Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 kardaanin nivel

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 kardaanin nivel

    Moi,

    Kardaanin keskimmäinen nivel (mitä hittoa niitä nivelia sinne on tungettu, eikö suora putki olisi käynyt...) kilisee heiluteltaessa ja moottorijarrutuksissa joskus päästää kivaa rutinaa. Olisi ilmeisimmin uusinnan tarvetta. Kuten aiemmistakin tähän aiheeseen liittyvistä keskusteluista tuohon ilmeisesti olisi saatavilla tarvikenivel / ristikko, mitä merkkiliike ei saa hommattua. Pitäisi muka koko pska tilata (1300e+vaihto).

    Muissa jutuissa mainitun tukilaakerin tilasta ei ole mitään tietoa, itse en ole kovinkaan autotekniikan guru.

    Mistähän tälläistä tarvikenivelta / ristikkoa voisi kysellä, paikalliset autoliikkeet sanoo eioota. Entä olisiko jollain kertoa tuon ristikon koko? (A8 4.2 quattro 1996)

    Täällä oltaneen samaa mieltä, että vain kroisokset ostaa sen koko höskän tuon vian takia?

    Pahoittelen törkeää kiire -kehoitusta, mutta tuli merkkihuollossa käytettyä tutkimuksissa ja menin tuon koko miljoonan paketin jo tilaamaan kun sanottiin että vaihtoehtoja ei ole.

    #2
    Mallin avulla siihen varmasti löytyisi joku käypä nivel, mutta vaihto vaatii askartelua, koska sitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi. Lienee siis helpompaa ja varmempaa kärsiä kipu lompakossa.

    Comment


      #3
      t89, t44, c4 korimallien kardaaneissa käytetään 69.8 x 26mm kokoista ristiniveltä, hyvin todennäköisesti A8:ssa on sama osa. Löytyy tilaamalla minkä tahansa autotarvikeliikkeen tai korjaamon kautta, ei varsinaisesti merkitty mihinkään autoon sopivaksi mutta kirjoissa se kuitenkin on noilla mitoilla listattu, hintaa jotain 45e. Toistan että sopii todennäköisesti, varma ei voi olla muuten kuin mittaamalla alkuperäinen nivel.

      Jos se on lukkorenkailla kiinni oleva ristikko niin helppo vaihtaa itsekkin, jos prässätty malli niin aavistuksen hankalampi mutta pitäisi silti olla vaihdettavissa. Lukkorengasmallit ilmeisesti vaihtui prässättyihin jossain 90-luvun puolenvälin tienoilla. Ristikon mitat luultavasti pysyi samoina, ero vain siinä kiinnityksessä.

      Todennäköisesti ongelma on kyllä muualla kuin siinä ristinivelessä, tukilaakeri on tässäkin tapauksessa vahvin veikkaus. Tukilaakeriksi sinne käynee bemarin laakerista rakenneltu versio kuten t44/c4 osastollakin.

      Comment


      • #4
        kiitokset näistä... Itse en ole oikein virittelijätyyppiä, joten taitaa sitten kuitenkin mennä tuon lompakon puhdistuslinjan kautta. Voivoi, itse kardaanit on kuin uudet, tarratkin jäljellä. Hukkaan menee hyvä tavara ja rahat näin tumpelon käsissä.

        Comment


          #5
          Ei sunkaan hukkaan. Pyydä se kardaani itelles, joku osaava tekee siitä itelleen varaosan.

          Comment


          • #6
            kannattaisiko tässä kokeilla korjauksena pelkän ristikon vaihtoa jos se kerta onnistuu suht helposti? Vai voiko sen hajoaminen johtua laakerin jonkinsortin hajoamisesta, jolloin tuon ristikon vaihto pelkästään ole kovin järkevää? Homma tulee vaan entistä kaliimmaksi jos tuo vaihto ei tilannetta pelasta... Kyllä, en tiedä tässä vaiheessa mitä tehdä.. Mieluummin halvalla haluaa selvitä, mutta eikös se niin mene että "osta halpaa, se tulee kalliiksi ja kallis on hyvää.. ;)"

            Paljon oletuksia kun itse tuota mokkulaa en tunne / tarkastanut, korjaamolla homma tarkastettiin kardaania pyörittelemällä.

            Comment


              #7
              Jos se ristinivel on rikki, niin yksi mahdollinen syypää sen hajoamiseen on rikkoutunut kardaanin tukilaakerin kumi. Toi kumi/laakerihässäkkä siis pitää kardaanin oikeassa linjassa ja kun se tukikumi rikkoutuu, kardaani ikäänkuin tipahtaa n. 1-2cm alaspäin eli menee pois oikeasta linjauksesta -> tämän jälkeen ristikkonivel joutuu työskentelemään joka kierroksella, minkä kardaani pyörähtää ja siihen hommaan sitä ei varsinaisesti ole suunniteltu. Normaalisti tuon ristikkonivelen tehtävä on vakionopeusnivelien ohella antaa kardaanille hieman liikkumavaraa, kun kone/voimasiirto hieman elää kiihdytyksissä yms. tilanteissa.

              Ota ehdottomasti se vanha kardaani itsellesi rempan jälkeen, seuraava A8:sin kardaanivaivoista kärsivä varmaan mielellään ostaa sen sulta kunnostuskohteeksi.

              Comment


              • #8
                Kiitos kaikille valaisevista vastauksista, peruin tuon merkkiliikekardaanivaihdon ja tarkastutan / tarkastan tuon vian vielä tarkemmin josko se laakeri on mahdollisesti tipahtanut ja mittaillaan tuo ristikko ennen kuin päätän mitä tehdään. Jos vain muistan niin pistän tänne tuloksia tarkemmista tarkasteluista.

                Autolla on kuitenkin aikaa tässä seisoa, kun kesällä ajetaan kaksipyöräisellä!

                Helppohan se merkkikorjaamolla on sanoa että tämä koko kardaanin vaihto on ainut vaihtoehto ja heidän kohdallaan se niin onkin.

                Comment


                • #9
                  Itsellä samanmoinen kilinä a8:ssa samaisessa ristikossa. Tosin vika ei ollut ristikossa eikä tukilaakerissa, vaan etummaisessa murrosnivelessä laatikon ja kardaanin välissä. Scorpionin nivel vaihdettu tilalle.

                  Comment


                    #10
                    Täällä myös kilisi etummainen vakionopeusnivel (a6 C5). On ilmeisesti niin kuuma paikka kattien yläpuolella, että rasvat kuivuvat vanhemmiten. Taaemmassa vakionopeusnivelessä harvemmin on mitään vikaa. Kunnostutin samalla koko kardaanin, kun ristinivelessä tuntui vähän pykälää.

                    Jos vika on ristinivelessä, voit lähettää kardaanin nivelen vaihtoon ja tasapainotukseen Forssan moottorihiomoon. Selviät muutamalla satasella. Käytin omani siellä ja palvelu oli ystävällistä. He hommasivat sopivan nivelen. Koneistaja/omistaja sanoi, että heille tulee rahtina kardaaneja kunnostettavaksi ympäri Suomen.

                    Comment

                    Working...
                    X