Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottori hyytyi, Audi 100 2.3 1990

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottori hyytyi, Audi 100 2.3 1990

    Auto on 1990 Audi 100 2.3. Kesken ajon moottori hyytyi eikä toimi enää.

    Vika on nyt tarkentunut "pulikkaan", josta lähtee 5 bensaputkea sylintereihin. Mikä tuo pulikka lienee nimeltään? Bensan jakaja? Tai jotain muuta?

    Ja varsinkin, mistä tuollaisen voi ostaa? Marmoritiski lienee turhan kallis ratkaisu vanhaan autoon...

    Saa sen mulle käytettynäkin myydä :)

    #2
    Kyseinen mötikkä on määräjakaja nimeltään. Mistä päättelet vian olevan siinä? Se on hyvin yksinkertainen mekaaninen vehje, ja ei mitenkään vika altis.

    Comment


      #3
      Määräjakajan läppä voi olla jumissa; 10mm mutterilla oleva lautanen jumittaa kartion seinään. Reunan välys 0.1mm rakotulkilla ympäriinsä mitattuna.

      K-Jetronicin määräjakaja "kuolee" tehokkaasti jos määräjakajan ja imusarjan välissä on imuvuotoja, toisin sanoen moottoriin menevä imuilman oikaisee sen läpän ohi, jolloin ilmavirta ei nosta sitä ylöspäin ja polttoainetta pääse suuttimille.

      Eli onko imupuolen vuodot tarkistettu: kumiletkut ja -liitokset, suuttimien tiiveys holkeissaan, moottorijarrutuksen ohitusventtiili ( deceleration cut-off valve ).

      Määräjakaja on helppo testata ottamalla suutin irtin ( helpommin sanottu kuin tehty ), pakkosyöttämällä pa-pumpulle virtaa ja nostamalla määräjakajan läppää ylös, jos bensaa tulee, niin suhteellisen turvallista olettaa että jakaja on ehjä.

      Comment


      • #4
        Bensapumppua veikkaan kuitenkin vian syyksi.

        Onko siis täysin kuollut kertalaakista eikä edes yritä, vai miten?.


        Nimimerkillä oma ex. 100 kuoli omaan talliin ~500km työreissun jälkeen, kun seuraavana aamuna (lauantai) piti lähteä aamukahville. Eli ei jättänyt 'tielle' vaan omaan talliin lämpimään..

        Comment


        • #5
          Kiitos kaikille vastauksista. Auto ei ole aivan kuollut, hörähtää aina "käyntiin", mutta sammuu alle sekunnissa.

          Vian etsintä on se vanhanaikainen, puretaan ja kasataan, ja katsotaan, mihin asti bensa tulee kunnon paineella... :D

          Mistä ostaisitte tuollaisen määräjakajan? Soittelin marmoritiskille, mutta eivät vastanneet puolen tunnin jonotukseen, ja soittopyyntö ei näköjään tehoa...

          Comment


          • #6
            Todennäköisesti tarvitset uuden määränjakajan vasta sen jälkeen, kun olet vanhan kerran avannut. Hintaa sillä uudella määräjakajalla on sen verran, että marmorilta sitä ei kannata silloinkaan kysellä. Muistini mukaan ei taida 1500 euroa vielä riittää. Ja tuskin nykyään enää edes uutta saa?

            Ja mitä tuohon paineeseen tulee, niin olet ilmeisesti sen mitannut? Ilman vastapainettahan sieltä kyllä tavaraa voi tulla runsaastikin ja sitä varten pumpun tuottaman paineen mittaus on tuottoa oleellisempi asia.

            Kannattaa hommata KE-jetin tarkistusohjeet ja aloittaa paineiden mittauksella.

