No niin.
Eilen mitattiin reilu viiden kilometrin ajon jälkeen pakoputkiston lämpötiloja. Vasemmalla puolella, jossa on joskus uusittu katalysaattori, niin putken lämpötila ennen katalysaattoria oli noin 150 astetta ja katin jälkeen noin 50 astetta enemmän.
Oikealla puolella ennen kattia oli suurin piirtein saman verran lämpöä ja katin jälkeen lämpötila laski 10 astetta. Mittaustulokset on usean mittauksen keskiarvoja. Tulos osoittaa selkeästi, että toisen puolen katalysaattorissa ei tapahdu ainakaan viileämmällä koneella mitään.
Eilisen toimia oli ilmansuodattimen vaihto ja ISV:n putsaus. ISV vähän niin kuin ennakoivana huoltona.
Noin 300km aiemmin on tankkiin kaadettu pari pulloa puijausnestettä, jota myös polttoainejärjestelmän puhdistusaineeksi kutsutaan.
Eilen sain joululomailevan autokorjaamoyrittäjän kiinni ja hän ystävällisesti lupasi mitata tänään aamulla päästöt Audista. Heitettiin mennessä muutama ylimääräinen mutka ja käytiin pajalla laittamassa mittarit lämpeämään. Sen jälkeen moottoritielle lämmittämään pakoputkessa olevia päästöjen huijausbokseja.
Selkeästi oli tapahtunut muutosta päästöarvoissa. Oltiin jo heti alkuun joutokäynnillä sallituissa savuissa. Korotetulla käynnillä piti hetken aikaa puhisuttaa CO:ta alas. Se kiikkui jonkin aikaa 0,3 yläpuolella. Lopulta CO oli 0,00 ja HC vain joitain kymmeniä. Ja odotetusti happiarvo laski, kun puijauspöntöt putkessa lämpesivät.
Mutta kun tökkii, niin tökkii. Päästötesterin tulostin hajosi kesken mittauksen ja saimme ainoastaan joutokäynniltä arvot paperille. Hetken ihmettelyn jälkeen suunnattiin konttorille ja katsimies otti auton suoraan sisällä. Joutokäynnillä arvot oli heti ok, mutta kierroksilla piti taas jonkin aikaa huudattaa. Aika maltillinen huudatus kuitenkin riitti. Pitkiä kymmensekunttisia oli, kun tuijotettiin mittaria, että laskeeko CO kierroksilla alle 0,3:n. - Se kiikkui taas siinä 0,4:n paikkeilla alkuun.
Lopulta aika nopeasti arvot oli rajoissa ja saatiin leima autoon. Kaiken lisäksi katsimies sanoi, että jälkitarkastus on maksuton, kun minulla oli kuitenkin puoliksi ne päästölaput jo ennestään, mitä oltiin saatu tulostettua ennen tulostimen tilttaamista. Viisi kertaa käytiin päästömittauksessa. Kolmas kerta olisi jo riittänyt, jos mittaaja olisi osannut arvot mitata. Mittaaja ei edes osannut tulkita arvoja, vaikka tuollaiset pitäisi olla ihan peruskauraa.
Aika nenään tunkeva Audin V-koneen tuoksu leijaili auton vieressä päästötestikiusaamisen jälkeen. Puijauspönttöjen jälkipoltto toimii siis pönttöjen sisä- ja ulkopinnoilla.
Kaiken kaikkiaan siis vaihdettiin uudet lambda-anturit, ilmansuodatin. Asennettiin kolmas puijauspönttö pakoputkistoon. Putsattiin ISV. Laitettiin kaksi purkkia puijauslientä tankkiin. Ajettiin moottoritiellä huijauspöntöt kuumiksi.
Se oli hyvä, että ei tarvinnut katalysaattoreita uusia. Mielummin niillä rahoilla ostaa vaikka uusia renkaita, kun niiden aika on. Otetaan seuraavaksi puijauspönttö tallin seinälle roikkumaan ja laitetaan vanha putki takaisin auton alle. Ja sitten aletaan tutkimaan, että mistä johtuu päästöjutussa esille tullut vikakoodi.
Kiitokset neuvoista ja erityiskiitokset kokoontumisessa asiaa kanssamme pähkineille!
EDIT: Lisään vielä mitatut arvot.
Jouto / kierroksilla
CO 0,04 / 0,24
CO2 15,00 / 14,90
HC 70 / 26
Lambda-arvo 1,01
O2 1,72 / 0,34
Minusta tuo joutokäynnin korkea happi johtuu mittapään sijainnista. Korjaamolla happi-arvo oli mielestäni matalampi. Kierroksilla näkyy katalysaattorin herääminen, kun happi laskenut vuosikatsastuksen hylätyistä arvoista ja samalla CO ja HC tulleet alas. Vieläkin laskisi arvot, jos huijauspöntöissä olisi enemmän puhtia tai lämpöä, kun happea on edelleen.
