Melkoinen "paja" jos eivät ole huuhdelleet! Esimerkiksi lämppärin kennoon jää aina nestettä vaikka alavesiletkun ottaisikin irti, joten huuhtelu on ehdottomasti tarpeen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Oikea jäähdytinneste Audiin?
Collapse
X
-
Mielessä nyt käy ihan ensimmäisenä että kun se sinne on ns. tyhjänä viety (todnäk suurin osa oli jo valunut pihalle kun syyläri halkesi ja istui 1½ päivää pihassa), niin siellä on oletuspohjalta heitetty se punainen.
Aikaisemmin jo olen puhelimessa maininnut että vihreää sinne pitäisi sitten laittaa, henkilö puhelimessa sanoi että he kyllä näkevät sieltä vanhasta mitä sisällä on ollut. Nyt kävi kuitenkin näin.
Loppupeleissä taidan jokatapauksessa pyytää että huuhtelevat ja pistävät vihreää sisään.
Mutta takaisin alkuperäiseen; Jääkö laitteisiin tarpeeksi nestettä, että eriväristä perään ilman huuhtelua laitettaessa kannattaisi asiasta huolehtua? Kyllä / Ei ?
Comment
-
Morjes, tässä on taas vatvottu väristä ja muista nii löytyykö joltain ihan fakta tietoa asiasta vaa onks nää vaan näitä "punanen on parempi" juttuja?
Mulla vesipumppu meni paskaks ja pitäis siihen nesteet hommata ja nyt koneessa näyttäis olevan siniset/tummat nesteet, niin kannattaakö nyt niitä alkaa vaihtelee punasiks vai lyönkö uudet siniset nesteet ja ajelen tyytyväisenä?
Comment
-
Ajatuksena olisi korjata vuoto jäähdytysjärjestelmästä, vaihtaa termostaatti ja nesteet. Nyt autossa on keltaiset/kultaiset nesteet, mitähä litkua se on, en oo nähnykkää ennen. Mutta, miten kannattaa huuhdella kyseinen abh moottori huolellisesti, vinkkejä kaivataan??.. Vihreät nesteet ois nurkassa ootammassa.
Ja mikä on abh:n neste tilavuus?
Comment
-
http://www.olyslager-lubricants.nl/ValvolineFinland/ tuolta voi vilkuilla nestemääriä ja toi jäähdytinneste käy aika monen kanssa sekaisin http://www.valvoline.fi/t_jaahdytinnesteet.php tosin kun huuhtoo järjestelmän kunnolla voi sen jälkeen laittaa ihan melkein mitä vaan... melkein samalla vois jonkun puhdistus aineen koneessa pyöräyttää
Comment
-
Diudi vilautti jäähdytysnesteen varoitusvaloa ja ohjekirja neuvoo laittamaan G12++ nestettä. Mistä tollasta löytää, lähinnä nyt muut ku merkkiliikkeet ku on viikonloppu. Ja mistä tuo nesteen vähyys voi johtua, pitääkö heti epäillä vuotoa??? Ei mul muissa autoissa oo tarvinnut nesteitä lisäillä.
Comment
-
Jäähdytysnesteen lämpölaajenemisen vuoksi voi käydä niin, että varoitusvalo palaa hetken, kun auto käynnistetään kylmänä viileällä säällä, jos auto oli käynyt huollossa moottori kuumana. Itse totesin tämän, kun ajoin huoltoon vähän pidemmän matkan päähän. Jos nestepinta on säädetty kohdilleen moottorin ollessa kuuma, niin viileällä säällä nestetilavuus voi pienentyä niin paljon, että varoitusvalo palaa hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen. Tapahtui minulle viime keväänä +5 asteen lämpötilassa. Korjasin lisäämällä lorauksen G12++ nestettä.
Pekka: Minulta löytyy vielä nestettä hyllystä valmiiksi laimennettuna. Jos haluat itse lisätä jo nyt viikonloppuna.
Comment
-
Kiitos vaan, mutta lisäsin jo vähän tislattua vettä. Oli jokusen millin MIN rajan alapuolella ja lisäsin sentin-pari, nyt on MAX rajassa. Pitää nyt seurata tuota tarkasti, jos nestettä häviää sit auto takuuhuoltoon. Ja joka tapaukses pitää nyt hakea Audilta G12++ nestettä, et sitä löytyy sit itseltäkin ja syksyl viimestään tarkastaa pakkaskestävyys ja tarpeen vaaties lisätä raakana.
Comment
-
Uusi jäähdytinneste G13, tiedote.
Volkkarilta on tullut uusi jäähdytinneste G13. Tämä korvaa G12 nesteen pikkuhiljaa.
Uudet mallit kuten Golf 7 ja uusi A3 käyttävät G13 nestettä, Up! on ensimmäinen jossa se on jo vaatimuksena. Myös jotkut uudet jo tuotannossa olevat mallit käyttävät jatkossa G13 nestettä. Näissä uusissa malleissa saa käyttää AINOASTAAN G13 nestettä, kuten paisarin kyljessä lukee. Näihin EI SAA sekoittaa G12 nesteitä sillä se heikentää G13 ominaisuuksia.
