Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Termostaatin vaihto A4 2.0 -02 (ALT)?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Termostaatin vaihto A4 2.0 -02 (ALT)?

    löytyykö ohjeita/kuvia termarin vaihtoon?
    moottorin lämmöt putosi 50 asteeseen nyt pitäisi
    vaihtaa termari uuteen.kumman kautta onnistuu
    vaihto paremmin ala vai etukautta?

  • #2
    Aikaa vievä toimenpide, muistaakseni laturin irroitus toi kivasti tilaa. Helpoin olisi jos sais nosturille pääsis ala- ja yläkautta käsiksi. Termostaatti ei sitten ole tavallinen 5€ kapistus vaan sähköinen mötti.

    Comment


    • #3
      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...staatin+vaihto

      Comment


      • #4
        miten irtoaa alavesiletkun termarin puoleinen liitos?
        muovinen klemmari?

        Comment


        • #5
          uusi termari vaihdettu aikaa meni noin pari tuntia.laturin joutui ottamaan
          pois tieltä sit pääsi aika hyvin käsiksi. kaikki letkut aukesi ongelmitta.
          nyt lämmöt normaalit,vanhasta termarista murtuneet muovi pitimet,
          ilmeisesti tyyppivika?vielä pitäis käydä vika valon kuittauksessa.
          uusi termari 79e ad-varaosana.

          Comment


          • #6
            Vanha ketju mutta ajankohtainen aihe itselle. Alt koneisen b6:n lämmöt ei nouse ja flekti huutaa -20 pakkasessa. Vikakoodi herjasi g62 sensoria joka tänään vaihdettiin. Flekti ei enää huuda, mutta lämmöt ei nouse edelleenkään, seuraavaksi sitten termarin vaihtoa.

            Comment


            • #7
              Eilen tein omaan autooni tuon termarin vaihdon. Yläkautta suoritin työn ja laturin otin kokonaan pois tieltä niin sai tilaa tehdä.
              Se täytyy kyllä sanoa että on paskassa paikassa ja ikävä siinäkin mielessä että minulla ei ole kovinkaan kummoinen eliniän ennuste tuolle uudelle termarille. Aikaisemmin vaihdatin liikkeessä tähän uuden termarin joka oli vieläpä alkuperäisosa. Maksoikin ihan hitosti koko homma. Noin vuoden päivät se jopa toimisi kunnes jumitti auki asentoon.
              Nyt laitoin tilalle Motonetista ostetun tarvike termarin. Jos tähän saisi jotain muutossarjaa jolla tuon sähköisen pystyisi ohittamaan, tai jos sen pystyy modaamaan jotenkin niin olisin erittäin kiinnostunut sellaisesta. Sähköanturiahan olisi helppo huijata vastuksella.

              Homma alkoi tietenkin sillä että etupää pukeille, pohjapanssari (muovi) pois ja syylärin alavesiletkun anturi irti jota kautta sai valutettua jäähdytysnesteet pois. Otin vanhat nesteet talteen kun olin ne hiljattain vaihtanut, jos on kovin vanhat nesteet niin ne on tässä vaiheessa hyvä vaihtaa uusiin.
              Sitten otin akun miinusnavan irti ihan varmuuden vuoksi koska irroitin laturin ja muitakin liittimiä.


              Laturi on vähän pakko ottaa pois tieltä että mahtuu jotain tekemään. Termostaatti pilkistää sen takaa.


              Laturi itsessään ei ole kuin neljällä kuusiokoloruuvilla kiinni ja niihin pääsee helposti käsiksi. Virtajohto on suojuksen alla 13mm mutterilla. Yksi liitin pitää myös irrottaa. Voi olla että laturin olisi voinut siirtää vain syrjäänkin mutta minä otin sen kokonaan pois autosta siksi aikaa.


