Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyt vähissä 2.7T:ssä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljyt vähissä 2.7T:ssä

    Profiilinmukainen laitos ilmoitti tuossa äsken keltaisella valolla, että öljyä on vähänlaisesti. Eilen kun ajoin auton talliin se haisi hieman palaneelle. Öljyä ei kuitenkaan ollut auton alla eikä autotallin lattiallakaan ollenkaan, vaikka koetin sitä katsella sieltä. Katsoin öljytilanteen, ja ei siellä keppi kastunut.

    Jos öljyt tulevat pihalle autosta, huomaako sen varmasti? Tuollaisessa koneessahan on litratolkulla tavaraa. Auto ei kuitenkaan ennen ole syönyt vähääkään öljyä, joten menneekö pakkasen piikkiin?

    Öljykorkin vieressä oli hieman tuota öljyä siinä suojamuovien päällä, joten arvelin itse, että olisiko tuo huohotus tukkiutunut jossain vaiheessa ja paine tullut tuosta kautta ulos? Luulen kuitenkin, että jos auto olisi syytänyt litratolkulla öljyä pihalle, se olisi jotenkin havaittavissa esim valkoisessa hangessa auton alla, siellä ei kuitenkaan öljyä ollut ollenkaan.

  • #2
    Jossakin sen öljy täytyy olla. Todennäköisesti on huohotus jäätynyt ja tällöin öljy etsii tiensä ulos moottorista. Mikäli öljy menee ahtimesta pakopesästä putkistoon ja sitä kautta taivaalle, ei se jätä jälkiä. Jos öljyä menee sieltä runsaasti, seuraa perässä mahtava pilvi.

    Comment


    • #3
      Onkohan tuo lie vaarallista, jos menee sieltä ahtimesta? Vaikea sanoa tuosta pilvestä näin 30 asteen pakkasesta, siellä on valmiiksi jo melkoinen pilvi =). Ovatko ahtimet ja katalysaattorit tässä tapauksessa entiset?

      Comment


      • #4
        Tutulla oli kyseisellä moottorilla oleva A6 ja siinä kans huohotin jääty. Öljyt löyty coolerin alaletkuista ja sitä oli siellä yllättävän paljon. Ainakin 2 peräkkäisenä talvena se huohotin siitä jääty ja on muuten sieltä imusarjasta asti sitä huttua siellä huohotin letku hässäkässä. Taitaa olla aika tyypillistä jos tuosta koneesta tuo huohotus järjestelmä jäätyy.

        Comment


        • #5
          Ahaa, sieltä voisi siis katsoa (välijäähdyttimien alaletkuista, sieltä sumuvalojen läheltä siis?). Jos noin olisi käynyt, niin mitä sille tehdään? Lisätään öljyä ja ajetaan entiseen malliin? Pitäisikö ne letkut kuitenkin tyhjentää? Onko tuo siis vaarallista ja mitä sille sitten pitäisi tehdä?
          Viimeksi muokannut seepra; 8.1.2010, 21:24.

          Comment


          • #6
            Huohotin putket on syynä rassata auki.

            Lisää aiheesta:
            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32855

            Comment


            • #7
              Aha, pitänee mennä Pörhölle tai Vepsäläiselle, ei tästä muuten taida tulla valmista. Tuo pirssi on nyt lämpimässä tallissa, joten se kuitenkin sulanee jossain vaiheessa? Tuumailin tässä, että pitääkö ihan hinuri alkaa soittamaan ja viedä se sillä vai pitäisikö vain kaataa 0W40:stä sisään lisää.

              Comment


              • #8
                Annat sulaa sen vain ja pistelet tulille ja ajat lämpimäksi. Tietty lisäät öljyt ihan normaaliin siinä. Saattaa nykyä ja temppuilla hiukan mutta eikun hanaa vaan. Todennäköisesti huohotin on vain jäätynyt ja pukannut turboon kautta öljyt pellolle.
                Voisit katsoa millainen öljykorkki sulla on. Tietty tilaa uusi vaikka oliskin jo se öljykannun kuva semmoinen oranssiksi maalattu. Uudet korkit ovat huohottavia ja auttavat vaikka tuo huohotin jäätyisikin.
                Lisäksi noihinhan on se huohottimen lämmitin tarkoitettu laitettavaksi.

