Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAH ja ilman lämpötilan anturi...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAH ja ilman lämpötilan anturi...

    haisteleekohan tuollainen V6 jotenkin ilmanlämpötilaa, ja jos niin missä ko. anturi sijaitsee. On kovin kelisytä kiinni kuinka auto kulkee ja käy. Ikäänkuin säätäisi sytytystä ja käynti muuttuu karheaksi ja ei vedä. On hieman eroa lähdetäänkö tallista vai ulkoa. taannoin oli kuivaa ja lämmintä (yli +10) ja auto pelitti komeesti, nyt taas heikommin. Ei vaan olisi varaa viedä pajalla hämmästelyyn just nyt. Päästöt ok ja ei vika koodeja....

  • #2
    Kyllä se taitaa haistella useasta kohdin lämpötiloja. Voit etsia haualla lisätietoja: mm lämpötila-anturi, aah, 2.8 yms. 2.8:ssa on muutakin "erikoista" verrattuna meikäläisen 2.6:een. Haulla lisää. Voipi olla yksinkertainen kosteusongelma jonkun anturin liittimessä?

    Comment


      #3
      Haistelee tuloilman lämpötilaa ilmamäärämittarin yhteydessä. Nuo oireet viittaavat väsyneeseen/likaiseen ilmamäärämittariin.
      Miten pahaa tuo "puutuminen" on? Jos se on kovin pahaa niin sitten voi olla myös liitoshäiriö tms. mutta jos juuri huomattavaa niin voi johtua ilmamäärämittarista.

      Comment


      • #4
        Sama juttu..

        Olen huomannut omassani saman oireen. Kone on just tuo 2,8 AAH. Päästöt katsastuksessa OK. Lisäksi Lambdat on pajalla mitattu. OK.
        Silti tuntuu, että joskus, seos on ikään kuin paremmin kohdallaan, joskus taas liian rikkaalla. Kovasti keleistä kiinni.
        Mitenkähän tuon ilmamäärämittarin voisi herkistää ja puhdistaa?

        Comment


          #5
          Luulisin tuon "voimanpuutteen" olevan ihan ominaisuus. Tietyillä lämpötiloilla/kosteuksilla ilmamäärän mittaus on hiukan pielessä. Vanhemmiten voi korostua. Pitänee alkaa ajella työmatkoa vag-commi päällä niin näkee löytyykö jotain logikkaa.
          Itsellä kun on melkein heti työmatkan aluksi kiihdytys loivaan ylämäkeen 120/140kmh nopeuteen niin siinä huomaa heti jos on autolla huono päivä.

          Comment


          • #6
            Contact Cleaner -sprayllä itse puhdistin ilmamäärämittarin langan. Takaapäin saa suihkutettua siihen, edestä sitä ei oikein näe ja mutterit olivat niin jumissa etten saanut auki.
            Sitten akku irti, jotta opitut arvot nollautuu.
            Ilmankosteus kyllä vaikuttaa hapen määrään ilmassa ja kulkuun. Sateen jälkeen lähtee huomattavasti mukavammin.

            Comment


            • #7
              Tuli vain mieleen, että miten ilmanputsarin kunto vaikuttaa ko asiaan? Koska vaihdettu?

              Comment


              • #8
                Kimmo, oliko vaikutusta? Täytyy testata, mulla on sellaista "rasvatonta" elektroniikan puhdistussprayta, lieneekö sopivaa moiseen. Auto toimii nyt paljon paremmin kun lämpötilat on tuolla 10 tienoilla.
                Sami, se tuntuu tosiaan olevan sytytyksen ajoitukseen liittyvä ongelma, vääntö häviää samaan tapaan kun jos kärjellisessä "antiikki" vekottimessa on ajoitus pielessä ja äänetkin muuttuu karheemmiksi. Lähinnä kai se voi olla joko tuo ilmamäärä keksintö, tai moottorin lämpöjä haistelevat sensorit. Kun tilanne on päällä se sotkee myös vähän laatikon toiminta, kun vääntö ei ole oletettu. Eivät tuolla Leppäsuolla oikeen hahmottaneet kun kävin huolineni. kun ei ollu koodeja, niin käpälät nousi pystyyn..:-(
                Sitten on vielä noi alipainehässäkät vuotoineen. Vaikeeta...:-)
                Luuletko muuten vielä päivitteleväsi sitä AAH kansiremppa sivustoa...?
                Jorma, mun autossa on ilmanputsari vaihdettu syssyllä.
                Niin ja kaasuvaijerikin takkuilee. Joskus jumittuuu lähdön jälkeen, ja pitää painaa "voimalla" . Voiko se vaikuttaa asiaan jotenkin? täytyykin avata tuota kaasutusykskköä ja katsoa jos jumi onkin siellä eikä vaijerissa.

