Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,6 V6, Perusjuttuja?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,6 V6, Perusjuttuja?

    Morjes
    Tuli hommattua -93 vuoden Audi 80 farkku (vai oliko Avant oikea termi? )
    Tekniikkana 2,6 v6 + automaatti

    Auto on Saksantuonti, mukana saksankielinen käyttöohjekirja, jota yritetty tavata. Korjauskirjaa en tohon äkkiseltään löytänyt. Alfameerillä oli tarjolla Haynesin kirja, joka päättyi vuoteen -90, tiedotkin lienee rivikoneille ja vanhemmille sähköille? Kai noihin viimesiin 80:kin on korjauskirjoja tarjolla. Mieluusti englannin-kielellä.

    Ihan perusjuttuihin kaivataan tietoja Aluks edessä noi moottorin perushuollot:
    Öljyt, tulpat suodattimet ja laturinremmit menee uusiks.
    Mikä tulppienvaihtoväli, lienee pitkäkin.
    Jakopään hihna on vaihdettu ~66tkm takasin.Sen vaihdossa mennee vesipumppukin ja kiristimiä? Mikä ton vaihtoväli?
    Mitä öljyä olette tässä koneessa käyttäneet?

    Pientä värinää pitää maantiellä suht tasaisella nopeudella 6- ja 9kympin päällä. Kuvittelen olevan mekaanisista syistä. Ehkä laatikon kumityynyt alkavat kaivata vaihtoa? Onko kokemuksia moisesta?

  • #2
    Tuosta 2.6 koneesta on aika paljon täällä forumilla juttuja. Omaan 2.6 koneeseen menee varmaan Liqui Moly:n jotkut 5w-30 tässä seuraavassa vaihdossa. Pitää testata miten ne pysyy. Mobil1:n 5W-50 on nyt sisässä. 2.6 kone on periaatteessa 2.8 kone muutamilla eroilla. Imusarja varmaan oleellisin.

    Jos jotain isompaa huoltoa mietit, niin kannattaa imusarjan pohja korjata jos rikki (ja poistaa vaimennin sisästä jos vielä on). Öljynostimet kanssa ja menee jakopäähihnan kanssa samalla niin ei tarvitse myöhemmin purkaa hihnoja ja muita uudestaan.

    Comment


      #3
      Liqui moly mikähänseoli, ehkä 5w40 ainakin laittaa herkähkösti vag-hydraulipainimet naputtamaan.
      M1 RF 5w50 on ongelmatonta kamaa. Ei ole tarkoitus aloittaa öljyvääntöä täällä, koska asiasta on keskusteltu muualla. Lähinnä huomautus tuohon LM-öljyyn.

      Comment


      • #4
        ABC V6 perusjuttua

        Öljynsuodatinta on kahta kokoa, ole tarkkana kun ostat. Väärä suodatin -> väärä öljynpaine. (Motonetissä ainakin itselle sattunut toimiva käteen eli ongelma on ehkä nyttemmin poistunut)

        Tulpat vanhemmissa ABC moottoreissa lyhyempi vaihtoväli, -94 alkaen 60tkm tai jotain. (lähde saksankielinen haynes manuaali) En tiedä paraniko silloin tulpat vai mikä on syynä mutta toisaalta itse olen ajellut menestyksellä bosch 4-kärkisillä 60tkm, en tiedä oisko joku muu parempi.

        Lambda-anturit kannattanee noin vanhassa vaihtaa, originaali bosch toimii parhaiten.

        Sähköongelmia saattaa tulla: elä päästä bensatankkia tyhjäksi, hajottaa bensapumpun. Pyyhkimen rele ja pissapojan pumppu menneet itseltä myös 250tkm ajetusta...

        Mittaristossa kylmäjuotoksia jne. sähkövikaa, elektroniikan korjaustaidoilla selviää itse. Sisätilan puolella paljon pikku lamppuja jne. mitä joutuu uusimaan -93 ikäisestä jos ei ole jo korjattu. mm. kaikki kytkimien taustavalot jne.

        Mekaanisia vikoja ei juuri ole, jarrulevyjä on mennyt ja puslia edessä & takana.

        Comment


        • #5
          Mitä eroa on fyysisesti väärällä ja oikealla öljynsuodattimella? Palaakos sitten öjynpainevalo yhtenään väärällä suodattimella?

          Comment


          • #6
            Mittaristossa tosiaan on valoja pimeenä. Tarkotus on joulun välipäivinä ottaa auki. Myös polttoainemittari takeltaelee. Aluksi tuumein mittariston juotosvikaa, mutta saattaa anturinkin jumittaa. Mittaristosta on kuiteski helpompi aloittaa..

            Noihin värinöihin löyty jo selitykset. Tiiraili vaan kierroslukumittaria. On koneen kierrokset välillä aikast alhaalla. Vaihteiston sport-asento nostaa kierroksia kaupunkiajossa. Josko toi perushuolto (tulpat, öljyt ja suodattimet) auttais tohon.. Mitään isompaa remottia ei heti oo tarkotus alkaa tekemään.

            Onko noita öljynvaihtoja ym. kuitattava johonkin moottorinohjaukseen? Samoin vikakoodien luku. Tarvitaanko testeri / kaapeli ja lukuohjelma? Eivät liene ylivoimaisia hankintoja, mikäli auton meinaa pitää ja haluaa itse huoltaa.

            Auton mukana tulleiden kuittien mukaan on imusarja irrotettu/tiivistetty muutama vuosi takaperin.

            Comment


            • #7
              Joulun alla tuli mitattua tankkausväli ~350km/55l. Maistuu soppa tolle.
              Olihan tosin aika kovat pakkaset ja kone kylmänä käyntiin. Lisäksi edelliseltä omistajalta lienee huollot perässä. Tänään tuli ostettua tulpat, Öljyt ja suodattimia..

              Toi mitattu kulutus oli 95:lla. Tankkasin nyt 98:a. Myös kunnollista tyhjäkäyntiä ei kylmänä oo ja alavääntö heikkoa. Toivon että uudet tulpat auttaa näihin vaivoihin.

              Bentsiinitankin päästin jo kerran tyhjäksi, kiitos ton takeltelevan mittarin. Pumppu ei hajonnut, mutta sirittää. Pitänee varautua vaihtamaan ensi tilassa? Oliko tässä bensapumppu ja koho samassa paketissa?

              Comment

              Working...
              X