Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 1.8T, öljynpainevalo syttyi --> konerikko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tämä on kumminkin niin marginaaliongelma , että ei auton hankkimista sen takia kannata lytätä.
    Sitäpaitsi ekan kunnon huollon yhteydessä puhdistuttaa tuon sihdin niin saa mielenrauhan jos välttämättä haluaa.

    Comment


      Äkkiseltään en muista yhtään poikittaismoottorista tapausta. Muutoinki ongelma koskee vain pientä osaa 1.8t-moottoreista. Moottori on kuitenki yksi VAG:n parhaista tekeleistä kautta aikain. Tärkeintä on vaihtaa öljyt riittävän usein.

      Comment


      • Ok, tarkoitus olisi kuitenkin hävittää auto 5-6 kk päästä eikä ajatus öljynpainemittarin tuijottamisesta talven yli kuulosta houkuttelevalta. Jos tosiaan ei koske poikittaismoottoreita niin ehkä uskallan sittenkin hankkia moisen.

        Comment


          Tämä ketju antaa ehkä väärän kuvan koko moottorista, koska porukka oikesti alkaa luulla ,että jokainen 1.8T laukeaa sihdin tukokseen :D

          Tunnen n+1 kappaletta 1.8T koneen omistajia joista moni myös B6sen enkä tunne henk koht. ketään kellä tätä ongelmaa olisi ollut. Autojen joukossa on myös melko huonosti pidettyjä yksilöitä esim. kaveri aikoinaan osti auton jossa edellinen LL-öljynvaihto 40tkm sitten. Koneeseen ei tehty muuta kuin forte-käsittely ja uudet öljyt sisälle ja ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa :D

          Comment


            En koskaa oo nähny BFB:tä tai AVJ:tä livenä. Onko niis sitten paljon eroja AEB:hen? Tuli vain mieleen ku ei pistäny silmään yhtäkää AEB:tä joka olis paukahtanu tuon takia. Tietysti oma leviää nyt heti seuraavas startis :)

            Comment


            • Otetaanko Aleksi treffit joskus kun Oulussakin vaikutat niin näet kaverin, jolla sihti on tukkeutunut? :) Ja oli muuten täydellisesti oppikirjojen mukaan huollettu peli (74tkm, BFB).

              Olen vahingosta viisastuneen edelleen kuitenkin sitä mieltä, että ei 1.8T:tä tarvitse pelätä. Ainoa sääntö on, että LL-öljyt kannattaa eli PITÄÄ vaihtaa aina ennen kovia pakkasia (jos edellisestä vaihdosta on jo reilusti aikaa vaikka huoltoilmaisin sanoo mitä). Sludge+kondensiovesi+pakkaset ==> sihti jäätyy tukkoon.

              Comment


                Eli tästä voinee vetää selkeän johtopäätöksen että reilu esilämmitys (säteily/letku) ennen ajoonlähtöä ja todennäköisesti vältyt ongelmilta ?

                Comment


                • no, jos se ois noin yks-oikonen juttu niin eihän näitä tapauksia tulisi kesäaikaan vastaan.. muttakun tulee, meillä ja muualla maailmassa.

                  Comment


                    Tiesin kyllä kunhan sorkin kepillä jäätä.
                    Öljynsuodatinkin on vaihtunut isommaksi/suodattavammaksi jossain vaiheessa vaikkakin samoista moottorikoodeista puhutaankin, joten eiköhän se liian pitkä öljynvaihtoväli ole suuri osa syyllinen näihin sihtiongelmiin.
                    Alkupään moottoreissahan on tietysti käytetty sitä alunperin pienempää suodatinta alkuaikoina.

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja Mastaj Näytä viesti
                      Täälä kans sihdin tukkeutuminen leikkautti 1.8t bfb moottorin kiinni.

                      Eli lauantaina kesken ajon syttyi öljynpainevalo ja samalla hetkellä koneesta alkoi kuulua kova kilkatus ja auto sammui kesken ajon.

                      Maanantaina huollossa karu todellisuus paljastui--> öljysihti tukkeutunut ja kone leiponut kiinni

                      Autolla ajettu vain 120km, täydellinen huoltokirja, jakopääremppa tehty ja muutenkin kaikki huollot tehty aina ajallaan. Autona A4 Avant 1.8t vm. 03.

                      Onko tässä mitää toivoakaan saadan maahantuojaa osallistumaan korjauskuluihin? Kyllä ottaa päähän ja lujaa! Ymmärrän jos 350tkm ajetusta ranskalaisesta leipoo kone kiinni, mutta 120tkm ajetusta Audista en todellakaan!

