Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44 2.3E MAF-häikkä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ44 2.3E MAF-häikkä?

    On tullu tässä pakkasten myötä semmonen ominaisuus, että kun esim. ohittaessa käyttää vähän railakkaammin kierroksia, niin kone jää huutamaan n. 4000rpm ja aikansa huudettuaan alkaa seilaamaan n. 1000-1200rpm välillä.

    Välillä auttaa ihan moottorin uudelleenkäynnistys, mutta useimmiten pitää sammuttaa moottori, ottaa MAFfilta johto irti, käynnistää uudestaan ja kytkeä MAF takaisin. Aikaisemmin autolla on voinut ajaa vaikka 200 km yhdellä tällaisella pitstopilla, mutta tänään alkoi vittuilemaan ihan kunnolla, eikä passaa yhtään antaa kierroksia tai alkaa kenkkuilemaan. Olisikohan mahdollista että tuo mötikkä on tullut tiensä päähän vai voisiko johtua siitä, että tuo ei vain pidä kylmästä ilmasta. Harmi sinänsä kun ei pääse näitten pakkasten takia testaamaan lämpimässä säässä. :S

    Niin ja tosiaan tuosta ilmanputsarille menevästä putkesta puuttuu se imuilman lämmitysputki, joka ottaa kait imusarjalta lämmintä ilmaa, vaan ku mokoman kiinnitys on ruostunu irti.

    Voisikohan tää olla pelkästään pakkasesta johtuvaa? Tai jos tuo MAF on hajalla, niin saa tarjota toimivaa, voin maksaa mielihyvin sellaisesta.

    Kiitos ja anteeksi.

  • #2
    MAF? Eikös tuo ole KE-jetillä?

    Jos on, niin näytäs ISV:lle hieman hiustenkuivaajaa, kun vika on päällä. Jos auttaa, niin ota ISV tarkempaan pesuun ja laita esilämmitys kuntoon.

    Comment


    • #3
      Nii epailin MAFiksi sita heti ilmanputsarinkotelossa kiinni olevaa systeemia johon mennee johto. Taitaa tossa olla KE-jetti kun on katalysaattorikin, tai ainakin jostain luin etta niin taytyis olla. Ei sulla ois kuvaa pistaa tosta ISV:sta, kun en yhtaan tiia milta se nayttaa ja missa se on. Ja olihan tuo ISV nyt siis tyhjakayntiventtiili?

      Comment


      • #4
        http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2261259.jpg

        Jos se on vitoskone ja KE-jetillä, niin siinä ei pitäisi kyllä mitään MAF:ia olla. Jos oikein Googlettelin, niin autossasi on NG-moottori?

        ISV on tuossa kuvassa öljykorkin vasemmalla puolen. Siihen tulee kaksi paksua alipaineletkua ja kaksi- tai kolmenapainen liitin. Kuva on omasta Audistani, jossa on 2.0 RT-moottori.

        Ja ISV on "idle stabiliser valve", eli tyhjäkäyntiventtiiliksi sitä myös kutsutaan.

        Comment


        • #5
          Takakontissa oleva tarra sanoo Engine type: NF (itekkin kattelin googlesta etta pitais olla NG jos on kattikone). Siis mutta eiko muka oikiasti oo ilmamaaramittaria tuossa? Eikos maf juurikin sita tarkoita? Jos ei oo niin maailmani romahti juuri. :( Oo, mutta kiitos kuvasta, on erittain havainnollistava. Lahden tasta samontein setvimaan ongelmaa. :)

          Comment


          • #6
            NF:ssä voi ISV olla venttiilikopan päällä, takareunassa, lähellä tulipeltiä.
            Lisään siitäkin kuvan, jos sellaisen löydän.

            http://carphotos.cardomain.com/ride_...0015_large.jpg

            Tuossa tulipellin puoleisessa päässä venttiilikoppaa töröttää ISV venttiilikopan päällä. -Tuo metallinen mötikkä.
            Viimeksi muokannut audiq; 22.12.2009, 16:54. Perustelu: Lisätty kuva

            Comment


              #7
              Jetroneceissa on ilmamäärämittari, läppätyyppinen (vane) VAF. Audiclubin sanastossa vessanpytty, koska muistuttaa ulkonäöltään sitä. Koko järjestelmä on perustoiminnoiltaan puhtaasti mekaaninen, sähköä vain hienosäätöön ahdetuissa loppupään K:issa ja kaikissa KE:issä.

              ISV:hen nuo oireet minusta viittaisivat, kuten audiq totesi.
              Viimeksi muokannut jasso; 22.12.2009, 17:34.

              Comment


              • #8
                Nonnii, kaytinpa irti ISV:n ja putsailin (ei edes ollut hirvean likainen) ja laitoin takasin, ja nytte kierrokset pomppii enaa 1000-1100 rpm valia ja hetkittain ei pompi ollenkaan... Koitin kans irrottaa siita johdon, mutta silla ei ollut kayntiin mitaan vaikutusta. Perkele ku on niin kylma ulkona ettei jaksa enaa uudestaan irrottaa sita jos putsaisi paremmin. :D

                Paljonkohan tuommonen palikka maksaa marmorilla, jos ei se putsailusta huolimatta tuu kuntoon?

