Joo, BFB on kyseessä ja vuotoja ei ole toistaiseksi löytynyt tiuhasta etsimisestä huolimatta. Huohotinputkistoa on uusittu enemmänkin ja sen peruja on tullut tutkittua asiaa myöhemminkin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt ongelmana...
Collapse
X
-
Jos on imuvuoto, niin seokseen tulee ylimääräistä ilmaa. Tämä nostaa lambda-arvoa ja hapen määrää. Molemmat arvot ovat kuitenkin alhaalla, se ei tue ajatusta imuvuodosta.
Comment
-
Katsoin vilkkukoodit, vikakoodina G62 lämpötila-anturi. Voiko yksinään aiheuttaa näin pielessä olevan lambdan arvon (ks. Viesti #160)?
Comment
-
Audi a6 c4 quattro-95 päästöistä
Koetin kaivella vanhoja aiheita, mutta ei osunut silmään...
Eli koetinpa tänään leimaa A6 2.6 v6 quattroon vm 1995. Muuten ei sanomista, mutta päästöistä pomppasi. Osaisiko joku hieman avata tai antaa vinkkiä, että millä eteenpäin.
Tyhjäkäynti / Kierrokset
CO% 0,36 0,45
CO2 13,70 14,10
HC ppm 134 74
O2 1,20 0,70
Lambda 1,024
Katsastusmies murisi jotain, että katissa voisi vika olla. Toisaalta, taitaa olla alkuperäiset paikallaan. Tulpat ja ilmanputsari vaihdettu viikko takaperin. Vikakoodeja ei ole. En ole vielä kerennyt auton alla käymään, mutta onko tuossa ns. molemmilla puolilla oma kattinsa??
Comment
-
Siinä on kaks kattia joiden jälkeen jatkuu yhtenä putkena.
Mulla on 2 x -95 A6q (ABC, AAH) parhaillaankin työn alla. Kumpikin pomppasi päästöistä, perusjekut tehty ja lambdat kunnossa joten uskon että katit on viallisia.
- Toiseen löysin vaihtoautosta ja käytin leimalla -> hyväksytty.
- Toiseen tilasin Saksasta, mutta jotenkin tulkkasin osanumeroita väärin ja se osa minkä ETKA:sta katoin ei oo ihan samanlainen Sentti-pari väärässä kohdassa yks liitäntä. (Epäilen että online ETKA ei oo ihan 100% oikeessa tässä sanoo 4A0253057DX ja 4A0253058DX)
- irroitetut: 4A0131701AA (4A0 178 D) ja 4A0131701AB (4A0 178 B)
Uskallan siis väittää että näissä nuo katit hajoaa viim. tässä vaiheessa ja uutena erityisesti ne on kalliita. Tepon kautta tarvikkeena kun kysyin muistaakseni ~750e.Viimeksi muokannut aakman; 20.7.2016, 17:13.
Comment
-
http://www.daparto.de/Teilenummernsu...kbaTypeId=2910
ja
http://www.daparto.de/Teilenummernsu...kbaTypeId=2910
Olenko nyt tulkinnut oikein, että reilulla 400:lla saisi vasemman ja oikean tuolta?
Tosin, ensin vaihdan molemmat Lambdat. Ja katsotaan muuttuuko mihinkään. Nuokin alkuperäisiltä näyttävät ;)Viimeksi muokannut Kessuu; 20.7.2016, 17:10.
Comment
-
Mulla on siis juurikin nuo, mutta kuten sanottua, ne ei mee paikalleen syystä tai toisesta. Ja poisotetut on eri numerolla. Joko autoissa on vähän eroja tai jotain muuta, mutta pari senttiä pitäisi toista putkea jatkaa/taivuttaa. Kiinnostuneille myyn nuo pois omahankintahintaan, tai sitten odottelen että löydän jonkun hitsaustaitoisen että liittää nuo vaikka lyhyellä joustopalalla.
Comment
-
Kävin päästöjä mittauttamassa ja co% oli korkealla, 1.0 luokkaa. Kaikki muut arvot oli ok.
Missä vois olla vika?
Ohjelmoitu, tulpilla ajettu n.5000km.
Tällä hetkellä huohottaa ulkoilmaan ku seuraan miten paljon tulee öljyä, vaikuttaako se mitenkään?
Mittarissa 330tkm
Autona siis b5 1.8t
Comment
-
eiköhän siellä jossain oo iha fyysinen ongelma ja se tulis ratkaista ennenku rupeaa softaa puukottamaan.
imuvuodot tarkistukseen, lambda anturit (arvot)
vikakoodit lukuun VCDS:llä.. noista ainaki ite lähtisin.
ja se huohotus nyt kannattaa palauttaa ehkä entiselleen jos ei ole ihan täysin varma että on sillein tehty että ei vaikuta seokseen.
edit: Fuel trim arvot kiinnostaisi itseäni ainakin erityisesti. Long term ja short term. näkee vcdsllä.
