Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • CO ja HC arvot korkeat

    -97 A4 1.8 ADR ja tuommoset arvot tuli:

    tyhjäkäynti: CO 0,88
    CO2 14,1
    HC 186
    O2 1,2

    kierroksilla: CO 1,25
    CO2 14,4
    HC 106
    O2 0,4
    Lambda: ,97

    Bilteman katti ja Delphin lambda. Ajettu n.30 km 3500-4000 rpm ennen mittausta. Viime kesänä sai leimaan oikeuttavan lipun melkoisella huudatuksella joten kattia ainakin itse epäilen.Katti on vaihdettu 3 v. sitten, tulpat ja putsari vaihdettu 8000 km sitten. Pari vuotta sitten vaihdettiin lambda juuri samojen ongelmien takia, silloinkin sai lapun vasta lämmittely lenkin jälkeen.
    Lambda vaihdettu n.10000 sitten nykimisen takia. Turhaan, vika oli löysälle jääneessä tulpassa. Huoltomies joka mittasi arvot epäili lambdaa mutta itse epäilen tuota kattia. Auto toimii muuten hyvin, kiihtyy ja kulkee nykimättä.
    Viisaampien neuvoja kuunnellaan.

    Comment


      Kyllä kannattaa aloittaa boschin lambdaan vaihtamisella. Onko koodit luettu ?

      Comment


      • Ei oo luettu koodeja, tuon aiemman nykimisen takia luettiin, silloin tarjos happianturia, mutta vika hävis kyllä tulppien vaihdolla. Lambdan vaihto siis edessä. Boschin lambda tuossa oli aiemmin mutta se vaihdettiin tuohon nykyiseen.

        Comment


          Itse myös painin päästö ongelmien kanssa, kun katsastuksesta ei mennyt läpi. Omastani oli CO päästöt ainoastaan yli sallitun ja lamban arvo oli hiukan alle, josta oli helppo päätellä lambdan vajaa toiminta.
          Kotio päästyäni mittasin lamdalle tulevat voltti määrät, paikalla kun auto kävi.
          Toinen puoli ei puhunut mitään ja toisella puolelle tuli 0,75V. Lambda vaihtoon ja leima lappuun. (Voi olla myös että anturille tulee koko ajan 1-1,1V kaverilla oli näin ja silloin myös anturi meni vaihtoon)

          En muista paljonko se lambdan arvo tuli olla jotain (0,95-1,1?) siinä mittauslapussa, mutta kun saat selville että onko tuo oma arvosi rajojen sisällä niin helppo sulkea yksi asia pois listalta.

          Comment


          • omassa tuo lambda-arvo oli 0,97 eli alaraja kun haarukka on 0,97-1,02.
            viime kesänä co ja hc oli koholla tyhjäkäynnillä nyt myös kierroksilla.

            Comment


            • Lambdan rajat on: 0,97-1,03, anteeks päteminen, mutta halusin korjata.

              Voi olla jotta tuo bilteman katti on luovuttanu, mutta muutenkin kannattaa tuo boschi vaihtaa.

              Comment


                Oliko nuo lukemat taulussa vaikka kuinka huudatti? Jos oli, niin ilmamassamittari on hyvä kohde jos on alkuperäinen.

                Comment


                • ajoin 15-20km n.4000 rpm ennen mittausta. paikallaan ei varmaan kierrättyny noin paljon ja vähän aikaa. jäi semmonen kuva että ei mittaajaa oikein huvittanu, sano vaan että vaihda lambda, tulpat ja ilmansuodatin ja tuu uudelleen käymään.

                  Comment


                    Mene jollekkin korjaamolle ja pyydä että huudattavat kunnolla, jotta näkee jääkö päästöt ylös vai laskeeko kunnolla katin kuumetessa. Siitä voi heti päätellä missä vika on, katissa vai jossain muualla.

