Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ei ilmeisesti oo kenelläkään tietoa.
    Seos taitaa olla liian rikkaalla? Onko muuta ku pitäs ohjelmalla muuttaa saamaan vähemmän soppaa vai mikä neuvoksi. Vajaa kuukausi aikaa enne ku leima menee umpeen. Saahan siitä kyl vielä sen kuukauden jatkoaikaa

    Comment


    • eiköhän siellä jossain oo iha fyysinen ongelma ja se tulis ratkaista ennenku rupeaa softaa puukottamaan.
      imuvuodot tarkistukseen, lambda anturit (arvot)
      vikakoodit lukuun VCDS:llä.. noista ainaki ite lähtisin.
      ja se huohotus nyt kannattaa palauttaa ehkä entiselleen jos ei ole ihan täysin varma että on sillein tehty että ei vaikuta seokseen.
      edit: Fuel trim arvot kiinnostaisi itseäni ainakin erityisesti. Long term ja short term. näkee vcdsllä.

      Comment


        Mistä nuo fuel trim arvot löytää?
        Itellä tuo vcds käyttö on aika lapsen kengissä...

        Comment


        • STFT löytyi mittauslohkoissa monessa paikassa mutta en meinanut millään löytää LTFT arvoa.
          Löytyi sitten lopulta. Aluksi valitaan OBD ja siellä mittausarvoissa ne on peräkkäin. Olisiko 6. ja 7. mittausarvo tai 7. ja 8..

          Comment


            Meas blocks ja 032.

            Huohotus vaikuttaa jonkin verran, mutta lambdan pitäisi hoitaa homma kohdalleen. Isosuutinsoftassa voi olla myös viilaamisen varaa, mutta tehdään tarpeen mukaan muutoksia.

            Comment


              Eli control modulee ja sieltä engine?

              Tuolta 032, lambda regulation 0.2% ja lambda learnt values 6.3%

              Miulle nuo ei sano mitää.

              Nyt on tuo huohotus normaalina, uus pannukakkuventtiili paikallaa. Öljymäärä ihan ylärajassa vaikka pitäny sitä puolessa välissä.oliskohan valunut polttoainetta sinne?


              Vikakoodeja ei anna mistään...
              Viimeksi muokannut harri81; 26.10.2016, 11:03. Perustelu: Vikakoodit

              Comment


              • 0,2% lienee STFT ja 6,3% LTFT. Arvot on OK ja kertovat, että lambda-säätö toimii.

                Kun laittaa you-tube hakuun 'stft ltft', niin löytyy lukuisia esityksiä, joissa kerrotaan säädön toiminta.

                Normaalisti STFT elää nopeasti ja LTFT hitaasti, mutta kuitenkin pehmeästi. Minun Audissa LTFT ei toimi, kuten pitäisi. Se on pitkään aikaa samassa arvossa ja sitten muuttaa arvoaan kerralla ison portaan, esim 0,8 %. Niin sen ei pitäisi toimia. Vaikuttaa siltä, että ko softakoodin on tehnyt bittinikkari, joka tuntee vai arvot 0 ja 1, mutta ei ole osannut tehdä muutokseen tarvittavaa suodatusta. Silloin arvo eläisi jatkuvasti, hitaasti ja pienin portain esim 0,1% kerralla.

                Comment


                • LTFT on nimensä mukaisesti long term trimmi eli sen kuuluukin muuttaa arvoaan varsin hitaasti ja suodatetusti.
                  Vaikka resoluutio ei olisi kovin kummoinen niin sillä ei ole käytännön merkitystä, muutos long term trimmissä 0,1% tarkkuudella 0,8% sijasta ei tuo lisäarvoa mutta kuluttaa enemmän muistia.
                  Short term trimmi eli perus takaisinkytkentä lambdalla hoitaa tarkan ja nopean säädön, long term trimmin tarkoitus on vain estää short termin ajautuminen pidemmän ajan kuluessa toiseen laitaan.

