Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 b5 Tq -97 voimat hukassa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 b5 Tq -97 voimat hukassa?

    Olen hetken jo epäillyt että autossa on jotain hukassa konepellin alta, sen verran voimattomalta se on tuntunut. Tosin mulle eka Audi, ja ollut alle kaksi viikkoa hallussa mutta kuitenkin.. Siksikin tarvitsisin neuvoa mistä lähteä purkamaan ongelmaa.

    Ensinnäkin, 80-120 kiihdytys ottaa aikaa ~8-9 sec, riippuen lähteekö "lentävänä" vai tasakaasulta, mutta vaihde on kolmonen. Eikös tuollaiseen pitäisi pystyä vaikka nelosella? ..tai näin olen lukenut..

    Sitten tänään kävin kokeilemassa kiihdytystä paikaltaan sataseen: ~13-14 sec. Muistini mukaan pitäisi tehtaan mukaan 8,5 olla mahdollista? Tuossa oli vielä aika pitävä paikka lähteä, ei juuri sutimista suuremmin. Aika hurja ero?

    Kulutus on myös aika suuri, 12 l/100 km, ajotapa pikemminkin rauhallinen tuossa.

    Vikakoodit tuttu katsoi tuossa välissä, ei muuta kuin jokin moottorin/jäähdytysnesteen/tjms anturin vika näkyi, sekä jotain keskuslukkoon liittyviä koodeja. Lämpömittari toimii normaalisti, samoin sen VagComin mukaan näyttääkin oikein.

    Jotenka, jos teillä olisi asiaan apuja ja ideoita, ne otetaan kiitollisuudella vastaan! Myös vikakoodinlukuapu suht lähimaastossa olisi positiivinen asia, ahdot sun muut jäi viime kerralla tarkistamatta..

    #2
    Vikakoodit tuttu katsoi tuossa välissä, ei muuta kuin jokin moottorin/jäähdytysnesteen/tjms anturin vika näkyi,
    Niin, ei siellä muuta tartte ollakaan, että seokset on sekasi. Mittarille voipi olla eri anturi, kuin moottorinohjaukselle.

    Comment


      #3
      Ahdot ei VCDS:llä näy tuon ikäisessä. Vetääkö auto jo noin 1900 rpm kohdalla, vai tuleeko vetoa vähän myöhemmin? Jos myöhemmin, kannattaisi ujuttaa sormensa pakosarjan takaosan päältä tunnustelemaan ahtimen hukkaportin ohjaamaan tankoon. Tangon pitäisi olla melko kiinteä ja välyksetön kaikkiin suuntiin. Ellei ole, niin ahdin vaihtoon.

      Itsellä oli ex:exssä samanlaisia ongelmia, mutta tuo ilmeentyi enemmän juuri tuolla 1500-2500 rpm alueella, jonka jälkeen sitten kulku oli ok.

      Mutta tämä nyt oli enemmän vaihtoehto kuin tuomio.

      Aloita G62, eli lämpötilaanturin vaihdolla.

      Comment


        #4
        OK, mielestäni tuo kyllä "vetää" sen minkä vetää ihan hiukan alta parin tonnin jo.

        Mistä mahtaisi löytyä jotain räjäytyskuvia ja osaluetteloita millä osaisin alkaa hankkimaan osia ja yleensä selviäisi mistä moinen anturi löytyisi? Ja toki mielellään ehdotuksia mistä kannattaisi alkaa metsästään noita osia..

        Lisäksi olen antanut itselleni kertoa että tuossa olisi sähköinen ahtopaineen ohjaus tjms, ja vikatilassa se ei vaan ahda, miltä kuulostaa?

        Se ei todellakaan kulje/ahda, eilen kun kokeilin vielä nelosella sen 80-120, niin taisi juuri ja juuri mennä alle 20 sekunnin.
        Viimeksi muokannut miq; 27.12.2009, 10:43. Perustelu: lisäystä

        Comment


          #5
          Tuolla esim ainakin http://www.vagcat.com/

          Comment


            #6
            Suosittelisin ahtopainemittarin asennusta, niin helpottaa tällasissa tilanteissa vian etsintää. N75-niminen mangeettiventtiili ohjaa ahtopainetta. Imu- ja painevuodot kannattaa tarkistaa myöskin.

            Comment


              #7
              Sen verta päivitystä että se koodi oli:

              16500/P0116/000278 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal

              Johdot näytti liittimellä ehjältä ja puhtailta.

              Pitää huomenna käydä hakemassa uusi anturi ja vaihtaa ja miettiä mitäs sitten. Tuossa ylempänä neuvottiin kokeilemaan sitä hukkaportin tankoa miten heiluu, ei prkl mahtunu näpit sinne sitten mitenkään.

              Ja vielä kun kävin tuossa ajelemassa, niin kun lähtee kiihdyttämään täydellä kaasulla nin tuntuu kuin veto tavallaan vähän aaltoilisi, ei ole aivan tasainen. Olisiko tuo mahdollisesti se kuuluisa N75 -venttiilin aiheuttamaa?
              Viimeksi muokannut miq; 27.12.2009, 22:25.