                    Comment


                    • 99.8% varmuudella tuolla Delphin tarvike lambdalla ei tee yhtään mitään. Omassa joskus satunnaisen mielenhäiriön johdosta koitin ja sain vain uusia vikakoodeja joita ei alkuperäiselläkään tullut. Vein motonettiin takaisin ja kertoivat suoraan ettei niillä yleensä tee mitään (mutta silti myyvät niitä...?).

                      Tulpat kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa, tilalle esim bilteman Brisk P2 Iridiumit. On kokemuksen perusteella paljon paremmat kuin mitkään monikärkitulpat.
                      Samalla kannattaa katsoa että tulpan johdot, etenkin ne kaksi sytytysyksikön alla olevaa, ovat kunnossa. Omassa nämä oli öljyvuodon takia pahasti hapertuneet ja löivät satunnaisesti läpi. Niitä saa laakkoselta irto osina, vaikka tuntuvat kovasti kauppaavan koko sytytysyksikköä ensisijaisesti. Bilteman katti hieman epäilyttää kanssa hieman, tosin ei ole omakohtaista kokemusta.

                      Vertailun vuoksi viime katsastuksessa mitatut arvot omasta alkuperäisellä vuoden 1995 lambdalla ja katilla (kone sama ADR):

                      CO-pitoisuus joutokäynnillä 0, kierroksilla 0,01
                      HC-pitoisuus joutokäynnillä 8, kierroksilla 7
                      Lambda-arvo 1,01
                      CO2-pitoisuus joutokäynnillä 15,00, kierroksilla 15,10
                      O2-pitoisuus joutokäynnillä 0,32, kierroksilla 0,25

                      Tänä vuonna jännätään onko jäännöshappi määrä pienentynyt entisestään kun on uusi joustoliitoskin (ja vaikuttaako lastutus mitään...) :)

                      Edit: niin ja vikakoodit kannattaa myös lukea, sehän on vakio vag-konsernilaisille.

                      Comment


                        Millä taulukolla Briskit ovat olleet paremmat kuin esim. orkkistulpat tai niitä vastaavat Boschit tai NGK;t?
                        Onko jotain ihan mittausdataa olemassa?
                        Puhutaan kuitenkin vakiomoottorista eikä 200hv/l moottorista

                        Comment


                        • Mitään asiasta tietämättä... omat ajatukset samansuuntaiset.
                          Jossa ilmamassamittari ei toimi, syötetään sinne tavaraa ihan onnen kaupalla -> arvot sen mukaiset.
                          Kannattaa myös tarkistella ilmanoton tiiveys (haitariputket yms.) -> jos vuotaa ilmaa väärästä kohtaa niin seokset taas p...siillään.

                          Tulipa vaan mieleen, joskus saman aiheen kanssa tuskailleena.

                          Comment


                          • Pulla: Briskin P2:set, tai yleensäkin varmaan iridiumit, on ollut monessa tapauksessa paljon tavallisia monikärki tulppia paremmat. Näiden suurin etu lienee siinä että näiden tuottaman kipinän energia on paljon parempi kuin tavallisilla, muista ominaisuuksista puhumattakaan (ja 40€ kierros voi vaihdella kerran vuoteen tulpat, riippumatta siitä paljon niillä on ajettu - kestää tosin varmaan saman kun normi monikärkisetkin).

                            - Oma ongelmansa tuleekin myös sitten siinä että esimerkiksi vanha "väsynyt" sytytysyksikkö ei jaksa tuottaa riittävää energiaa siihen että monikärki tulppa toimisi oikein.

                            https://www.youtube.com/watch?v=I5-ig3Z7jxY
                            https://www.youtube.com/watch?v=53yfHLdn41k

                            http://www.sciencedirect.com/science...90447912000883
                            http://spark-plugs.co.uk/index.php/c...ntents.iridium

                            Esimerkiksi tuossa omassa Audissa oli taannoin sellaista "vikaa" että tietyllä kierroslukualueella oli tasakaasulla pientä nyppimistä samoin kun yläkierroksilla ja se ei poistunut sytytysyksikköä, tulpanjohtoja tai muutakaan vaihtamalla. Eri tulppiakin tuli kokeiltua, mm. marmoritiskin Beruja, Ngk:ta, Densoa (K20PBR-S10) ja Boschia.

