Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Joo, BFB on kyseessä ja vuotoja ei ole toistaiseksi löytynyt tiuhasta etsimisestä huolimatta. Huohotinputkistoa on uusittu enemmänkin ja sen peruja on tullut tutkittua asiaa myöhemminkin.

    Comment


    • Jos on imuvuoto, niin seokseen tulee ylimääräistä ilmaa. Tämä nostaa lambda-arvoa ja hapen määrää. Molemmat arvot ovat kuitenkin alhaalla, se ei tue ajatusta imuvuodosta.

      Comment


      • Katsoin vilkkukoodit, vikakoodina G62 lämpötila-anturi. Voiko yksinään aiheuttaa näin pielessä olevan lambdan arvon (ks. Viesti #160)?

        Comment


          No ehdottomasti lähtisin siitä liikkeelle. Alkuperäinen tilalle sitten.

          Comment


          • Audi a6 c4 quattro-95 päästöistä

            Koetin kaivella vanhoja aiheita, mutta ei osunut silmään...

            Eli koetinpa tänään leimaa A6 2.6 v6 quattroon vm 1995. Muuten ei sanomista, mutta päästöistä pomppasi. Osaisiko joku hieman avata tai antaa vinkkiä, että millä eteenpäin.

            Tyhjäkäynti / Kierrokset
            CO% 0,36 0,45

            CO2 13,70 14,10

            HC ppm 134 74

            O2 1,20 0,70

            Lambda 1,024

            Katsastusmies murisi jotain, että katissa voisi vika olla. Toisaalta, taitaa olla alkuperäiset paikallaan. Tulpat ja ilmanputsari vaihdettu viikko takaperin. Vikakoodeja ei ole. En ole vielä kerennyt auton alla käymään, mutta onko tuossa ns. molemmilla puolilla oma kattinsa??

            Comment


              Siinä on kaks kattia joiden jälkeen jatkuu yhtenä putkena.

              Mulla on 2 x -95 A6q (ABC, AAH) parhaillaankin työn alla. Kumpikin pomppasi päästöistä, perusjekut tehty ja lambdat kunnossa joten uskon että katit on viallisia.

              - Toiseen löysin vaihtoautosta ja käytin leimalla -> hyväksytty.
              - Toiseen tilasin Saksasta, mutta jotenkin tulkkasin osanumeroita väärin ja se osa minkä ETKA:sta katoin ei oo ihan samanlainen Sentti-pari väärässä kohdassa yks liitäntä. (Epäilen että online ETKA ei oo ihan 100% oikeessa tässä sanoo 4A0253057DX ja 4A0253058DX)
              - irroitetut: 4A0131701AA (4A0 178 D) ja 4A0131701AB (4A0 178 B)

              Uskallan siis väittää että näissä nuo katit hajoaa viim. tässä vaiheessa ja uutena erityisesti ne on kalliita. Tepon kautta tarvikkeena kun kysyin muistaakseni ~750e.
              Viimeksi muokannut aakman; 20.7.2016, 17:13.

              Comment


              • http://www.daparto.de/Teilenummernsu...kbaTypeId=2910

                ja

                http://www.daparto.de/Teilenummernsu...kbaTypeId=2910

                Olenko nyt tulkinnut oikein, että reilulla 400:lla saisi vasemman ja oikean tuolta?

                Tosin, ensin vaihdan molemmat Lambdat. Ja katsotaan muuttuuko mihinkään. Nuokin alkuperäisiltä näyttävät ;)
                Viimeksi muokannut Kessuu; 20.7.2016, 17:10.

                Comment


                  Mulla on siis juurikin nuo, mutta kuten sanottua, ne ei mee paikalleen syystä tai toisesta. Ja poisotetut on eri numerolla. Joko autoissa on vähän eroja tai jotain muuta, mutta pari senttiä pitäisi toista putkea jatkaa/taivuttaa. Kiinnostuneille myyn nuo pois omahankintahintaan, tai sitten odottelen että löydän jonkun hitsaustaitoisen että liittää nuo vaikka lyhyellä joustopalalla.

                  Comment


                  • Tuollainen murheenkryyni pitää ajaa moottoritiellä tulikuumaksi ja suoraan mittarin päähän. Jos sittenkään ei mene läpi, niin katalysaattoreita vaihtoon. Rikkinäisen katin tunnistaa öljykerroksesta. Ehjän katin päältä palaa koneesta tihkuvat öljyt pois.

                    Comment


                    • Täytyy varata siis jonnekin aika ja käydä ekana lämmittämässä kunnolla. Ja 10 litraa bensaa ja litra "lisäainetta." :D

                      Hyväksyykö ne konttorilla vaan lapun vai haluaako vielä itsekin kokeilla?

                      Ikinä aikaisemmin kun ei ole päästöistä pompannut...

                      Comment


                        Saattaa ne kokeilla päästöt mutta ei maksa mitään.

