Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Oikea jäähdytinneste Audiin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Melkoinen "paja" jos eivät ole huuhdelleet! Esimerkiksi lämppärin kennoon jää aina nestettä vaikka alavesiletkun ottaisikin irti, joten huuhtelu on ehdottomasti tarpeen.

    Comment


    • #92
      Mielessä nyt käy ihan ensimmäisenä että kun se sinne on ns. tyhjänä viety (todnäk suurin osa oli jo valunut pihalle kun syyläri halkesi ja istui 1½ päivää pihassa), niin siellä on oletuspohjalta heitetty se punainen.
      Aikaisemmin jo olen puhelimessa maininnut että vihreää sinne pitäisi sitten laittaa, henkilö puhelimessa sanoi että he kyllä näkevät sieltä vanhasta mitä sisällä on ollut. Nyt kävi kuitenkin näin.
      Loppupeleissä taidan jokatapauksessa pyytää että huuhtelevat ja pistävät vihreää sisään.

      Mutta takaisin alkuperäiseen; Jääkö laitteisiin tarpeeksi nestettä, että eriväristä perään ilman huuhtelua laitettaessa kannattaisi asiasta huolehtua? Kyllä / Ei ?

      Comment


      • #93
        Jos huuhdeltu, niin itse jättäisin ne punaiset sinne sisään vain. Mutta jokainen tavallaan.

        Comment


          #94
          Mikä paja? Jos merkkari niin tuuppaavat sisään G12+:aa jolloin ei ole huolia asian suhteen.
          Nyrkkipajojen toimista ei sitten tiedäkään.

          Comment


          • #95
            Morjes, tässä on taas vatvottu väristä ja muista nii löytyykö joltain ihan fakta tietoa asiasta vaa onks nää vaan näitä "punanen on parempi" juttuja?
            Mulla vesipumppu meni paskaks ja pitäis siihen nesteet hommata ja nyt koneessa näyttäis olevan siniset/tummat nesteet, niin kannattaakö nyt niitä alkaa vaihtelee punasiks vai lyönkö uudet siniset nesteet ja ajelen tyytyväisenä?

            Comment


            • #96
              Ei kannata ruveta vaihteleen. Samat vihreet/siniset sisälle vain. Tuon ikäses ne on ollu jo tehtaalta lähties.

              Comment


              • #97
                Joo, sitä mäkin rupesin tossa kattelee että toi punanen on tullu vasta -96 vuonna et tossa mun kampeessa ne varmaa on aina siniset ollutkin.
                Tuli vaan niin epäilyttävää kommenttia tossa aikasemmin vastaan, et piti ihan varmistaa.

                Comment


                • #98
                  Ajatuksena olisi korjata vuoto jäähdytysjärjestelmästä, vaihtaa termostaatti ja nesteet. Nyt autossa on keltaiset/kultaiset nesteet, mitähä litkua se on, en oo nähnykkää ennen. Mutta, miten kannattaa huuhdella kyseinen abh moottori huolellisesti, vinkkejä kaivataan??.. Vihreät nesteet ois nurkassa ootammassa.
                  Ja mikä on abh:n neste tilavuus?

                  Comment


                  • #99
                    http://www.olyslager-lubricants.nl/ValvolineFinland/ tuolta voi vilkuilla nestemääriä ja toi jäähdytinneste käy aika monen kanssa sekaisin http://www.valvoline.fi/t_jaahdytinnesteet.php tosin kun huuhtoo järjestelmän kunnolla voi sen jälkeen laittaa ihan melkein mitä vaan... melkein samalla vois jonkun puhdistus aineen koneessa pyöräyttää

                    Comment


                    • Diudi vilautti jäähdytysnesteen varoitusvaloa ja ohjekirja neuvoo laittamaan G12++ nestettä. Mistä tollasta löytää, lähinnä nyt muut ku merkkiliikkeet ku on viikonloppu. Ja mistä tuo nesteen vähyys voi johtua, pitääkö heti epäillä vuotoa??? Ei mul muissa autoissa oo tarvinnut nesteitä lisäillä.

                      Comment


                        Takuupelihän se on, joten ensi viikolla huoltoon. Ei nestettä pitäisi tarvita lisätä. Siihen asti pärjäät kyllä lisäämättäkin, ellei vuotoa ole.

