Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vaihtoehtoja AMK-laatikolle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vaihtoehtoja AMK-laatikolle

    Lötkön laatikko huutaa ja ilmeisesti laakeriremppa tulisi kalliimmaksi, mitä ehjän purkuosan ostaminen ja paikalleen laitto.

    Nykyinen laatikko on tyyppia AMK, auto on sedan, vuosimallia '90 ja moottorina 2.0E. Sopiiko tuohon joku muu laatikko "heittämällä", eli siten ettei tarvitsisi maksaa vaihdosta enemmän, kuin mitä vanhan laatikon korjaaminen maksaisi?

    Purkamot ilmoittavat laipan kokoa, pulttien määrää ja neste/vaijeri-välityksiä noista, mutta aika harvalla on tuo koodi osan kuvauksissa. Itse tuon AMK-laatikon speksit ovat minulle täysin tuntemattomat, en ole tuon auton konepellin alla kamalasti aikaa viettänyt. Yksi AMK olisi lähiseudulla purkamossa, mutta sen laatuluokka on "A2", eli "mahdollisimman täydellinen kokonaisuus, kunto on hyvä ja voidaan ottaa käyttöön ilman merkittävää kunnostusta". Vähän arveluttaisi ostaa tuollainen, kun ei tiedä miten "merkittävää kunnostusta" esim. nykyinen ulina vaatisi, tiedä vaikka saisi huonomman.

  • #2
    Ai, kohtalotoveri ;)

    Laakerit ei nyt kauheasti maksa, mutta niiden vaihdattaminen maksaa. Itse jos tekee, niin tarvitsee kaikennäköistä työkalua kuten isoa torxia T 60 + T 45, lukkorengaspihdit sekä ulosvetäjää. Lisäksi on hyvä olla mm. pöytätilaa, pikävartinen momenttiavain, ruuvipuristin ja muutamia iltoja aikaa puuhastella. Varsin suoraviivainen homma varsinkin Haynesin manuaalin ohjeiden avulla.

    Täällä omasta projektista, jos kiinnostaa:
    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9063

    Jos taas alat "bolt-in" vaihtoehtoa hakemaan, niin kunnostettujen A1-A2 laatikoiden hinnat pyörii luokassa 450-850?. "Varmoja" valintoja ovat kaikki AMK- ja AKL-laatikot (eri vetarit!!!), mutta muitakin sopivia löytynee. Vaihteiston tyyppi on sitten 012. Ei tule kovin halvaksi tämäkään vaihtoehto :|

    Täältä löytyy:
    http://www.varaosahaku.fi/

    Comment


      #3
      Lähinnä tuo paikan ja osin työkalujen puute estää itse tekemästä hommaa. Ennen oli käytössä ison firman työntekijöiden autokerhon tilat, mutta kaikki "tuottamattomat" rahareiät on tehotaloudessa saneerattu pois, eli enää ei ole moista mahdollisuutta. Kerrostalohuoneistoon, jossa on 6kk vanha itsenäistä liikkumista harjoitteleva sälli, ei voi moista projektia ottaa, eikä kyllä mikään vaihteistoöljyn haju koko kämpässä kuullosta kamalan houkuttelevalta. Sitten on vielä se, missä sen lodjun irrottaa ja voimansiirrottoman auton säilyttää sen aikaa kun remppa on käynnissä, kun autotallia ei ole käytettävissä.

      Jäljelle jää auton ajaminen johonkin pajalle, joka vaihtaa tai korjaa laatikon. LMS:n arvio oli reilusti nelinumeroinen summa, jos korjaamaan lähtee. Yhteensopivan, ehjän, laatikon vaihtamalla pääsee hiukan halvemmalla, olettaen että laatikko maksaa sen 500-600 euroa.

