Audi TT 225 -99 quattro (ml. 140tkm)
Itsekin tuli liityttyä audinomistajien joukkoon viime keväänä ja lähes kaikki on pelannut tähän asti moitteetta. Talven ja pakkasten tultua olen kuitenkin törmännyt tähän varsin ärsyttävään ja vaivaavaan ongelmaan; nelivedon pätkimiseen.
Audi ohjaa siis voiman vain eturenkaille. Noin sekunnin sutimisen (jäällä) jälkeen pamahtaa veto hetkeksi myös takarenkaille ilman minkäänlaista "loivennusta". Aiheuttaa melkeinpä pamahtavan äänen samalla nytkähtäen eteenpäin. Hetken kuluttua veto jälleen takaisin eteen ja taakse -> uusi pamautus. Kaikki tapahtuu niin pienen ajan sisällä, ettei siihen kerkiä reagoida, kuin vasta ensimmäisen paukun jälkeen.
Vika näyttäytyy silloin tällöin. Ensin luulin sen olevan nollakelien vaiva, mutta nyt sitä on ilmestynyt myös n. -10 asteen lämpötilassa n. puolen tunnin ajon jälkeen. Kovilla pakkasilla ei muistaakseni kertaakaan.
Tänään etuvetoisuutta jatkui sitten yhteen menoon noin tunnin verran. Pamauksia ei tullut, veto pysyi puhtaasti etupäässä. Sitten yllättäen se olikin palannut taas kaikille pyörille. Oireiden jälkeen kaikki toimii jälleen täydellisesti.
Missähän mahtaa vika olla? Oireista ja olosuhteista (nollakeli / pieni pakkanen + lämmittävää ajoa) päätellen itselle on tullut mieleen jonkun nelivedon sähköpuoleen liittyvän osan "kostuminen"? Onko kenelläkään samantapaisia ongelmia? Mitähän tälle kannattaisi tehdä, voimansiirto ei luultavasti jyrkistä päällekytkemisistä pidä. Haulla en löytänyt mitään.
Itsekin tuli liityttyä audinomistajien joukkoon viime keväänä ja lähes kaikki on pelannut tähän asti moitteetta. Talven ja pakkasten tultua olen kuitenkin törmännyt tähän varsin ärsyttävään ja vaivaavaan ongelmaan; nelivedon pätkimiseen.
Audi ohjaa siis voiman vain eturenkaille. Noin sekunnin sutimisen (jäällä) jälkeen pamahtaa veto hetkeksi myös takarenkaille ilman minkäänlaista "loivennusta". Aiheuttaa melkeinpä pamahtavan äänen samalla nytkähtäen eteenpäin. Hetken kuluttua veto jälleen takaisin eteen ja taakse -> uusi pamautus. Kaikki tapahtuu niin pienen ajan sisällä, ettei siihen kerkiä reagoida, kuin vasta ensimmäisen paukun jälkeen.
Vika näyttäytyy silloin tällöin. Ensin luulin sen olevan nollakelien vaiva, mutta nyt sitä on ilmestynyt myös n. -10 asteen lämpötilassa n. puolen tunnin ajon jälkeen. Kovilla pakkasilla ei muistaakseni kertaakaan.
Tänään etuvetoisuutta jatkui sitten yhteen menoon noin tunnin verran. Pamauksia ei tullut, veto pysyi puhtaasti etupäässä. Sitten yllättäen se olikin palannut taas kaikille pyörille. Oireiden jälkeen kaikki toimii jälleen täydellisesti.
Missähän mahtaa vika olla? Oireista ja olosuhteista (nollakeli / pieni pakkanen + lämmittävää ajoa) päätellen itselle on tullut mieleen jonkun nelivedon sähköpuoleen liittyvän osan "kostuminen"? Onko kenelläkään samantapaisia ongelmia? Mitähän tälle kannattaisi tehdä, voimansiirto ei luultavasti jyrkistä päällekytkemisistä pidä. Haulla en löytänyt mitään.
Comment