              Termostaatti on kahdella pultilla kiinni ja siihen menee sähköjohdon lisäksi kolme putkea. Alin putki on helpoin irrottaa ja siihen ei tarvita muuta kuin sokan avaus ja putki lähtee talttapäisellä ruuvimeisselillä varovasti kampeamalla pois.
              Ylempi putki on pikaklemmarilla kiinni. Se on pirullinen avata ellei ole siihen tarkoitettuja pihtejä (itselläni ei ole). Kun sen on saanut irti niin kannattaa ottaa ruiskujakotukin vieressä kulkevan metallisen vesiletkun kaksi kiinnityspulttia auki niin saa tilaa sen verran että pystyy kampeamaan letkun termarin liitännästä irti. Letku voi olla kovin kiinni vaikka klemmari ei enää olisikaan paikallaan. Kannattaa varovasti kammeta sitä molemmilta puolilta ettei hajoa.
              Keskellä oleva metallinen vesiputki työntyy parin sentin syvyydelle termarin sisään. Se ei olisi millään mahtunut tulemaan ellen olisi irrottanut imusarjan alapään kahta 13mm mutteria. Toiseen näistä käsiksi päästäkseen pitää ottaa paisuntasäiliö pois tieltä. Nyt imusarjaa pystyy nostamaan par senttiä joka tekee sen verran tilaa että saa sen metallisen putken pois. Tässä vaiheessa on hyvä että termostaatin kaksi kiinnitysruuvia on jo pois.


              Puolivälissä projektia. Huomaa hihnan kiristäjän viritys 17mm lenkkiavaimesta ja ruuvimeisselistä, siinä on pänni päällä:-).
              Vajaa kaksituntia mennyt tähän vaiheeseen. Jätin kasaamisen seuraavaksi päiväksi.


              Uusi termari olikin paljon helpompi saada paikoilleen mitä vanha oli saada pois. Laitoin väliin vielä tiivistettä kun näillä on taipumusta herkästi muuten vuotaa.
              Kasaus kävi muutenkin paljon helpommin.


              Vanha ja uusi vierekkäin.

              Hommana ei mikään mahdoton mutta melko suuritöinen. Ensikertalaisena meni noin neljä tuntia, seuraava vaihtuukin jo varmaa nopeammin. Paljon kului aikaa ihan sellaisiin vaiheisiin kuin pohjapanssarin (muovin) irrotus ja noiden pikaklemmareiden irrotus kun minulla ei ole kuin tavalliset kärkipihdit ja papukaijapihdit.

              Comment


                #8
                Jousiklemmaripihdit maksaa ebayssa alle 30€. On ihan joka sentin arvoinen ostos jos meinaan vag klemmareita jatkossakin käsitellä.

                Comment


                • #9
                  Näilläkin pääsee jo pitkälle, eikä tarvitse köyhtyä juuri mitään: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...dit-2000024104. On ollut itsellä tuon S5:n kanssa todella kovassa käytössä (sekä kone irti että paikallaan), eikä ole ongelmia pienessäkään tilassa ollut touhuta noiden kääntyvien leukojen ansiosta. Toki vielä parempi varmaan olisi tuollainen vaijerillinen malli, mutta itselle ei ole (vielä) sattunut näissä B8:issa paikkaa johon olisi niitä tarvinnut.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja mltkuora Näytä viesti
                    Vanha ketju mutta ajankohtainen aihe itselle. Alt koneisen b6:n lämmöt ei nouse ja flekti huutaa -20 pakkasessa. Vikakoodi herjasi g62 sensoria joka tänään vaihdettiin. Flekti ei enää huuda, mutta lämmöt ei nouse edelleenkään, seuraavaksi sitten termarin vaihtoa.
                    Missä tuo g62 on?

                    Comment


                    • #11
                      Jos aikaisempi on liikkeessä laitettu varsinkin jos on marmorilla käytetty, niin eikös varaosissa ole silloin kahden vuoden takuu?

                      Comment


                      • #12
                        Onko ALT moottorissa tuo g62 termostaatin vieressä, eli imusarjan alla ja laturin takana?

                        Comment


                          #13
                          Ei ole. Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi G62 (4-pin) sijaitsee moottorin takana palomuuria vasten haaroituskotelossa.

                          Comment

                          Working...
                          X