Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

20vT suorasytkän vianmääritystä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 20vT suorasytkän vianmääritystä?

    Eli pystyykö noita puolia esim. mittaamalla tms. toteamaan ovatko ehtoopuolella, vai tarvitaanko jotain korkeampaa highteckiä asian todentamiseksi? Entäpä nämä kipinävahvarit (POS)?

    Ihan sillä kyselen, kun tuossa omassani puottaa jonkun pytyn pimeäksi sillointällöin täysin sattumanvaraisesti. Esim. koneen lämmöt ei vaikuta asian ilmenemiseen vaan tekee tuota kylmänä ja kuumana.

    Tähän mennessä tarkistettu tulpan "kaivot" joissa ei ole öljyä/kosteutta. Tulpan "johdot" silmämääräisesti ok. Tulpat ei kovin iäkkäät. Puolan johdot silmämääräisesti ehyet. Ei ahtovuotoja. Ei vikakoodeja.

    Vika on pirullinen, sillä se esiintyy sillointällöin ja ilman mitään logiikkaa.

  • #2
    Konduktanssia (eli resistanssin käänteisarvo) on jotkut noista mitannu, mutta en minä ainakaan omastani pystynyt mittaamalla paikallistamaan mikä puolista oli rikki.

    Juuri tuo satunnaisuus tekee viasta vaikeasti paikallistettavan. Jos taas tyhjäkäynnillä katkoo jatkuvasti, niin voi kytkeä irti suuttimien piuhoja yksi kerrallaan ja etsiä pyttyä jonka kohdalla irroittamisella ei ole vaikutusta käyntiin.

    Comment


    • #3
      Johtavuusmittauksella on mahdollista mitata viallinen puola, mutta se vaatii herkän mittarin, jota ei joka talosta löydy. Vian epäsäännöllisyys tekee troubleshootingista vieläkin haastavamman.

      Comment


      • #4
        No niin, vika paikallistettu ja disaploitu pois. Eli kipinävahvarista (POS) oli yksi kanava jollakin tapaa tullut tiensä päähän ja sehän siellä sitten kiukutteli em. tavalla.

        Comment


        • #5
          Miten arti onnistuit paikallistamaan vian POS:iin? Itselläni on hieman samansuuntaisia ongelmia, tulpat ja johdot yms. vaihdettu ja kiukuttelu eikun jatkuu. Kenelläkään ylimääräistä kipinänvahvaria?

          Comment


          • #6
            Jotain kivaa apua jatkossa voisi tuolla olla:

            http://www.sjmautotechnik.com/troubl...4_Ignition.htm

            Sieltä vaan polkua ylös ja alas...

            Comment


            • #7
              Isommalla tiellä ajaessani tipautti yhden pytyistä pois ja sattui sopivasti levike kohdilleen. Eikun vauhdista virrat pois (ettei pääse sytyttämään uudelleen) ja tulpat syyniin. Yksihän siellä oli lievästi muita nokisempi. Ruuvasin samantien uuden puolan (oletin puolavikaa) paikoilleen ja jatkoin matkaa. En kerennyt kovinkaan kauas, kun sama ajottainen nykiminen ja nyhtäminen alkoi. Eli vika ei ollutkaan puolassa.

              Samana iltana tein johtosarja muutoksen kipinävahvarille. Niissä kipinävahvareissahan on kuusi kanavaa (3+3), joten yksi niistä on vitosessa käyttämättä. Nyt kun oli selvillä mikä pytty ajottain kärsii kipinäpulasta, niin otin sille käyttöön sen ylimääräisen kanavan. Nyt on toiminut niinku pitääkin.

              Comment


              • #8
                ^Kätevää :-)
                Saattaa olla mulla sama vika, kun eilen ihan matka-ajossa alkoi nykimään p*rkeleesti, ja sitten pian taas oli kaikki 5 mukana pelissä. Aamulla lähdettiin taas 4 pytyllä, nyt taas 5... Karua.
                "Kaivojen" putsaus ums. ensiaputoimet ei sanottavasti vaikuttaneet.