                Comment


                • #9
                  Katsoin tuossa takaluukkua, ja siinä oli sellaisia öljyisiä pisaroita jonkun verran. Myös ne pakoputken päät ovat aika tahmeat siitä suusta. Eli Sahlman lienee oikeassa, olisiko turbojen kautta tulleet sitten pihalle. Ovatko ne ahtimet ja katalysaattorit entiset saman tien vai kärsiikö niillä ajaa vielä? Tuon huohotuskorkin saanee helposti Pörhöltäkin, ei ollut oranssia kuvaa siinä korkissa, joten ei taida olla huohottavaa mallia. Mulla taitaa olla se huohottimen sulatusvastus siellä jo, kysyin tuota Pörhöltä silloin kun ostin tuon auton.

                  Comment


                  • #10
                    Paat öljyä moottoriin ja annat happea vain. Se öljy palaa putkistosta pois kun sen saa vain lämpimäksi. Voi savutella reilusti kyllä. Haet uuden öljykorkin ja jatkat ajonautintoja.

                    Comment


                    • #11
                      Tuo huohottimen lämmitys ei tunnu auttavan pätkääkään noihin jäätymisongelmiin. Päinvastoin järjestelmä on entistä enemmän tukossa, eikä sen möhnän lämmittäminen auta ketään. Eli putkiston puhtaana pitäminen on se paras vaihtoehto ehkäistä jäätymistä.

                      Comment


                      • #12
                        Joo, pitänee kokeilla tuota halvinta reseptiä, eli lisää öljyä ensin =). Tuo itseä jäi mietityttämään, että eikös nuo turbon tiivisteet nyt sitten vuoda jatkuvasti? Vai menikö se öljy sieltä läpi vain ja ne pelaavat kuten aiemminkin?

                        Comment


                        • #13
                          Nonii, horottaahan sieltä koneestakin öljyä, kun katsoo. Sitä näkyy tulevan yhdestä pohjapanssarissa olevasta lovesta jonkin verran. Olisiko tuo öljy peräisin sitten jostain muualta? Mistä tuo huohotuksen tukkeutuessa korkkaa yleensä, jos moottorin alle alkaa kertyä öljyä

                          Comment


                          • #14
                            Heikoimmasta tiivisteestä se puskee läpi. Kampuran stefat, venakopan tiivisteet, saattaapa öljypohjankin tiivistykset pettää. Turboista jos pettää niin se pysyy ahtoputkissa/pakoputkessa aika hyvin.

                            Comment


                            • #15
                              Kannattaako ne sitten vaihtaa jos löytyy se paikka? Jos ahtimista läpi, niin kannattaako ne ahtimet sitten huollattaa, vai voiko noita 2.7T -ahtimia edes huoltaa?

                              Comment


                              • #16
                                Edittiä: Vänkärin puolella pohjapanssarissa on öljyä, samoin etupyörän "roiskeläpässä." Kuskin puolella ei moista ole. Purin nuo katteet koneen päältä pois, öljykorkkia lukuunottamatta ei ollut siinä päällä öljyä missään.

                                Comment


                                • #17
                                  Apukuskin puoleinen venttiliikopantiiviste siis laskenu öljyt pihalle kun huohotin jäätynyt. Niin kävi mullekin kun saman ongelman kanssa painin. venakopan tiivisteen vaihto riittää. Kiristimen alla olevan "puolikuu"tiivisteen jatkoksi uusi tiiviste niin, että uudesta toinen huuli pois, tiivisteliimaa/massaa väliin ja työntää koloon ja muuten pitää.

                                  Öljyn palamisen pakoputkessa erottaa siitä että normaali pakokaasupilvi häviää aika nopeasti näkyvistä. öljypilvi leijuu vielä hyvän aikaa esim valoista lähdön jälkeen

                                  Comment


                                  • #18
                                    Katos, olipa täsmällinen diagnoosi. Toivotaan, että homma on näin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei niille turboille kannata alkaa tekemään mitään ennenkuin ne hajoavat.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juu, ne ainakin äänen puolesta toimivat ihan normaalisti tuossa kun viimeksi kuulin auton olevan käynnissä.

                                        Katselin tuossa tuonne auton alle lisää tässä äskettäin, ja kaikki kyllä viittaa siihen, että vuoto tulee jostain venttiilikopan tienoilta (ainakin minun käsitykseni mukaan). Siellä oli vetarin suojakumi märkä, sen yläpuolelta valunut jotain siihen. Sitten vielä niitä alapuolisia osia sekä muuta.

