Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Huohotinletku halki (Termostaatti paskana toistamiseen?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Huohotinletku halki (Termostaatti paskana toistamiseen?)

    Mulle vaihdettiin profiilin autoon termostaatti 2-3 kk sitten. Samoihin aikoihin, kun etelään tulivat ensimmäiset pakkaset. Tuolloin vaihdettiin audiliikkeessä ensin lämpöanturi. Varoitusvalo nollattiin näytöstä jo pari päivää aiemmin, kun muija oli vienyt auton liikkeeseen näytille. Tämän jälkeen lämmöt eivät kuitenkaan alkaneet vieläkään nousta ja totesin itse, että termostaatissahan se vika taitaa olla. Valo ei kuitenkaan ollut syttynyt uudelleen. Audiliikkeeseen takaisin ja uusi termostaatti paikkaan. Sitten kaikki olikin taas OK.

    Tänään ajeltuani 50 km edestakaisen lenkin, tuli takaisin tulomatkatkalla näyttöön taas tuo moottorin häiriövalo. Viimeisen viiden kilometrin aikana lämmöt kuitenkin pysyivät 90 asteessa. Kotiinpäästyäni sammutin auton ja starttasin auton uudelleen. Valo ei poistunut. Seurasin saman aikaisesti lämpöjä ja huomasin, että viisari laski tyhjäkäynnillä hitaasti pikkuhiljaa. Eli taitaa olla taas termari paskana. Miten tuo voi olla mahdollista???

    Mikä mahtaa olla, kun meni näin pienen ajan sisään? Voiko Eberspächerillä olla jotain merkitystä asian kannalta? Mulla oli viikko sitten tilanne, jolloin ei ollut lähteä eberi käyntiin vaikka yritti käynnistää muutaman kerran. Tuon kerran jälkeen on toiminut ihan normaalisti.

    Mitenkä mahtaa olla saanko uuden osan ja sen vaihdon ilmaiseksi tai ainakin huomattavasti huokeammalla, kun pitäisihän tuon termarin nyt kestää enemmän kuin pari kk? Aion kyllä vaatia sitä.

    Vien auton maanantaina liikkeeseen näytille. Hitto, kun on kovat pakkaset ja tällainen vika iski! Aikaa saa varmaan taas odotella useamman viikon...
    Viimeksi muokannut Audimann; 30.1.2010, 11:29. Perustelu: Otsikon muutos

    #2
    Pelkkä termarin vika ei kyllä anna mitään vikakoodeja. Antaakohan lämpöanturi nyt ihan luotettavaa tietoa ts. onko sökö?

    Comment


    • #3
      Niin siinähän se, kun lämpöanturikin on vaihdettu viikko termaria aiemmin... Eli 2-3 kk sitten, en nyt tarkkaan muista, mutta marraskuussa tapahtui. Olisipa vika tuossa lämpöanturissa niin olisi huomattavasti nopeampi ja edullisempi homma vaihtaa. En jaksa uskoa niin positiiviseen asiaan.

      Comment


        #4
        Kyllä se häiriövalo viittaa muuhun kuin termariin. Vikakoodi olisi kiva.

        Comment


        • #5
          Maanantaina sen sitten saa tietää mikä on. Kiinnostaa vain tuo, että voiko eberspächerillä olla jotain tekemistä lämpöanturin/termostaatin rikkoutumiseen? Voiko sieltä esim. irrota jotain tms. tai vaikuttaa muuten, kun lämmittää tuota vettä kuitenkin?

          Ajattelin, vaan että taas vaihdetaan osaa ja liike ei tutki asiaa sen ihmeemmin. Sitten sama homma toistuu taas pian tai vaikka ensi talvena.

          Comment


          • #6
            vikakoodit vaan kattomaan. en usko että termarissa vikaa!
            (eikös noissa ole enemmän kuin 1 lämpöanturi)

            Comment


            • #7
              Joo tyhmänä olen käsittänyt niitä olevan enemmän kuin yksi. Niin, jos termarissa olis vikaa niin luulisi lämpöjen laskeneen kesken ajon jo. Alkaa olemaan usko koetuksella pikku hiljaa tuon masiinan kanssa. Nyt 131 tkm taulussa ja itse ajamat ekat 41 tkm meni ylimääräisten töiden osalta selviten pelkällä tuulilasinpyyhkimien herkistelyllä.

              Comment


              • #8
                Ei ongelmia?

