Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sytytystulppien vaihtoväli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sytytystulppien vaihtoväli

    Semmosta, että millonkahan niitä sytkätulppia pitäis vaihdella, nykyiset olleet kannessa n. 18 kuukautta, Motonetistä ostetut nelikärki boschilaiset. Oisko kilometrejä tullut n. vajaa 10.000.
    Pitäskö suosiolla vaihtaa, vaan antaa entisten olla paikoillaan, ei muuten mutta olis tuo leimalla käynti taas edessä.
    Vapari vitonen AAR, 2.3E
    Ps. jostain luin, että pitäis ola kolmikärkiset, mutta tämmöset ne mulle aikanaan myi, liekö hyvät vai huonommat.

    #2
    Tuota tahtia noin 10 vuoden päästä on akuutti tarve.

    Comment


      #3
      Juuri näin, kolmikärkitulpat kestävät hyvinkin 100 000 km ja nelikärkiset varmaankin enemmän.

      Comment


      • #4
        No kori sen kyllä kestää, mutta toivottavasti myös tekniikka, siis en vaihda muuta, kuin kalsareita.

        Comment


          #5
          Mitä niitäkää, käännät vain.

          Comment


          • #6
            Ei nelikärkisillä kovin pitkä vaihtoväli ollut. Omaani vaihdoin 30tkm ajetut nelikärkiset kolmikärkisiin. Samalla vaihtuivat öljyt, mutta mielestäni käynti pehmeni enemmän kuin pelkillä uusilla öljyillä.
            Ihan ok kunnossa oli tulpat vielä, mutta jo selvää kulumistakin oli havaittavissa.

            Vanhat tulpat lähtivät vielä takaisin liikenteeseen, kun jeesasin tien päällä nuorta kloppia, jonka auto kärsi sytytyshäiriöistä. Hyvin kävi Lada Audin tulpilla. :)

            Comment


            • #7
              No tätä lähinnä tarkoitin, että nelikärki ei välttämättä ole paras, vaan pitäs kuulema olla se kolmikärkinen, tiedä sitten tuleeko tästä joku "ikuisuuskeskustelu" ja Annsille: vaihdellaan, kun vaimo vaatii muuten ihan kääntelemällä mennään;)

              Comment


                #8
                Joskus aikoinaan ostin Mantaan nelikärkitulpat ku aattelin et tulee kunnon kipunaa ja samalla tuli jännä vika. Aina ku polkasi kunnolla ni moottori hyyty täysin. Sitte sammuksis rullasin johki parkkipaikalle ja odotin minuutin verran ni taas lähti käyntiin. Tämä hävis ku vaihdoin takas normitulppaan.

                Itte oon hakenu tulpat aina marmorilta. Aika hintavat on AEB:hen mutta mieluummin maksan siitä et on varmasti oikeet tulpat, eikä kyllä niitten kans oo koskaa ongelmia ollu.

                Comment


                  #9
                  Oma kokemus on 2.3 koneesta että 3-kärki toimi paremmin ku 4-kärki.

                  Comment


                  • #10
                    No niin, tässähän sitä nyt mietitään, vaihtaakko tulpat vai kalsarit, taidan kuitenkin noitten nelikärkikipinöitten antaa olla vielä toistaiseksi paikallaan.
                    Iso kiitos kuitenkin kaikille, joita tämä pikkuasia kiinnosti. (mielenrauhaa)
                    Viimeksi muokannut kapaz; 7.2.2010, 01:06.

                    Comment


                    • #11
                      Joitain tulppia myyneenä se nelikärki tulppa ei oo kaikkiin koneisiin aina se paras esim ooppeleihin ei toinna monikärkitulppaa työntää vaan halvin mahdollinen perustulppa boschilta kun se kumminkin on alunperin siellä ollut. Audiin laittaisin ngk kun moni audin kone tuntuu sellaisella hyvin kulkevan.

                      Comment


                      • #12
                        Hyvin vanha aihe, mutta senverran uppista, että ostin nelikärkien tilalle kolmikäret kesällä.
                        En ollut tyytyväinen, jotenkin käynti erilaisen tuntuinen. Ja nelikäret takaisin

                        No tuli ensimmäiset nollakelit tässä syksynmittaan ja auto ei lähteny millään käyntiin sai sahata akun tyhjäksi. Pieni hetki n. vartti roikassa ja jo tärähti tulille.
                        Kyselin jo sivuilla, miten tuo kk suutin testataan jne.

                        Yks lauantai ei ollu muuta tekemistä ja ajattelin Myytä hieman huoltaa ja tulihan ne kolmikäretkin sinne sitten taas heitettyä.
                        Ylläri oli suuri seuraavana aamuna, kun pikkupakkasta oli. Kokeilin huvikseni lähteekö käyntiin, vai pitääkö liekaan laittaa.
                        Starttas kuin palmun alta.

                        Enpä olis uskonu, että tulpista tuo huono kylmäkäynnistys johtuisi, mutta siltä tuo nyt vaikuttais;) (toivottavasti)
                        Viimeksi muokannut kapaz; 26.11.2011, 22:06. Perustelu: kappalejaot

                        Comment


                          #13
                          Sanokaapa viisat, jos on kolmikärkiset tulpat niin lyökö kipinää kaikista kolmesta kärjestä vai, vain yhdestä ?
                          Jos kipinää iskee vain yhdestä kärjestä niin miksi laittaa kolmikärkiset ?
                          Jos yksi kärki kuluu kipinöinnin seurauksena, niin siirtyykö kipinä toiseen kärkiväliin, näin tulpille tulisi pitempi käyttöikä, onko tässä jahkailussa järkeä ?
                          Itse vaihdoin joitakin vuosia sitten kolmikärkiset tavallisiin tulppiin, enkä ole huomannut mitään eroa.