                      Korjausarvio vaihtokoneella n.3000e
                      Oletko mahdollisesti ostanut auton liikkeestä 6kk sisällä? Jos olet niin sieltä voi jotain hyvitystä tuohon hommaan saada. Itselläni täystuhoa ei onneksi kerennyt tulla, mutta 1900e remontin kuitenkin sai aikaiseksi (150tkm BFB, LL-huollot 120tkm asti). Tämä 2kk auton ostohetkestä, myyjäliike maksoi laskun.
                      Viimeksi muokannut oopee; 27.10.2010, 23:22.

                      Comment


                        Itsellä ei kone kerinny hajota mutta vuosi sitten koneeseen vaihdettu kax nokkaa, kaikki venttiilit (30kpl), jakohihna tietysti samalla, alakerran laakerit yms yms... Kone avattiin koska kuului kovaa naputusta ja syyksi ilmeni läpipuhkirikki mennyt venttiili joka oli syöny nokat paskaksi toiselta puolelta yläkertaa ja diagnoosi oli lopulta tukkeutunut öljysihti eikä öljy enää kiertänyt yläkertaan asti. Karmee lasku tuli. Yli 4000€. Kone on 3.0 V6.

                        Huoltokirja ja ohjelma oli autossa ajantasalla. Eli eiköhän se longlife ole ihan susipaskajuttuja... Nyt huolto-ohjelma on paljon parempi...!

                        Comment


                        • Auto ostettu 2v sitten yksityiseltä ja öljyjen (LL) vaihtoväli suoritettu ajotietokoneen mukaan, eli onko tuo sitten se 15tkm. Kyseessä on Multitronic vaihteistolla varustettu auto. Jostain olin lukevinani että ko ongelma kostettaisi ensisijaiseti tuolla vaihteistolla olevia 1.8t koneita, sillä käy matalemmilla kierroksilla, onko tässä mitään järkeä?

                          On varmasti totta että tuo sihtiongelma koskee vain marginaalista osaa, mutta kun omalle kohdalle sattuu niin harmittaa ja lujaa. Itsekin suosittelen ko moottorin kohdalla jakopäärempan yhteydessä puhdistamaan tuon sihdin varmuuden vuoksi. Kaverilla oli 78tkm ajettu samanlainen auto, josta sihti puhdistettiin, oli tuolla ajomäärällä jo osittain tukossa.

                          Autosta on pidetty todella hyvä huoli, huoltohistoria on aukoton ja kaikki öljynvahdot on suorittettu kirjankin mukaan aina ajallaan. Auton pitoa tähän asiaan ei mielestäni kyllä vaikuttanut tässä tapauksessa. Asiasta viisastuneena tiputan öljynvaihtovälin aivan varmasti tuonne 10tkm tienoille

                          Nyt on vaihtomoottori tulossa, ajomäärä 104tkm ja hintalappu 2300e + työt. SIHTI VAIHDETAAN uuteen samalla tuohon moottoriin..:=)
                          Viimeksi muokannut Mastaj; 28.10.2010, 09:38.

                          Comment


                            Normi ajolla tuo ajotietokoneen huoltoväli jotain 20-30tkm. Yleensä taitaa olla jotain 25tkm.

                            Itse käytän autoissa aina fortea joka sulattaa tuon kaiken paskan ja longlifen mukana tulevan parafiinin. Avittaneen tuota jonnin verran. Toki joku nyt heittää teorian, että se forte vaan saa paskan liikkeelle, mutta mulla ainakin auto toiminut ihan hyvin eikä sihtejä ole tukkeutunut. Ois melko hazardi aine koko forte jos se tukkis sen sihdin sillä paskalla ja saattas olla melko paljon enemmän koneita rikki.

                            Comment


                              Itse saattaisin kyllä vaihtaa ennemmin öljyjä useammin kuin ajaisin LL:lla ja mättäisin Fortea koneeseen.

                              Kaverin tallilla vajaa pari sataa ajettu urS4 V8. Venakopat on kevyessä ruskeassa värissä, ei _mitään_ irtoavaa mujua _missään_.

                              Vaihdoin oman n. saman verran ajetun B6 1.8t:n venakopan tiivisteen ja putsasin puoli tuntia kopasta paskakerrosta irti, kokonaan puhtaaksi sitä ei edes saanut.

                              Arvatkaa, kummalla autolla on joskus ajettu LL:lla?