                Tuli turhaan epäiltyä termostaatti tms. lämpöihin liittyvää ongelmaa. Huomasin jo itse, että lämmöt olivat ihan OK tuossa eilen, kun ajoin pienen lenkin auton kanssa. Ei kyllä huomannut mitään poikkeavaa auton käyttäymisessä.

                Tänään aamulla vein auton merkkiliikkeeseen näytille. Huoltoneuvoja sanoi heti, että saattaa johtua pakkasesta, kun kerroin ennen koodien lukua ettei mitään poikkeavaa kyllä ole huomannut paitsi, että vikavalo palaa.

                Vikakoodit luettiin ja huoltoneuvoja kertoi ettei mitään erikoista ja poisti vikavalon. Tällaisen vikakoodin kertoi tulleen ja antoi siitä tulosteen:
                "Toisioilmajärjestelmän läpivirtaus viallinen staattinen" (16795 P0411 002).
                Sanoi ettei mitään toimenpiteitä vaadi. Osaako joku tarkemmin sanoa mistä tuo vikakoodi suomeksi tuli ja mistä johtunee?

                Comment


                  #9
                  http://wiki.ross-tech.com/index.php/16795/P0411/001041

                  Comment


                  • #10
                    Löysin moottoritilasta putkessa halkeaman joka tulee tuolta secondary air pumpilta. On sellainen lyhyt ja ilmapumpun lisäksi haaroittuu moottorille ja myös alaspäin akun edestä ja on joka suunnasta klemmareilla kiinni. On niin kuin saumakohta. Mä olen valitettavasti niin huono näissä tekniikka asioissa, joten en tiedä osan nimeä.

                    Liittäisin kuvan, mutta en tiedä miten onnistuu?

                    Olikohan tämä halkeama vikakoodin aiheuttaja? Halkeaman huomasi vasta painelemalla putkea. Vähän sama juttu kuin huohottimen letkun kanssa jonka kauan sitten vaihdoin, että ei meinaa huomata kauempaa katsoessa.

                    Comment


                      #11
                      Vaikuttaisi aika hyvältä vikakandinaatilta.

                      Comment


                      • #12
                        Viittaa kyllä vikaa. Hauska vastuu huoltoneuvojalla. Ei aiheuta toimenpiteitä, mutta vika on päällä. Kaveri luuli olevansa asiakas:)

                        Comment


                        • #13
                          Juu, en jättänyt asiaa sikseen ja kunhan sain vikakoodin kautta hajua mistä saattaa olla kyse niin katsoin paikkoja vähän läpi. Positiivista vikakoodien luvussa oli etteivät pyytäneet laskua. Neuvoja vain sanoi, että ottaa yhteyttä, jos ongelmaa ilmenee uudelleen.

                          Onko tällä vikakoodilla/vialla muuten loppujen lopuksi hirveästi edes vaikutusta autin toimintaan. Eikö tuo ilmapumppu auta auton ollessa kylmä, kun se käy hetken käynnistyksen yhteydessä tms.? Joka tapauksessa vian aion korjata. Tarttis hommata itse tuo VAG-COM, kun harmittavaista aina mennä luetuttamaan nuo koodit johonkin liikkeeseen. Mihin hintaan tuollaista tällä hetkellä saanee? Tuo moottorinvikavalohan on sellainen ettei sen kanssa saisi ajella. Tässäkin tapauksessa, jos tuo valo syttyisi samasta ongelmasta uudelleen, ei välittäisi mitään, kun sitten kävisikin jotain pahempaa ja ilmenisi ettei moottorivalo syttynytkään tästä syystä!

                          Comment


                          • #14
                            Vaihdoin keskiviikkona uuden huohotinletkun paikkaan. Tuntui samalla muuten, että auto vetäisi paremmin. Tässä linkissä vaihdettu huohotinletku oli tuo osa 13: http://www.vagcat.com/epc/cat/au/A4Q...49/49/3121924/

                            Oli aikamoinen vääntäminen noiden kertakäyttöklemmarien avaamisessa. Uusi huohotinletku on huomattavasti jämäkämpää tekoa. Sai aika tavalla painaa kasaan ja tunkea voimalla, jotta sai kolmeen putkeen kohdilleen.

                            Voiko lievä öljynkulutus voinut aiheutua mitenkään tästä letkusta? Sai nimittäin ekaa kertaa lisätä öljyjä öljynvaihdon välillä. Tuo huohotinhan letkuhan menee lohkon alle ja sieltä öljynsuodattimelle? Muut letkun suunnat ovat ilmapumpulle ja lohkolle.
                            Viimeksi muokannut Audimann; 30.1.2010, 11:20.

                            Comment

                            Working...
                            X