                          Comment


                          • #14
                            Siitä viisaudesta voi olla montaa mieltä, mutta se sähkö on semmoista, että se etsii helpoimman reitin. Joku kärki kun kuluu/karstoittuu, niin se käyttää sitten toista kärkeä. Eli kaikkien kärkien pitäisi "kulua" suunnilleen yhtä nopeasti.

                            Comment


                            • #15
                              Ei tule kaikista kärjistä kokoajan kipinää vaan yksi kerrallaan. Sen kipinän pitäisi tasaisesti vaihdella jokaisen kärjen kautta. Näin ainakin lentokonemaailmassa jossa säädetään kärjet niin että se vaihtelee kaikkia kärkiä tasaisesti.
                              Viimeksi muokannut Autisata; 27.11.2011, 23:12.

                              Comment


                              • #16
                                Jos nyt sen verran sotketaan soppaa, että itse vaihdan tulpat joka toisella öljyn vaihdolla ja vuodessa kilometrejä vuodessa keskim.20tkm, öljyt vaihdan siis keväisin ja syksyisin ja syksyllä aina uudet tulpat.
                                Olen huomannut että tuossa omassa A4 1,8t q -96 AEB koneessa parhaiten on toiminut Bosch Super Plus Yttridium tulpat, keski elektrodi terävä ja yksi ns.sivu elektrodi, näillä tulpilla käynnistyvyys paras (+30c ja -30c), kaasuun vastaus paras, ja käynti tasasin, ja yhtään ei ole hajonnut vaikka käyttö välillä varsin kovaa.
                                Ja sitten kun rupee pähkäilemään että kuinka monta sivu elektrodia pitäisi olla niin kannattaa miettiä myös se että miten se kaasu virtaa siellä palotilassa; mitä enemmän esteitä sitä enemmän pyörteitä virtauksessa ja kaikki pyörteilyt ei ole hyväksi varsinkin kun pitäisi saada mahdollisimman tehokas palaminen aikasiksi.
                                Itse olen testannut platina tulpat ja nuo moni kärki tulpat ja lopuksi todennut parhaimmaksi tuon edellä mainitun. Kys. sarjalla hintaa muistaakseni 30-40€ tai sitten käy marmorilta hakemassa alkuperäs tulpat, muita en suosittele ainakaan AEB/ 1.8t koneisiin

                                NII JOO ja kannattaa pistää mietinnän alle; että jos kipinän paikka vaihtelee eri kärkien välillä, niin miten käy sytytys ennakoiden, esim jos sytytys tapahtuu ensin ns.etummaisella elektrodilla (kaasujen virtaus suunnassa) ja seuraava sytytys vastakkaisella elektrodilla (tulpan toisella laidalla) ja tästä voisi aiheutua ehkä 1-2 asteen ennakon muutos. vai muuttuuko siis seoksen syttymis hetki vain muutamia nano sekuntteja, mutta vaikutus varsin sama.. HHMM.. mitenkäs se elektroniikka sen ymmärtää ja miten käy moottorin toiminnan.
                                Tätä pitää itsekkin vielä tutkia, heräsi vain aikanaan ajatus tuollaisesta, viisaammat kertokoon jos on tietoa!!!
                                Viimeksi muokannut okkim; 4.12.2011, 16:32. Perustelu: Viestit yhdistetty

                                Comment


                                • #17
                                  Ettei vain nyt virsu lipsuisi jo tuonne teoreettisen fysiikan puolelle;))

                                  Comment


                                  • #18
                                    Voip olla että että hieman teorian puoltakin, mutta täysin myös kokemusta. Ensin testattu ja sitten ihmetelty ja tutkittu miksi ei toimi jos ei toimi ja myöskin jos toimii.
                                    Tässä on siis vain esimerkkejä miksi syttytulppa ei aina toimi oikein.. ja joissakin laitteissa toimii ja joissakin ei toimi =)

                                    Comment


                                      #19
                                      Aika lyhyt on tulppien vaihtoväli. Jos 20tkm ja tulpat.

                                      Comment


                                        #20
                                        Miten se tulpan elektrodin sijainti vaikuttaisi siihen sytytyshetkeen, eihän se kipinä siellä venaa että seos saapuu paikalle, vaan toisinpäin ;) Eikä ne yksikärkisetkään sinne varmaan samaan asentoon mene, toisessa pytyssä elektrodi voi jäädä imupuolelle, toisessa pakopuolella.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Heh, mut yksikärkisessä keskielektrodi on keskellä ja maaelektrodi tulee sivusta, mutta kipinän se lyö kuitenkin näiden väliin eli keskelle. Maaelektrodin suunta pyttyyn nähden ei siis vaikuta liekkirintamaan ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Heh, V...u, eihän tässä uskalla enää koneeseen minkäänlaisia tulppia laittaa, jos tämä keskustelu jatkuu?

                                            Eiköhän panna tästä poikki. (ehdotus)

                                            Comment

                                            Working...
                                            X