            Ilman painemittaria tekisin pikatestin niin, että irroittaisin paluuletkun ja tarkistaisin, että virtaako siellä mitään.
            Jos virtausta ei ole, ei paine järjestelmässä ole todennäköisesti riittävän korkea. Silloin syy on luultavimmin pumpussa. Jos taas virtausta on, niin saattaa paineensäädin olla vioittunut ja se taas selviää järjestelmäpaineen mittauksella.
            Viimeksi muokannut audiq; 3.2.2010, 17:50.

            Comment


            • #7
              Perstuntumalla: osta uus bensapumppu, asenna ja ajele ja nauti.
              Oireet on aika tutut.
              Asiaahan toki Jussi tuossa puhuu, eikä liene iso homma kokeilla.
              Haulla löytyy tarinaa.

              Comment


              • #8
                Tänks taas kaikille,

                paine on mitattu eli pumppu lienee ok, kertoi tuttu. Jakajaa testataan seuraavaksi, Audiq tavalla. Tarina jatkuu kun on lisätietoa...

                Comment


                • #9
                  Ei lisätietoa, kun lumi on tukkinut tien talliin.

                  Tämä on siis uppi (sori), jos joku uusi keksii hyviä ratkaisuja ongelmaan...

                  Comment


                    #10
                    Ainakin pari kertaa kävi niin, että bensapumppua käyttävä rele oli pimennyt väliaikaisesti.
                    Kun sen kytki hyppylangalla suoraan akkuun niin autokin lähti käyntiin.
                    Vika tuli satunnaisesti enkä sit ikinä vaihtanut edes tuota relettä. Rele on releboksissa.
                    Ja ne perinteiset, virranjakajan kanis, pyörijä, kaikki tulppajohdot ja sytkätulpat uusiksi, on auttanut monta kertaa juurikin tuollaisista äkkipysäyksistä.

                    Comment


                    • #11
                      Jos oikein itse kesällä pumppu ongelmissa ymmärsin niin painehan pitää olla varsin suuri, eli oliko varmasti tarpeeksi painetta / paljonko oli?
                      Meillä kuoli kesällä tuohon kaupungille, monesti kokeilin käyntiin puolen tunnin seisonnan jälkeen tulos oli yleensä hörähdys, päivän seiso niin jakso pyöriä peräti 3 sek.

                      Yks sitten mikä oli tuossa coupessa niin bensapumpulle oli jostain syystä otettu virtaa viereiseltä sulakkeelta entisen omistajan toimesta (ennen kun muutin takas omalle paikalleen),olisiko sulakerasiassa jotain juotos vian mahdollisuutta.

                      Comment


                      • #12
                        Xittu! "Asiantuntijani" kertoi, että nyt näyttääkin siltä, että vika sittenkin on ruiskupumpussa (itse tykkään yhä käyttää ilmaisua polttoainepumppu, koska sehän se on).

                        Pierburg näyttää maksavan Motonetissa 179?, onko halvempia ehdotuksia?

                        Kiitos kaikille avusta, teitä uskomalla tämä olisi ollut paljon halvempi ja nopeampi operaatio.

                        Comment


                          #13
                          Motonetissähän on tuo halvempi boschilainenkin ( 28-1392 ) 124€ luulisi senkin käyvän.

                          Sitten tuo 20€ ( 29-0224 ) maksava, minkähänlainen se sitten on?

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Ollyvai Näytä viesti
                            Xittu! "Asiantuntijani" kertoi, että nyt näyttääkin siltä, että vika sittenkin on ruiskupumpussa (itse tykkään yhä käyttää ilmaisua polttoainepumppu, koska sehän se on).
                            Eli niitä paineita ei koskaan mitattu...

                            Jos siellä on Pierburg, niin semmoinen sinne pitää hankkia. Motonet oli halvin paikka silloin, kun omaani Pierburgin vaihdoin.

                            Comment


                              #15
                              Voisiko joku kertoa minulle noiden motonetin pumppujen eroja?

