Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Olihan tuossa linkki ihan tieteelliseen tutkimukseenkin (googlella varmaan löydät halutessasi lisää)? - Esim tuossa NGK:n videossahan juuri tutustuttiin miksi monilla esimerkiksi on erilaisia uskomuksia noista monikärki tulpista (ja miksi ne ovat vääriä). Omaa mittausdataa ei tulppien osalta ole kun ei ole ollut tarvetta kyseenalaistaa jo tiedettyä faktaa tai fysiikanlakeja, mutta kuten aiemmin mainitsinkin, käytännön kokemusta on.

    Vakiomoottori tai ei, niin usein taitaa kyllä olla niin että uskomukset ja uskonto ei auta silloin kun fysiikanlait menevät ohi (vaikka monelle ensimmäiset korvaavat kaiken muun). Näkisin muuten kyllä mielelläni 15-19v vuotta vanhan auton (varsinkin Audin) joka täyttää tehtaan valmistusvuonna asettavat speksit kaikkien korjausosienkin osalta, mutta valitettavasti en usko ihmeisiin (paitsi silloin kun täytän lottokuponkia) :D

    Comment


      Minulla vain kokemusta ns.vakio-osilla korjaamisesta. Toistaiseksi ovat tulleet kuntoon niillä, joten ei tarvetta arpoa muita osia. Tulppia on tullut vaihdettua varmaankin nelinumeroinen määrä ja erinäisiä käyntivikoja korjattu niin marmorin osilla kuin tarviketehtaiden osilla lukemattomia. Kaikki toki VAG konsernin autoja, muihin merkkeihin en ota kantaa, ne kun ei kuulu kiinnostuksen piiriin.
      Jokainen tehkööt kuten haluaa, aiheen aloittajalle erikoistulpista tuskin hyötyä on.

      Comment


      • Osaako joku sanoa missä voisi olla vikaa näiden pakokaasuarvojen perusteella?

        Tyhjäkäynti Kierroksilla
        CO 0,46 0,58
        Co2 14 14,1
        HC 181 114
        O2 0,9 0,64

        Lambda 1,01

        Tarkistettuja/vaihdettuja osia: Puolat, tulpanjohdot, tulpat, virranjakajien kannet, pyörijät, ilmamäärämittari, kaasuläpän asentoanturi, imuilman lämpöanturi. Lambda-anturi on Bosch ja alle vuoden vanha. Katalysaattorit ovat myös suht uudet mutta mallia tarvike. Liian pienet? Ja autona on Audi V8 3.6

        Comment


          Kovasti vaikutta ettei katit lämpeä, jos noin paljon on jo osaa uusittu. Lämmitetty kunnolla?

          Comment


          • On lämmitetty ja kierroksilla pidetty 10min jolloin HC tippui kierroksilla 90 lukemaan ja CO 0,60. Mutta tyhjäkäynnillä HC kuitenkin melkein 200 ja CO 0,50.

            Comment


              Olen joskus törmännyt liian pieniin katteihn juuri kasikoneessa. Pakoputkiliike oli laittanut 2kpl 1.6 litraisen mittaluokassa olevia 4.2 koneen perään. Niillä ei päästöt mennyt millään kohdilleen.
              Toki syy voi olla jossain muuallakin.

              Comment


                Ovatko virranjakajien kannet ja pyörijät ja tulpat uusittu vai vain putsattu? Paljonko antaa ohmi-arvoja tulpan johdoille.? Per johto vastuksen oltava aika lähelle 6Kohm. Palamatonta bensaa tuolla on.

                Kahdesta V8:sta ja yhdestä S6:n AEC-koneesta korjasin päästöarvot järkeviksi vain uusimalla em. osat.

                Comment


                • Pyörijät ja tulpat ovat uusia. Virranjakajan kannet näyttävät suht hyviltä mutta tilasin nyt uudet varmuuden vuoksi. Tulpanjohtojen ohmi-arvot olivat noin 6Kohm.