              Comment


                #8
                Juurikin samanlaista aaltoilua oli minulla ja n75 venttiilin vaihdolla korjaantui.

                Comment


                • #9
                  Ja ne siihen venttiiliin tulevat letkut tarkkaan syyniin.

                  Comment


                    #10
                    Oma kohtaisesti oli pientä tehottomuutta havattavissa ja loppu kun vaihdoin N75:sen ja siihen tulevat letkut sekä pässin, oli kalvo mennyt.

                    Comment


                      #11
                      Dodii, päivitystä tilanteeseen.. Letkuista ei ainakaan vielä ole löytynyt vuotoja, haettu oikein kahden miehen voimin. Olen kokeillu ajaa maffin piuha irti, ei mitään havaittavaa eroa, ei myöskään kellotettuna eroa.

                      Tällä kertaa löytyi vikakoodi 00575 011: Imusarjan paine säätöraja alitettu tjms.

                      En nyt ole ihan varma että mittasinko oikeasta paikasta, mutta tulokseksi vastusmittarilla sain pistokkeesta ~30 ohmia. Siis yritin mitata N75:ttä, ja siihen kai tuo vastus muistaakseni on ihan normaalin rajoissa? Voiko N75 antaa normaalivastuksen mutta olla kuitenkin rikki? Mittasin kaksinapaisen pistokkeen ihan jäähdyttimen ja turbon välistä, apparin puolelta.

                      Onko se N75 vaihdettavissa ihan yläkautta, ilman mitään sen kummempia taikatemppuja?

                      Ja vielä, kun toiset vaihtavat autoihin sen TT-audista vastaavan, niin onko se N710 tjms, ja käy suoraan plug&play -tyyliin?

                      Tässäpä tällä erää, sana vapaa!

                      Comment


                        #12
                        Jos nyt meinaat sitä TT:n by-passia niin se on osanumerolla 06A145710N. Entinen pois ja uus tilalle. Eli tuo on se kestävämpi malli.. Yläkautta oon itse vaihtanut bypassit ja n75:set.

                        Comment


                          #13
                          Voiko N75 antaa normaalivastuksen mutta olla kuitenkin rikki?
                          Voi se jumittaa mekaanisesti.
                          Ja vielä, kun toiset vaihtavat autoihin sen TT-audista vastaavan, niin onko se N710 tjms
                          Puhut varmaan bypassista. Käy se suoraan.

                          Comment


                            #14
                            Ja jatkoa vähän..

                            Laitoin tänään valmiiksi AG electronica ahtopainemittarin, ja se meinaa että ei ahda. Onkohan anturin letkun kiinnitys asiallisessa paikassa, kun tyhjäkäynnillä näyttää -0.6-0.7 alipainetta.. letku on kiinni jarrutehostimen takaiskussa olevassa liitoksessa, se oli niin näppärästi tarjolla kuin tuota varten. Joten onkohan tuo mittari nyt luotettava? Muistaakseni joku neuvoi tuon paikan letkulle.. Tosin mittarin liitoksissa on jo uutena jotain vikaa, kun ei suostunut toimimaan ilman auttavaa kättä anturin piuhan ja mittarin välissä..

                            Parhaillaan ylipaineen puolelle pääsi +0.15, kolmosella vedätettynä ylämäkeen, ja jos toi pitää paikkaansa niin ei pelaa ei, ja ei edelleenkään kulje, ei. Ikävä kyllä tallin puutteesta ja pakkasista johtuen en päässyt puhaltelemaan pässiä letkuihin, mutta voiko se todellakin aiheuttaa pelkkä särki mennyt pässi koko sotkun?

                            Lisäksi tänään vielä paikallaan kokeilin reilusti kaasuttelemalla kurkkia josko hukkaportin tanko olisi liikkunut. Ei liikkunut vaikka paikallaan taisi lipsahtaa rajoittimelle asti.. mitähän tästä tuumitte, onko syytä valmistautua turbon hautajaisiin?

                            Lisäkommentit jälleen kiitoksella otetaan vastaan :)

                            Comment


                              #15
                              Dodii..

                              Asiaa tutkittu jälleen vähän eteenpäin ja vikakin on paikallistettu. Ainakin yksi pääsellainen, kun otti katin ja dp:n pois niin mikäs siellä kissassa kilisikään? Hukkaportin läppä/korkki/kansi, mikä liekään nimeltään, tipahti syliin. Harmillista mutta ei voi mtn, pitänee alkaa hankkimaan uutta puhallinta. Kumma kun ei ahda..

                              Tähän kohti otetaan mielellään tietoa vastaan hyvästä paikasta hankkia uusi turbo, mistä olette ostaneet? Tietysti vielä sopivaan hintaan?

                              Lopuksi vielä kiitokset Mikolle, hyvää työtä!

