Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.4 vm 2004 antaa seuraavat arvot katsastuksessa, viitearvot suluissa.

    CO kierroksilla: 7,1 (0,2)
    CO tyhjäkäynnillä: 1,0 (0,3)
    Lambda: 0,84 (0,97-1,03)
    HC: 63 (100)

    Auto on 200km päässä Ruotsissa ja vikakoodeja ei pääse lukemaan. Mikä olisi vahva veikkaus vian aiheuttajaksi? Lambda ja/tai jotain muuta? Tietäisi vähän varautua paljonko joutuu laittamaan ostohinnan lisäksi korjauksiin...

    Comment


    • Kyllähän toi aika tyypilliseltä lambdan kuolemalta näyttää. Auto pyrkii rikastamaan et sais korjattua ja sitä myötä kaikki arvot hyppää


      Tukossa oleva ilmansuodatin ei tyhjäkäytiä sekottaisi.

      Tämä vain oma veikkaus ja varautuisin myös lämpöanturin vaihtoon.
      Viimeksi muokannut MKaup; 14.11.2017, 11:52.

      Comment


      • http://www.autotieto.net/pakokaasutk...it/CO_syyt.htm

        Comment


          Taas pompsahti Audi päästöistä...
          Tyhjäkäynnillä :
          Co% 1.2
          Co2% 13.8
          Hc ppm 202
          O2 0.6

          Kierroksilla:
          Co% 1.0
          Co2 % 13.9
          Hc ppm 91
          O2% 0.92
          Lambda 1.01

          Lambda ja katti vaihdettu vuosi sitten...
          Ennen katsastusta ajettu noin 30km

          Comment


          • Itselläkin juuri jäi audi ilma leimaa, syynä liian korkeat päästöt.

            Tyhjäkäynnillä:

            Co% 0.48
            Co2% 11.50
            Hc ppm 169
            O2 4.5

            Kierroksilla:

            Co% 0.61
            Co2 14.30
            Hc ppm 28
            O2 0.50
            Lambda 1.0

            Auto myös savutti aika reippaasti aiemmin mutta tänään vaihdoin tulpat uusiin ja savutus väheni huomattavasti, samalla tuli puhdisteltua huohutuksen letkuja ja venttiileitä jotka suht puhtaita kuitenkin olivat jo ennestään, huomenna uuden lambdan hakuun ja sillä koittaa mittauttaa päästöt.

            Comment


              Palaan tuohon A8 ongelmaani edellä, viesti #96. Bensapumppu siellä veti viimeisiään, sain leiman kikkailtua mutta viikon päästä jätti tielle.

              Ihmetyttää vaan tuo mittauslappu jossa CO korkealla, ei mielestäni ohjannut vianhakua pumpun suuntaan.

              Comment


              • Joo, tuossa vihdoin tuli uusi lambda tilauksesta ja huomenna saa päästöt mittailtua, edellinen lambda oli alkuperäinen 98vuodelta ja kilometrejä 255tkm alla, lambdan pää oli aivan täysin karstan peitossa joten olihan tuo jo syytäkin vaihtaa.

                Comment


                • Lambdan vaihdolla ei juuri mitään vaikutusta päästöihin, hieman pienenivät vain, onko tässä viimeinen vaihtoehto enää katti? O2 arvo oli lambdan vaihdon jälkeen laskenut 0.8saan joutokäynnillä ja kierroksilla 0.4.

                  Comment


                    itellä vuoden vanha katti ja päästöt vituillaan..
                    Puoltoista sataa makso ni luulis vähän pitempään kestävän...

                    Comment


                    • Apuva,

                      Pomppasi A4 1.8Tq päästöistä sitten minullakin. Vuosi sitten ei ongelmaa.

                      kierroksilla:

                      CO 0,51
                      Co2 14,70
                      HC 11
                      O2 0,1
                      Lambda 1,010

                      Katsastukseen mennessä 30min kaupunki ja motariajoa takana, eli konehuone oletettavasti oli lämmin. Ilmansuodatin ja öljyt vaihdettu päivää ennen katsastusta.
                      Viimeksi muokannut Killeri; 22.11.2017, 19:36. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

                      Comment


                      • Vaihdoin lambda-anturin ja käytin auton päästömittauksessa. Mittaaja oli sitä mieltä, että ei olisi ollut mitään syytä vaihtaa anturia. Riittävästi vaan huudatti kattia lämpimäksi. Nyt on taas leima lapussa hyvillä arvoilla. Ensi vuonna käyn tuon pajan kautta matkalla konttorille...

                        Comment


                        • B5 1.8t korkeat CO ja HC arvot tyhjäkäynnillä

                          Audi ei sitten mennyt katastuksessa päästömittauksista läpi, ja ei viitsi ihan arpapelillä alkaa osaa uusimaan kun tulee vanha auto kalliiksi. Jospa joku osaisi noista päästöarvoista hieman tulkita missä vikaa voisi olla niin lähdetään siitä alkuun.