                Comment


                • #9
                  Vaikuttiko koneen kuormitus sinulla tuohon pytyn pimenemiseen millään lailla vai oliko tosiaan täysin satunnaista? Itselläni tuntuisi olevan kovasti kuormasta ja/tai ahtopaineesta riiippuvaista tuo rykiminen. Vika on pahentunut kokoajan ja esiintyy nyt jo noin 2/3-osakuormalla jatkuvasti.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä se eli ihan omaa elämäänsä, elikkä kuormituksella ei ollut juurikaan muuta vaikutusta kuin se, että nykiminen yms. tuntui kovemmalta. Tosin tyhjäkäynnillä ei tainnut koskaan käydä neljällä, -ainakaan pidempää joksoa. Tuolloin olisi ollut niin helppo todeta mikä pytty jää ilman kipinää.

                    Oletko arppe tarkastanut ettei ole ahtovuotoja?

                    Comment


                    • #11
                      Jep, ahtovuodot on tarkastettu ja kaikki pikkuletkut koneen takaa vaihdettu. Venakopan tiivisteet myös vaihdettu -> ei öljyä tulppakaivoissa. Kaasupolkimen höllääminen & uudelleen pohjaan painaminen vian esiintyessä tuntuisi jotenkin vaikuttavan menohaluihin, välillä menee välillä ei.

                      Lieneekö kyseessä edes syttykatkos? Mitäs muita vikavaihtoehtoja tuossa voisi olla? Toivottavasti ei kuitenkaan kakun puute...

                      Comment


                      • #12
                        Kaasupolkimen höllääminen & uudelleen pohjaan painaminen vian esiintyessä tuntuisi jotenkin vaikuttavan menohaluihin, välillä menee välillä ei.
                        Tarkoitatko, että kun nykii niin sitten kun hölläät kaasua ja painat uudelleen niin nyvintä helpottaa?

                        Mulla teki tuollaista kun maffi oli tullut tiensä päähän. Ensinmäinen maffi meni muutenvaan ja toinen omaa hölmöyttäni (öljyfilsu). Tosin käsittääkseni maffi ei kuitenkaan ole se akileenkantapää näissä koneissa... mutta noin se mulla oireili.

                        Comment


                          #13
                          [X] <- rasti seinään!

                          Ensimmäinen kerta kun oikeasti kuulen ensikäden kokemuksen, että öljyttävä suodatin olisi rikkonut MAFin. Kaikki siitä puhuu, mutta kenellekään ei ole tuntunut käyvän. Nyt asian laita on siis eri :)

                          Comment


                          • #14
                            Rasti tosin kannattaa laittaa muotoon "X". Sillä tuosta ei täyttä varmuutta, että öljyfilsu olisi maffin kuoleman aiheuttanut. Muutakaan syytä asialle en tosin keksinyt. Jotenkin oli se mittapääkin mennyt "räkäseksi", eli ikäänkuin pinnoittunut palaneella öljyllä tms. eikä puhdistaminen auttanut. Kauppias tuumasi myös, että putsari on sen aiheuttanut... ja tämähän oli jo ennalta arvattavissa :)

                            Comment


                            • #15
                              Motonetista taitaa saada POS:n alle neljäänkymppiin.

                              Comment


                                #16
                                Ensimmäinen kerta kun oikeasti kuulen ensikäden kokemuksen, että öljyttävä suodatin olisi rikkonut MAFin. Kaikki siitä puhuu, mutta kenellekään ei ole tuntunut käyvän. Nyt asian laita on siis eri :)
                                Voin helposti porkkikselle listata noin 20 tapausta

                                Comment


                                • #17
                                  Kokeiltu myös kaverin maffilla, joten olisin taipuvainen uskomaan ettei vika maffissa ole. Myös toista boksia kokeiltu, eli ecu -vikakaan ei tule kyseeseen.

                                  Jari: motonetista POS alle neljäänkymppiin? Numero?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sorry, sekoitin tuohon 10-8053 -malliin.
                                    VAG osanumero 4A0 905 351 (mm. UrS4) vastaa Motonetin numeroa 10-8019 ja maksaa 98?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Löytyihän se vika kun vihdoinkin viitsi oikeasti alkaa tekemään. Riitapukariksi paljastui viallinen puola, kuten alunperin arvelinkin. Hieman erivärinen kipinä yhdessä tulpassa paljasti lopulta tuon kiukuttelijan sijainnin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Täälläkin ilmeisesti auto taas kunnossa.
                                        Sylintereiden 1 ja 2 kipinät oli ajoittain hukassa, ja kun POS vaihdettiin, niin kaikki tuli mukaan. Aika näyttää, ellei taas ajoittain ala pätkimään... Oli sen verran ajoittaista tuo takkuaminen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X