      Mistä sen tietää millaisen laatikon purkamosta saa? Mahtavatko nuo pahemmin niille Saksasta laivatuista autonkeuloista irti ruuvatuista laatikoista mitään tehdä. Hannes möi täällä niitä tehdasuusia laatikoita, mutta jäi ostamatta, koska AMK:ta ei hänellä varastossa ollut, enkä etkastakaan löytänyt (lienee stupid user error) vaihtokelpoisten listaa. Sittemmin poistin koko softan, koska se ei suostunut enää käynnistymään, vaan vaati jotain päivitystä.

      Varaosahausta noita juuri katselin, mutta hain tietysti vain AMK-koodisia.

      Hm...mulla on kyllä yksi sukulainen, jolla on kämppä Tallinnassa. Pitänee kysellä haluaisiko hän jossain vaiheessa ajella lötköllä sinne ja viedä jonnekkin paikalliselle pajalle...varsinkin jos sieltä löytyisi helpommalla/halvemmalla ehjä varaosalaatikko.

      Comment


      • #4
        Ymmärtäähän tuon. Hullun hommaa tämä itsepäisyys on, mutta minkäs teet. En olisi itsekään vaivautunut ellen olisi saanut varaosavaihteistoa halvalla eikä olisi tilaa/aikaa/työkaluja.

        Tuo LMS:n arvio kuulostaa aika tähtitieteelliseltä summalta manuaalilaatikolle. Ei ammattimieheltä mene tuossa kuin muutamia tunteja, kun laakerit vaihtaa. Testaaminen voi olla sitten toinen juttu.

        Yksi vaihtoehto voisi olla öljyjen vaihto laatikkoon ja siinä yhteydessä käyttää Forten tuotteita tai RedLinen öljyä. Jos tuo on alkava laakerivika, niin saattaa hiljentää vaihteiston ja lykätä remonttia joksikin aikaa. Oma laatikko on pitänyt ääntä jo niin kauan että en edes harkitse elvyttämistä.

        Tuolle AMK-laatikolle on muuten vähän väliä kyselty vaihtoehtoja, mutta eipä tunnu tältä foorumilta löytyvän tietoa aiheesta. Periaatteessa voisi sopia jopa 6-vaihteinen laatikko alkupään A6:sta, mutta AMK-laatikko on niin yleinen purkuosa että varman päälle pelaaminen kannattaa.

        Comment


          #5
          Joo...Turkulaisessa purkamossa on 220tkm ajettu AMK. A2-kuntoluokan selittää kuulemma nuo ajokilometrit. Hintaa 550 euroa. Raisiossa on joitain "hyvin vähän" ajettuja etuveto-satkun A1 laatikoita, ettivät koodeja/tuotenumeroita tällä hetkellä, soittelen sinne takaisin joskus ~tunnin päästä.

          Laatikossa ei taida tuota kirjainyhdistelmä-tyyppiä olla missään? Saa nähdä saanko millasia numerosarjoja sieltä vastaukseksi :)

          En nyt tarkalleen muista enää mitä kaikkea arvelivat laatikosta olevan rikki, saattoi olla että pinjoneja epäilivät kuluneiksi myös. Vika ilmenee vain kohtalaisen korkeana ulinana/kihinänä aina ajettaessa. Olisko Audissa sitten samaa vikaa kuin 80-luvun ooppeleissa, joissa vaihteistoöljyä ei kehoiteta koskaan vaihtamaan, ainoastaan tarkastamaan pinta. Kuitenkin suuri osa vaihteistoista alkaa toimia sulavammin ja hiljaisemmin, kun ne öljyt vaihtaa vaikka kerran 200tkm matkalla.