                        Comment


                          Jäähdytysnesteen lämpölaajenemisen vuoksi voi käydä niin, että varoitusvalo palaa hetken, kun auto käynnistetään kylmänä viileällä säällä, jos auto oli käynyt huollossa moottori kuumana. Itse totesin tämän, kun ajoin huoltoon vähän pidemmän matkan päähän. Jos nestepinta on säädetty kohdilleen moottorin ollessa kuuma, niin viileällä säällä nestetilavuus voi pienentyä niin paljon, että varoitusvalo palaa hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen. Tapahtui minulle viime keväänä +5 asteen lämpötilassa. Korjasin lisäämällä lorauksen G12++ nestettä.

                          Pekka: Minulta löytyy vielä nestettä hyllystä valmiiksi laimennettuna. Jos haluat itse lisätä jo nyt viikonloppuna.

                          Comment


                          • Kiitos vaan, mutta lisäsin jo vähän tislattua vettä. Oli jokusen millin MIN rajan alapuolella ja lisäsin sentin-pari, nyt on MAX rajassa. Pitää nyt seurata tuota tarkasti, jos nestettä häviää sit auto takuuhuoltoon. Ja joka tapaukses pitää nyt hakea Audilta G12++ nestettä, et sitä löytyy sit itseltäkin ja syksyl viimestään tarkastaa pakkaskestävyys ja tarpeen vaaties lisätä raakana.

                            Comment


                              Minullakin on litroja kellarissa valmiiksi lantrattuna. Vihreää kultaakin löytyy jos sattuu jollekin paniikki. Myös VW 505.00/505.01 öljyä, mutta sitä saa varmaan joka putkasta kellon ympäri tarvittaessa.

                              Comment


                              • Uusi jäähdytinneste G13, tiedote.

                                Volkkarilta on tullut uusi jäähdytinneste G13. Tämä korvaa G12 nesteen pikkuhiljaa.

                                Uudet mallit kuten Golf 7 ja uusi A3 käyttävät G13 nestettä, Up! on ensimmäinen jossa se on jo vaatimuksena. Myös jotkut uudet jo tuotannossa olevat mallit käyttävät jatkossa G13 nestettä. Näissä uusissa malleissa saa käyttää AINOASTAAN G13 nestettä, kuten paisarin kyljessä lukee. Näihin EI SAA sekoittaa G12 nesteitä sillä se heikentää G13 ominaisuuksia.

                                Vanhempiin malleihin joissa vakiona on G12, G12+, G12++ neste, saa sekoittaa G13 nestettä ja järjestelmän saa myös täyttää G13 nesteellä kokonaan.

                                Purkki on sitten tekstiä lukuunottamatta tismalleen samanlainen molemmilla nesteillä. Molempia saa vielä mutta G12 jää oletettavasti kokonaan pois aikanaan.

                                G13 vaatii erilaisen pakkasenkestomittarin kuin G12++, johtuen eri koostumuksesta

                                Comment


                                  Yritin googlettaa, enkä löytänyt kuin tämän: http://en.wikipedia.org/wiki/G-13_(cannabis) :)

                                  Ilmeisesti tuon ainoa merkittävä ero vanhempaan on kuitenkin vähän ympäristöystävällisemmät raaka-aineet. Sen verran uskaltaisin siis väittää, että mitään ei tapahdu vaikka UP!iinkin vanhaa G12:sta laittaisi, kerran ovat sekotettavissa. Metallurgiakaan kun tiettävästi ei ole ottanut yllättävää harppausta VW:n lohko-osastolla.

                                  UP!iin ei saa luultavasti laittaa vanhaa enemmänkin siksi, että sen jälkeen UP! ei ole enää niin vihreä :)

                                  Comment


                                  • Joo, mistään ei löytynyt edes virallista selostusta, millä lailla se on erilaista. Sekoittaa saa kuitenkin vanhemmissa keskenään, sitä jotkut saattaa kuitenkin miettiä. En usko itsekään, että g12 käyttö uusissa mitään tekisi, mutta tuo on kuitenkin valmistajan näkökanta asiaan. Myöhemminhän asia on melko yhdentekevä, sillä tarkoitus on ilmeisesti että G12 varastot myydään pois ja enää ei saisi muuta kuin G13.

