Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

termostaatti vaiko lämpötilaanturi vaiko mikä? (A4b51.8t aeb)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • termostaatti vaiko lämpötilaanturi vaiko mikä? (A4b51.8t aeb)

    Tossa jonkin aikaa sitten ei enään vaan jaksanut lämmöt ainakaan mittariston mukaan nousta ajon aikana kauheasti yli 70 asteen, kun on jonkun aikaa paikallaan niin lähtee tavottelemaan sitä 90 astetta mutta taas viima viilentää nopeasti. Sisätiloihin ei tule riittävästi myöskään lämmintä, eroa on, kun valitsee viileimmän ja lämpimimmän välillä mutta lämpimimpiä asteita säädettäessä ei ole mitään eroa ilman lämpötilassa...tuo meni yhtäkkiä kerrasta tuommoiseksi, muistaakseni taitoi olla aikalailla lunta ja tuli vähän rajummin leikittyä...

    Mikä muu voi olla tämmösessä viassa? Auto toimii täysin normaalisti muuten ja kesällä tota ei edes välttämättä tajua...

  • #2
    Eiköhän se termostaatti ole jämnyt auki.

    Comment


    • #3
      Mulla samat vaivat parantui juuri äskettäin termostaatin vaihdolla, sopivasti jakorempan yhteydessä.

      Comment


      • #4
        jotenkin olen nyt itsekin ajatellut, että kyseessä olisi termostaatti, kun jotenkin tuntuu oudolta, että pelkkä lämpötilaanturi tekisi noin radikaaleja oireita. Miten mahtaa onnistua termarin vaihto ilman jakopään avaamista? Ei olisi ihan vielä kyllä tarvetta tehdä koko jakopään remonttia vielä..missä hinnoissa noin termarit muuten liikkuu?

        Comment


        • #5
          Eihän tuo paha homma taida olla.
          http://www.aijaa.com/v.php?i=5475603.jpg

          Comment


          • #6
            Noin 30€ on alkuperänen termostaatti. Muista vain ottaa tiiviste samalla. Kato tuolta 31. postaus.

            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=79082

            Comment


            • #7
              Tarviiko tossa purkaa siis jotain radikaalia, kun vaihtaa ton termarin tohon aeb koneeseen? Onnistuuko ns. kotikonstein jos nyt vähän ymmärtää näiden päälle?

              Comment


              • #8
                Alakautta aika yksinkertainen vaihtaa. Vaatii vaan pientä kikkailua saada termari, o-rengas, koppa ja vielä pultit perään yhtäaikaa sinne ylös, ilman että romut tulee naamalle. :) Kahdelle kädelle ei hirveesti tilaa ole siinä. Osa on jotaki liiman tapasta käyttäny..

                Comment


                • #9
                  Nyt on vaihdettu. Oli muuten hankalaa saada sinne niin, että pysyi tiivinä..ainakin nyt lämmöt näytti pysyvän kohdallaan.

                  Comment


                  • #10
                    Kysymys liittyen juuri tähän aiheeseen: Auto A4 -98 aeb ja mittariston lämpötilamittari näyttää 70-80 asteen väliä (joskus enemmän ja joskus vähemmän riippuen ajonopeudesta ja lämpimänä käynnistäessä esim. lyhyen pysähdyksen jälkeen noin 90 astetta, mutta sitten tippuu liikkeelle lähdettäessä) ja automaatti ilmastoinnin kanava 51 näyttää 90 astetta. Onko termostaatti rikki vai moottorin lämpömittari moottorin takaosasta? Luulisi mittariston lämpömittarin näyttävän samoja lukemia ilmastoinnin kanssa jos mittaus tapahtuu samasta mittarista, mutta näin ei ilmeisesti kuitenkaan ole?

                    Comment


                    • #11
                      Lukases vikamuisti. Mä en välttämättä täs tilantees uskosi ilmastoinnin näyttöä. Jotkut meinaa et se on vain joku laskennallinen arvo. Termostaatti, sanon mä.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja hegetti Näytä viesti
                        Kysymys liittyen juuri tähän aiheeseen: Auto A4 -98 aeb ja mittariston lämpötilamittari näyttää 70-80 asteen väliä (joskus enemmän ja joskus vähemmän riippuen ajonopeudesta ja lämpimänä käynnistäessä esim. lyhyen pysähdyksen jälkeen noin 90 astetta, mutta sitten tippuu liikkeelle lähdettäessä) ja automaatti ilmastoinnin kanava 51 näyttää 90 astetta. Onko termostaatti rikki vai moottorin lämpömittari moottorin takaosasta? Luulisi mittariston lämpömittarin näyttävän samoja lukemia ilmastoinnin kanssa jos mittaus tapahtuu samasta mittarista, mutta näin ei ilmeisesti kuitenkaan ole?

