Kyllä nuo aika katittomia arvoja on. Onko auto ollut sinun omistuksessa edellisen katsastuksen aikaan? Että onko siellä kattia lainkaan, tai sisäkaluja. Tietysti nykimäjutut täytyisi olla kunnossa ajossa olevassa autossa, mutta sen lisäksi suuntaisin katseeni katalysaattorin suuntaan. Sillä perustelulla, että tuolta arvojen pitäisi näyttää ennen toimivaa katalysaattoria.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt ongelmana...
Collapse
X
-
Jos putki ei vuoda ja happi on 2,5 niin eikös siitä vähän erilaiset ajatukset tulisi kuitenkin kuin katti?
Koneesta tulee läpi siis happea ja hiilivetyjä eli tahteja jää polttamatta.
Itse ostaisin sarjan uusia sytytyspuolia merkkituotteena tuossa tilanteessa.
Comment
-
Tänään tuli vaihdettua puolat, mutta en kerennyt mennä päästöjä mittaamaan. Nykimisongelmat loppuivat puolien vaihdolla.
Otinpa huvikseni lambdan irti ja katsoin miltä se näyttää. Eikös lambdoissa ole merkattuna ikä stanssilla samaan tyyliin kun renkaissa. Kyseessä Bosch lambda, jossa audin logo. Oli kaksi stanssia, jotka viittaisivat ikään. Toinen oli 306 ja toinen 37/94. Jälkimmäinen olisi siis 37. viikko, vuosi 94. Autolla rullattu nyt 277 tkm, joten voisiko siis olla alkuperäinen lambda kyseessä. Voisi melkeen tuon samalla vaihtaa ja mennä huomenna kokeilemaan päästöjä. VCDS kuitenkin ilmoitti, että lambda olisi kunnossa, mutta kuulin että nämä vanhemmat koneet ovat sen verran "tyhmiä" etteivät välttämättä tajua jos lambda vähän heittää. Pitäisi olla pahasti pielessä tai kokonaan rikki.
Comment
-
Jos katsurin mukaan lambda-arvo on 1.011 niin sehän on hyvin kohdallaan. Minusta tuo viittaa siihen, että anturi toimii hyvin ja on kunnossa.
Comment
-
oon tämän ennenkin kirjoittanut mutta kun tuo katsurin mittalaite ei käytännössä pysty auton lambdan arvoa saamaan millään tavalla (anturilla pakoputkenpäästä mitattuna).... tuo lambda arvo 1.011 tässä tapauksessa on KATSURIN mittalaitteen OMA lambda arvo EI auton lambda arvo.... lambda arvohan on vain suhdeluku polttoaineen ja ilman palamisseoksesta.
+
edit: se että kannattaako tuo anturi vaihtaa.... no ikä on kyllä jo täynnä, sen puolesta kyllä.... vaikuttaako se yksinään lopputulokseen?.. en tiedä.
jos putki ei vuoda ja happea on noin paljon palamisreaktiossa.... niin näin jälkikäteen mietittynä NIIN Kyllä... ääni lambda anturin vaihdolle myös täältä.Viimeksi muokannut johny1332; 19.4.2016, 08:45.
Comment
-
Jaahas, alkaa usko loppumaan ton katiskan kanssa. Päästöt edelleen liian korkeat.
Nyt siis leiman jälkeen vaihdettu:
imuputki
ilmansuodatin
tulpat
puolat
lambda
imuvuotoja ei enää ole
pakovuotoja ei ole
Tulipa tässä nyt semmonen homma mieleen, että kun katsastuksesta tuli hylky päästöistä niin ensimmäinen homma oli vaihtaa revennyt imuputki (ilmamassamittarin ja ahtimen välinen haitariputki) uuteen. Oli vanha revennyt pahasti turbon klemmarin kohilta. Ajattelin, että imuputken uusiminen olisi ollut syynä korkeisiin päästöihin, joten kävin mittaamassa tämän jälkeen päästöt, mutta arvot olivat täysin samat.
Olisiko johtopäätös siis sittenkin, että ilmamassamittari on rikki, koska vuotavan imuputken uusiminen ei vaikuttanut päästöarvoihin millään lailla -> MAF ollut koko ajan rikki ja antanut väärää tietoa ECU:lle, joten imuputken uusimisella ei ollutkaan vaikutusta päästöarvoihin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja johny1332 Näytä viestioon tämän ennenkin kirjoittanut mutta kun tuo katsurin mittalaite ei käytännössä pysty auton lambdan arvoa saamaan millään tavalla (anturilla pakoputkenpäästä mitattuna).... tuo lambda arvo 1.011 tässä tapauksessa on KATSURIN mittalaitteen OMA lambda arvo EI auton lambda arvo.... lambda arvohan on vain suhdeluku polttoaineen ja ilman palamisseoksesta.