                            Ongelma poistui vasta kun siirryin käyttämään kyseisiä iridium tulppia. Näillä tuntuu myös kierrosherkkyys olevan toisenlainen, toki moottori ei ole ihan vakiokaan (vaikka vapari onkin) :)

                            Comment


                              Minä odotin jotain omaa mittausdataa tms. en valmistajien mainoksia.
                              Edelleen uskon että tehtaan spekseillä olevilla tuotteilla auto tulee kuntoon, kunhan korjataan oikeasta paikasta. Kun siis puhutaan vakiomoottorista. ( eipä noissa +300hv/l koneissakaan aina käytetä mitään ihmeellisiä osia).

                              Comment


                              • Olihan tuossa linkki ihan tieteelliseen tutkimukseenkin (googlella varmaan löydät halutessasi lisää)? - Esim tuossa NGK:n videossahan juuri tutustuttiin miksi monilla esimerkiksi on erilaisia uskomuksia noista monikärki tulpista (ja miksi ne ovat vääriä). Omaa mittausdataa ei tulppien osalta ole kun ei ole ollut tarvetta kyseenalaistaa jo tiedettyä faktaa tai fysiikanlakeja, mutta kuten aiemmin mainitsinkin, käytännön kokemusta on.

                                Vakiomoottori tai ei, niin usein taitaa kyllä olla niin että uskomukset ja uskonto ei auta silloin kun fysiikanlait menevät ohi (vaikka monelle ensimmäiset korvaavat kaiken muun). Näkisin muuten kyllä mielelläni 15-19v vuotta vanhan auton (varsinkin Audin) joka täyttää tehtaan valmistusvuonna asettavat speksit kaikkien korjausosienkin osalta, mutta valitettavasti en usko ihmeisiin (paitsi silloin kun täytän lottokuponkia) :D

                                Comment


                                  Minulla vain kokemusta ns.vakio-osilla korjaamisesta. Toistaiseksi ovat tulleet kuntoon niillä, joten ei tarvetta arpoa muita osia. Tulppia on tullut vaihdettua varmaankin nelinumeroinen määrä ja erinäisiä käyntivikoja korjattu niin marmorin osilla kuin tarviketehtaiden osilla lukemattomia. Kaikki toki VAG konsernin autoja, muihin merkkeihin en ota kantaa, ne kun ei kuulu kiinnostuksen piiriin.
                                  Jokainen tehkööt kuten haluaa, aiheen aloittajalle erikoistulpista tuskin hyötyä on.

                                  Comment


                                  • Osaako joku sanoa missä voisi olla vikaa näiden pakokaasuarvojen perusteella?

                                    Tyhjäkäynti Kierroksilla
                                    CO 0,46 0,58
                                    Co2 14 14,1
                                    HC 181 114
                                    O2 0,9 0,64

                                    Lambda 1,01

                                    Tarkistettuja/vaihdettuja osia: Puolat, tulpanjohdot, tulpat, virranjakajien kannet, pyörijät, ilmamäärämittari, kaasuläpän asentoanturi, imuilman lämpöanturi. Lambda-anturi on Bosch ja alle vuoden vanha. Katalysaattorit ovat myös suht uudet mutta mallia tarvike. Liian pienet? Ja autona on Audi V8 3.6

                                    Comment


                                      Kovasti vaikutta ettei katit lämpeä, jos noin paljon on jo osaa uusittu. Lämmitetty kunnolla?

                                      Comment


                                      • On lämmitetty ja kierroksilla pidetty 10min jolloin HC tippui kierroksilla 90 lukemaan ja CO 0,60. Mutta tyhjäkäynnillä HC kuitenkin melkein 200 ja CO 0,50.

