Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS2 kytkin ei irrota

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • RS2 kytkin ei irrota

    Selailin aiheita ja jotain vinkkejä tuolta löytyi mutta jos jollain tulisi mieleen sellaista mitä en vielä itse keksinyt.

    Ehdinkin jo vähän ihmetellä kun ei pariin viikkoon ollut isompia murheita, tällä kertaa iski täysin yllättäen ja epäreilusti taas pahaan aikaan kuten bensapumppu kesälomalle lähtiessä.

    Kävin tapani mukaan huuhtomassa suolaa pois ennen kuin pakkanen taas kiristyy, ajoin muutaman minuutin kotiinpäin kun vaihteet ei enää menneet päälle. Tuttu homma aikaisemmista Audeista kun kytkimen nestepuoli alkoi takerrella, tällä kertaa poljin tuntui kuitenkin normaalilta. Aluksi epäilin että pesu olisi jotenkin liittynyt asiaan mutta ei tullut mieleen mitä siellä voi noin herkästi mennä. Pääsin kotiin kun tuota ilman kytkintä ajamista on tullut aikoinaan pakon edessä harjoiteltua parillakin Audilla.

    Irrottaa jonkin verran ja pitää yhtä hyvin kuin aikaisemminkin, ottaa kiinni samassa kohtaa kuin ennenkin. Ei täristä eli paineasetelma tuskin on rikki. Saattaa olla sylinterin jumittamista mutta luin jotain työsylinterin tapin päässä olevasta muovipalikasta joka voi murtua, onko ADU ympäristössä tuollaista ja onko kokemuksia kuinka vaikuttaa?

    Sain illalla ajettua ilman kytkintä tallille noin 20km matkan kun oli hiljaisempi liikenne. Liikennevaloista joutui lähtemään startilla vaihde päällä, tarkalla vaihtamisella ei vaihteistokaan kärsinyt.

    Pitää paneutua tarkemmin aiheeseen kun pääsee tallille, mallikohtaiset arvailut ja vinkit tervetulleita. Lähteekö tästä kopasta laatikko alakautta vai pitääkö nostaa koko kone pois nokalta? Saa nähdä tuleeko untakaan kun ei olisi aikaa lähteä autohommiin, pitää vain toivoa ettei tarvitse ottaa kytkintä ulos kun on pitänyt yllättävän hyvin. Huoltohistorian mukaan työsylinteri tai pääsylinteri on joskus uusittu joten on ne nesteetkin ainakin kerran vaihtuneet.

    #2
    Kyllä sen askin alakautta pitäisi lähteä. Tuskin niin paljon poikkeaa tavan t89:stä. Eturaidetankojen kiinnityspelti täytynee irrottaa hammastangosta ja risassa voi joutua muutakin purkamaan konehuoneesta tieltä pois. Muuten pitäisi olla ihan simppeliä vääntöä. Itse otin ysikympistä kytkimen työsylinterin askista irti ennen irrotusta, enkä päästellyt letkuja kun se on kuulemma ikävä ilmattava.

    Comment


    • #3
      Poljin on normaalin tuntuinen ? Jonkun verran mennyt pääsylinterin käyttötangon välissä olevia kumityynyjä.

      Comment


      • #4
        Poljin tuntuu normaalilta ja jopa irrottaa hieman samassa kohdassa kuin aikaisemmin. Näillä pakkasilla ei pääse alapuolelle operoimaan kun joutuu pitämään tallin ovia auki että pääsee monttuun. Yläkautta ei näköjään pääse ilmaamaan, pääseekö edes alapuolelta purkamatta tavaraa edestä? Taitaa olla kuitenkin mekaaninen vika kun paineasetelma rutisee kytkintä painaessa.

        Ei auta muu kuin jatkaa vajaavetoisilla kärsimistä, ehtii juoda vaikka kahvit ennen kuin saa liikennevaloista liikkeelle.

        Comment


          #5
          Alapuolelta ilmattavissa, kuten työsylinterin voi vaihtaa alakautta pienellä purkamisella.
          Laatikko irrotettavissa alakautta pienellä vaivalla :)

          Voin antaa lisää vinkkejä jos tarvii, juuri tein RiSaani noi kaikki hommat ahtaassa tallissa ilman monttua tai nosturia, auto pukkien varassa.