                          Tämmöstä lappu näyttää:

                          Tyhjäkäynnillä (kierroksilla)
                          CO%: 2,77 (0,23)
                          CO2: 13,00 (14,80)
                          HC ppm: 219 (57)
                          O2: 0,32 (0,23)

                          Ekalla yrityksellä oli myös O2 arvo korkealla, mutta sen jälkeen löysin massiivisen imuvuodon kun yksi letku joka ilmeisesti oli kytköksissä imusarjaan oli käytännössä ihan halki.

                          Vaihdoin tuon letkunpätkän ja samalla uudet tulpat, jonka jälkeen auto toimikin kyllä huomattavasti paremmin ja tuntui hevosia palanneen talliin. Tosin nämä ei nyt koko ongelmaa korjannut.

                          Mainittakoon vielä, että ensimmäisessä mittauksessa CO% oli 0,05 ja O2 oli 8,60.

                          Eli siis CO% meni vituiksi vasta korjauksen jälkeen. Onkohan sillä vaikutusta, että en vaihtanut ihan orkkisletkua vaan motonetista sopivasti löytyneen mutkaletkun jonka sain paikalleen sopimaan. Ehkä hieman pienempää rööriä kuin orkkisletku mutta ei paljoa koska meni paikalleen.

                          Jos sillä nyt mitään merkitystä on, niin auto on ohjelmoitu.

                          Mitä nyt itse olen koittanut aiheesta lukea, niin olen päätynyt sellaiseen että kävisi tyhjistä liian rikkaalla, mutta mistä se sitten johtuisi? Vai olenko ihan väärillä jäljillä?

                          VCDS täysversio löytyy jos sieltä jotakin saisi irti? Tosin nämä mittaamiset onnistuu vasta viikon päästä reissun jälkeen.

                          E: Vielä sellanen tuli mieleen, että auto tykkää vähän syödä öljyä ja luulisin että saattaa sitä polttaa. Vaikuttaako se päästömittauksiin?
                          Viimeksi muokannut Karppaaa; 27.3.2018, 19:34.

                          Comment


                            Kokeilepas nollata adaptaatiot ja katso mitä päästöille tapahtuu? Eli poista vikakoodit vaikka niitä ei olisikaan. Tietty jos olet ajellut korjauksen jälkeen paljon, niin sitten tuo tuskin auttaa.

                            Comment


                            • Korjauksen jälkeen ei käytännössä ole ajettu kun muutama hassu kilometri. Kävi itselläkin mielessä että kauanko autolla kestää taas täysin sopeutua uusiin arvoihin. Ei meinannut ensin lähteä edes käyntiin kun tuon vuodon korjasin.

                              Kokeilen tuota torstaina.

                              Eikös vcds:llä saa seurattua esimerkiksi mafin tai lambdan arvoja ynnä muuta jos niitä koittaisi sulkea pois?

                              Comment


                              • Pahasti se näköjään lambdan vikakoodia sittenkin pukkasi. Se on näemmä hajonnut viime lukukerran jälkeen. Onko delphin lambdat mistään kotosin? Ei näy motonetissa olevan etummaista boschina.

                                E: Koodi näköjään tulikin B1 S2 lambdasta elikkäs eikö toi tarkoitakin katin jälkeistä lambdaa. Voiko se tuon aiheuttaa?
                                Viimeksi muokannut Karppaaa; 5.4.2018, 23:31.

                                Comment


                                • Katin jälkeinen lambda ei käsittääkseni vaikuta seoksiin, vaan on siellä vain katalysaattorin toiminnan valvontaa varten.

                                  Comment


                                  • Sellanen kuva mullakin ois. Koitin googlettaa tuosta mutta ei tunnu löytyvän kun mutua ja monen mutu on juurikin tuo :D

                                    Comment


                                    • Tuntuu tulevan usein esille tutkinnoissa jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Eikös tuon toiminnan näe suoraan siitä että mittaristoon tulee oikeeta lukemaa?

                                      Entäs imuilman anturi? Voisiko tuollaista aiheuttaa/miten yleinen?

                                      Voiko öljyn polttaminen vaikuttaa arvoihin noin radikaalisti ja nimenomaan tyhjäkäynnillä?

                                      Onko kaukaa haettua, jos kattoisi tulppien väriä, jos siitä voi päätellä esim yksittäisen sylinterin huonoa sytytystä tms? Ainakin 2 pyörästen maailmassa tuntuu tulpista näkevän hyvin missä mennään.

                                      Comment


                                        Ei näe. Siellä on kaksi piiriä. Toinen eculle ja toinen mittarille.

