Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t Pakokaasu haisee, kierrokset nypyttää tyhjäkäynnillä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8t Pakokaasu haisee, kierrokset nypyttää tyhjäkäynnillä.

    Profiilin kulkine ANB koneella on alkanut päästämään oudon hajuista pakokaasua. EI haise kananmunalle, enemmän RK:n piipulle tai jotain sinnepäin. Kierrokset nypyttävät toisinaan tyhjäkäynnillä ja tänään muutaman kilometrin ajon jälkeen, kone lämmin -> kierrokset laskivat rajusti ja rupesi savuttamaan reilusti enemmän. Haju tuli sisälle asti. Luulin, että tähän jäätiin. Sammutin auton ja käännyin takaisin. Auto toimi ihan hyvin kotiin asti. Vikakoodeja ei anna muusta kuin "secondary air intake", mutta se on ollut jo kesästä asti, eikä vaikuta mihinkään. Veljen A6:sta meni puola ja kertoi, että oirehti hieman samalla tavalla. Kokeilin itse irroittaa puolat yksi kerrallaan tyhjäkäynnillä, mutta kaikki näytti toimivan. Tyhjäkäynti alkoi yskiä jokaisen puolan kohdalla selvästi. Kone käy mielestäni nätisti, eikä tuota kierrosten nypytystä kuule, ainoastaan näkee mittarista. Öljyä kone syö jonkin verran. Olisiko mennyt kahdensadan kilometrin aikana ristikon yläkohdasta 2/3 paikkeille. Sitä onko savu sinistä vai valkoista, en osaa sanoa, koska veikkaisin kuitenkin väärin. Mustaa se ei kuitenkaan ole.
    Pari muuta havaintoa -> flekti pyörii aina. Myös kylmänä. En ole koskaan nähnyt sen pysähtyvän. Onko tämä normaalia?
    Mikä on tuo tikittävä ääni, joka kuuluu tuosta ilmansuodatinkopan vieressä olevasta pyöreästä osasta, johon tulee yksi paksumpi letku ja siitä lähtee sähköliitin. (Kuvassa vasemmalla) Se alkaa tikittämään hetken päästä kun auto käynnistyy ja loppuu välillä, välillä tikitys kiihtyy ja taas taantuu.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Chocoeye; 4.1.2010, 12:36.

  • #2
    No tuo tikitys on ilmeisesti jokin pakokaasun kierrätys venttiili tai vastaava ja siitä ei kannata välittää ku se on ihan normaalia että se siellä napisee. :)
    Kokeileppa pyöriikö flekti ku otat ilmastoinnin pois päältä tai sitte kun moottori on kylmä niin koitat jollaki pysäyttää flektin (pitäisi pysähtyä) jos ei pysähdy niin viskokytkin on rikki.
    Tuosta moottoripuolen viasta en osaa sanoa muuta ku että syöpi kyllä öljyä ainakin reilusti enemmän ku oma A6 1.8T. Onko paljo kilsoja mittarissa?

    Comment


    • #3
      Ei vaikuta ilmastointi mitenkään flektin liikkeeseen, kokeilin aiemmin. Siis väkisin pysäyttää flekti? Eikös se hajoa tuosta, ainakin jos se viskokytkin jumittaa? Kilsoja on 160tkm.

      Comment


        #4
        Polttoainehöyryjen kierrätysventtiilihän se siellä napisee, ihan normaalia. Itsellä tuota nypytystä aiheutti lopussa oleva lambda, uudella lambdalla parani myös kaasujen aromi. Eli lämpimällä koneella putkesta tulee nykyään suht hajutonta tavaraa.

        Tarkoitatko flektillä tuota viskoa vai sähköistä? Ainakin kylmänä siitä (viskoflektistä) pitäisi _kai_ pystyä ottamaan näpeillä kiinni niin että se pysähtyy... Tosiaan jos viskokytkin on jumissa, niin voi lyödä pahasti näpeille.

        Comment


        • #5
          no ei ihan väkisellä kannata pysäyttää ku jollaki jos vähän koittaa jarruttaa niin pitäisi pysähtyä kevyesti jos on visko kunnossa.