          Comment


            #6
            no tolla 550e hinnalla suosittelen ottamaan päiväostos reissun ruotsiin.
            www.fbt.se

            Comment


              #7
              Minä avasin viime kesänä yhden 180tkm ajetun kasikympin laatikon, en nyt muista oliko se juuri AMK vai AKL. Siinäkin oireena oli kihinä ja välillä jo kurinakin. Mitään kulumajälkiä sieltä sisuskaluista ei löytynyt lukuunottamatta hyvin pieniä pistejälkiä laakerikooleissa. Näytettiin sitä avattua laatikkoa myös ammattimekaanikolle ja tuomio oli että ei oikein kannata rempatakkaan, ne laakerit on pirun tukevaa tekoa ja kestävät kauan vaikka vähän ääntäisivätkin. Remontointimotivaatioon iski sitten pieni inflaatio sillä kertaa ja löin laatikon kuoret takaisin kiinni ja paketti uusilla öljyillä ladattuna takaisin autoon. Äänet siitä laatikosta tuntui hiljenevän jostain syystä jo tällä valohoidollakin vaikka edellisetkään öljyt eivät olleet vielä ikivanhat. Kyseinen auto nyt kuitenkin näyttäisi pysyvän perheessä vielä sen verran pitempään että saattaa vielä joutua sen laakerinvaihtojumpankin tekemään.

              Omassakin autossa laatikko on kihissyt melkein koko sen 100tkm ajan mitä sillä nyt olen ajellut, eikä ne äänet ole juuri kovemmaksi muuttuneet. Toisinsanoen ei ole vielä ilmennyt pätevää syytä laatikon päivitykselle 6-loviseen :)

              Mistä Haynesin teoksesta löytyy remppaohjeet noille laatikoille?

              Comment


              • #8
                Tämä on "Audi 100 & 200 Owner's Workshop Manual" ja numero kirjan selässä on 907. Kirja on vuosimallia '90 ja ISBN on 1 85010 715 7. Löytyisi vielä kattavampi(?) saksankielinen opuskin, mutta ei tuo saksa taivu läheskään samalla tavalla kuin tuo toinen kotimainen == englanti.

                Tuossa kirjassa on kuitenkin kuva kuvalta selostettu purku ja kasaus kappaleessa 13, joka keskittyy facelift mallien erikoisuuksiin.

                En suosittele mitään valohoitoa tuohon laakerivikaan, koska voi tulla pahempaa jälkeä. Eikä sitä laatikon meteliä jaksa loputtomiin kuunnella muuten niin hiljaisessa autossa.

                Laatikon koodi on vaihteiston päällä moottorin puolella ja siinä on numeroitten välissä sitten tuo kolmikirjaiminen koodi. Otan kuvan kunhan jatkan projektia eteenpäin ja saan vihdoinkin sen digikameran lainaksi.

                Comment


                  #9
                  Coupen vaihteisto pitää ääntä, laatikon nykyinen koodi on AMK 240; kelpaako muiden mallien etuvetoiset AMK-laatikot tilalle (100/80)?

                  Comment


                  • #10
                    Kelpaa. Sama laatikko on kyseessä.

