Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alkuperäinen kirjoittaja 016054 Näytä viesti
    --Toi O2 arvo ei kerro mitään katin toiminnasta, vaan on puhdas jäännöshappi arvo, joka on siis käytännössä pakoputken liitoksista tulevan vuodon.--
    Kyllä se kertoo mm. sen, että onko katalysaattorilla edes teoriassa mahdollisuus toimia tehokkaammin. Jos O2 on lähes nolla, niin voit laittaa vaikka kymmenen kattia putkeen, niin se ei vaikuta mitään, kun happea ei ole.

    Myöskin juuri tässä tapauksessa, jos happi on 1,0 kierroksilla, niin muut arvot huomioiden kyseessä on melko varmasti kattivika. Jos arvo on oikeasti 0,1, niin ei auta uudet katit mitään.

    Comment


    • Kyllä tuon hapen kuuluu olla tuo nolla, tai ainakin lähelle sen... Kaikki mikä on yli vääristää lambda arvoa.
      Se happi kuuluukin niinku palaa tuolla moottorissa pois ja sen jälkeen toimiva katti hoitaa hiilivetyjen ja häkäpäästöjen puhdistuksen. Sekoitat nyt tuon hapen lambda-arvoon, jonka kuuluu olla stökiömetrisellä seoksella juurikin tuon 1.0

      Comment


      • En ole sekoittanut lambda-arvoa ja happiarvoa. 1,0 tuli vain siitä oletuksesta, että kyseessä on jonkinlainen näppäilyvirhe, kun arvot kierroksilla ei oikein voi olla todellisia. Kyllä kunnossa olevasta koneesta aina happea kuuluu tulla. Jos ei tule, niin seos on pielessä.

        Comment


        • Noista Jaanin antamista arvoista ei saa laskettua ko. lambda-arvoa, vaikka HC olisi 14.9 .
          Siis jäännöshappeahan jää palamisesta , sen määrää seuraa happianturi(lambda-anturi) .Hapen määrä kasvaa nopeasti, jos lambda on yli 1 . Happea pitää olla , jotta kemiallinen prosessi katalysaattorissa toimii , sitä voidaan sinne kyllä vähän varastoidakin . Jos happea jää katalysaattorin jälkeen ja HC ja CO ovat korkealla sekä CO2 matalalla , niin katalysaattorissa on vikaa . Kaikki putken vuodot tietysti sotkevat tuloksia.

          Lambda calculator , käytä pilkkuna pistettä. : http://www.smogsite.com/calculators.html

          Comment


            Jos alkaa olla rajoilla noiden päästöarvojen kaa niin ensin kantsii totta kai korjata mahdolliset vikamahikset. Ja Yks juttu mikä toimii ennen päästömittausta on ajaa 20-30 kilsaa 1000 kierrosta korkeammilla kierroksilla kuin moottorin paras vääntömomenttihuippu on. Se ajo puhdistaa parhaiten ennen mittausta, mutta turhaa kiihdyttelyä ja ohitteluja tms. kannattaa silloin välttää.

            Comment


            • Kovemmilla kierroksilla ajettu myös mutta ei paljoa auttanut. Ostin uudet katalysaattorit jotka menee ens viikolla paikalleen niin saa nähdä miten käy.

              Comment


              • Nyt on uudet katalysaattorit kiinni ja päästöt meni kuntoon. Kiitoksia vinkeistä!

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja MacCoy Näytä viesti
                  ajoin 15-20km n.4000 rpm ennen mittausta. paikallaan ei varmaan kierrättyny noin paljon ja vähän aikaa. jäi semmonen kuva että ei mittaajaa oikein huvittanu, sano vaan että vaihda lambda, tulpat ja ilmansuodatin ja tuu uudelleen käymään.
                  Mikäs tässä on tilanne?
                  Toivottavaa on että kerrotaan lopputulema, jos sellainen on jo löydetty.

