Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mc:n menohalut hiipuivat tyystin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mc:n menohalut hiipuivat tyystin

    Hyvin alkaa yhteinen taival tämän uusimman lötkö-hankinnan kanssa.

    Aamulla auto normaalisti käyntiin oltuaan yöllä roikan perässä.
    Töihin olin menossa ja risteyksen jälkeen lähdin rauhallisesti kiihdyttämään vauhtia. Yhtäkkiä menohalut hiipuivat jotenkin kunnolla ja tyhjäkäynti hävisi.
    Meno ei ollut nykivää, eikä katkonaista. Ainoastaan kaasulla pysyi auto käynnissä jotenkin. Sain kuitenkin ajettua auton työpaikalle. Annoin auton seisoa pienen hetken ja kokeilin startata.
    "Hörähti" kerran, muttei saa käyntiin.
    Sama juttu iltapäivällä. Kokeilen muutaman kerran startata ja molemmilla kerroilla "hörähti". Ei kuitenkaan käynnistynyt.

    Hitachin boksilta otin letkun irti, kun sain mahdollisen vinkin letkun jäätymisestä. Eikös toiminta ole: letku kokonaan irti -> antaa bensaa normaalisti, muttei anna ahtoja?

    Kävin myös hakemassa uuden bensasuodattimen, kun vanhan vaihdosta ei ole minulla tietoa. Vaihtotyö jäi kesken, kun satuin vääntämään bensaputken kierteelle ja sitä kautta poikki. Kuitenkin, otin aluksi suodattimen lähtevän puolen auki, tuli bensaa. Sitten tuleva, vaikka bensaputki kiertyikin, ihan kun sieltä olisi ennemmän tullut bensaa...

    Ostaessani auton tankki oli 1/4 ja kertaalleen otin n. 30 litraa bensaa. Eilen sit tankkasin täyteen. Olisiko tällä väliä?

    Auto ollut muutaman yön tallissa ja nyt kovien pakkasten aikaan yöt ulkona. Muutaman tunnin päivittäin tallissa, kun olen jotain ropeltanut.
    Voisiko olla paikat menneet jäähän, että rupeisi lötkö aukomaan päätään noin? Vinkit ja neuvot todella tervetulleita.

    #2
    veikkaan että jäätymisen oireita/bensapumppu

    Comment


    • #3
      Voi olla myös vuoto määräjakajan ja imusarjan välillä. Ei jaksa nostaa määräjakajan lautasta. Eli tarkista imu/ahtoputket ja huohotin letkut. Omassa teki juuri noin, että pienen odottamisen jälkeen hörähti muttei käynnistynyt. Oli coolerin ja imusarjan välinen "michelin ukko" halki. Juurikin kovalla pakkasella tuli tiensä päähän.

      Comment


        #4
        Näkyikö tuo halkeama miten selvästi sinulla? Ja miten ilmeni, itsekseen vai ajossa losahti?
        Täytyy ihmetellä ja tutkia, kun saa nyt tuon bensaputken kuntoon.

        Comment


        • #5
          Ajossa, liikennevaloista 2. vaihteen kiihdytyksen jälkeen. Juuri sen verran nousi ahdot että vanha kumi antoi pakkasella periksi. Sen jälkeen pysyi juuri ja juuri käynnissä kaasulla ja sain ajettua auton parkkiin johon sammui ja ei enää käynnistynyt.

          Halkeama oli alapuolella, eli heti en paikantanut vikaa. Soitin sitten viisaammalle ja käski tarkistamaan putket.

          Comment


            #6
            Kuullostaa ihan minun aamuiselta seikkailulta :P

            Comment


            • #7
              Toivottavasti vika siinä. Kyseinen "Michelin Ukko" on alkuperäisenä aika kallis osa ja en ole ihan varma, että saako sitä edes muuten kuin alkuperäisenä tai saako enää ollenkaan?

              Siihen saa myös tehtyä osan mutta ei ole ihan helpoimmasta päästä. Coolerin pää on pienempi kuin imusarjan ja imusarjan pää ei ole kokonaan pyöreä. Siihen on lisätty yksi noin 90 asteen kulma. Ja coolerin ja imusarjan välinen kulma on aika hankala ja etäisyys pieni. Mutta kaikki on mahdollista kun jaksaa vain valmistaa :D

              Comment


                #8
                Niihin saa myös uusia kestäviä silikonisia. http://www.034motorsport.com/product...ducts_id=18015

                Comment


                  #9
                  Onko se nyt toi punaisella ympyröity?

                  http://i47.tinypic.com/1ptd12.jpg

                  Comment


                  • #10
                    Juuri se.

                    Comment


                      #11
                      Juu selvis sit :) Toihan on helppo kokeilla, vaikka ihan piruttainkin.
                      Mut ei tuohon kyl viitsi huvikseenkaan rueta osia vaihtamaan, vaikka tietäspä sillon kaikkien paikkojen olevan kunnossa...

                      Comment


                      • #12
                        Mulla kun meni bensapumppu, niin auto jätti välille totaalisesti.
                        Suodattimesta kun otti tuloputken irti ja starttasi, niin tulihan sieltä tavaraa, mutta ei vaan lähtenyt käyntiin.

                        No kerran lähti, mutta kolisi nin maan perhanasti.(laihaa seosta)

                        Vika oli pumpussa, ei antanut tarpeeksi painetta.
                        Löytynee varmaan haulla (bensapummppu)

                        Comment


                          #13
                          Hieman edistystä tässä asiassa.