                  Comment


                    Niinkin perusjuttu kuin ilmanputsari? Tai ne riittämättömät katit, selviäisikö niistä mitään speksejä.

                    Comment


                    • Ilmanpuhdistin on 6kk vanha ja puhdas kun ei kilometrejä ole tullut juuri yhtään tänä vuonna. Kattien malli tai merkki ei ole vielä tiedossa mutta tämännäköiset siellä on https://www.google.fi/search?q=katal...2F%3B544%3B400

                      Comment


                        Mikä tilanne auton kanssa?

                        Edit: Äh piti lainata MacCoyta eli mikä siellä tilanne?
                        Viimeksi muokannut pulla; 22.8.2014, 01:38.

                        Comment


                        • Huomenna vaihdan virranjakajien kannet vielä ja taidan kokeilla ottaa päästöt taas. Ellei mene päästöt kuntoon niin täytyy varmaan vaihtaa lisää osia.

                          Comment


                          • Konttorilla käyty taas... Lapussa tämmöiset lukemat tälläkertaa:

                            CO 0,72 0,69
                            CO2 13,5 14
                            HC 261 149
                            O2 1,4 0,1

                            Lambda 1,01

                            Tällä kertaa katit ei ollut yhtä kuumia kuin viime kerralla.

                            Tän näköiset katit siellä auton alla on-->

                            http://i1042.photobucket.com/albums/...ps350098dc.jpg
                            http://i1042.photobucket.com/albums/...ps01bbe7e3.jpg

                            Comment


                            • Onko kierroksilla O2 tosiaan 0,1? Muuten näyttäisi siltä, että katit on heikkotehoisia, mutta 0,1 arvo hapella kertoo, että katalysaattori ei pysty paremmin polttamaan, kun happea ei ole. Lambda-arvon mukaan näyttäisi näppäilyvirheeltä tuo happiarvo kierroksilla.

                              Comment


                              • Se voi hyvin olla näppäilyvirhe. HC oli lapussa kierroksilla 14,9 eli varmasti 149. Uskaltaisikohan tuommoiset ostaa? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...aattori-79802/

                                Comment


                                • Selkee kattivika on ja tolla Bilteeman katilla saat kerran arvot kohalleen, mut luultavasti sama edessä taas ens vuonna... Toi O2 arvo ei kerro mitään katin toiminnasta, vaan on puhdas jäännöshappi arvo, joka on siis käytännössä pakoputken liitoksista tulevan vuodon. Toki se näyttää myös imuvuodot, mut niistä ei tässä tapauksessa ole kyse...
                                  Viimeksi muokannut 016054; 28.8.2014, 19:36.

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja 016054 Näytä viesti
                                    --Toi O2 arvo ei kerro mitään katin toiminnasta, vaan on puhdas jäännöshappi arvo, joka on siis käytännössä pakoputken liitoksista tulevan vuodon.--
                                    Kyllä se kertoo mm. sen, että onko katalysaattorilla edes teoriassa mahdollisuus toimia tehokkaammin. Jos O2 on lähes nolla, niin voit laittaa vaikka kymmenen kattia putkeen, niin se ei vaikuta mitään, kun happea ei ole.

                                    Myöskin juuri tässä tapauksessa, jos happi on 1,0 kierroksilla, niin muut arvot huomioiden kyseessä on melko varmasti kattivika. Jos arvo on oikeasti 0,1, niin ei auta uudet katit mitään.

                                    Comment


                                    • Kyllä tuon hapen kuuluu olla tuo nolla, tai ainakin lähelle sen... Kaikki mikä on yli vääristää lambda arvoa.
                                      Se happi kuuluukin niinku palaa tuolla moottorissa pois ja sen jälkeen toimiva katti hoitaa hiilivetyjen ja häkäpäästöjen puhdistuksen. Sekoitat nyt tuon hapen lambda-arvoon, jonka kuuluu olla stökiömetrisellä seoksella juurikin tuon 1.0

                                      Comment


                                      • En ole sekoittanut lambda-arvoa ja happiarvoa. 1,0 tuli vain siitä oletuksesta, että kyseessä on jonkinlainen näppäilyvirhe, kun arvot kierroksilla ei oikein voi olla todellisia. Kyllä kunnossa olevasta koneesta aina happea kuuluu tulla. Jos ei tule, niin seos on pielessä.