                Edit: Nyt on putsattu se niin hyvin, etta carb cleaner tuli puhtaana lapi ja siita huolimatta kierrokset hyppii siina 1050-1150 valilla koko ajan. Muutoin kaara toimii hyvin. Jos ilmanputsarinkotelon kyljessa olevasta BOSCH-lootasta (VAFin elektroninen hienosaato?) nappaa johdon irti, niin humppaus loppuu ja kierrokset jaa johonkin 1000 paikkeille. Kumminkin taitaa tuo ISV olla hajalla, kun jos siita ottaa johdon irti silloin, kun kaikki muut anturit on kytkettyna ja kierrokset humppaa, niin humppaus jatkuu entiseen malliin.
                Viimeksi muokannut Vuohi100; 23.12.2009, 09:35.

                Comment


                • #9
                  Kayko naissa 5-sylinterisissa ISV:t ristiin, onko kukaan kokeillut? Ei ehka uskalla edes menna kysymaan marmoritiskilta tuon osan hintaa, kun katoin netista Merteililta etta maksais 270 euroo ja ei oo oikein terveen jarjen rajoissa moinen. Saa siis tarjota toimivaa ISV:ta, kunhan ei maksa omaisuuksia. Mukavampi ajella halvalla. :)

                  Comment


                  • #10
                    ISV:tä on erilaisia. Kolmea erilaista olen itse vitosessa nähnyt.

                    Hieman vaikuttaisi siltä, että kone käy laihalla. Pakokaasutestillähän tuo selviäisi.

                    Itse tarkistaisin seuraavaksi kaasuläpän joutokäyntikytkimen toiminnan. Haulla voisi löytyä aiheesta lisää. Yleismittari riittää tuohon hommaan ja pistoke on kaasuläpän vieressä, muistaakseni tulipellin puolella. Jossain on kaksi kytkintä ja toisissa yksi.
                    Se on ihan on/off-kytkin.

                    Sitten syitä laihalla käyntiin etsisin alipaineletkuista ja muista mahdollisista paikoista, mistä voisi vuotaa koneeseen ilmaa.

                    Myös moottorin lämpötila-anturi olisi syytä tarkistaa vastusmittarilla. Arvot sillekin voisi löytyä haulla. Minulla ei niitä nyt tässä käsillä ole.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä ne minun mielestä pitäisi käydä, kunhan on vain ulospäin samannäköisiä. Tärkeintä on, että toimii ainakin samalla periaatteella.

                      http://www.isham-research.co.uk/quat...-test-lead.jpg
                      ja
                      http://www.diagnostic-assistance.co...._air_valve.jpg

                      5-sylintereissä taitaa pääasiassa olla noita ylempiä, eli oikeasti suoraan sähköllä ohjattavia venttiileitä. Tuo alempi malli toimii termostaattiperiaatteella.

                      Lämpöanturin lukemat pitäisi olla suurinpiirtein:
                      -20ºC = 6 kOhm
                      +20ºC = 1 kOhm
                      +80ºC = 130 Ohm
                      +100ºC = 80 Ohm
                      Viimeksi muokannut jasso; 23.12.2009, 12:50.

                      Comment


                      • #12
                        Hehee..Joo taidanpa metsastaa jostain Haynesin oppaan kateen, niin ei tuu sekoiltua liikoja noiden antureiden ja muiden kanssa. Alipaineletkut vois kylla tarkistaa, vaikkakin ei ne oo kovin haperoilta vaikuttanu. Osa niista vaan menee ikavasti piiloon ja pitais varmaan purkaa puoli konetta etta paasee tarkistelemaan.

                        Jos moottori kavis laihalla, niin eiko se vaikuttaisi tehoon jotenkin? Tanaan kokeilin niin ihan natisti kiihtyy ainakin ja ajossa toimii normaalisti, mutta tyhjakaynnilla kierrokset hyppii tasaisesti valilla n. 1000-1150 rpm.

                        Niin ja tosiaan aamulla kun kaynnistin auton ekaa kertaa (oli ollut roikassa) niin kavi tasaista tyhjakayntia n. 1000 rpm (oikein toimiessaa kavi aina 850-900rpm) niin pitkaan kunnes lahti ajamaan ja sen jalkeen alkoi taas kayda epatasaisesti. Nyt olen laittanut esilammityksen putken kiinni niin ei ainakaan pitais johtua mistaan jaatymisesta.

                        Joo ISV tossa on just samanlainen ku tuo ylemmassa kuvassa oleva.