                    Comment


                    • #11
                      Audin loota

                      Hei
                      Minulla tuossa vanhemmassa Audissa alkoi kuulua pientä ulinaa vaihteistosta 500 tkm:n ajon jälkeen sekä tihkuttamaan vetolaippojen juuresta öljyä. No, laiskana miehenä ostin A1 luokitellun vaihtolaatikon, jolla oli kuulemma ajettu 180 tkm. Hakiessani lootan putiikista, ihmettelin vetolaipasta pyörittäessäni voimaa joka siihen tarvittiin että se suostui liikkumaan. Tasauspyörästön rattaat ottivat vastaan melkoisesti.
                      Kaveri tuumasi ihmettelystäni että: "Minä kuule korjaan noita työkseni, se on juuri kuten pitääkin"
                      Hyvä on sitten, tuumasin ja kaupat tehtiin. Lootan vaihdon jälkeen ajoin huoltamolta, jossa sen vaihdoin, kotiin ja kaikki toimi erinomaisesti. Seuraavana päivänä lähdin Tampereelle ja kuuntelin uusia ääniä autosta. Tuossa kuudenkympin kohdilla kuului pientä matalaa jurinaa joka nopeutta lisättäessä poistui. Nelonen silmään ja nopeus n. 115 km/h, josta automaattinen lukkojarrutus ja siitä vierailu metsähallituksen maille. Saatuamme jäljelle jääneen romun hinattua pois, soitin liikkeeseen kyseiselle ammattimiehelle että nyt se laatikko on sitten todella jumissa. Pystyi pysäyttämään renkaat tuosta vauhdista niin rivakasti että nokan ajoituskin sekosi. Kaveri oli aika hiljainen kerrottuani asian. Lootaa ei ole vielä avattu, joten en tiedä mitä siellä on tapahtunut. Täytyy varmaankin tuon "obduktio" videoida todisteiden saamiseksi. Eivät putiikissa ainakaan vielä kiukutelleet asiasta mitenkään vaan tuntuivat olevan mahdollisesti jopa pahoillaan. Ilmeisesti tulen esittämään jonkinsorttisen vahingonkorvauspyynnön tapahtumasta, joten en ainakaan vielä firman nimeä kerro palstalla. Jos kieltäytyvät vastuusta, pääsevät kyllä välittömästi julkkiksiksi. :)
                      Toivottavasti tämä nyt oli ainoa laatuaan näiden kanssa.

                      Comment


                      • #12
                        Juurikin tuon takia kannattaa unohtaa nuo vaihtolaatikot ja korjauttaa/korjata itse nuo laakeriviat. Mikäli sattuu löytämään sopivan luovuttajayksilön -- ajossa olevan -- niin sitten riskit on paljon vähäisempiä.

                        Tuota rikkinäistä varaosalaatikkoa oli myöskin jäykkä pyöritellä. Ei mikään ihme, kun pinjonipyörä sökönä, mitä myyjä vähän ounastelikin.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Petri Tuomas
                          Varmoja valintoja ovat kaikki AMK- ja AKL-laatikot ...
                          Tuohon lauseeseen luottaen ostin AKL-laatikon ja eihän se kelpaa Coupen AMK:n tilalle. Tai kelpaa muuten, mutta AKL on 1.8-koneisesta 80:sestä otettu ja vetarit on pienemmät, samoin kuin vetarien istukat tjsp. laatikon sisällä. Onko tuossa mitään soveltamisen varaa?

                          [edit] Jatketaan: onnistuuko tehdä niin, että vaihtaa tuohon AKL-laatikkoon kasikymppisen vetarit, niin sopiiko ne ulkopäistään pyörännapoihin? Kai ne kasikympin pienemmät vetarit kestää?

                          Comment


                          • #14
                            Etsin itselleni noita sopivia laatikoita AKTEsta ja sieltä tuon AKL:n bongasin. En tosiaan huomannut tarkistaa vetarien yhteensopivuutta :(

                            ...AMK-laatikko on niin yleinen purkuosa että varman päälle pelaaminen kannattaa.
                            AMK-laatikossa vetoakselit ovat 108mm ja AKL:ssä 100mm. Coupen/80:n 100mm vetoakselit ja -nivelet ovat AKTEn mukaan samoja osia, joten sen puolesta onnistuu.

                            Comment


                              #15
                              Tulin siihen tulokseen, että palautan sen AKL:n myyjälle ja vaihdan jostain tilalle AMK:n. Pienten tutkimusten jälkeen huomasin AKL:ssä olevan pienempien vetarien lisäksi myös pienemmät osat tasauspyörästössä. Eli AKL on pikkukoneisiin ja AMK on tarkoitettu vitosvaparien muhkeille väännöille. ;) Ja entäs välitykset 1.8 vs 2.3 -laatikoissa...?

                              Ei muuta kuin metsästämään "kondis ok" -luokkaista AMK:ta.

                              Comment


                              • #16
                                Hyvä että saat sen vielä palautettua. Minulta saat sitten siihen "kondis ok" AMK:hon varaosia ;)

                                Comment

                                Working...
                                X