          Comment


          • #6
            Tarkoitan flektillä ylipäätäänsä tuota tuuletinta, joka tuossa keulassa pyörii.. Kesälläkin se tuntui todellakin pyörivän - ja lujaa. Auton kun jätti tyhjäkäynnille kuumana päivänä, oli meteli melkoinen. Veljen A6:ssa (1.8t) ei pyörinyt kuumilla keleillä kuulemma mitenkään erityisesti.

            Comment


            • #7
              No sitä tuuletinta just voi yrittää jollaki jarrutella ku moottori on kylmä koska silloin sen ei pitäisi liion pyöriä ja pitäisi pysähtyä jos vaikka tarraa käsillä kiinni siitä. En suosittele sulle vaan sitä että tarttuisit siihen kiinni, koska sulla on luultavasti se visko menny rikki sieltä jos se koko ajan pyörii.

              Comment


                #8
                Siellä keulassa on ainakin tuossa omassa viskon lisäksi myös sähköflekti syyläriä (+kylmästöintiä) jäähdyttämässä, ja nimenomaan tuo sähköinen pitää järkyttävää meteliä kesäkuumalla kun jättää tyhjäkäynnille.

                Jos visko on täysin jumissa niin sen tuottama meteli pitäisi nousta koneen kierrosten noustessa, eli kaveri vaan polkemaan kaasua ja itse seurailee ja kuuntelee tuota viskon toimintaa.

                Edit: Kannattanee koittaa pyöräyttää kädellä sitä viskotuuletinta koneen ollessa sammuksissa, ja katsoa miten se pyörähtää. On ehkä turvallisinta ;)

                Comment


                • #9
                  Joo onhan siellä se sähköflektiki, mutta se ilmeisesti pyörii sillon vain ku kuumalla jäähdyttää autoa (ainakin muistelisin). No ehkä tuo flektin pyöriminen ei oo niin paha vika että siihen kannattaisi juuttua, ku on tuossa moottoripuolessaki vissiin jotaki häikkää.
                  No tuo vois tosiaan olla turvallisempi konsti jos epäilee että siinä viskossa on jotaki vikaa :D

                  Comment


                  • #10
                    Joo, pyöriköön tuo tuuletin toistaiseksi; keskitytään tuohon moottoripuolen vikaan.

                    Comment


                      #11
                      Tuo "secondary air intake" voi myös viitata lambdan vajaatoimintaan joissain tapauksissa, voi johtua myös ilmamassamittarista. Mikähän vikakoodi tarkemmin on kyseessä?

                      Kilsoja on 160tkm
                      Bosch antaa lambdan vaihtoväliksi juurikin 160tkm, eli kannattanee vaihtaa joka tapauksessa jos ei vaihdettu. Omassa alkuperäinen lambda laukesi lopullisesti (alkoi tulla vikakoodia) 200 tkm paikkeilla.

                      Comment


                      • #12
                        Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected

                        Comment


                          #13
                          Lambdalla se muistaakseni tuota virtausta haistelee.

                          Comment


                          • #14
                            Jos vika on tuossa lambdassa, selviääkö se muulla kuin vaihtamalla uusi?
                            Onko kallis osa ja onnistuuko vaihto helposti?
                            Uskaltaako autolla ajaa, vai voiko särkeä jotain?

                            Comment


                              #15
                              Näkyy sen lambdan arvot VAG-COMilla, mutta tulkinta hieman hankalaa, jos ei vika näy selvästi.
                              Alkuperäinen Bosch kannattaa laittaa n. 100€. Merkkitiskillä sama osa voi olla lähemmäs 200€

                              Comment


                              • #16
                                Korjaantuiko lambdan vaihdolla??
                                Viimeksi muokannut perkele; 4.1.2010, 19:03.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja perkele Näytä viesti
                                  Korjaantuko lambdan vaihdolla??
                                  Minultako kysyt?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Varaosaliikkestä löytyy kahta yleismallin lambda-anturia. Ilmeisesti kahdella ja neljällä pinnillä. Osaako joku sanoa, kumpi kyseessä? Puhui jostain itse tehtävästä liittimestä tjs.