+
edit: se että kannattaako tuo anturi vaihtaa.... no ikä on kyllä jo täynnä, sen puolesta kyllä.... vaikuttaako se yksinään lopputulokseen?.. en tiedä.
jos putki ei vuoda ja happea on noin paljon palamisreaktiossa.... niin näin jälkikäteen mietittynä NIIN Kyllä... ääni lambda anturin vaihdolle myös täältä.
Jos katsurin mittaama arvo on kohdallaan, niin eikö se kerro, että auton polttoaine-ilmaseos on kohdallaan. Se taas tuskin onnistuu jos lambda-anturi ei toimi oikein.
Ja eihän siinä vikaa ollutkaan, koska uusiminen ei korjannut vikaa.
Comment
-
-
Massamittarin vaihdon jälkeen hönkää tuli selkeästi lisää ja tuo "tehopakkaus" heräsi henkiin, mutta silläkään ei ollut vaikutusta päästöihin.
Katti siis vaihtoon. Vanha oli täysin tyhjä, joten se oli syynä päästöihin.
Mutta enpä noita muita osia turhaan vaihtanut. MAF oli selkeästi lopussa, vaikka VCDS:n mukaan arvot olivatkin ihan ookoo. Puolat oli vaihtokunnossa kun vanhat aiheuttivat nykimistä pienillä kierroksilla vedättäessä (tästäkään ei ollut vikakoodeja). Vanhan lambdan uusiminen, no joo se oli turhaa mutta onpahan nyt sekin vaihdettu.
Nyt on taas tuore leima lapussa ja auto tuntuu tehokkaalta ehkä tämän päivän ajan tuon massamittarin vaihdon vuoksi.
Comment
-
audi a3 päästöt
Ongelmana audi a3 -99 1.6 päästöt. Kylmänä katsastuksessa hieman sinne päin ja eteenkin tyhjäkäynnillä, mutta kun katsastusmies lämmitti moottoria, niin päästöt sekosivat täysin ja eteenkin kierroksilla. Eli kaikki arvot olivat pielessä ja kone lisäksi kuumennuttuaan savutti ajottain runsaasti, kun kierroksia lisättiin. Mistä etsiä vikaa vai onko kone loppu. Kuitenkin käy erittäin nätisti tyhjäkäyntiä ja tehot tallessa. Eli ajossa ei autossa huomaa mitään erikoista.
Comment
-
Tarttis tosiaan enemmän ilmaa kierroksilla. Vaihtaisin ilmansuodattimen ja lambdan, jossei vuosiin ole kajottu. Probleema voisi liittyä myös EGR-venttiiliin, josko mahdollinen ilmavuoto linjastossa pääsee sekoittamaan päästöt, kun venttiili aukeaa kaasuläppää raottaessa. Ilmamassamittarin puhdistuskin voi tehdä ihmeitä. Siihen myydään niitä omia suihkeita, esim. joku tuommoinen purkki: http://www.motonet.fi/fi/tuote/60608...or-Clean-200ml
Comment
-
2.8 AAH, 340tkm ajettu.
Päästöt kierroksilla:
CO 0.19
CO2 14.4
O2 2.76
Lambda 1.121
HC 134
Mikä vikana kun lambda heittää noin paljon? Lambda-anturit mitattu, tekee hyvää siniaaltoa muistuttavaa käyrää, mutta ei vaihtele kuin 0.6 ja 0.8v välillä.Viimeksi muokannut Esajuppeli; 7.7.2016, 13:06.
Comment
-
Ideat loppui itseltä: Kaikki muut arvot kirkkaasti rajoissa paitsi CO seilaa kierroksilla 0,3-2,4. Raja 0,2, eli hylsy tuli toistamiseen. Ekalla yrityksellä arvoksi jäi 0,37. Sen jälkeen vaihdettiin satunnaista koodia antanut laajakaista uuteen Boschiin ja rupesi seilaamaan oikein kunnolla. Autolla on ajettu vaihdon ja nollauksen jälkeen ~50km, eikä VCDS löydä ainuttakaan vikakoodia eculta. Ajatuksia?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Esajuppeli Näytä viesti2.8 AAH, 340tkm ajettu.