                        Ilmastoinnin kanavasta 51 et näe nesteen lämpötilaa vaan c49.

                        Comment


                        • #13
                          Millaisia lämpöjä muilla näyttää ilmastoinnin kautta jäähdytysnesteelle?

                          Mulla nousee tuonne 108 asteeseen asti..

                          Comment


                          • #14
                            Kiitokset avustavista kommenteista. Minulla automaatti-ilmastoinnin kanava 49 näyttää muutaman asteen tarkkuudella samaa kuin mittariston jäähdytysnesteen lämpötilamittari eli termostaatti oletettavasti siis rikki.

                            Comment


                            • #15
                              Jatketaan samaan topikkiin eli missä sijaitsee AHK koodisessa koneessa termostaatti ja onko paha rasti vaihtaa?

                              Comment


                              • #16
                                Ongelma sama kuin ketjun aloittajalla: "Tossa jonkin aikaa sitten ei enään vaan jaksanut lämmöt ainakaan mittariston mukaan nousta ajon aikana kauheasti yli 70 asteen".

                                Vaihto vaikuttaa sen verran työläältä (näin tumpelolle), että taitaa olla parempi luottaa paikalliseen korjaamoon. Onko alhaisista lämmöistä haittaa koneelle? Jos sinnittelisin hetken näin. Ei joka kuukausi viitsisi kaikkea ylimääräistä autoon laittaa :D

                                Comment


                                • #17
                                  Mikähän kone kysees? AEB:hen vaihtuu termostaatti helposti alakautta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Nyrkkipaja laskutti AEB koneen termarin vaihdosta tunnin työt. Eli tuskin on paha homma.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Minulla oli toinen pultti vähän hankalasti vesipumpun takana (kaikillahan se varmaan on samassa kohti), eikä 10 mm hylsyä saanut millään pysymään kiinni kannassa, aina hyppäsi pois. Hylsyä ei saanut kohtisuoraan kantaa vasten. Sen kanssa meni hitosti aikaa tapellessa, vaihdoin sitten pultit kuusiokoloihin kun sain ne pois.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Omassa kulkineessa moottorinlämmöt ja öljynlämmöt ei nouse ajossa lainkaan mittariston mukaan, muuten kyllä puhaltaa normaalisti lämmintä sisälle, eikä anna vikakoodeja.

                                        Uuden termarin olen joka tapauksessa ostamassa, mutta jäi mietityttämään vaikuttaako se termarin hajoominen myös tohon öljynlämpöön, vai onko sieltä jotain muutakin sökönä?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sama vika täällä paitsi kaupunkiajossa mittari näyttää normi 90 astetta

                                          Comment


                                          • #22
                                            vaikuttaako se termarin hajoominen myös tohon öljynlämpöön
                                            Vaikuttaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Lainaus:
                                              vaikuttaako se termarin hajoominen myös tohon öljynlämpöön
                                              Vaikuttaa.
                                              Kiitos tiedosta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onko alhaisista lämmöistä haittaa koneelle?
                                                Miten mahtaa olla? Onko tässä kiirus vaihtaa termari vai voiko autolla huoletta ajella?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sanosin että on. Kulutus on varmaan vähä korkeempi ja toisekseen käyntivälykset voi olla liian suuret jatkuvaan ajoon. Oon lukenu jostain et alilämpösenä ajamisesta koitus samat haitat ku kiehumisesta. En tiedä sit uskoakko. Miksi jättää termostaatti vaihtamatta jos siinä kerran on selvä vika?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Miksi jättää termostaatti vaihtamatta jos siinä kerran on selvä vika?
                                                    Juu ei tässä kuukausia ollut tarkoitus ajella, mutta ei viitsisi turhaan autoa seisottaakaan huoltoa odotellessa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mulla tippui kulutus noin 1,5-2litraa kun vaihdoin termarin, eikä tarvi enää palella. AWT:ssä homma hoitui näppärästi yläkautta, imuputki irti kaasuläppäkotelolta ja sitten vaan ronkkimaan.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X