                  Comment


                  • LTFT vie yhden 16 bittisen muistipaikan, vaikka tarkkuus olisi 0,001 %. Olipa resoluutio 0,1 tai 1%, niin ei sillä ole juurikaan käytännön merkitystä. Mutta sitä on aika ikävä tutkia, jos muutos tapahtuu kerran 10 minuutissa, kun oikeasti toimivassa se elää koko ajan hitaasti ja asettuu lopulliseen arvoonsa muutamassa minuutissa.

                    LTFT:n trimmin tarkoitus ei ole estää short trimmin ajautuminen tappiinsa vaikka se senkin tekee. Mikäli tuo tappiin meno olisi ongelma, niin se hoituisi siten, että otetaan LTFT lukualueeksi vaikka +- 30 tai +-50 tai +-100. Jo yhdellä 16 bittisellä muistipaikalla alueeksi saataisiin vaikka +- 32000. Eiköhän jo riittäisi polttoaine, kun annetaan 32000% ylimääräistä.

                    LTFT tekee perussäädön ja STFT hienosäädön. Kun moottori sammutetaan, niin LTFT jää muistiin ja on sitten heti startin jälkeen antamassa suunnilleen tarpeellisen annostuksen. STFT asettuu sitten senhetkisen tilan vaatimaan arvoonsa sekunnissa tai parissa.

                    EDIT Katselin youtube videoita ja kyllä sieltä löytyi auto (Volkkari), jossa LTFT päivittyi vasta, kun STFT meni tappiin. Kun se meni
                    tappiin, niin osa korjaukseta siirrettiin LTFT:iin. Toimii siis kuten jcarson kirjoitti.

                    Minun Audini ei kuitenkaan toimi siten. Minulla on loki 35 minuutin ajosta, jossa LTFT muuttaa arvoaan 8 kertaa vaikka STFT kävi tapissa vain kerran. Täytyypä tutkia asiaa lisää.

                    EDIT 2. STFT ei käynytkään tapissa. Luulin, että toiminta-alue on +-20%, mutta se onkin +-25%.
                    Viimeksi muokannut kari.rautio; 26.10.2016, 20:02.

                    Comment


                    • mun TT:n ecu päivittää kanssa LTFT:tä todella harvakseltaan ja isoin askelin (yli 1% kerrallaan). tuo 10min on varmaan aika lähellä päivitysväliksi jopa enemmän.
                      edit: auto toimii kuitenkin täysin ja päästöt on erittäin hyvät. LTFT oli 2.1% ku viimeksi katoin

                      Comment


                        Vaikuttiko nyt tuo huohotus tuohon noin paljon? Pitää käydä uudestaan mittailemassa ni näkee oliko vaikutusta.
                        Jos vielä viturallaan ni vierailtava porkkiksen tykönä..

                        Comment


                          Kävin äsken mittauttamassa kaasut;
                          Co = 0.79
                          Co2= 14.2
                          Hc= 148
                          O2=57
                          NOx=0.996

                          Katti oli varmasti kuuma ja reilun viikon verran ajellu painavammat kengät jalassa.
                          Mistä vikaa lähtis etsimään? Softasta soppaa vähemmän? Katti vaihtoon?joku lämpötila anturi viallinen?

                          Huomenissa pitää lähteä hakemaan konttorilta vikalista..
                          Viimeksi muokannut harri81; 14.11.2016, 11:54.

                          Comment


                            Pari lisäinfoa vois auttaa:
                            Auto
                            Moottori
                            Onko vakio

                            Onkohan toi O2 arvo ihan oikein?

                            Comment


                              Lambda arvo?

                              Comment


                                Viestissä 53 tietoja, eli b5 / 1.8t.
                                Jos happea on ollut vaikka 5,7%, niin tarkistaisin pakoputken kondiksen. Entä EGR:n toiminta, jos siellä suunnalla faskaa, kun aukeaa?
                                Viimeksi muokannut JonasK; 14.11.2016, 16:58. Perustelu: t

                                Comment


                                  Joo, toi O2 arvo on 0.57. Ku tarkemmin katoin...
                                  Putkisto vaihdettu, suuttimet BEXistä...
                                  Onko tuossa Egr ollenkaa? Pakopuolelta ei kuitenkaan mitään lähe takasin päin.