Eilen mitattiin reilu viiden kilometrin ajon jälkeen pakoputkiston lämpötiloja. Vasemmalla puolella, jossa on joskus uusittu katalysaattori, niin putken lämpötila ennen katalysaattoria oli noin 150 astetta ja katin jälkeen noin 50 astetta enemmän.
Oikealla puolella ennen kattia oli suurin piirtein saman verran lämpöä ja katin jälkeen lämpötila laski 10 astetta. Mittaustulokset on usean mittauksen keskiarvoja. Tulos osoittaa selkeästi, että toisen puolen katalysaattorissa ei tapahdu ainakaan viileämmällä koneella mitään.
Eilisen toimia oli ilmansuodattimen vaihto ja ISV:n putsaus. ISV vähän niin kuin ennakoivana huoltona.
Noin 300km aiemmin on tankkiin kaadettu pari pulloa puijausnestettä, jota myös polttoainejärjestelmän puhdistusaineeksi kutsutaan.
Eilen sain joululomailevan autokorjaamoyrittäjän kiinni ja hän ystävällisesti lupasi mitata tänään aamulla päästöt Audista. Heitettiin mennessä muutama ylimääräinen mutka ja käytiin pajalla laittamassa mittarit lämpeämään. Sen jälkeen moottoritielle lämmittämään pakoputkessa olevia päästöjen huijausbokseja.
Selkeästi oli tapahtunut muutosta päästöarvoissa. Oltiin jo heti alkuun joutokäynnillä sallituissa savuissa. Korotetulla käynnillä piti hetken aikaa puhisuttaa CO:ta alas. Se kiikkui jonkin aikaa 0,3 yläpuolella. Lopulta CO oli 0,00 ja HC vain joitain kymmeniä. Ja odotetusti happiarvo laski, kun puijauspöntöt putkessa lämpesivät.
Mutta kun tökkii, niin tökkii. Päästötesterin tulostin hajosi kesken mittauksen ja saimme ainoastaan joutokäynniltä arvot paperille. Hetken ihmettelyn jälkeen suunnattiin konttorille ja katsimies otti auton suoraan sisällä. Joutokäynnillä arvot oli heti ok, mutta kierroksilla piti taas jonkin aikaa huudattaa. Aika maltillinen huudatus kuitenkin riitti. Pitkiä kymmensekunttisia oli, kun tuijotettiin mittaria, että laskeeko CO kierroksilla alle 0,3:n. - Se kiikkui taas siinä 0,4:n paikkeilla alkuun.
Lopulta aika nopeasti arvot oli rajoissa ja saatiin leima autoon. Kaiken lisäksi katsimies sanoi, että jälkitarkastus on maksuton, kun minulla oli kuitenkin puoliksi ne päästölaput jo ennestään, mitä oltiin saatu tulostettua ennen tulostimen tilttaamista. Viisi kertaa käytiin päästömittauksessa. Kolmas kerta olisi jo riittänyt, jos mittaaja olisi osannut arvot mitata. Mittaaja ei edes osannut tulkita arvoja, vaikka tuollaiset pitäisi olla ihan peruskauraa.
Aika nenään tunkeva Audin V-koneen tuoksu leijaili auton vieressä päästötestikiusaamisen jälkeen. Puijauspönttöjen jälkipoltto toimii siis pönttöjen sisä- ja ulkopinnoilla.
Kaiken kaikkiaan siis vaihdettiin uudet lambda-anturit, ilmansuodatin. Asennettiin kolmas puijauspönttö pakoputkistoon. Putsattiin ISV. Laitettiin kaksi purkkia puijauslientä tankkiin. Ajettiin moottoritiellä huijauspöntöt kuumiksi.
Se oli hyvä, että ei tarvinnut katalysaattoreita uusia. Mielummin niillä rahoilla ostaa vaikka uusia renkaita, kun niiden aika on. Otetaan seuraavaksi puijauspönttö tallin seinälle roikkumaan ja laitetaan vanha putki takaisin auton alle. Ja sitten aletaan tutkimaan, että mistä johtuu päästöjutussa esille tullut vikakoodi.
Kiitokset neuvoista ja erityiskiitokset kokoontumisessa asiaa kanssamme pähkineille!
EDIT: Lisään vielä mitatut arvot.
Jouto / kierroksilla
CO 0,04 / 0,24
CO2 15,00 / 14,90
HC 70 / 26
Lambda-arvo 1,01
O2 1,72 / 0,34
Minusta tuo joutokäynnin korkea happi johtuu mittapään sijainnista. Korjaamolla happi-arvo oli mielestäni matalampi. Kierroksilla näkyy katalysaattorin herääminen, kun happi laskenut vuosikatsastuksen hylätyistä arvoista ja samalla CO ja HC tulleet alas. Vieläkin laskisi arvot, jos huijauspöntöissä olisi enemmän puhtia tai lämpöä, kun happea on edelleen.
Comment