                              Comment


                                Joo siis en aja tosiaan longlife huoltovälillä jos tuo edellinen antoi ymmärtää. Vaihdan öljyt 10tkm välein ja ehkä n. kerran vuodessa fortet inekseen jonkun vaihdon yhteydessä.

                                Comment


                                • Mitä öljyä porukka käytättää tuossa 1.8t koneessa?

                                  Kun saadaan vaihtokone paikanpäälle niin raportoin löytyykö sihdistä paskaa..

                                  Comment


                                    Teboil Diamond

                                    Comment


                                      Mobililla mennään täällä.

                                      Comment


                                        Castrol Magnatec 5W50 on toiminut ainakin viispytyssä rata-ajossakin moitteetta, joten sitä käytän itse kaikissa autoissa.

                                        Comment


                                          Mobililla mennään täällä.
                                          Sama täällä. 5w-30
                                          Viimeksi muokannut TTH-80; 30.10.2010, 08:07.

                                          Comment


                                          • Castrol Edge 5W-30

                                            Comment


                                            • Valvoline max life 10w40, metsässä eli mikolla käytin aikoinaa puhdistuksessa ja suositteli tuota öljyä.

                                              Comment


                                                Mulla on tällä hetkellä 0W-40 tai 0W-30set en muista kumpaako se juudas sinne lirutti :D Vaihtaa sitten kevääksi 5W-30 LL öljyt inekseen.

                                                Comment


                                                  Itsellä oli viimeeksi Valvolinen SynPowerit, tällä hetkellä ja pari edellistä vaihtoväliä ollut Teboilin Diamondit sisällä ja välissä Castrolit. Kaikki muistaakseni 5W-40. Kaikki toimineet moitteetta - tosin 15tkm vaihtovälillä voi olla osuutta asiaan. Öljyä kuluu vaihtovälillä sen verran, että jos ei lisäile ollaan minimissä vaihtovälin lopulla.

                                                  Jotenkin loppui into ainakin ko. moottorin kanssa LL:ään sen jälkeen kun purki edellisen moottorin...

                                                  Comment


                                                  • Uutena Audin (a4 1.8t -04) omistajana luin topicin läpi ja pakko oli heti mennä kattomaan huotokirjaa ..
                                                    Siellä oli merkintä oljypumpun sihti vaihdettu (vajaa 10tkm sitten) ..
                                                    ilmeisesti saan huokaista helpotuksesta ?

                                                    +Jäin vaan miettimään että onkohan sihdin rakennetta muutettu jos se on vaihdettu ?... kaikki puhuu sen putsauksesta ?

                                                    Comment


                                                      Rakenne on edelleen sama. Sihti vaihdetaan usein, koska on rakenteen vuoksi hieman vaikeasti puhdistettava. Suosittelen vaihtamaan öljyt 15tkm välein ja vähintään kerran vuodessa.

                                                      Comment


                                                        Niin se sihdin hinta on kahdenkympin luokilla että helpompihan se on uusi osa laittaa tilalle kuin ruveta vanhaa putsaamaan. Jos korjaamon tuntihinta on 69? niin ei tolla uuden osan hinnalla tee työtä kuin 17min39sec. Tepolta kun tuon sihdin tilaa niin sen hinnalla tekee sen kymmenen minuuttia duunia. Ja uusi osa on aina uusi. Kuitenkin aika vittumainen puhdistaa toi sihti viimosenpäälle. :) Niin, mä tilasin itelle uuden.. vielä pitäs öljynpainemittari asentaa niin sais faktaa noista paineista moottorin eri lämpötiloilla.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • Putsailin omasta (AEB) myös sihdin, kovasti oli kaikenlaista töhnää, mutta ei ollut juuri vaikutusta paineisiin, jotka olivat kuumana pienillä kierroksilla todella huonot. Pohja uudelleen auki ja uusi pumppu kehiin, Castrol Edge 10w-60 kaveriksi ja nyt on hyvät paineet. Moottorilla ajettu 150tkm, ei pitäis noilla kilsoilla pumppu antautua, mutta mutta...

                                                          Comment


                                                          • Paljooko näytti paine lämpöisenä?

                                                            Comment


                                                            • Vanhalla pumpulla: n. 0.7 - 3.8 bar (kuumana). 1000 - 2500 kierroksen välillä oli paine max. 1.5 bar, siitä tais johtua muutama öljykannun kuva ja piippaus. Uudella pumpulla on n. 1.7 - 6 bar ja nousee kunnolla 1500 kierroksesta ylöspäin. Kylmänä tarvii pikkasen lämmitellä ennen ajoa, kun muuten loppuu asteikko mittarista :).

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X