                              Comment


                              • #16
                                Oiskohan niin, että 20 kympillä saa vain ihan mekaanisen pumpun kaasarikoneisiin.

                                Ihteäni onnittelin, kun pumppu meni (ei multa, vaan autosta),siksi, koska kävi onneks boschilainen ja hintaa vain "vaivaiset" 69 erkkiä. Onneks ei ollu pierburgilainen.

                                Haulla löytyy tarinaa, miksei käy, tai miten muutossarjalla saa käymään.

                                Comment


                                • #17
                                  Noinhan se on, Motonetin sivut ehdottavat parin kympin pumppua 1990 2.3 autoon, mutta se on mekaaninen yleismalli. Ei siis todellakaan käy ruiskukoneisiin. Eli, sivut ovat, eh, vähintäänkin yleistäviä (lue: pielessä).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pannaas ny tähänkin ketjuun:

                                    Siellä bensapumpun alapäässä imupuolella on semmonen oikein hienoa metalliverkkoa oleva sihti joka tukkeutuu ainakin noissa omissa romuissa suurinpiirtein kerran vuodessa.
                                    Vähän niinkuin hienoa hiekkaa tms. schaissea. (ruostetta yms.)
                                    Oireet on juurikin nuo, pumppu alkaa metelöimään ja viimein meno loppuu.

                                    Tuon pystyy välttämään kun "imuroi" tankin kerran vuoteen ohuella ( 6mm reikä on hyvä) letkulla lappoamalla.
                                    (tankki tietty mahdollisimman tyhjä)
                                    Pumppu reteleineen pois ja toimeen.


                                    Aukko tankin päällä on juuri riittävä että siitä sopii samaan aikaan käsi, letku, 1 silmä ja taskulamppu jotta näkee mistä imuroi.
                                    Hiukan helpommalla pääsee jos kiinnittää letkun vaikka kollilankaan niin ei tartte sinne tankin pohjalle työntää kättä.


                                    Ja samalla tietysti kannattaa puhdistaa se siivilä pumpusta!

                                    -montakohan pumppua on turhaan vaihdettu tuon takia...?

                                    Comment


                                      #19
                                      Hiekkamyrskyssäkö sinä sen auton tankkaat :) ? Aika overkill vuoden välein. Sanoisin pikemminkin silloin, kun pumpun vaihtaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitos Loponen, en tiedä putsattiinko tankki tuon operaation jälkeen, täytyy kysyä.
                                        Kerron lisää, jahka tiedän...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                          Hiekkamyrskyssäkö sinä sen auton tankkaat :) ? Aika overkill vuoden välein. Sanoisin pikemminkin silloin, kun pumpun vaihtaa.
                                          Juu, saharan bensaa....
                                          Ei tartte vaihtaa pumppua kun puhdistaa tankin ajoissa ;-)
                                          Katos kun se sihti tukkeutuu niin sen jälkeen pumppu käy kuivana ja särkyy.

                                          Comment


                                          • #22
                                            No, omasta hajos pumppu sen takia että hiilet kuluivat loppuun, et ei se sihdin likaantumisesta seuraava vaurio ole ainoa mahdollisuus.

                                            Autolla oli ajettu noin 600tkm..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nyt kun tämä ketju on aktiivisempi kuin tuo uusi, liitän tämän tekstin tänne, että kaikki saavat kuvaa tämän hetkisestä tilanteesta:

                                              "Ruiskupumppu (Pierburg) hajosi puolen vuoden käytön jälkeen, kiteytän tähän tapahtumat.

                                              Eli, pumpun surina alkoi kuulua vaimeana ohjaamoon n. vuosi sitten.
                                              Puoli vuotta sitten se laukesi, auto käynnistyi noin sekunniksi, ja sammui heti. Tuttu korjaamo tutki bensalinjan, vaihtoi suodattimen ja pumpun.