                                    Comment


                                      #19
                                      Unoha. Osta Bosch alkuperäsellä liittimellä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuntuu olevan hankalaa tuon Bosch-osan löytyminen varaosaliikkeiden tietokannasta.
                                        160 € löytyy joku anturi Bosch: 0258006307 käännetty audi numerosta: 058906265B
                                        Sitä en tiedä, onko oikea. Tätä kyseistä osaa käytetty 5/99-7/99.
                                        Viimeksi muokannut Chocoeye; 5.1.2010, 09:41.

                                        Comment


                                          #21
                                          Täältä löytyy oikea osanumero:
                                          http://www.bosch-lambdasonde.de/en/d..._catalogue.pdf
                                          Edit: Sivun 69 tienoilta pitäisi löytyä.

                                          Aki, onko noiden yleismallien kanssa ollut ongelmia? Mulle myyjä nimenomaan vakuutti että speksit on samat kuin mallikohtaisessakin, valmis liitin vain puuttuu?
                                          Viimeksi muokannut alpi; 5.1.2010, 09:51.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuolta ostin omaan B5:een sondin;

                                            http://www.vpv-motorracing.com/
                                            http://www.vpv-motorracing.com/l-anturi.htm

                                            Tuo liitin tuossa paketissa on erittäin laadukas, se laitetaan alkuperäisen johtoon.

                                            Comment


                                            • #23
                                              vikaan liittyen, itsellä samaa vikaa että pakokaasu haisee ja kierrokset nypyttää tyhjäkäynnillä, vikakoodi herjaa että auto käy liian laihalla. Auto on A3 1.8T quattro ARX-koneella. ehdotuksia mistä etsiä vikaa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                                                Täältä löytyy oikea osanumero:
                                                http://www.bosch-lambdasonde.de/en/d..._catalogue.pdf
                                                Edit: Sivun 69 tienoilta pitäisi löytyä.

                                                Aki, onko noiden yleismallien kanssa ollut ongelmia? Mulle myyjä nimenomaan vakuutti että speksit on samat kuin mallikohtaisessakin, valmis liitin vain puuttuu?
                                                Kiitoksia. Katalogin mukaan on kahta eri anturia, kumpikohan se on?
                                                305-loppuinen vai 307-loppuinen, kuten varaosaliike ehdotti. Hintaa oli 160 € paikallisessa liikkeessä.


                                                EDIT: OK. Nyt selvisi. Siellä on kaksi anturia. Marmorilla etummainen 246 € ja takimmainen 162 €.
                                                Pitääkö nuo molemmat vaihtaa?
                                                Viimeksi muokannut Chocoeye; 5.1.2010, 11:10. Perustelu: Lisäys

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Etummainen vain kannattaa vaihtaa. Takimmainen valvoo lähinnä päästöjä.

                                                  http://www.lambdasensor.com/ tuolta olen tilannut monesti, halpaa ja nopeeta. Max viikossa on tullu perille.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ok. Bosch tilattu. Jouduin pulittamaan sen 160€ kuitenkin.
                                                    Mitenkäs tämä vaihto onnistuu? Vinkkejä?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      1.8T:ssä se taitaa olla suht nätisti näkyvillä, joten jopa normi 22mm avaimella saattas saada auki. Lambdahylsy on toinen vaihtoehto. Motonetin lambdahylsy on vähän huono, kun johdolle on vähän turhan pieni hahlo.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Itse purin ilmanputsarikompleksin ihan suosiolla pois tieltä, sitten 22 mm avaimella auki, eipä tuohon saa kahta varttia enempää menemään. Onnistuu varmasti ilman ilmanputsarin siirtoakin, ihan työkaluista riippuen. Kiintoavain nivelöidyllä päällä voisi olla hyvä tuohon.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mulla on jäsenille lainata lambdahylsy lauttasaaressa. Saa jatkovarrenkin jos on tarvetta.

                                                          VPV:stä tuo lambda 80?.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ok. Soittelin tuonne VPV:lle. 95 € yleismallin lambda, johon pitää itse laittaa vanha piuha adapterilla. Bosch siis kuitenkin. On kuulemma täysin identtinen tuon alkuperäisen kanssa, joka maksaa 140 € saksasta tilattuna.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X