Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 1.8TQ, pakkasen oireita?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 1.8TQ, pakkasen oireita?

    Kyseessä BEX moottorilla oleva A4. Joulupäivänä ajelin kotiin n. 100km matkan -25c asteen pakkasessa. Loppumatkalla putkison äänet alkoivat yllätten kuulumaan selvemmin auton sisälle, ihan kuin kesken kaiken olisi autoon vaihtanut viri viri putkison. Noh ajelin kotia asti ja en havainnut sen kummempaa, joten auto oli pihalla yön yli.

    Tänään sitten auto oli roikassa n. 3 tuntia ennen käynnistämistä. Ihmettelin suurta pakokaasun määrää ja sen hajua. Hieman kovemmin kaasuttelessa pölläytti hieman sinistä, öljyhän siellä siis paloi mutta miksi? Kurkkasin pellin alle ja turbon alueelta tuli myös öljyn käryä. Lämmöt ovat olleen ja olivat ja ovat edelleen ihan normaalit, nesteitä ei ollut myös hävinnyt. Huomasin maassa läntin öljyä mitä auto ei aiemmin ollut tiputtanut. Savuttelu jatkui jonkun aikaa ja hieman lämmittelyn jälkeen lakkasi kokonaan. Nyt ei savuta enään mutta pakokaasu on edelleen hieaman öljynkatkuista. Putkiston äänet ovat jälleen ihan normaalit.

    Menikö huohotin tukkoon vai antautuiko turbo? Huohotinta epäilen itse jolloin putkistoon olisi päässyt öljyä mikä nyt kärysi sieltä (toivottavasti) kokonaan pois. Auto on nyt lämpimässä tallissa yön yli joten pitää tutkailla tilannetta huomenna uudelleen. Onko tuohon millainen homma vaihtaa huohotinputki ihan vain varmuuden vuoksi?

    #2
    Minkäväristä se savu oli? Jos valkoista, niin ei syytä huoleen. Normaali palamisreaktio tuottaa sivutuotteena myös aika paljon vesihöyryä, joka kovilla pakkasilla näkyy erittäin hyvin.

    Tuo sininen savu kaasutellessa on merkki öljyn palamisesta. Paljonko tikusta katsottuna on öljyjä hävinnyt? Voihan se olla että kylmä kone ei ole vielä tiivis? Jos sitä öljyä ei häviä desilitroja per tuhat km niin tuokin pöläyttely on, etenkin kylmällä koneella ihan normaalia.

    Itse en ole BEX:illä ajanut kovinkaan paljoa kovissa pakkasissa, mutta eipä tuo huohotuksen jäätyminen nyt mikään mahdoton asia ole. Itse pitäisin mahdollisena että kovilla pakkasilla on vain palotapahtuman tuottama kosteus tiivistynyt vauhdissa kylminä pysyviin vaimentimiin ja siksi ääni on muuttunut. Vaikka mistä minä tietäisin.

    Jos auto edelleen toimii kuten on tarkoitus en olisi huolestunut vieläkään.

    Comment


    • #3
      Välillä pukkas sinistä, mutta enemmänkin todella paljon harmaata ja haisi omituiselle. Hyvin se kuitenkin pelasi sen jälkeen kun paikat lämpeni.

      Comment

      Working...
      X