                        Comment


                          Kävin päästöjä mittauttamassa ja co% oli korkealla, 1.0 luokkaa. Kaikki muut arvot oli ok.
                          Missä vois olla vika?
                          Ohjelmoitu, tulpilla ajettu n.5000km.
                          Tällä hetkellä huohottaa ulkoilmaan ku seuraan miten paljon tulee öljyä, vaikuttaako se mitenkään?
                          Mittarissa 330tkm

                          Autona siis b5 1.8t
                          Viimeksi muokannut harri81; 19.10.2016, 15:29. Perustelu: Auton malli

                          Comment


                            Ei ilmeisesti oo kenelläkään tietoa.
                            Seos taitaa olla liian rikkaalla? Onko muuta ku pitäs ohjelmalla muuttaa saamaan vähemmän soppaa vai mikä neuvoksi. Vajaa kuukausi aikaa enne ku leima menee umpeen. Saahan siitä kyl vielä sen kuukauden jatkoaikaa

                            Comment


                            • eiköhän siellä jossain oo iha fyysinen ongelma ja se tulis ratkaista ennenku rupeaa softaa puukottamaan.
                              imuvuodot tarkistukseen, lambda anturit (arvot)
                              vikakoodit lukuun VCDS:llä.. noista ainaki ite lähtisin.
                              ja se huohotus nyt kannattaa palauttaa ehkä entiselleen jos ei ole ihan täysin varma että on sillein tehty että ei vaikuta seokseen.
                              edit: Fuel trim arvot kiinnostaisi itseäni ainakin erityisesti. Long term ja short term. näkee vcdsllä.

                              Comment


                                Mistä nuo fuel trim arvot löytää?
                                Itellä tuo vcds käyttö on aika lapsen kengissä...

                                Comment


                                • STFT löytyi mittauslohkoissa monessa paikassa mutta en meinanut millään löytää LTFT arvoa.
                                  Löytyi sitten lopulta. Aluksi valitaan OBD ja siellä mittausarvoissa ne on peräkkäin. Olisiko 6. ja 7. mittausarvo tai 7. ja 8..

                                  Comment


                                    Meas blocks ja 032.

                                    Huohotus vaikuttaa jonkin verran, mutta lambdan pitäisi hoitaa homma kohdalleen. Isosuutinsoftassa voi olla myös viilaamisen varaa, mutta tehdään tarpeen mukaan muutoksia.

                                    Comment


                                      Eli control modulee ja sieltä engine?

                                      Tuolta 032, lambda regulation 0.2% ja lambda learnt values 6.3%

                                      Miulle nuo ei sano mitää.

                                      Nyt on tuo huohotus normaalina, uus pannukakkuventtiili paikallaa. Öljymäärä ihan ylärajassa vaikka pitäny sitä puolessa välissä.oliskohan valunut polttoainetta sinne?


                                      Vikakoodeja ei anna mistään...
                                      Viimeksi muokannut harri81; 26.10.2016, 11:03. Perustelu: Vikakoodit

                                      Comment


                                      • 0,2% lienee STFT ja 6,3% LTFT. Arvot on OK ja kertovat, että lambda-säätö toimii.

                                        Kun laittaa you-tube hakuun 'stft ltft', niin löytyy lukuisia esityksiä, joissa kerrotaan säädön toiminta.

                                        Normaalisti STFT elää nopeasti ja LTFT hitaasti, mutta kuitenkin pehmeästi. Minun Audissa LTFT ei toimi, kuten pitäisi. Se on pitkään aikaa samassa arvossa ja sitten muuttaa arvoaan kerralla ison portaan, esim 0,8 %. Niin sen ei pitäisi toimia. Vaikuttaa siltä, että ko softakoodin on tehnyt bittinikkari, joka tuntee vai arvot 0 ja 1, mutta ei ole osannut tehdä muutokseen tarvittavaa suodatusta. Silloin arvo eläisi jatkuvasti, hitaasti ja pienin portain esim 0,1% kerralla.

                                        Comment


                                        • LTFT on nimensä mukaisesti long term trimmi eli sen kuuluukin muuttaa arvoaan varsin hitaasti ja suodatetusti.
                                          Vaikka resoluutio ei olisi kovin kummoinen niin sillä ei ole käytännön merkitystä, muutos long term trimmissä 0,1% tarkkuudella 0,8% sijasta ei tuo lisäarvoa mutta kuluttaa enemmän muistia.
                                          Short term trimmi eli perus takaisinkytkentä lambdalla hoitaa tarkan ja nopean säädön, long term trimmin tarkoitus on vain estää short termin ajautuminen pidemmän ajan kuluessa toiseen laitaan.