                                              Auto toimi hyvin, mutta myös uuden pumpun surina kuului ohjaamoon.
                                              Viime viikolla auto hyytyi taas, ja oireet ovat samat kuin viime kerralla.

                                              Lieneekö ongelma siinä, että pumppu joutuu ähräämään liikaa jonkun tukoksen takia, vai jotain muuta...? "

                                              Comment


                                              • #24
                                                Äh, taisin taas olla epäselvä kirjoittaja. Eli, tuosta yläpuolelta voitte lukea tämän hetkisen tilanteen, se juttu mikä on niissä "lainausmerkeissä".

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Huono tsäkä vaan pumpun kanssa. Jos ajat aina lähes tyhjällä tankilla, niin se voi tehdä hallaa pumpulle.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nope, kun on vähän bensaa, niin tankataan täyteen. Koskaan ei ole bensa (tankista) loppunut tien päällä, mutta nyt puolen vuoden aikana pari kertaa sitä ei vaan ole päässyt moottoriin asti. Syynä siis rikkinäinen bensa (tai siis ruisku)pumppu.

                                                    Vielä kerran :) Pumpun surina alkoi kuulua vaimeana ohjaamoon n. vuosi sitten. Puoli vuotta sitten pumppu laukesi, auto käynnistyi noin sekunniksi, ja sammui heti. Tuttu korjaamo tutki bensalinjan, vaihtoi suodattimen ja pumpun. Auto toimi hyvin, mutta myös uuden pumpun surina kuului ohjaamoon. Viime viikolla auto hyytyi taas, ja oireet ovat samat kuin edellisellä kerralla.

                                                    Lähinnä kiinnostaisi kuulla muitakin kuin Loposen (Kiitos Loponen!) ehdotus, jos sellaisia on...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuskin sellaista tilannetta voi syntyä, että pumppu rasittuisi rikki vasteesta. Täysillä se vetää muutenkin painetta vasten. Lappu lattiassa oikeastaan rasittuu vähiten ja moottorijarrutuksessa eniten.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tänks Jasso,

                                                        pikku hiljaa alkaa tuon pumpun toiminta avautua.
                                                        Eli, se siis pumppaa "täysillä", sen kummemmin miettimättä mitä bensalle sen jälkeen tapahtuu?

                                                        Yhä ihmetyttää, mikä saa sen pumpun pitämään niin kovaa, terveen oloista surinaa, että se kuuluu kuskin paikalle? Kun se surina alkaa kuulua, pumppu näköjään kestää puoli vuotta, joten syytä yhä etsitään.

                                                        Auto lähti samalle pajalle kuin puoli vuotta sitten, raporttia seuraa kun tietämys kasvaa...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          ...ja nyt siis seuraa sitä raporttia: ruiskupumpun sulake oli mennyt. Pieni homma, mutta nyt mietityttää, eihän se sulakkeen palaminen ole syy vaan seuraus. Mikä saa sulakkeen palamaan?
                                                          Ja, miksi auto kuitenkin käynnistyi hetkeksi (sekunniksi), vaikka pumppu ei toiminut?
                                                          Normaalisti startatessa kone nostaa kierrokset --> n.1500 rpm. sekunniksi, ennen kuin laskee ne normaaliin tyhjäkäyntiin. Mistä tämä johtuu? Voiko sillä olla tekemistä tämän kanssa?
                                                          Ja ennen kaikkea, jos pumpun ääni yhä kuuluu kuskin penkille, onko taas ongelmia tiedossa puolen vuoden kuluttua?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Normaalia että nostaa käynnistäessä kierrokset hetkeksi ylös.

                                                            Syy miksi auto lupaillut vaikka sulake on palanut.
                                                            Voi olla että järjestelmään jäää paine (kuuluukin jäädä). Se riittää ainakin kylmäkäynnistys suuttimelle ja silloin auto pikkase "lupailee"

                                                            Sitten kannattaa vasta huolestua kun pumpusta ei ääntä kuulu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X