                                    Kyllä tuosta varmaan kohta alkaa enemmän tietoa löytyä.

                                    Skoda osaa näköjään kertoa jotain, eli ekoilusta on kyse.

                                    http://www.skodaparts.com/product/g13-coolant-50247
                                    Viimeksi muokannut LauriJT; 5.7.2012, 19:44.

                                    Comment


                                    • Tässä specsejä joistakin jäähdytysnesteistä, jotka täyttävät G13-speksit:
                                      http://www.kroon-oil.com/download/pr...9.10.09-GB.pdf
                                      http://www.valvolineeurope.com/uploadedFiles/3459.pdf

                                      Comment


                                        Ja mistähän mahtais sitte löytää G13 sopivan pakkasnestemittarin?
                                        Muualta kuin marmorilta...

                                        Comment


                                        • Siinäpä se. Mömmöt kun menee vaihtamaan, niin eipä ite äkkiseltään mittailla pakkasenkestoa, mikäli tosiaan tuo uusi aine ei vanhoilla mittareilla toimi. Ellei se sitten tarkoita että nykyiset marmorin mittarit ei toimi. Virallinen mittari on kuitenkin tuolle G13 soosille T10007A

                                          En oo ihan varma mutta tuolta saattaisi pystyä tilaamaan työkaluja
                                          https://erwin.audi.com/erwin/showWor...uipmentInfo.do

                                          Comment


                                            Eiköhän pullalla ole suhteet kunnossa marmorin suuntaan, kaipailee vain ns edullisempaa tarvikevaihtoehtoa.

                                            Comment


                                            • Juu, en epäillytkään, laitoin ihan yleisesti jos kiinnostaa ketä vaan. Mutta itekin juuri hankin halvan tarvikemittarin ja nyt siitä on tulossa turha. Tuo marmorin mittari on vaan melkoisen hyvä, jos joku tietäisi tulevaisuudessa toimivan samantyyppisen, olisi ihan kiva. Motonetin mittari on aika kehno.

                                              Comment


                                              • Tuossahan tuo kävi selväksi, että glyseroli mittari olisi ilmeisesti se oikea?

                                                Comment


                                                  Kaikkia korjaamotyökaluja saa tilata marmorilta. Antaa vaan numeron minkä haluaa, niin kyllä tiski tilaa. Mutta hyi kele ne hinnat kun sopivasti sattuu....

                                                  Comment


                                                  • Niin mut nehän tulee niin komeissa salkuissakin =D

                                                    Comment


                                                    • Pitää nyt kysyä että kumman väristä tavaraa tuohon S8 vm 1998 pitäs laittaa?
                                                      Paisarin päällä lukee että G12 ja se mun käsityksen mukaan on punaista.
                                                      Nyt kun tuo letku rikkoontui ja nestettä lensi pitkin konehuonetta niin näyttää se vihreältä?
                                                      Auto oli pari kertaa huollossa viime kuussa ja kummallakin kerralla on vaihdettu nesteet.
                                                      Onkohan korjaamolla voitu laittaa sitte vihreää?
                                                      Muutenkin hämärä että nyt tuo flekti nappaa kiinni tuohon letkuun. Viime rempasta aikaa kuitenkin lähemmäs neljä viikkoa.
                                                      Silloin vaihtui kyseisen flektin laakeri ja moottorin tukikumi. Aiemmin jakopää.

                                                      Comment


                                                      • G12 on punaista. Sitä tuohon kulkineeseen tulee laittaa!

                                                        Comment


                                                        • Jos nesteet on vaihdettu vihreisiin niin sekaan ei saa laittaa punaista. Jos neste taas on "ruskeaa", eli sekoitettu niin joutuu järjestelmän tyhjentämään ja huuhtelemaan ennen kuin sen täyttää uudestaan. Punainen on G12 ja myös S8:aan se ns. oikea neste.

                                                          Comment


                                                          • Käsittääkseni g12++ neste käy kaikkien värien kans yhteen. (kannattaa vielä varmistaa) Löytyy motonetistä pienestä vag-purkista lähes marmoritiskin hintaan.

                                                            Comment


                                                            • nesteet pois ja tilalle punainen g12.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X