          Comment


          • #6
            Onnistuu ilmaaminen yläkauttakin vaati muistaakseni ainaskii, että ohjaus on käännetty toiseen laitaan. Sitten jostain pikkuräikällä ja pitkillä jatkoilla onnistuu.

            Helpompi varmasti alakautta.

            Comment


            • #7
              Pitää jo tutkailla sopivaa kytkinpakettia että pääsee heti tilaamaan kun saa laatikon syliin ja ongelma varmistuu. Onko tuossa todella alkuperäisenä sama paineasetelma kuin muissakin 240mm kytkimissä, sellaisen käsityksen sain selaillessani eri tietoja. Kytkinlevy voi hyvinkin olla sama kuin muissa vitoskoneissa mutta oli sellainen mielikuva että RS2 vakio paineasetelma on muita jäykempi?

              Lienee syytä lähteä liikkeelle Sachs Race paineasetelmasta, mikä on tuore tieto eli mistä kannattaa kysellä. Pikaisella selailulla tuota näytti löytyvän nettikaupoista ja keskusteissakin jotain vanhempia hintatietoja mutta onko lähiaikojen kokemuksia hankintapaikoista? Sintterilapa jousitetulla keskiöllä voisi olla hyvä mutta alavääntö koneessa on niin hentoinen että saattaa vaimolla kone sammuilla ruuhkassa. Itsellä puolet kevyemmässä katukilpurissa (ei Audi) jousittamaton sintterilapa eikä siinä muuta ongelmaa ole ollut kuin paremmalla pidolla vetoakselit kiertyvät poikki, ihan helppo ajaa Helsingin ruuhkissakin.

              Onhan tässä miettinyt jo sitäkin vaihtoehtoa että ensimmäistä kertaa elämässään veisi auton jollekin laitettavaksi, ei enää jaksa innostua monttuhommista ja unettomista öistä. Onko ehdotuksia luotettavista paikoista pääkaupunkiseudun tuntumassa?

              Comment


                #8
                Kytkin on sama kuin ABY S2:ssa.

                Race asetelma minulta reilun 400e.
                Levy ~170e
                painelaakeri 50e

                Comment


                  #9
                  Kannattaa ehkä uusia myös kampuran takapään tiiviste samalla. Vaatii vauhtipyörän irroituksen.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos vinkistä, yleensä olenkin kytkinremonteissa vaihtanut myös kampuran stefan, silmälaakerin ja tietenkin painelaakerin. Vauhtipyörään pitää sitten hankkia myös uudet pultit, kytkinakselin stefaakin voisi harkita samalla.

                    Comment


                      #11
                      Itse vaihtaisin samalla sen kytkimen työsylinterin, niin ei tarvitse miettiä milloin se sitten hajoaa.

                      Comment


                      • #12
                        Selasin kuitteja ja selvisi että huvudkopplingscylinder on vaihdettu Ruotsissa 2003, hinta ollut 126 euroa ja työkin merkkiliikeessä vain 45 euroa. Täytyy siis uusia samalla työsylinteri, kuulostaa oudolta jos tuo olisi vielä alkuperäinen. Saattaahan se vika ollakin siinä vaikka mekaaniselta kovasti vaikuttaa. Huhujen mukaan tuossa työntötapin päässä on joku muoviosa joka murtuu, onko siis tässä mallissa sellainen?

                        Comment


                        • #13
                          Tuo huvudskopplingscylinder on siis pääsylinteri joka on polkimessa kiinni. Tuossa on tosiaanki se muovinen holkki jolla se on kiinni kytkinpolkimessa. Tuo osa on se yleisin rikkoutuja, mutta sillon kyllä poljin ei palaudu normaalisti.

                          Työsylinterissäkin on kyllä pieni muovinen "terska" joka voi mahdollisesti murtua, mutta en usko että tässä tapauksessa vika on siinä.



                          Mikäli et mistään löydä vuotoja (pää- ja työsylinteriltä) niin veikkaampa että asetelmassa on vikaa.