Päästöt kierroksilla:
CO 0.19
CO2 14.4
O2 2.76
Lambda 1.121
HC 134
Mikä vikana kun lambda heittää noin paljon? Lambda-anturit mitattu, tekee hyvää siniaaltoa muistuttavaa käyrää, mutta ei vaihtele kuin 0.6 ja 0.8v välillä.
simpe, ei ilman arvoja kukaan pysty heittämään mitään arvausta.
Comment
-
Katti vaihdettu seitsemän kuukautta sitten ehjään käytettyyn, silloin antoi virheettömät arvot. Auto ollut tänään kiinni monessakin testerissä ja mikään arvo ei ole viitannut katin toimimattomuuteen. Tosin kaikkii on tässä vaiheessa mahdollista arvoista huolimatta...
Vikakoodien puute aiheuttaa ongelmia vianmäärityksessä, häkä vaan seilaa holtittomasti testerissä. Lamdoissa on eloa, laajakaista yrittää säätää ja jännite muuttuu molemmissa antureissa. Takalambdakin on puoli vuotta vanha Bosch.Viimeksi muokannut simpe; 7.7.2016, 21:24.
Comment
-
Katti on ehjä. Happea ei ole, niin ei voi katti toimia tuon tehokkaammin. Oletko katsonut, että antaako moottorin lämpötila-anturi uskottavia lukemia testerille? En osaa sanoa, että pitäisikö järjissään olevan lambda-anturin alkaa herjaamaan rikasta seosta tuollaisilla arvoilla? Onko tuo leimattu samanlaisella lambda-anturilla ennenkin? Minusta nuo arvot laittaa katsomaan lambda-anturin suuntaan, vaikka se vaihdettu onkin. Onko anturi alkuperäisosaa vastaava ja merkkiosa?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Esajuppeli Näytä viesti2.8 AAH, 340tkm ajettu.
Päästöt kierroksilla:
CO 0.19
CO2 14.4
O2 2.76
Lambda 1.121
HC 134
Mikä vikana kun lambda heittää noin paljon? Lambda-anturit mitattu, tekee hyvää siniaaltoa muistuttavaa käyrää, mutta ei vaihtele kuin 0.6 ja 0.8v välillä.
Näin voi katsoa suoraan koneen kunnon lohkoittain .
Simpen tapauksessa voisi katsoa lambdan opitut arvot , kanava 032 , näyttää miinusta, jos kone käy rikkaalla.
Comment
-
Edellisessä katsastuksessa oli vielä tehdasasenteiset lambdat. Orkkiskatti suli lopullisesti sen jälkeen. Takalambda vaihtui uuteen jatkuvan vikakoodihässäkän seurauksena, lambdaspacer korjasi sen lopullisesti. Laajakaista antoi satunnaisia koodeja pari kuukautta ennen katsastusta, joten vaihdoin sen uuteen Boschiin ekan hylsyn jälkeen. Täytyy tutkia noita arvoja tarkemmin kunhan pääsen myöhemmin tallille ja kysellä sitten lisää.
Comment
-
Yksi teoria Esajuppelin tilanteesta.
Lambda-jännitteen tulisi elää edestakaisin ylös-alas-ylös-alas jne. Lambdan yläjännite on 0,8-0,9 V ja alajännite noin 0,1 V. ECU:ssa on jokin raja-arvo, esim 0,5 V. Jos jännite on sen alla, ECU tulkitsee sen alatilaksi ja jos jännite on sen yli ECU tulkitsee ylätilaksi. Kun jännite on yli raja-arvon, niin ECU tulkitsee seoksen rikkaaksi ja vähentää polttoaineen annostusta eli seos laihenee. Silloin lambda-arvo kasvaa ja hapen määrä lisääntyy. Koska jännite on koko ajan ylhäällä, niin ECU laihentaa seoksen tappiin asti (esim -20%). Siksi lambda ja happi ovat hyvin korkealla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja simpe Näytä viestiEka yritys katsastuksessa:
CO 0.371
CO2 14.91
HC 6
O2 0.00
Lambda 0.989
Toinen veto lambdan vaihdon jälkeen; ei muuta muutoksia:
CO 1.10
CO2 15.00
HC 45
O2 0.05
lambda 0.970
Nämä siis kierroksilla.
Comment
Comment