                                  Comment


                                    Vikalista haettu...
                                    Päätöt tyhjäkäynnillä
                                    Co% 0.7
                                    Co2% 13.6
                                    HC ppm 216
                                    O2% 1.2

                                    Kierroksilla
                                    Co% 1.4
                                    Co2% 13.4
                                    HC ppm 96
                                    O2% 1.26
                                    Lambda 1.01

                                    Comment


                                      Ilmansuodatin?
                                      Ookko testannut pitääkö putkisto painetta?
                                      Kattikin ehkä vähän heikko CO2 ja O2 perusteilla.

                                      Comment


                                        Millainen tilanne 2 edellisessä katsastuksessa on ollut? Ohjelma ei ole perusruokinnan osalta muuttunut tippaakaan elokuun 2014 jälkeen vaikka muuta onkin tehty.

                                        Comment


                                          Vuos sitten muistaakseni oli rajoilla mut kun kävi antamassa motarilla happea ni saatiin arvoihin. Kaks vuotta sitten tais olla vakio palikat paikallaan ja sillon meni läpi kevyesti.
                                          Ilman putsarin vaihoin ku selvisi ongelmat päästöjen kanssa. Ehkä se on katin vaihon tarpeessa.
                                          Millainen olis hyvä tuohon, nykyinen on 3".

                                          Lambdat tuohon oli muistaakseni kans vaihdettu, toinen entisen omistajan toimesta ja toinen minun, 80tkm sisään. Takimmainenhan taitaa olla poistettu käytöstä.

                                          Comment


                                            Siis onko suuttimet ja putkisto vaihdettu, eikä ole säädetty uudestaan?

                                            Comment


                                              Joka muutoksen jälkeen säädetty ohjelma...

                                              Tekeekö tuollaisella bilpeman 3" katilla mitään?
                                              Tuohan taitaa olla ihan metallinen sisuskaluiltaan, nyt mikä on paikallaan on magnaflow:n keraaminen mikä on aika otollisella kohalla ottamaan iskuja vastaan...
                                              Samanhintaisia nuo näyttää olevan..bilteman ja race.fi:n 3" katalysaattorit.
                                              Viimeksi muokannut harri81; 16.11.2016, 11:55. Perustelu: Katti

                                              Comment


                                                Magnaflow:n katalysaattorit on keraamiset.
                                                Varaosaliikkeen kaveri soitti maahantuojalle ja sieltä ilmoitettiin et heillä kaikki on metallisia, mut tuo mikä sieltä tuli ni on ainakin keraaminen.
                                                Pitänee käydä tarkistamassa pilpeman hyllystä millanen se on..

                                                Comment


                                                  Katti vaihdettu mut päästöt viturallaan vieläki.(bilteman metallikennolla)
                                                  Lambdassa vika?vcds ilmottaa high- injector blocket/fuel press. Low/unmetered air(input\exhaust)lambda soiled or heating defective

                                                  Hc tyhjäkäynnillä 179
                                                  Ja co kierroksilla 0.8

                                                  Sotkikohan seokset ku tänää tippu lambdan tulppa ennen takimmaista lambdaa pois.
                                                  Uus tulppa paikalleen ja auto ei meinannu mitenkää kulkea. Ei vastannu kaasuun ja sammu
                                                  Vikakoodi 16490 - p0106 ilmesty.
                                                  Viimeksi muokannut harri81; 13.12.2016, 16:59. Perustelu: Lambda

                                                  Comment


                                                  • minä tarkistaisin tuon vikakoodin perusteella bensapaineet\painesäätimen

                                                    Comment


                                                      joo, eli lambda vaihdettu aamulla ja käyty hakemassa tuore leima konttorilta.
                                                      kiitos Porkkikselle neuvoista.
                                                      varaosaliike ei löytäny boschin anturia tuohon AWT koneeseen ja porkkis kaivo siihen käypäsen
                                                      anturin numeron. mikä kyllä tiskillä osottautu vanhaksi, mut soitto maahantuojalle selvitti vastaavan uuden numeron.
                                                      Eli Boschin numero tuolle sopivalle anturille on 0 258 007 351
                                                      5 piuhaa anturissa mut pistokkeessa 6 napaa.