                  Comment


                  • Laitetaan tähän referenssiksi Allroadin päästöt :
                    Attached Files

                    Comment


                    • nostetaan vanhaa ketjua. Golf IV vm2000 1.4 kyseessä ja pummasi katsastuksen. Arvot oli seuraavat

                      jouto kierros
                      CO% 0.40 CO% 0.60
                      CO2 14.50 CO2 13,80
                      HC 260 HC 280
                      o2 0,50 o2 1,30
                      lambda 1,030

                      Eli pummi tuli. Mistä voisi johtua tuo 0,6 (sallittu 0,5) ja HC (sallittu 100)? Lambda ilmeisesti ehjä kerran sen arvo on ok. Olisiko joku anturi? vikakoodeja ei ollut, tosin aitoa vcds:ää ei ole mutta tuolla beta versiolla on kyllä koodit hyvin näkynyt. Jos katalysaattori rikki niin eikös arvot olisi vielä kamalammat?
                      Viimeksi muokannut jukkuk; 5.1.2016, 16:50. Perustelu: tarkennus

                      Comment


                        Lienee O2 ja HC menneet sekaisin? Kattia voisin veikata. Paljonko oikea O2 näytti?

                        Comment


                        • Joo niinpäs olikin. Korjasin tohon ylle ne. Voisiko olla katti?

                          Comment


                            Melkein väittäisin niin.

                            Comment


                            • jouto kierros
                              CO% 0.40 CO% 0.60
                              CO2 14.50 CO2 13,80
                              HC 260 HC 280
                              o2 0,50 o2 1,30
                              lambda 1,030

                              Eli pummi tuli. Mistä voisi johtua tuo 0,6 (sallittu 0,5) ja HC (sallittu 100)? Lambda ilmeisesti ehjä kerran sen arvo on ok.
                              tuo lambda arvo ei kerro auton lambdasta tai sen kunnosta periaatteessa yhtään mitään. tuo lambda on sen mittaavan koneen lambda arvo, joka mittaa auton päästöjä. esim autossa voi olla päästöt täysin kunnossa, mutta jos esim pakoputkessa vuoto niin tuo mitattu lambda arvo menee iha mettään.... ja seuraa automaattinen hylky.... tosin silloin yleensä myös o2 (eli happi) on korkealla kun hörii ilmaa sekaan vuotavasta putkesta....

                              ite kyllä lähtisin vikaa etsimään ensin loggaamalla lambda arvoja vcdllä ja sen jälkeen imuvuotoja tutkimaan ja viimesenä se katti.
                              Viimeksi muokannut johny1332; 7.1.2016, 14:42.

                              Comment


                              • Katin vaihdoin kun oli vastaavia hc lukemia emännän vanhassa nissanissa 1.6 -98. Edeltävällä katsastus kerralla meni lambdan vaihdolla. Molemmilla kerroilla pomppas päästöistä.

                                Comment


                                  Vanha laulu: onko yritetty huudattaa kunnolla?
                                  Eli minuutti tai kaksi yli 4krpm? Jos sillä menee arvoihin, niin katti vika. Yleensä kun sopiva arvo lämpötila saavutetaan, arvot romahtaa hetkessä kohdalleen.

                                  Comment


                                  • Ei ole huudatettu, eli sillä konstin voisi vie päästölapun saada? Toki täytyy imuvuodot yms katsoa ensin. Mutta lambdakaan ei siin pois suljettu? Vähän hankala ku olen vähä välikätenä kun auto ei ainakaan vielä ole mun tallissa niin pääsisi katselemaan.

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja johny1332 Näytä viesti
                                      tuo lambda arvo ei kerro auton lambdasta tai sen kunnosta periaatteessa yhtään mitään. tuo lambda on sen mittaavan koneen lambda arvo, joka mittaa auton päästöjä. esim autossa voi olla päästöt täysin kunnossa, mutta jos esim pakoputkessa vuoto niin tuo mitattu lambda arvo menee iha mettään.... ja seuraa automaattinen hylky.... tosin silloin yleensä myös o2 (eli happi) on korkealla kun hörii ilmaa sekaan vuotavasta putkesta....