                                        Ruukaavatko nuo 123 000 ajetut turbot horottaa läpi öljyä sinne putkistoon jo muutenkin ainakin jossain määrin?

                                        Edit: Jos venakopan tiivisteestä horottaa, niin meneekö se pakosarjalle silloin (ja haiskahtaa jonkun verran)?
                                        Viimeksi muokannut seepra; 10.1.2010, 20:50.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä tuon ikäiset turbot on vielä yleensä ehjiä, mutta riippuu paljon siitä miten niitä on käytety ja onko ollut lastua. Normikäytössä oikein käytettynä ei pitäisi syödä öljyä.

                                          Kyllä se öljy sinne vuotaa, pakosarjathan on suoraan niiden alla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jahas, siitä oli sitten porsineet molemmat venttiilikopan tiivisteet. Öljyäkään ei puuttunut kuulemma kuin 4 litraa. Outoa on, että tuo öljy vähissä -lamppu syttyi eka kerran 2 km ennen viimeistä sammutusta. Olisko siinä ajassa ehtinyt 4 litraa lähteä, vai lieköhän anturi levinnyt.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jos tässä on alunperin kyse huohottimen jäätymisestä, jonka seurauksena paineet kampikammiossa nousevat äkkiä, niin kyllä se ylipaine työntää sen öljyn aika nopeasti ulos parhaasta katsomastaan paikasta. Tässä tapauksessa venakoppien tiivisteiden välistä ja ehkä myös pakoputkiin.

                                              Jos ja kun tiivisteet vaihdetaan, niin tarkastukseen ja putsaukseen myös ne huohotinputket, muuten vaihdat tiivisteet taas ensi viikolla, kun se jäätyy uudelleen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joo, tilasin kyllä sen huohotusvehkeenkin hoonauksen. Ja tilasin myös huohotuskorkin, jos se auttaisi jotain.

                                                Taidan ottaa sellaisen käytänteen, että joka syksy pitänee hoonata nuo putket tyhjäksi tästedes.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Noniin, sen lisäksi että venttiilikopan tiivisteet olivat korkanneet, kummastakin välijäähdyttimestä löytyi litran verran öljyä. Onko ideoita, tekeekö hyväkuntoisilla käytetyillä ahtimilla mitään, vai kannattaako huollattaa jos voi, vai ostaa suoraan uudet? Arvaan jo etukäteen, että marmoritiskillä maksavat marmoria, mutta saako muualta?

                                                  Edit: Eihän nuo nyt ihan hirveän kalliit ole, mutta kannattaako noista maksaa enemmän kuin noista Ebay-turboista? Sieltä näkyy saavan jotain uusia aftermarketteja $700, mutta kuullostaa epäillyttävän halvalta.
                                                  Viimeksi muokannut seepra; 19.1.2010, 14:51.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jos ne käytetyt turbot on varmasti hyvät, niin kyllähän sellaisillakin ajaa. Mutta varminta on ostaa uudet. Saksasta saa halvemmalla, esim www.turbolader.net Huoltaminen maksaa ~700, eikä se takaa ettei turbon akseli katkea koska sitä ei vaihdeta. Yksi kaveri ajoi 3000 tkm huolletuilla turboilla kunnes akseli katkesi.

                                                    Mutta jos turbot ei vingu eikä puske öljyä läpi niin ei niitä kannata alkaa vaihtamaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Noniin, Allroad haettu kotiin sieltä kaukaiselta huoltamolta. Ei ainakaan toistaiseksi mitään erikoista. Aika näyttänee paljonko öljyä häviää.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Hoh, katsoin tuossa öljyt varsin 30 km ajon jälkeen ja aloin epäillä jo itseäni. Miten tuota mittatikkua luetaan? Kun katsoin tikusta pyyhkimisen jälkeen öljyt, sitä näytti piisaavan ihan iloisesti yli tuon koko oranssin muoviosan. Annoin auton jäähtyä tunnin-pari ja katsoin uudelleen. Edelleen sama homma. Eikö tuo ole liikaa?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Itsellänikin näyttää tuo öljytikku välillä mitä sattuu, mutta kun tietää, että sinne on laitettu se 5-6 litraa, niin ei muuta, kuin tikku takas ja kovaa ajoa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Katso sitä tikkua molemmilta puolilta. Yleensä toinen puoli näyttää väärin kun ilmeisesti hankaa öljytikun putkea pitkin ylösnostettaessa. Kyllä sen siitä aina on nähnyt kun osaa katsoa ;)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X