Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

konehuoneessa venttiili/pumppu tikittää?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • konehuoneessa venttiili/pumppu tikittää?

    Huomasin että kun käynnistin auton kylmänä(-17) enkä ollut esilämmittänyt, auto käynnistyi vasta kolmannella yrittämällä, aikaisemmin on aina lähtenyt ekalla, tosin jos ei esilämmitystä niin 3-5 sekuntia on sahannut. Kuinka kauan starttia saa yrittää ennekuin kannattaa pitää taukoa ja kokeilla uudestaan? Onko jotain sääntöä miten pitkään starkkia kannattaa hinkata, eikös se kuitenkin kuluta akkua aika lailla?

    Huomasin myös että konehuoneessa tikittää vasemmalla puolella jokin letkujen välissä oleva pumppu tai venttiili.
    Joku saksankielinen korjausmanuaali on mulla ja siinä se näyttäisi olevan "magneettiventtiili". Tiedä sitten.

    Miten muuten ajotietokone laskee kulutusta jne - kun annan koneen olla vaikkapa tyhjäkäynnillä se voi ilmoittaa että hetkellinen kulutus on jotain 50 litraa ja hetkellinen kulutus nousee tosi herkästi kun kaasua painaa niin 20+litraan. Missä suhteessa se laskee sen, laskeeko kone jotenkin kulutetun bensan suhteessa tiettyyn ajettuun matkaan?

    Samoin se "mittari" joka näyttää kuinka monta kilometriä voisi ajaa ennen tankkausta, heittelee yli 600km(matka-ajossa) alle 300km(kone kylmä ja taajama-ajossa). Sekin säätyy aika hitaasti, eli maantietä saa ajaa helposti 10km ennenkuin nousee selvästi.
    Tämä sama mittari näyttä 70km kun viimeksi tankkasin, tankissa oli noin 20 litraa bensaa joten ajotietokone kuvitteli että 70km voisin vain ajaa?

  • #2
    Starttia voi sahata niin kauan, kun sitä virtaa riittää siellä akussa :) Hyvä akku jaksaa sahata aika kauan. Jos se ei nyt kolmen sekunnin startilla lähde, niin pidä vaikka siinä kohtaa paussi ja kokeile uudestaan. Niin, jos tuntuu, ettei akku jaksa pyörittää kunnolla, niin kaupasta sitten uusi.

    Huomasin myös että konehuoneessa tikittää vasemmalla puolella jokin letkujen välissä oleva pumppu tai venttiili.
    Tikitys magneettiventtiilissä kertoo, että se on todennäköisesti ehjä. Todennäköisesti se on bensahöyryjen kierrätysventtiili ja tikitys on siis ok.

    laskeeko kone jotenkin kulutetun bensan suhteessa tiettyyn ajettuun matkaan?
    Yksikkökin sen kertoo => kulutusta lasketaan litraa/100km. Tyhjäkäynnillä on vaikea arvioida kulutusta 100 kilometriä kohden, koska auto ei liiku (oletan, että auto ei liiku). Täten en luottaisi siihen, mitä hetkellinen kulutus näyttää tyhjäkäynnillä tai korotetulla tyhjäkäynnillä. Mutta kun auto on liikkeessä, niin kylmällä koneella saa helposti härskejä lukuja hetkelliseen näyttöön, kun antaa saapasta. Siksi löytyy myös keskikulutus, joka kertoo paljonko autosi kuluttaa keskimäärin suhteutettuna ajettuun (tai ajamattomaan) 100 kilometriin. Ja mitä enemmän niitä ajettuja satoja kilometrejä on takana, sitä tarkempi keskikulutus on.

    Comment


    • #3
      Jep, se magneettiventtiili on nimenomaan huurujen kierrätystä varten ja pitää nimenomaan pakkasilla aika voimakastakin "tikitystä" toisinsanoen naputusta, aivan normaalia.

      Comment

      Working...
      X