehdotuksia vian aiheuttajaksi, Laakkosella sanoivat että ei ole montaa näin vaikeaa päästö-vikaa eteen tullut. Ja kun aluksi ongelma piti olla pois päiväjärjestyksestä ilmanputsarin tai lambdan vaihdolla...
Comment
-
Välttämättä ei tarvi olla iso vika että päästöt ei ole kohdillaan, jos esim. joku anturi antaa väärää arvoa ja itsediagnostiikka ei sitä huomaa niin koko hoito on persiillään. Joskus itse taistellut vastaavien ongelmien kanssa ja kyllä risoi kun liikenteessä huomas sinistä savua puskevia pirssejä ja itsellä pomppaa auto pienen päästöjen ylityksen takia.. :) Hyvä kuitenkin että testaavat päästöt, toimivalla kattiautolla nuo normit pitäisi yleensä alittua selvästi.
Katit on kulutustavaraa, yleensä yhdellä ei pääse koko auton ikää. Jos osoittautuu että vika on siellä, niin sopivia katteja löytynee tarvikkeena, eikä ole pahoissa hinnoissa.
Comment
-
Joo eli ei menny mulla läpi katsastuksesta Lambdan vaihdon jälkeen.( sama vika uusiutuu )
- Olihan tuolla sitten vikakoodikin eli ilmanpaine sensori ei saanut yhteyttä välillä. ( vaihdettu )
- Myös yksi arvo oli korkealla imuvuoto välillä imusarja --> turbo, maf -->turbo
- Koitan saada vielä johonkin mittareihin tuon kiinni. ( ehkä huomenna )
- Täytyy koittaa vaihtaa vielä uudet katit.
Comment
-
vanhat öljyt, vanhat tulpat (+pyörijä, jakajan koppa + johdot) ja hieman väljä kone lisää myös päästöjä hieman
Comment
-
Ei tarvii olla edes käyntihäiriöiset tulpat kun ampuu HC arvot yli rajojen. Omassa koslassa en huomannut mitään eroa uusien ja vanhojen tulppien välillä mutta katsurin mittari huomasi kyllä: <kliketiklik>. (keskimmäinen vs oikean puolimmainen).
Comment
Comment