Tuo vaikuttais kyllä turvallisemmalta vaihtoehdolta, kun tosiaan mitään käryä ei ole mitä toi nykynen oranssi siellä on. Nesteiden vaihtokin näyttäs huitelevan siellä 300€ hujakoilla niin ei sekään oikeen nappaa. Toki vois itekin yrittää, mutta pelottaa ne ilmalukot, kun ei oikeen oo mitään vehkeitä sen suhteen ja huuhtelut yms.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Oikea jäähdytinneste Audiin?
Collapse
X
-
En kyllä alkais välttämättä pidempiaikaiseen käyttöautooni arvailemaan mitään, ei se pahaa tee vaihtaa joskus kokonaan. Motonetista saa 10litraa punaista TL774D ainetta luokkaa 30e. En tiedä käykö tuo just sun moottoriin, mutta kova hinta on kyllä 300e maksaa jäähdytinnesteen vaihdosta.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Temsku Näytä viestiKiitos vinkistä. Täytyy moinen purkki varmaan käydä poistamassa. Näyttäs olevan käypää tavaraa kaikenmoisten G kikkareiden kanssa. Ainoa vaan, että ei oo mitään käryä mitä G:tä toi nykynen oranssi sitten on tai onko ylipäätään mitään niistä.
Comment
-
Jakopääremppaa pukkaa ja jäähdytysnesteet voisi vaihtaa samalla. Jos oikein ymmärsin, niin A6 C5 ensitäyttö on ollut G12 nesteellä ja sen voi korvata modernimmalla G12++ nesteellä.
Olisi kiva, jos pärjäisi yhdellä ja samalla nesteellä kaikissa autoissa, ettei tarvitsisi pitää pitkää purkkiriviä tallin hyllyllä. Tämä tuskin kuitenkaan on mahdollista, kun autot ovat ei ikäluokkaa.
Taloudessa on lisäksi HiAce, Avensis ja MR2 sekä 740 Volvo ja vanhakoppa Escort. Näistä Toyotat taitavat mennä samalla G12++ nesteellä. Sillä ei liene merkitystä, että näiden japsien jäähdytysjärjestelmä on paisarien osalta erilainen kuin Audeissa.
Volvossa ja Escortissa on tinattuja kennoja (ja alumiinikannet), joten näihin pitänee joka tapauksessa laittaa vihreä neste. Ainakin lueskelin, että G12-sukuinen ei ole paras vaihtoehto näihin, kun sitä käytettäessä tuppaa tina katoamaan kennoista.
Vihreän nesteen haittapuoli on se, että se pitää muistaa vaihtaa parin vuoden välein vai onko näihin "Classic" messinki-tina-rauta-alumiini -järjestelmiin olemassa joku longlife litku?
Comment
-
Näistä jäähdytin nesteistä on tehty turhaa salatiedettä. Tuolla aiemmin jo mainittiin että metallurgia ei ratkaisevasti ole muuttunut. Vanhoissa laitteissa yleisesti käytetty vihreä neste on kymmeniä vuosia vanhaa esim. traktoreissa eikä lohkot ole puhki. Ominaisuudet ovat kenties osin haihtuneet mutta kestää ihmis iän. Myyntiä lisäävää argumentointia tuo vaihtoväli. Omassa 30-vuotiaassa mercruiserissa on suolavesijäähdytys eikä ole lohko puhki.
Tuoteselosteiden ylimalkaisuus tekee valinnasta helppoa, kaikissa lukee monoetyleeniglykoli, lisäaineistuksesta ei ole mainintaa. Kuitenkin sanotaan ettei saa sekoittaa eri värejä. Missä ajassa g12 syö tinan tai vihreä syö alumiini lohkon mutta ei kansia, onko satavuotta sopiva jos autojen keski-ikä on 14-v.
Vihreää ja punaista sekaisin corollassa eikä mitään ongelmia ensimmäisen 300-tuhannen aikana.
Autovalmistajat speksaavat käytetyt materiaalit ja ostavat riittävän hyvää litkua siltä joka tarjoaa halvimmalla.
Comment
-
On niissä sen verran perää että toinen neste ei välttämättä pysy sisällä sellaisessa moottorissa mihin on tarkoitettu toinen. Esimerkkinä kun Volvoihin tuli aikoinaan vw kutosdiesel, vesipumppuja vaihdettiin uusiin autoihin varmaan satoja kun pumput alkoi vuotaa muutaman tonnin, joskus jopa vähemmänkin ajetusta autosta. Syynä oli se että Volvon tehtaalla käytettiin eriväristä nestettä kuin VW. Sitten kun joku tuon hokasi niin autoon jossa pumppu vuoti, kokeiltiin vaihtaa oikeat nesteet ja vuoto loppui. Eli pumppuja vaihdettiin takuuseen turhaan valtavasti. Isäukko oli silloin korjaamopäällikkönä paikallisella Volvoliikkeellä ja hänellä oli aina kova mielenkiinto selvittää syy ongelmiin eikä vain laittaa ukot vaihtelemaan osia.
Comment
-
"Neste Coolant Longlife W täyttää VW TL774J (G13) vaatimukset ja sitä voidaan käyttää myös, jos vaatimuksena on G11, G12+ tai G12++.
Huom! Tuoteen sisältämän glyserolin vuoksi monoetyleeniglykolipohjaisten
jäähdytinnesteiden pakkasenkestoon tarkoitetut mittarit eivät annan oikeaa
pakkausenkestolukemaa.
Tarkista tuotteen soveltuvuus ohjekirjasta. Ei suositella sekoitettavaksi muiden jäähdytinnesteiden kanssa."
https://www.neste.fi/artikkeli/jaahdytinnesteet
Tässä juuri arvon millä litkulla oman urssin täytän. Vaatimus on ollut tuo G11 bäk in teh days... Neste ainakin tarjoaa 3 tuotetta ja kaikki eri värillä.
Comment
-
Tuolla numerolla on se G12 evo. https://www.slamit.net/product/24971...yABEgJcVvD_BwE
Marmorilta ja motonetistä ostanut joskus G13 alkuperäisessä pullossa omiin autoihin.
Nyt motonet myy tuota Comma G40 "BASF" https://www.motonet.fi/tuote/glysant...rtssearch=trueViimeksi muokannut Killeri; 12.5.2024, 10:52.
Comment
-
AKoponen jos ja kun huomaat että nestettä häviää, tässä olisi sopiva topicci kysyä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...snesteen-vuoto
- 1 like
Comment
-
Motonetistä löytyi G12 Evoa, joka "on yhteensopiva G11, G12, G12+, G12++, ja G13 nestetyyppien kanssa". Marmorilta kysyin auton rekkarilla ja G12, G12 Evo tai G13 käy. Molempien mukaan tätä saa laittaa tankkiin, vaikka ei varmuutta edellisestä tavarasta. Auton tankissa lukee "G12" ja varaosanumero tosiaan viittaa G12 Evoon, kuten täällä aiemmin todettiin.
https://www.motonet.fi/tuote/motox-3...roduct=60-0185
Nyt kaivelin auton manuskaa ja sieltä löytyi sitten vielä sekoittamaan tällaiset:
ETKAssahan oli
G12E050M2 (= G12evo)
G12E050A2 (= G12evo)
Nesteen sivut antoivat moottorimallille CVUB: VW TL-774L (G12 evo) eli Neste Pro+ Coolant W-II 50 %; Neste Pro+ Coolant W-II Ready
Onko Audilla jäähdytysnesteelle joku vaihtoväli?Viimeksi muokannut AKoponen; 14.5.2024, 15:42.
Comment
Comment