                                        Comment


                                        • Öljyn palamisen kyllä näkee/haistaa pakokaasuista. En pitäisi kovin todennäköisenä vaihtoehtona. Kannattaa se jäähdytysnesteen anturin lukema tarkistaa VCDS:llä, tuohan voi juuri aiheuttaa seoksen menemisen rikkaalle jos ECU luulee, että kone on kylmä.

                                          Comment


                                          • Kyllähän tuo vähän savuttaa ja ehkä haiskahtaakin. Uskoisin että se sitä polttaa mutta missä määrin ja missä määrin se vaikuttaa niin en tiedä. Tänään vaihdoin sen jäähdytysnesteen anturin kun oli parin minuutin homma. Tänään käyn koittamassa tuuria katsurilla jos heitän vielä vähän re85 tankkiin. Pitäis saada viikonlopuksi auto ajoon, ja ei nyt ole aikaa sen enempää taas ihmetellä. Viikonloppuna sitten olisi tilaakin käytettävissä jos koittas vaikka sitä lambdaa vaihtaa kun en noista vcds arvoista osaa mitään tulkita.

                                            Voihan se kai tuo öljyn polttaminenkin olla sit ongelmana, mutta mistä se taas johtuu niin ei mitään hajua.?

                                            Comment


                                            • Heh, näköjään aika heittämällä meni re85 avustuksella.. CO 0,07 ja HC 20. Näinköhän tuolla koulun autolabrassa olisi päästömittari. Voisi siellä käydä kokeilemassa kun jotain korjaa että vaikuttiko. Toisaalta enhän mä nyt taas tiedä vaikuttiko mahdollisesti tuo lämpötila-anturi tai öljyjen vaihto vai oliko kaikki kiinni etanolista :D

                                              Comment


                                              • A4 b5 2.8 1997 katti

                                                Moi, mitens on kun on vaihtanut uudet katalysaattorit niin pitääkö ne lämmittää kunnolla että päästö arvot tulis oikeuksiinsa, kun laitoun lauantaina uudet katit ja en ajanut juurikaan sen jälkeen ja tänään oli leima ja ei mennyt läpi kun lambda arvo oli liian korkea, kun pitäs olla 1 tai pienempi ja mulla oli 1,320. kuitenkin viimeviikolla kävin ottamassa päästömittauksen ja sillon ei ollut lambdoissa mitään vikaa mutta sillon oli HC arvo liian iso nyt se on kunnossa mutta nyt oli toi lambda arvo liian iso. Laitoin vanhat lambdat siihen, mutta nyt tilasin uudet lambdat, eli pitääkö nyt katit käyttää todella kuumana että kaikki arvot ovat niin kun pitääkin?

                                                Comment


                                                  Eihän jäänyt vuotoja pakoputkeen? 1.3 lambda on nimittäin melko laiha seos.

                                                  Comment


                                                  • joo jäi liitos kohdasta, huomasin sen tossa leiman jälkeen, kun kone oli kylmä ja laitoin käyntiin niin katoi alle niin savua tuli liitos kohdasta.
                                                    Mitens saako noita seoksia miten säädetty?
                                                    Ja mitkä on 2.8 1997 päästö arvot mitkä tehdas antaa?
                                                    Kun lambdat vaihdettu niin pitäääkö jotain nollata että antaa oikeet arvot?
                                                    Viimeksi muokannut Dean; 7.1.2019, 22:01.

                                                    Comment


                                                      Ehkä ensin vain putki tiiviksi ja moottori lämpösenä mittauttaan. Lambdoja ei tarvitse sopeuttaa.

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Dean Näytä viesti
                                                        Mitens saako noita seoksia miten säädetty?
                                                        Niitä säädetään koko ajan automaattisesti. Se on lambda-säädön tehtävä. Seosta rikastetaan ja laihennetaan jatkuvasti edestakaisin lambda-anturin ohjaamana. Näin seos pysyy koko ajan rikkaan ja laihan rajalla tai ainakin ihan lähituntumassa.
                                                        Viimeksi muokannut Killeri; 9.1.2019, 11:18.

                                                        Comment


                                                        • Ok, kun vanhoissa autoissa ja tuoreemmissakin mitä mulla on niin pitää itse säätää toi laiha/rikkaus säätö siksi kysyin miten audissa se on.

                                                          Comment


                                                            Perussäätö tulee ohjelmasta, tietyllä ilmamassalla ruiskutetaan tietty määrä polttoainetta. Eli softaa on muutettava. Lambdan tehtävä on lähinnä korjata, jos jostain syystä "eksytään" pois sopivasta seoksesta. Vapaastihengittävässä edes ilmamäärämittaria ei välttämättä edes tarvita, kun tietyllä kierrosluvulla menee moottoriin ilmaa hyvinkin vakio määrä, ja ruiskutusmäärän voi laskea siitä.

                                                            Comment


                                                              Seoksen käsin säätö hävisi kaasarien myötä. Eli ihan tuoreissa autoissa sitä ei ole voinut säätää:)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X