                          Ensihätään selvisi, että välijäähyn pääty oli pullahtanu auki. Noin 4mm irvisti yläreunastaan.
                          Viimeksi muokannut Härski; 21.12.2009, 22:36.

                          Comment


                            #14
                            Nostetuilla paineilla ihan normivika.

                            Comment


                              #15
                              Taisi tosiaan selvitä tuolla välijäähyn pullahduksella.

                              Tuotiin auto ajamalla Leppävirralta Varkauteen ilman mitään kommelluksia. Tuli myös käytyä nyt illalla ajelemassa hetki ja kyllähän tuo tuntui toimivan.
                              Täytyy rueta ajan kanssa käymään nuo alipaine yms letkut läpi ja tutkimaan, löytyisikö muita viritelmiä hukkaportin lisäksi...

                              Niin paljonko tuo vakiovälijäähy kestää ahtopaineita? Kerta se nyt jo kerran pullahtanut, niin onko järkeä heittää siihen kuormaliina ympäri, niinkun varmuudeksi?

                              Comment


                                #16
                                Anteeksi, mutta siis pullahtanut irti?
                                Tarkoittanee siis, että aina vuotaa, ilman uudelleen "juottamista" tai koko välijäähdyttimen uusimista.

                                Vakiot on uutena koeponnistettu johonkin paineeseen asti (esim. 2.5bar), joskus niissä on jopa merkki siitä. Ikä, suola ja kolhut yms. tekee tehtävänsä, ja jossain vaiheessa ne lakkaa pitämästä.

                                Comment


                                  #17
                                  Niin yläreuna levinnyt. Eli selvä havaittava rako ilmestynyt päätyyn, yläreunastaan pullahtanut.

                                  Jos olisi ollut toinen puhelin silloin mukana, niin oisi tullut kuva otettua.

                                  Comment


                                    #18
                                    Käsittääkseni nimenomaan ne muovipäädyt pullahtavat ulos ajan kanssa, varsinkin nostetuilla paineilla. Jotain remmiä voi laittaa ympäri hätävarana.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Laitatees tähän jatkoa. Mitä antureita on 1:s pytyn vieressä olevat (ylempi jäähdytys nesteessä ja alempi osittain hydraulipumpun alla?) alempaa heiluttamalla koneen käydessä (kun saa johtoa heiluttamalla ja startaamalla ensin käyntiin) muuttuu horjuvaksi käy 4:llä jos silläkään ja sammuu. Kylmänä yleensä lähtee ja lämpimänä ei, onko noi ryypyn antureita, kun pensa haisee, ku ei käynisty ja saa liikaa ja kun lähtee ni ei ota heti kieroksia ja vatkaa?

                                      Comment


                                        #20
                                        Mahtaisko olla ylempi ihan lämpötila-anturi ja se alempi lämpöaikakytkin? Saatko laitettua niiden osanumerot?

                                        Comment


                                        • #21
                                          On aikas kylmä touhuta ulkon.. mitä toi lämpöaikakytkin niiku tekee? Estääkö käynistymästä, ennen kuin tietyn lämpöinen :o käviskö vapari koneesta jos koklais sillä? k-jetronic siis kyseessä.
                                          Viimeksi muokannut JVTL; 23.1.2010, 19:28.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei ole lämpöaikakytkin (LA-kytkin). Vesilähdön alempi on multi-vika-anturi, jota käyttää mittaristo ja ylikuumenemiskytkimenä ECU ja ilmastointi. Jos sökö ja antaa ECUlle ylikuumenemistiedon, ECU vetää ahdot alas. Ilmastoinnin kompuran vastaavasti pudottaa pois. Multi-vika-anturi nimitys viittaa alkuperäisen anturin vikaherkkyyteen.

                                            Ylempi yksinapainen on ISV:n anturi ja siinä lähistöllä oleva (pumpun korvakkeen alla) toinen samannäköinen anturi on ECUn lämpötila-anturi. Ne on siis ihan identtiset anturit, mutta vähän eri paikoissa. Johdotkin voi vissiin saada ristiin epähuomiossa. Voi ehkä aiheuttaa jotain käyntiin tai ei. Ainoa ero kun on siis vain tuo eri paikka noilla antureilla. Häiriö käyntiin tulisi siis vain, mikäli jäähdytysnesteen lämpötila on noiden eri paikkojen kohdilla eri, jota se ei juurikaan taida olla.

                                            ECUn anturiin pitää mennä sininen piuha, ja ISV:n anturiin (siihen ylävesiletkun lähdössä olevaan) pitää mennä sini-vihreä johto. Liittimet hapettuvat aika helposti, jolloin eivät ota kontaktia siihen anturin nastaan kunnolla. Putsaa liittimet ja anturin nastat.

                                            LA-kytkin ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta (KK-suutin) siinä imusarjassa. Maadoittaa KK-suuttimen toista piuhaa kylmällä koneella lämpötilasta riippuvan ajan (muutamia sekunteja) startatessa. Ja toimii siis vain startatessa.

                                            LA-kytkin löytyy kannen päädystä koneen takaa. Pitkä iso anturi.
                                            Viimeksi muokannut jasso; 23.1.2010, 20:34.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kiitokset. szaissee niis liittimis oli ja karhun kielel putsailin, mut pakkanen pisti vastaan viimeistelys. Olis kyl sellane muistikuva jääny, et johot olisivat just ollu väärin päin. vedenlämpömittari kyl on toiminu miten toiminu ja nyt ei taas pitkään aikaan.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X