                                          Comment


                                          • LTFT vie yhden 16 bittisen muistipaikan, vaikka tarkkuus olisi 0,001 %. Olipa resoluutio 0,1 tai 1%, niin ei sillä ole juurikaan käytännön merkitystä. Mutta sitä on aika ikävä tutkia, jos muutos tapahtuu kerran 10 minuutissa, kun oikeasti toimivassa se elää koko ajan hitaasti ja asettuu lopulliseen arvoonsa muutamassa minuutissa.

                                            LTFT:n trimmin tarkoitus ei ole estää short trimmin ajautuminen tappiinsa vaikka se senkin tekee. Mikäli tuo tappiin meno olisi ongelma, niin se hoituisi siten, että otetaan LTFT lukualueeksi vaikka +- 30 tai +-50 tai +-100. Jo yhdellä 16 bittisellä muistipaikalla alueeksi saataisiin vaikka +- 32000. Eiköhän jo riittäisi polttoaine, kun annetaan 32000% ylimääräistä.

                                            LTFT tekee perussäädön ja STFT hienosäädön. Kun moottori sammutetaan, niin LTFT jää muistiin ja on sitten heti startin jälkeen antamassa suunnilleen tarpeellisen annostuksen. STFT asettuu sitten senhetkisen tilan vaatimaan arvoonsa sekunnissa tai parissa.

                                            EDIT Katselin youtube videoita ja kyllä sieltä löytyi auto (Volkkari), jossa LTFT päivittyi vasta, kun STFT meni tappiin. Kun se meni
                                            tappiin, niin osa korjaukseta siirrettiin LTFT:iin. Toimii siis kuten jcarson kirjoitti.

                                            Minun Audini ei kuitenkaan toimi siten. Minulla on loki 35 minuutin ajosta, jossa LTFT muuttaa arvoaan 8 kertaa vaikka STFT kävi tapissa vain kerran. Täytyypä tutkia asiaa lisää.

                                            EDIT 2. STFT ei käynytkään tapissa. Luulin, että toiminta-alue on +-20%, mutta se onkin +-25%.
                                            Viimeksi muokannut kari.rautio; 26.10.2016, 20:02.

                                            Comment


                                            • mun TT:n ecu päivittää kanssa LTFT:tä todella harvakseltaan ja isoin askelin (yli 1% kerrallaan). tuo 10min on varmaan aika lähellä päivitysväliksi jopa enemmän.
                                              edit: auto toimii kuitenkin täysin ja päästöt on erittäin hyvät. LTFT oli 2.1% ku viimeksi katoin

                                              Comment


                                                Vaikuttiko nyt tuo huohotus tuohon noin paljon? Pitää käydä uudestaan mittailemassa ni näkee oliko vaikutusta.
                                                Jos vielä viturallaan ni vierailtava porkkiksen tykönä..

                                                Comment


                                                  Kävin äsken mittauttamassa kaasut;
                                                  Co = 0.79
                                                  Co2= 14.2
                                                  Hc= 148
                                                  O2=57
                                                  NOx=0.996

                                                  Katti oli varmasti kuuma ja reilun viikon verran ajellu painavammat kengät jalassa.
                                                  Mistä vikaa lähtis etsimään? Softasta soppaa vähemmän? Katti vaihtoon?joku lämpötila anturi viallinen?

                                                  Huomenissa pitää lähteä hakemaan konttorilta vikalista..
                                                  Viimeksi muokannut harri81; 14.11.2016, 11:54.

                                                  Comment


                                                    Pari lisäinfoa vois auttaa:
                                                    Auto
                                                    Moottori
                                                    Onko vakio

                                                    Onkohan toi O2 arvo ihan oikein?

                                                    Comment


                                                      Lambda arvo?

                                                      Comment


                                                        Viestissä 53 tietoja, eli b5 / 1.8t.
                                                        Jos happea on ollut vaikka 5,7%, niin tarkistaisin pakoputken kondiksen. Entä EGR:n toiminta, jos siellä suunnalla faskaa, kun aukeaa?
                                                        Viimeksi muokannut JonasK; 14.11.2016, 16:58. Perustelu: t

                                                        Comment


                                                          Joo, toi O2 arvo on 0.57. Ku tarkemmin katoin...
                                                          Putkisto vaihdettu, suuttimet BEXistä...
                                                          Onko tuossa Egr ollenkaa? Pakopuolelta ei kuitenkaan mitään lähe takasin päin.

                                                          Comment


                                                            Vikalista haettu...
                                                            Päätöt tyhjäkäynnillä
                                                            Co% 0.7
                                                            Co2% 13.6
                                                            HC ppm 216
                                                            O2% 1.2

                                                            Kierroksilla
                                                            Co% 1.4
                                                            Co2% 13.4
                                                            HC ppm 96
                                                            O2% 1.26
                                                            Lambda 1.01

                                                            Comment


                                                              Ilmansuodatin?
                                                              Ookko testannut pitääkö putkisto painetta?
                                                              Kattikin ehkä vähän heikko CO2 ja O2 perusteilla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X