                        Comment


                        • #13
                          Minä olen nähnyt tuota jasson linkittämää ylemmän mallista kahdella ja kolmella nastalla, sekä vielä tämmöistä. http://www.20v.org/isv2.gif
                          Lyhyempi ja paksumpi kuin nuo minun mielestäni ainakin yleisemmät ISV:t. Voi olla kyllä, että on vaihtokelpoinen, vaikka ulkomuodossa on erilainen.

                          Kahdella johdolla on tainnut olla ISV:t K-jetillisissä ja Kolmen johdon ISV oli ollut KE-jetillisessä. Ja ettei mene liian helpoksi, niin tuo kahden johdon paksukainen löytyy profiilin -88:sta, jossa KE-jetronic.

                          Comment


                          • #14
                            Joo, tuo viimeisin ISV se muuten taitaa olla, kun nyt on ihan identtisen nakoinen. Voiko tuota testata millaan yleismittarilla? Ei silla etta olisi yleismittari, mutta ainahan semmoisen voi kayda ostamassa.

                            Comment


                              #15
                              Ei siitä oikein näe toimiiko mittarilla. Lähinnä voit mitata, että boksi ohjaa sitä oikein, jota se 99% todennäköisyydella tekee.

                              Ja se ei sitten toimi +12V:llä, joten älä lyö sitä sinne testausmielessä. 9V patterin kanssa voi naputella omalla vastuulla.

                              Comment


                              • #16
                                Sama juttu, kuin Villellä, mutta vain jos moottori ei ole ehtinyt lämmettä n. 50- 60 asteiseksi.
                                Sen jälkeen ongelma ei esiinny. Siksipä en kylmällä moottorilla ihan lätinä pohjassa kiihdyttelekkään enää.

                                Pitää tietenkin se ISV taas kerran putsata, tais edellinen putsaus olla keväällä.

                                Comment


                                • #17
                                  Nonnii... Nyt on ISV putsattu, rasvattu, laitettu kaikkiin alipaineletkuihin klemmarit ja katottu ettei niis oo reikiä yms. Ainoa mikä tuntuu tasaavan tuon tyhjäkäynnin on, jos puristaa jommankumman ISV:n alipaineletkuista kasaan. Kerran myös tasaantui sillä kun aukaisi öljykorkin, mutta sittemmin kys. toimenpide on vain sammuttanut auton. Oon myös tsekannu ja puhdistanu huohotusletkut ja niissäkää ei ollu tukoksia. Kaasuläppä on tullu puhistettua syksyllä eli siinäkään ei pitäis mitää olla. Todella miellyttävä kapine.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tämmönenkin vika oli meikäläisellä kerran:
                                    (lainaus)
                                    "No kävin tuossa aamusella ottamassa alipainepumpusta sen kalinatapin pois (helppo homma), niin sattuipa siinä samalla alipaineletku/putki murtumaan siitä tehostimen juuresta.(jarru)
                                    En muuten olis huomannu mutta tyhjäkäynti humppas 800-2000 ja pakoputki röpötteli ja köhi.
                                    Heiluttelin siinä sitä putkee ja toinen päähän siitä käteen jäi."

                                    Jos vaikka sieltäpäin joku putki fuskais?

                                    Comment


                                      #19
                                      Taitaa alipainevuoto olla yleisin syy näiden k-jettikoneiden tyhjäkäyntihumppaan. Olettaen tietysti sytkän ja polttoainepuolen muuten olevan järjissään. Joskohan tuon imupuolen paineistaisi ja koittaisi sitten metsästää pihinää jostain.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No niin.. Nyt ollaan päästy hieman taas eteenpäin. Eli purin ilmanputsarin kotelon irti ja irrotin sen haitariletkun joka menee kaasuläppään. Sieltä letkun sisältä löytyi tiheä metalliverkko, joka oli aivan paskassa ja taisi olla jäätäkin siinä. Otin sen pois sieltä häiritsemästä ja nyt tyhjäkäynti on välillä ihan tasainen, mutta silti hetkittäin laskee hiljalleen johonkin 800 rpm ja sitten nousee hiljalleen takaisin 1000 rpm. Yks päivä se ei vaeltanut kun ihan vähän. Nyt jos ottaa ISV:n johdon irti niin auto melkein sammuu ja jos sen laittaa takaisin, niin alkaa humppaamaan niin kuin ennen vanhaan. Pitänee vielä kiristellä ja tarkistella kaikki paikat ja vaihtaa ISV kuitenkin, kun vahingossa ruuvimeisselillä vähän rikoin sitä läppää sieltä sisältä, joka nyt saattaa ehkä aiheuttaa tuon pienen vaeltamisen (jep, viimenen kerta kun kokeilen kuuluuko sen aueta aivan kokonaan). :D

                                        Comment


                                          #21
                                          ISV:n johdon irti käyttäminen kone käynnissä sotkee ohjauksen aina. Pitää käyttää virrat pois, että palaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Juu, huomasin. Ei alkanu uudestaan käydä kunnolla ennen kuin starttas uudellee...

                                            Comment

                                            Working...
                                            X