                          En nyt tahdo maalailla piruja seinille.

                          Itsellä oli passatissa melko paljon samanlaiset oireet kun sulla. Ja vika:

                          Comment


                          • #14
                            Joo aika paha vika kuvassa, ei onneksi ainakaan yhtä paha itsellä kun ei täristä yhtään joten on vielä asetelma tasapainossa. Voihan siellä olla kuitenkin paininkynsiä tai osa rungosta murtunut.

                            Siksi laitoinkin tuon edellisen kun ihmettelin että pääsylinteri on vaihdettu vaikka yleensä ainakin vanhemmissa menee ensin työsylinteri. Voihan se olla että työsylinteri on vaihdettu jo aikaisemmin.

                            Sen verran pääsin kuitenkin aikaisemmin sisäpuolelta tutkimaan että pääsylinteri ja ohjaamon puolen vivusto on kunnossa eikä mitään vuotoja siellä. Ei ole nestettäkään kadonnut ja kytkinkoppa vaikuttaa kuivalta, poljin tuntuu normaalilta nitisevää ääntä lukuun ottamatta.

                            Comment


                            • #15
                              Sepässe itelläkin oli kun ei täristänyt sitten yhtään, niin ei osannut tuollaista vikaa olettaa ja kävinkin läpi kaikki mahdolliset paikat ennen kytkimen aukaisemiseta ja tämä paljastui viaksi. Ensimmäinen "vinkki" tästä viasta ilmeni kun aloin vaihtamaan työsylinteriä (ihan vain varmuuden vuoksi vaikka vuotoja ei ollutkaan) eikä se meinannut mennä millään paikalleen.

                              Tässä oma tarinani.
                              Viimeksi muokannut uiop; 5.1.2010, 15:24.

                              Comment


                              • #16
                                Homma on käynnissä ja olin ilmeisesti saanut väärän työsylinterin kun ei sovi paikoilleen. Osaako joku sanoa missä malleissa on sama työsylinteri, pitäisi saada pikaisesti oikea osa että saa auton nippuun.

                                Comment


                                  #17
                                  Typ44
                                  typ89
                                  B4
                                  C4

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oletko Sami lukenut tuon minun topikin vielä? Itse kans ihmettelin sen työsylinterin "sopimattomuutta".

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kytkinongelma ratkaistu

                                      Olen lukenut tuon juttusi, itsellä ei ollut lopulta paineasetelmassa mitään vikaa. Käsittämättömän heikko muoviglunssi työsylinterin päästä oli rikki, eli lienee aika helposti rikkoutuva mutta taisi ollakin vielä alkuperäinen.

                                      Ei ollut mikään pikkujuttu tämäkään operaatio, ensin tökkäsi siihen että oli väärä työsylinteri joka ei sopinut vaihdevivuston kanssa. Kiitokset Tepolle nopeasta vastauksesta sopivuuden suhteen ja saatiin paikallisesta työsylinteri jossa oli nippa oikeassa kohdassa. Mikä lie ollut tuo väärä malli, ehkä sopii muihin jos tässä kuusilovisessa tai RS2:ssa on erilainen vivusto kuin 5v tai muissa malleissa. Kytkimen ilmaus ei tahtonut onnistua perinteisin keinoin ja se nyt oli odotettavissakin, piti jättää homma kesken. Aamulla pajalta soitettiin vähemmän iloisia uutisia, ilmaus onnistui mutta kytkin ei toimi. Olivat joutuneet purkamaan kaikki uudestaan, olin saanut väärän kytkinlevyn. Sama homma tehtiin kahteen kertaan ja touhutonni ei tällä kertaa edes riittänyt. Onneksi vanha levy oli hyvässä kunnossa ja päätin laittaa sen että saadaan auto pois korjaamolta.

                                      Tässä operaatiossa tuli laitettua samalla kertaa silmälaakeri, kampuran takapään stefa, Sachs Race asetelma, painelaakeri ja työsylinteri sekä ohjausvaihteen suojakumi kun kerran oli paikat auki. Kytkinlevy oli Sachs Race massalevy mutta se piti jättää vielä pois kun oli väärä malli, onneksi vanha orkkisleimoilla varustettu levy oli ilmeisesti vasta vaihdettu. Vähän ketuttaa, samalla olisi mennyt kaikki kerralla ja levyn takia pitää vielä availla jossain vaiheessa, jo nyt joutui maksamaan tuplahinnan turhasta työstä.