Comment
-
STFT löytyi mittauslohkoissa monessa paikassa mutta en meinanut millään löytää LTFT arvoa.
Löytyi sitten lopulta. Aluksi valitaan OBD ja siellä mittausarvoissa ne on peräkkäin. Olisiko 6. ja 7. mittausarvo tai 7. ja 8..
Comment
-
Eli control modulee ja sieltä engine?
Tuolta 032, lambda regulation 0.2% ja lambda learnt values 6.3%
Miulle nuo ei sano mitää.
Nyt on tuo huohotus normaalina, uus pannukakkuventtiili paikallaa. Öljymäärä ihan ylärajassa vaikka pitäny sitä puolessa välissä.oliskohan valunut polttoainetta sinne?
Vikakoodeja ei anna mistään...
Comment
-
0,2% lienee STFT ja 6,3% LTFT. Arvot on OK ja kertovat, että lambda-säätö toimii.
Kun laittaa you-tube hakuun 'stft ltft', niin löytyy lukuisia esityksiä, joissa kerrotaan säädön toiminta.
Normaalisti STFT elää nopeasti ja LTFT hitaasti, mutta kuitenkin pehmeästi. Minun Audissa LTFT ei toimi, kuten pitäisi. Se on pitkään aikaa samassa arvossa ja sitten muuttaa arvoaan kerralla ison portaan, esim 0,8 %. Niin sen ei pitäisi toimia. Vaikuttaa siltä, että ko softakoodin on tehnyt bittinikkari, joka tuntee vai arvot 0 ja 1, mutta ei ole osannut tehdä muutokseen tarvittavaa suodatusta. Silloin arvo eläisi jatkuvasti, hitaasti ja pienin portain esim 0,1% kerralla.
Comment
-
LTFT on nimensä mukaisesti long term trimmi eli sen kuuluukin muuttaa arvoaan varsin hitaasti ja suodatetusti.
Vaikka resoluutio ei olisi kovin kummoinen niin sillä ei ole käytännön merkitystä, muutos long term trimmissä 0,1% tarkkuudella 0,8% sijasta ei tuo lisäarvoa mutta kuluttaa enemmän muistia.
Short term trimmi eli perus takaisinkytkentä lambdalla hoitaa tarkan ja nopean säädön, long term trimmin tarkoitus on vain estää short termin ajautuminen pidemmän ajan kuluessa toiseen laitaan.
Comment
-
LTFT vie yhden 16 bittisen muistipaikan, vaikka tarkkuus olisi 0,001 %. Olipa resoluutio 0,1 tai 1%, niin ei sillä ole juurikaan käytännön merkitystä. Mutta sitä on aika ikävä tutkia, jos muutos tapahtuu kerran 10 minuutissa, kun oikeasti toimivassa se elää koko ajan hitaasti ja asettuu lopulliseen arvoonsa muutamassa minuutissa.
LTFT:n trimmin tarkoitus ei ole estää short trimmin ajautuminen tappiinsa vaikka se senkin tekee. Mikäli tuo tappiin meno olisi ongelma, niin se hoituisi siten, että otetaan LTFT lukualueeksi vaikka +- 30 tai +-50 tai +-100. Jo yhdellä 16 bittisellä muistipaikalla alueeksi saataisiin vaikka +- 32000. Eiköhän jo riittäisi polttoaine, kun annetaan 32000% ylimääräistä.
LTFT tekee perussäädön ja STFT hienosäädön. Kun moottori sammutetaan, niin LTFT jää muistiin ja on sitten heti startin jälkeen antamassa suunnilleen tarpeellisen annostuksen. STFT asettuu sitten senhetkisen tilan vaatimaan arvoonsa sekunnissa tai parissa.
EDIT Katselin youtube videoita ja kyllä sieltä löytyi auto (Volkkari), jossa LTFT päivittyi vasta, kun STFT meni tappiin. Kun se meni
tappiin, niin osa korjaukseta siirrettiin LTFT:iin. Toimii siis kuten jcarson kirjoitti.
Minun Audini ei kuitenkaan toimi siten. Minulla on loki 35 minuutin ajosta, jossa LTFT muuttaa arvoaan 8 kertaa vaikka STFT kävi tapissa vain kerran. Täytyypä tutkia asiaa lisää.
EDIT 2. STFT ei käynytkään tapissa. Luulin, että toiminta-alue on +-20%, mutta se onkin +-25%.Viimeksi muokannut kari.rautio; 26.10.2016, 20:02.
Comment
-
Kävin äsken mittauttamassa kaasut;
Co = 0.79
Co2= 14.2
Hc= 148
O2=57
NOx=0.996
Katti oli varmasti kuuma ja reilun viikon verran ajellu painavammat kengät jalassa.
Mistä vikaa lähtis etsimään? Softasta soppaa vähemmän? Katti vaihtoon?joku lämpötila anturi viallinen?
Huomenissa pitää lähteä hakemaan konttorilta vikalista..Viimeksi muokannut harri81; 14.11.2016, 11:54.
Comment
-
Vieras
Comment