                                        Comment


                                        • Noista Jaanin antamista arvoista ei saa laskettua ko. lambda-arvoa, vaikka HC olisi 14.9 .
                                          Siis jäännöshappeahan jää palamisesta , sen määrää seuraa happianturi(lambda-anturi) .Hapen määrä kasvaa nopeasti, jos lambda on yli 1 . Happea pitää olla , jotta kemiallinen prosessi katalysaattorissa toimii , sitä voidaan sinne kyllä vähän varastoidakin . Jos happea jää katalysaattorin jälkeen ja HC ja CO ovat korkealla sekä CO2 matalalla , niin katalysaattorissa on vikaa . Kaikki putken vuodot tietysti sotkevat tuloksia.

                                          Lambda calculator , käytä pilkkuna pistettä. : http://www.smogsite.com/calculators.html

                                          Comment


                                            Jos alkaa olla rajoilla noiden päästöarvojen kaa niin ensin kantsii totta kai korjata mahdolliset vikamahikset. Ja Yks juttu mikä toimii ennen päästömittausta on ajaa 20-30 kilsaa 1000 kierrosta korkeammilla kierroksilla kuin moottorin paras vääntömomenttihuippu on. Se ajo puhdistaa parhaiten ennen mittausta, mutta turhaa kiihdyttelyä ja ohitteluja tms. kannattaa silloin välttää.

                                            Comment


                                            • Mistäs lähtis vikaa hakemaan???
                                              Co% 2,089
                                              Co2 13,41
                                              Hc 144
                                              O2 0.51
                                              Lambda 0.956

                                              Comment


                                              • Eiköhän tästäkin aiheesta löydy etsimällä aika paljo matskuu.

                                                Vikakoodit luettu?

                                                Onko ns. kisakatti kiinni vai normi? Lambdaa veikkaisin, toki jättää yleensä vikakoodin. Taikka kattia.
                                                Missä kunnossa tulpat?

                                                Comment


                                                  Jos ollaan noin röyhkeästi rikkaalla, ei katilla ole mitään mahdollisuuksiakaan toimia. Mulla ainakin on ollut se kuva, että täytyy niiden arvojen olla edes sielläpäin ennekuin katti ns. "herää henkiin" joten eiköhän vika todennäköisesti löydy jostain muualta kuin katista.
                                                  Mutta niinkuin sanottua, kannattaa ne vikakoodit ihan ensimmäiseksi tsekata. Voi jäädä vian hausta paljon arpomista pois ;)

                                                  Comment


                                                  • Vähän kiinnostas tietää mistä autosta on kyse, varmaankin profiilin, mutta.

                                                    Het ensisijaisesti lambda on kappaleina tai ei jaksa säätää, vikakoodeista tai lambdasta lähtisin.

                                                    Comment


                                                    • Vikakoodia mitä olen omalla mittarilla lukenu niin tulee toisioilmapumpusta koodi.

                                                      Comment


                                                      • Se ei tuota selitä, ellei se ole kokoajan auki ja alipaineet imee sieltä. Joku kiinan ihme testeri/perus obd2?

                                                        Comment


                                                        • No pitääpä sitten viedä pörhölle..

                                                          Comment


                                                          • Kovemmilla kierroksilla ajettu myös mutta ei paljoa auttanut. Ostin uudet katalysaattorit jotka menee ens viikolla paikalleen niin saa nähdä miten käy.

                                                            Comment


                                                            • Nyt on uudet katalysaattorit kiinni ja päästöt meni kuntoon. Kiitoksia vinkeistä!

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X