                                      Ensimmäistä kertaa koko pitkän harrastushistoriani aikana vein auton korjaamolle vaikka on tullut aikoinaan tehtyä kaikenlaista. Löytyi hyvä tekijä jolta homma sujui ripeästi, olen tyytyväinen toisen P1 harrastajan vinkkiin. Eiköhän se röökinhajukin lähde autosta sitten ajan kanssa. ;)

                                      Ei muuten ollut ihan niin helppo päästä käsiksi paikkoihin kun annettiin ymmärtää. Pikkukorisessa on aika mahdoton irrottaa työsylinteriä purkamatta autoa, jopa ilmaus on tuskien takana ja aika fakiiri pitää olla että pääsee ilmausruuviin käsiksi peilin avulla ja sormenpäillä tunnustelemalla. Taas kerran tuli eteen se että annetaan ymmärtää RS2:n olevan ihan samanlainen kuin kaikki muutkin B4 mallit. En tiedä missä erot oikeasti mutta ahdasta tuolla on niin konehuoneen puolella kuin allakin. Sain kyllä työsylinterin kiinnitysruuvin irti purkamatta kovin paljoa mutta itse sylinteri ei lähtenyt millään irti. Ruuvin etsiminenkin vei kohtuullisesti aikaa eikä sitä näe mistään kulmasta ilman peiliä. Pakoputkiston ja vasemman vetarin irrottaminen olisi jo ehkä auttanut asiaa.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Tältä sen sylkän olisi valmistajansa mielestä pitänyt näyttää. Tuon perusteella olisi ollut sopiva.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eipä se RS2 sen ahtaampi ole kuin B4:nen, itse ilmasin kytkimen vaihteistorempan yhteydessä sen jälkeen kun laatikko oli paikallaan, eli kaikki muut vetarit sun muut pois paikoiltaan. Ei se hirveesti erilainen voi olla kun on sama moottori+vaihdelaatikko+koppa :D

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eikös se ole juuri B4 tämäkin, kysymys olikin työsylinterin irrottamisesta purkamatta tavaraa pois edestä. Kuten mainitsin vetarin ja putkiston irrotus olisi auttanut asiaa mutta se on purkamista. Ilmaus tietenkin tehtiin ajokunnossa olevaan autoon, ei siinä tarvitse mitään purkaa mutta vaikeassa paikassa on ilmausruuvi moniin muihin autoihin verrattuna.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kannattaa laittaa hieman isommalla vaivalla remote ilmausruuvi, niin "siirretyn" ilmausruuvin uusi paikka helpommin operoitavissa:
                                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...te+ilmausruuvi

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sylinterin päässä olevaa muovihollkkia ei taida saada irrallaan ? Taitaa olla iteltä särki.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuskin saa irrallaan, voisihan tuollaisen helposti sorvata itsekin ja näyttää olevan sen verran kriittinen että voisi valita materiaalinkin paremmin. Jos ei ole muutamaan vuoteen työsylinteriä vaihdettu lienee kuitenkin järkevää uusia työsylinteri kokonaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Miten paljon tuolta pitää sitten purkaa tavaraa edestä, että pääse sylinterin vaihtamaan ilman kiroilua?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ihan sama miten tekee, aina generoi kiroilua.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vetoakseli ja vaihdevivut edestä pois, niin lähtee kohtuu helposti pois. Aika normaali vika paljastui.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Onko mahdollista, että tuo holkkiongelma ilmaantuu pikku hiljaa ja viimeisellä kytkin ei irroita ollenkaan? Itsellä tuntuis poljinta poljettaessa siltä, että siellä lopussa on "pykälä". Ei oo matto välissä. :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kyllä kai se ois periaattessa mahdollista, jos halkeaminen on aluillaan niin holkki joustaa siinä välissä. Itseltä hävis kyllä kerralla.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X