Vanhempiin malleihin joissa vakiona on G12, G12+, G12++ neste, saa sekoittaa G13 nestettä ja järjestelmän saa myös täyttää G13 nesteellä kokonaan.
Purkki on sitten tekstiä lukuunottamatta tismalleen samanlainen molemmilla nesteillä. Molempia saa vielä mutta G12 jää oletettavasti kokonaan pois aikanaan.
G13 vaatii erilaisen pakkasenkestomittarin kuin G12++, johtuen eri koostumuksesta
Comment
-
Yritin googlettaa, enkä löytänyt kuin tämän: http://en.wikipedia.org/wiki/G-13_(cannabis) :)
Ilmeisesti tuon ainoa merkittävä ero vanhempaan on kuitenkin vähän ympäristöystävällisemmät raaka-aineet. Sen verran uskaltaisin siis väittää, että mitään ei tapahdu vaikka UP!iinkin vanhaa G12:sta laittaisi, kerran ovat sekotettavissa. Metallurgiakaan kun tiettävästi ei ole ottanut yllättävää harppausta VW:n lohko-osastolla.
UP!iin ei saa luultavasti laittaa vanhaa enemmänkin siksi, että sen jälkeen UP! ei ole enää niin vihreä :)
Comment
-
Joo, mistään ei löytynyt edes virallista selostusta, millä lailla se on erilaista. Sekoittaa saa kuitenkin vanhemmissa keskenään, sitä jotkut saattaa kuitenkin miettiä. En usko itsekään, että g12 käyttö uusissa mitään tekisi, mutta tuo on kuitenkin valmistajan näkökanta asiaan. Myöhemminhän asia on melko yhdentekevä, sillä tarkoitus on ilmeisesti että G12 varastot myydään pois ja enää ei saisi muuta kuin G13.
Kyllä tuosta varmaan kohta alkaa enemmän tietoa löytyä.
Skoda osaa näköjään kertoa jotain, eli ekoilusta on kyse.
http://www.skodaparts.com/product/g13-coolant-50247Viimeksi muokannut LauriJT; 5.7.2012, 19:44.
Comment
-
Tässä specsejä joistakin jäähdytysnesteistä, jotka täyttävät G13-speksit:
http://www.kroon-oil.com/download/pr...9.10.09-GB.pdf
http://www.valvolineeurope.com/uploadedFiles/3459.pdf
Comment
-
Vieras
Comment
-
Siinäpä se. Mömmöt kun menee vaihtamaan, niin eipä ite äkkiseltään mittailla pakkasenkestoa, mikäli tosiaan tuo uusi aine ei vanhoilla mittareilla toimi. Ellei se sitten tarkoita että nykyiset marmorin mittarit ei toimi. Virallinen mittari on kuitenkin tuolle G13 soosille T10007A
En oo ihan varma mutta tuolta saattaisi pystyä tilaamaan työkaluja
https://erwin.audi.com/erwin/showWor...uipmentInfo.do
Comment
-
Juu, en epäillytkään, laitoin ihan yleisesti jos kiinnostaa ketä vaan. Mutta itekin juuri hankin halvan tarvikemittarin ja nyt siitä on tulossa turha. Tuo marmorin mittari on vaan melkoisen hyvä, jos joku tietäisi tulevaisuudessa toimivan samantyyppisen, olisi ihan kiva. Motonetin mittari on aika kehno.
Comment
-
Vieras
Kaikkia korjaamotyökaluja saa tilata marmorilta. Antaa vaan numeron minkä haluaa, niin kyllä tiski tilaa. Mutta hyi kele ne hinnat kun sopivasti sattuu....
Comment
-
Pitää nyt kysyä että kumman väristä tavaraa tuohon S8 vm 1998 pitäs laittaa?
Paisarin päällä lukee että G12 ja se mun käsityksen mukaan on punaista.
Nyt kun tuo letku rikkoontui ja nestettä lensi pitkin konehuonetta niin näyttää se vihreältä?
Auto oli pari kertaa huollossa viime kuussa ja kummallakin kerralla on vaihdettu nesteet.
Onkohan korjaamolla voitu laittaa sitte vihreää?
Muutenkin hämärä että nyt tuo flekti nappaa kiinni tuohon letkuun. Viime rempasta aikaa kuitenkin lähemmäs neljä viikkoa.
Silloin vaihtui kyseisen flektin laakeri ja moottorin tukikumi. Aiemmin jakopää.
Comment
-
-
Jos nesteet on vaihdettu vihreisiin niin sekaan ei saa laittaa punaista. Jos neste taas on "ruskeaa", eli sekoitettu niin joutuu järjestelmän tyhjentämään ja huuhtelemaan ennen kuin sen täyttää uudestaan. Punainen on G12 ja myös S8:aan se ns. oikea neste.
Comment
Comment