                Comment


                • #9
                  Päivitys:
                  Vietinpä lauantaipäivää tallissa. vaihdoin tulpat (tai viis kun 3 pytyn oli niin vaikeesti, ettei mun pihdeillä yltänyt johtoa poistaan, noloa mennä vaihdattaan 1 tulppa...)
                  taistelin ( ahdasta tuolla pikkukori konehuoneessa, siihen oli joku toinen liitin viritetty erikseen sellaisella peltihässäkällä päälle) lämpötila tunnistimen piuhan irti ja kuivalla kontaktikliinerillä suihkin, jos vaikka auttais...
                  No avasin ilmamassa mittarin kotelon ja katsoin sisään, siellä tuntui vallitsevan epätodellisen puhdas olotila, joten ajattelin olla tekemättä vahinkoa sotkemalla itse lisää.
                  irrotin sitten myös sen imutorven joka menee siihen imusarjaan ja huomasin että, kovin oli paljon öljyä siellä. Ei sitä normaalia pikistä tahnaa jota usein olen autoissani nähnyt, vaan kirkasta , hieman bensan hajuista öljyä. Öljyä tihkuu myös täyttökorkin juuresta, mikä on mielestäni uusi ilmiö. Voiko olla niin että keksintö huohottaa jotenkin väärin?
                  lisäksi hämmästelin tuota "kaasuvaijerin jumittelua" kun olin yksin en saanut oikeen hahmotettua, onko se vaijeri vai se kaasutusyksikkö. Joka tapauksessa kun koeajelin niin joskus poljin selkeasti jumittuu, ja kun saa poljettua niin käynti muuttuu karheammaksi ja kiihtyvyys ei ole ennallaan. kun pedaali toimii niin kulku on pehmeämpää. Pelkkä vaijeri ei voine aiheuttaa moista...?
                  Miten toi "throttle unit" oikeen toimii, onko kellään kokemusta/tietoa. Voiko tuo öljyisyys tehdä häikkää siellä?
                  Sami? luotan suhun kun kiveen...:-)
                  Eli: auto pelaa nyt melkein normaalisti, paljon paremmin kun kylmemmillä keleillä
                  Voinko vielä mielestänne , gurut, tehdä jotain vai laitanko Visan vinkumaan ja perheen velkakierteeseen ja vien VV autoon/ alppilan autosähköön...?
                  oikeesti , arvostan korkealle kaiken infon mitä on tarjolla!

                  Comment


                    #10
                    Kansiremppa -sivut kyllä on tarkoitus tehä valmiiksi...

                    Mutta ihan tuohon jumimiseen. Eli helponta olisi ottaa koko läppärunko irti ja kokeilla irrallaan mikä siellä jumittaa. Irroitus 5-10min homma.
                    Sitten on helppo katsoa onko kulumajälkiä läppälautasista runkoon. Tuo jumimisen yhteys käyntiin viittäisi kaasuläpän asentotunnistimen ongelmaan.
                    Kuvassa pienemmän läpän oikealla puolella oleva musta mötikkä.
                    http://personal.inet.fi/private/autokerho/IMG_5923.jpg

                    Itse pieni öljy määrä vain parantaa tuon toimintaa, eli se ei liity asiaan mitenkään. -95 vuotisessa tosin on EGR/AGR (tämä viherpiipareiden mahtikeksintö) joka kyllä karstottaa imusarjaa mutta sekin tulee peliin vasta kaasuläppien jälkeen -> ei jumimista aiheuttava.
                    http://personal.inet.fi/private/autokerho/IMG_5919.jpg kuvassa näkyvä reikä imusarjan pohjassa heti kaasuläppärunkon liitospinnan jälkeen.

                    Toisaalta jos tuo jumikohta on siinä about 60-70% kaasun kohdalla niin sen selittäisi ihan mekanismin jumiminen. Koska tuo kaasuläppärunko on progresiivinen eli iso kurkku aukeaa vasta suurilla kaasun painamisilla ja sen linkistön jumiminen voisi olla ihan mahdollinen. Sekin näkyisi heti kun olisi tuo läppärunko irrallaan käsissä tai vaikka edes kaasuvaijeri ja imukotelo irroitettuna läppärungon ollessa paikollaan.

                    Eli lyhyesti: Toisioläpän jumiminen voisi aiheuttaa moottorinohjaukselle hieman ristiriitaista tietoa koska ilmaa ei menisikään ilmamäärämittarin mukaan niin paljon kuin TPS:n tiedon mukaan läppärungosta pitäisi mennä -> vaikutus käyntiin. Älä siis vielä vie sähkötohtorille kun ongelma voi olla ihan mekaninen.

                    Ihan OT: Pienellä läpällä meitin vehe kulkee n. 130-140km/h ja isolla läpällä sitä soppaa vasta alkaa menemään... -> ecopalikka kaasupolkimen alle...:)

                    E: Niin ja tuo laatikonohjaushan haistelee myös tuota kaasupolkimen asentoa (mm. kickdown -toiminto). Kaasu pohjaan -> ei 2. läppä auki -> ei tehoa -> ja siitä huolimatta laatikkoon pienempää silmään -> ongelmia

                    Comment


                    • #11
                      kiitos tosi paljon ajastasi! Rupee hahmottumaan tämän vekottimen toiminta. Kun on taas aikaa , niin luupittelen tuota tarkemmin.

                      Comment

                      Working...
                      X