                                        Comment


                                          Olen joskus törmännyt liian pieniin katteihn juuri kasikoneessa. Pakoputkiliike oli laittanut 2kpl 1.6 litraisen mittaluokassa olevia 4.2 koneen perään. Niillä ei päästöt mennyt millään kohdilleen.
                                          Toki syy voi olla jossain muuallakin.

                                          Comment


                                            Ovatko virranjakajien kannet ja pyörijät ja tulpat uusittu vai vain putsattu? Paljonko antaa ohmi-arvoja tulpan johdoille.? Per johto vastuksen oltava aika lähelle 6Kohm. Palamatonta bensaa tuolla on.

                                            Kahdesta V8:sta ja yhdestä S6:n AEC-koneesta korjasin päästöarvot järkeviksi vain uusimalla em. osat.

                                            Comment


                                            • Pyörijät ja tulpat ovat uusia. Virranjakajan kannet näyttävät suht hyviltä mutta tilasin nyt uudet varmuuden vuoksi. Tulpanjohtojen ohmi-arvot olivat noin 6Kohm.

                                              Comment


                                                Niinkin perusjuttu kuin ilmanputsari? Tai ne riittämättömät katit, selviäisikö niistä mitään speksejä.

                                                Comment


                                                • Ilmanpuhdistin on 6kk vanha ja puhdas kun ei kilometrejä ole tullut juuri yhtään tänä vuonna. Kattien malli tai merkki ei ole vielä tiedossa mutta tämännäköiset siellä on https://www.google.fi/search?q=katal...2F%3B544%3B400

                                                  Comment


                                                    Mikä tilanne auton kanssa?

                                                    Edit: Äh piti lainata MacCoyta eli mikä siellä tilanne?
                                                    Viimeksi muokannut pulla; 22.8.2014, 01:38.

                                                    Comment


                                                    • Huomenna vaihdan virranjakajien kannet vielä ja taidan kokeilla ottaa päästöt taas. Ellei mene päästöt kuntoon niin täytyy varmaan vaihtaa lisää osia.

                                                      Comment


                                                      • Konttorilla käyty taas... Lapussa tämmöiset lukemat tälläkertaa:

                                                        CO 0,72 0,69
                                                        CO2 13,5 14
                                                        HC 261 149
                                                        O2 1,4 0,1

                                                        Lambda 1,01

                                                        Tällä kertaa katit ei ollut yhtä kuumia kuin viime kerralla.

                                                        Tän näköiset katit siellä auton alla on-->

                                                        http://i1042.photobucket.com/albums/...ps350098dc.jpg
                                                        http://i1042.photobucket.com/albums/...ps01bbe7e3.jpg

                                                        Comment


                                                        • Onko kierroksilla O2 tosiaan 0,1? Muuten näyttäisi siltä, että katit on heikkotehoisia, mutta 0,1 arvo hapella kertoo, että katalysaattori ei pysty paremmin polttamaan, kun happea ei ole. Lambda-arvon mukaan näyttäisi näppäilyvirheeltä tuo happiarvo kierroksilla.

                                                          Comment


                                                          • Se voi hyvin olla näppäilyvirhe. HC oli lapussa kierroksilla 14,9 eli varmasti 149. Uskaltaisikohan tuommoiset ostaa? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...aattori-79802/

                                                            Comment


                                                            • Selkee kattivika on ja tolla Bilteeman katilla saat kerran arvot kohalleen, mut luultavasti sama edessä taas ens vuonna... Toi O2 arvo ei kerro mitään katin toiminnasta, vaan on puhdas jäännöshappi arvo, joka on siis käytännössä pakoputken liitoksista tulevan vuodon. Toki se näyttää myös imuvuodot, mut niistä ei tässä tapauksessa ole kyse...
                                                              Viimeksi muokannut 016054; 28.8.2014, 19:36.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X