                                      ite kyllä lähtisin vikaa etsimään ensin loggaamalla lambda arvoja vcdllä ja sen jälkeen imuvuotoja tutkimaan ja viimesenä se katti.

                                      Kertoo se toisille. Esimerkiksi sen, että jos lambda-arvo on pielessä, niin vika ei voi olla pelkästään katalysaattorissa.

                                      Korkea happi kertoo toisille vain pakoputken kunnosta, mutta toisille se esimerkiksi kertoo jotain katalysaattorin kunnosta.

                                      Perusoletus on, että pakoputkisto on ehjä. Mittaus on tehty väärin, jos mitataan vuotavasta putkesta arvot ja jätetään ne arvot paperilla ilman huomautusta vuotavasta putkesta.

                                      pullan ohjeilla lähtisin uusintamittaukseen. Sillä erotuksella, että ensin kone ja putki kuumaksi ajamalla vaikka motaria 20km nelosella. Kierrokset ainakin siellä 3000 paikkeilla ajossa. Kone pitää saada kunnolla lämpöiseksi. Ei se lämpene talvikelillä, jos körötellään 5km katsastukseen taajamassa. Tuon ikäisen pitäisi lämmetä paikallaankin huudattamalla, mutta kun sen koneen ajaa varmasti lämpöiseksi, niin eipä tarvitse ainakaan jossitella sen jälkeen.

                                      Käy vaikka korjaamolla sopimassa mittauksesta, että saavat sitten suoraan auton mittarin päähän, ettei kerkeä jäähtymään uudestaan.

                                      Tuon ikäisessä Volkkarissa ei sitten vielä tarvitse pitää konepeltiä auki mittaustilanteessa. ;)

                                      Comment


                                      • Motaria tässä tuppukylässä ei oo, lähin on tampereella mutta eiköhän se saada järjestyyn.. Joo pidetään nokkapelli vaan kiinni :). Koitetaan näillä ja palataan uudestaan asiaan jos käy kylmät vielä.

                                        Comment


                                          Sain kans konsulttikeikan, kaverin isäukolla '00 vuoden TT. 225hp versio, en tiedä moottorikoodia. Oli huudatettu mittauksessa oikein tunteella mutta ei vaan mennyt alle rajojen.

                                          Tyhjäkäynnillä

                                          CO 1.98
                                          HC 191
                                          CO2 12.60
                                          O2 1.65

                                          Kierroksilla

                                          CO 2.35
                                          HC 185
                                          Lambda 0.98
                                          CO2 12.80
                                          O2 1.23

                                          CO ja HC arvot sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla liian korkeat. Putki röpöttää jostain takavaimentimen paikkeilta hiukan. Ei paljon mutta sen verran että auton vieressä seisten kuulee. Vikakoodit N112 ja N249 solenoideilta jotka palaavat heti nollauksen jälkeen takaisin.

                                          Lambda-arvo näytti VCDS ruudulla ihan järkeviä lukemia, samaten lämpöanturit ja maf lukema ~4g/s tyhjäkäynnillä. Olisko se sitten vaan katalysaattori tattis, autolla ajettu ~170tkm.

                                          Comment


                                          • CO on mielestäni erikoisen korkealla. Lambda-arvo on vähän väärään suuntaan vinossa ollakseen vielä kysymysmerkkejä synnyttämätön. Käsitykseni mukaan CO:n pitäisi olla ennen katalysaattori jossain 0.5 ja 1.5:n välillä. Tuossa on aika paljon enemmän.

                                            Korkea happiarvo yhdistettynä suht oikeaan lambda-arvoon viittaisi hengettömään katalysaattoriin.