                              Comment


                                #16
                                Millä koneella tuo sun autosi on? Marmorilta saa pitkän takuun osalle. Muuten tuosta löytyy jotain mielenkiintoista: http://ls-cartec.de/turboladerkkk.htm

                                Comment


                                  #17
                                  Toi on AEB.
                                  Marmorilta luulen että saattaa hinta vähän sylettää, joten ajattelin ehkäpä jotain muuta kautta hankkia uuden.
                                  Miten tuo ls-cartec, onko kokemuksia hankkia sieltä osasia? Kuinka nopeasti/varmasti homma on toiminut? Olen kyllä lukenut että hyvä putka kyseessä mutta kysympä vielä varmistusta. Mulla taipuu tuo saksa hiukan kankeasti niin tarviin varmaan pientä käännösapua homman etenemiseen, pitää selvitellä. Tuo hinta, 655€ K03-029:stä ei kai kovin kamala ole? Eikös se ole sama ahdin kuin 180 hv versioissa, elikkäs numeroa "isompi" kuin tuo alkuperäinen?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Täytyy vähän lainata tätä ketjua kun tuolla ls-cartecilla oli ebay:n puolella k04-015-ahdin sopivalla hinnalla (895euroa). No sellaselle kun tarvetta oli, niin sieltä sen sitten ostin. Torstaina sen maksoin paypalin kautta, eikä vieläkään ole tänne päin lähteny nin onko toi ihan luotettava pulju?

                                    Comment


                                      #19
                                      Lainataan nyt itsekkin tätä aihetta. Eli aeb-koneellisesta autosta kyse ja ongelmana on että 4- ja 5-vaihteilla n.4500rpm jälkeen hyytyy täysin. 1- ja 2-vaihteilla pelaa normaalisti mitä nyt sutimiselta huomaa ja kolmosella sillointällöin.
                                      Viimeksi muokannut Jäp1; 29.6.2011, 19:06.

                                      Comment


                                        #20
                                        Dodii, ahdin vaihdettu ja toimii. Vielä tuntuu että tuota polttoainetta menee eikä meinaa, tarkempaa tietoa tulossa kun huomenna tarkoitus lähtä lapissa piipahtaan.. Tänään sain logitettua jotain pientä tietoa, vikakoodeja en saanut tai niitä ei ollut..

                                        MAF-arvo väitti että parhaillaan meni ~138 g/s ilmaa pannuun, kuulostaa minusta jo aika isolta arvolta kun luulisin että tuo on vakio peli, ainakin tietääkseni. Mitäs mieltä tuosta? Muuta en oikein vielä osannut testailla, pitää vähän harjoitella vagcomin käyttöä ja arvojen tulkkausta.

                                        Sinänsä kyllä tuntuisi että on kai siellä se 150 kaakkia kotinurkilla, ainakin näin mun prstuntuman mukaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          ..jatkanpa yksinpuheluani täällä, jos sittenkin.. Kävin tänään sitten korkkaamassa jääradan audilla, helvetin hauskaa!!! Oli vielä aika julmettu pito kun alijäähtynyttä vettä ripistelee ja piikkirenkailla porukka karhentanut pinnan niin ei voi muuta sanoa kuin että neliveto on aika kuningaskeksintö!

                                          Ajelun jälkeen kävin kurkkaamassa pellin alle että ei mitään suurempia hämminkejä näkyisi niin hiukan hätkähdytti todella punainen turbo. Ja pakosarja ja katti. Olen todellaki ennenki nähny nolostuneita ahtimia mutta toi kyllä näytti jo vähän hurjalta.. Onko tuossa nyt sitten jotain huolestumisen aihetta? Vai kuuluu merkkiin/malliin että kaikki kannesta kattiin punastuu ku "vähän" ajelee rataa? Kertokaa ihmeessä niin ei tarvi murehtia tai sitten osaan tehdä asialle jotain. Kun luulen että jääradalta en taida malttaa pysyä poissa..

                                          Tuli kyllä aika huolella ajeltua hissuksiin hyvän matkaa ja vielä paikallaan käyteltyä useamman hetken että jähtyy rauhassa :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Vähän tännekin jatkoa..

                                            Eilen vaihdoin uuden bypassin, eikä edelleenkään nouse ahdot kuin 0.35-0.4 bar. Vanha pässi kyllä vuoti ainakin vähän, joten ei mennyt harakoille se vaihto.

                                            Vikakoodeja viimeksi viikko sitten ei kuitenkaan ilmenny muuta kuin tämä:
                                            Address 01 -------------------------------------------------------
                                            Controller: 8D0 907 557 T
                                            Component: 1.8L R4/5VT MOTR HS D06
                                            Coding: 04201
                                            Shop #: WSC 06325
                                            1 Fault Found:
                                            17972 - Throttle Actuator (J338): Under-Voltage during Basic Setting
                                            P1564 - 35-10 - - - Intermittent
                                            Readiness: N/A

                                            Kaippa sitten pitänee alkaa miettiä sitä N75:en vaihtoa..tietääkseni ei ahtovuotoja, ainakaan en tunnusta löytäneeni.

                                            Olisikohan jollain lähimaastossa kamoja jolla voisi paineistaa vähän tuota jos sieltä sitten kuitenkin löytyisi vuotoja?

                                            Comment

                                            Working...
                                            X