                                                      800rpm
                                                      CO 0.03
                                                      CO2 14.9
                                                      HC 45
                                                      O2 0.2

                                                      2260 rpm
                                                      CO 0.28
                                                      CO2 14.8
                                                      HC 53
                                                      O2 0.15

                                                      Comment


                                                        Nelosgolffi vastustaa. 1.6 8v AEH tai AKL. Pomppasi leimalla päästöistä:

                                                        TYHJÄKÄYNNILLÄ/KIERROKSILLA

                                                        2,94 CO% 3,94
                                                        13,33 CO2 12,75
                                                        317 HC 280
                                                        0,20 O2 0,09
                                                        --- Lambda 0,887

                                                        Tuon mittauksen jälkeen vaihdettu uudet tulpat, ilmansuodatin ja lambda-anturi.

                                                        Uusintamittauksessa

                                                        0,24 CO% 0,01
                                                        15,10 CO2 15,00
                                                        276 HC 72
                                                        0,16 O2 0,53
                                                        --- Lambda 1,022

                                                        Kierroksilla menee rajoihin mutta tyhjäkäynnillä jää HC korkealle. Putkessa ei vuotoja, imuvuotoja en koneesta löytänyt. Nestelämpöanturi ja MAF toimii ja näyttävät VCDS ruudulla loogisia lukemia. Kaasuläpän asentoanturilta oli vikakoodi eikä arvo muutu measuring blockeissa kun painaa poljinta, myöskään kaasuläpän sopeutusta en saanut tehtyä. Basic settings sanoi vain "Condition 10" siinä ruudussa jossa pitäisi lukea Adp Run tai Adp OK.

                                                        Ennenkuin alan summassa tilaamaan osia niin voiko tuo kaasuläpän anturointi ylipäätään sotkea polton noin paljon vai onko tuo vaan vanhan katin ongelmia?

                                                        Comment


                                                          Oliko huudatettu kunnolla letku putkessa? Eli reippaasti vaan 5000rpm pari minuuttia?

                                                          Comment


                                                            Ei ehkä ihan noin paljon kierroksia mutta kyllä sitä siinä huudatettiin vielä testerillä pari minuuttia ja ite ajoin vartin verran kakkosvaihteella konttorille mennessä. Auto tosin ehti viitisen minuuttia ajon jälkeen jäähtymään pihassa.

                                                            Tuossa nyt sen verran selvisi kun sain talliin ja työn alle että uusi lambda-anturi on varmaan rikki. Tai joku vika johdotuksissa tjms. Vikakoodit lambdan lämmityksestä ja 00525 - no signal. VCDS näyttää lambdan jännitteeksi 1.6V eikä siitä miksikään muutu. Kaasuläpän asentotunnistin alkoi vörkkimään kun purki ja puhdisti, ainakaan toistaiseksi ei siitä ole vikakoodi uusiutunut.

                                                            Comment


                                                              Noihin vanhoihin romuihin useimmiten auttaa tuo reilu huudatus. Toki sillä oletuksella ettei ole muuta vikaa.
                                                              Juuri tänään B6 1.6 korjattiin jossa oli pitkä lista rikkinäisiä osia ( N80, huohotinputkia, toisioilmaputkia jne...). Sen jälkeenkin piti huudattaa niin että alkoi jo heikottamaan, jotta päästöt meni läpi. Seuraavalle leimalle siis saa laittaa vielä katin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X