                                            Näetkö seossäädön korjauskerrointa? Voisikohan pakosarjan ja lambda-anturin välillä olla vuotoa, josta syystä lambda-anturi pyytää paksuntamaan seosta? Seos ei varsinaisesti ole paksulla, mutta se voisi olla paksunnettu, jos putki vetää ilmaa ennen anturia ja anturi tulkitsee tämän laihaksi seokseksi.

                                            Ihan mutua kaikki. Paitsi että katti ei ainakaan ole toiminut mittauksessa.

                                            Kivempi arpoa muiden päästöjen kanssa kuin tuon meitin AAH:n päästöjen. :)

                                            EDIT: Vielä mietin niitä tussahduksia. Sytytyskatsot vissiin seoksen paksuuntamisen lisäksi näkyisivät rikkaana seoksena pakokaasutesterille, kun näkyvät laihana seoksena lambda-anturille?

                                            Comment


                                              Lambdan vaihdolla kannattaa aloittaa. Fuel trimmit kanssa tarkistukseen.

                                              Comment


                                                Trimmit unohtuikin mainita. Näyttivät tasan 0.0% joka ei vaikuta oikein loogiselta. Autoa oli joku muu jo aiemmin samana päivänä tutkinut testerillä, olisiko siinä vaiheessa sitten nollattu.

                                                Putken alkupäässä ei korvakuulolla konehuoneesta kuunnellen ole vuotoa. Lambda (ja katti) voivat hyvinkin olla alkuperäisiä ja niitä itsekin alustavasti epäilin. Täytyy kysyä onko happianturia koskaan vaihdettu.

                                                Comment


                                                  Kaikki trimmit nollaa? Myös se reaaliaikainen? Onko se nyt sitte mvb 33. Mitä näyttää mvb 99 ja sieltä lambdasäätö, onko päällä?

                                                  Comment


                                                    Measuring block 030 näytti 110 eli "control active 1, sensor ready 1, sensor heating 0"
                                                    Measuring block 033 näytti 0.0% ekassa kentässä, toisessa sitten vaihteli lambdan jännite.

                                                    Muita en tullut katsoneeksi.

                                                    Comment


                                                      Itse nollasit koodit ennen arvojen lukemista ?

                                                      Comment


                                                        Niin, paljon mahdollista. En kyllä nyt kuollakseni muista missä järjestyksessä mentiin.

                                                        Kuinka nopeasti LTFT arvot alkaa näyttämään realistia lukemia? Lähinnä onko kyse kymmenistä vai sadoista kilometreistä. Auto on päivittäin ajossa, jos käyn viikonloppuna uudestaan katsomassa trimmit niin ettei kukaan ole välissä käpälöinyt.

                                                        Comment


                                                          Kyllä siellä pitäis näkyä jotain. Katso 32 ja 33 ja 99. Ja 99 käynnissä ja kone lämmin. Näyttää siis sen onko lambdasäätö päällä. 33 oli se reaaliaikainen.

                                                          Comment


                                                            Tätä viimeisintä keissiä aikamme selviteltiin eikä minun osaamisellani sen selvemmäksi muuttunut. Kuulemma lopulta viaksi oli toisaalla selvinnyt tällainen perinteinen N75 viritys. Joku edellinen omistaja sen oli poistanut/ohittanut, toisesta vastaavasta ehjästä autosta kun olivat lainanneet osat niin päästöt kilahti samantein kirkkaasti rajoihin.

                                                            Comment


                                                              Kävin päästöjä mittauttamassa ja co% oli korkealla, 1.0 luokkaa. Kaikki muut arvot oli ok.
                                                              Missä vois olla vika?
                                                              Ohjelmoitu, tulpilla ajettu n.5000km.
                                                              Tällä hetkellä huohottaa ulkoilmaan ku seuraan miten paljon tulee öljyä, vaikuttaako se mitenkään?
                                                              Mittarissa 330tkm

                                                              Autona siis b5 1.8t
                                                              Viimeksi muokannut harri81; 19.10.2016, 15:29. Perustelu: Auton malli

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X