Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 AAN moottori temppuaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Urs4 AAN moottori temppuaa

    Päätin nyt laittaa tänne ihan pitempää juttua kun tuntuu että ei tässä ole vielä viisastuttu yhtään. Kertokaa kommentteja mitä tulee mieleen/ onko jollain ollut samalla tavalla noita monia tyypillisiä oireita useita yhtäaikaa "päällä" niinkuin mulla?

    Tässä on nyt monenlaista häikkä.
    Hakua on käytetty useita kertoja, löytyy vähän sitä ja vähän tätä.. mutta hankala tiivistää mitkä olisi todennäköisempiä vikakohteita, kun niitähän näistä löytyy ja tuntuu että mikätahansa voisi vaikuttaa asiaan.

    AAN.... nykyään vakiotbo + pakosarja/pikkuisen isommat suuttimet/3" dp + putkisto kemiran race katilla/en tiedä kenen tekemä softa, chipissä lukee muistaakseni 195kw/ iso cooleri + ahtoputket vaihdettu nyttemmin vakioihin

    Tapahtuu seuraavaa;

    Pätkii ahdoilla ja huonosti vetoja. Välillä ei vedä koko alueella, toisinaan ihan suht pirteästi about 4,5 - 5krpm asti ja sitten alkaa rötäämään pahasti ja tuntuu ettei meinaa jaksaa kiertää loppupäässä enää mitenkään. Kuitenkin tuo yläpää on aina takkuista.

    Tuntuisi että over boost henkisessä runttauksessa antaisi useammin vetoja, kun sellaisessa maltillisemmassa täyskaasu kiihdytyksessä.

    Ahtaa tilanteesta riippuen < 1-1.4bar, ahdot seuraa melko hyvin käskytystä, mutta odottaisin ehkä, että tuo lähelle 1.5bar pitäisi toteutua useammin/helpommin. En tiedä. Alipaineille menee hyvin ja reilusti. Max -0.8

    N75 joskus ihmetelty ja tuntuu naksavan, ei vaikuttanut likaiseltakaan.

    Soppaa menee nyt rapiat 16l/100km. Keväällä kun auto tuli mulle oli kulutus samaa luokkaa. Kesällä putsasin maf anturin niin tuli aika reilusti alaspäin, n. 11l vaan nyt on alkanut taas kelvata.

    Mittaristossa on viimeaikoina piippaillut nesteen/lämpömittarin kuva ja moottorin lämpömittarin toiminta ollut jo pitkään on/off tyyppistä. Muut mittarit toimii ja öljyn lämpöjä seuraamalla näyttäisi että tuo nesteen lämpökin näyttäisi kutakuinkin järkeviä lukemia silloin kun mittari sattuu toimimaan.

    Autossa oli aikaisemmin iso keulacooleri johon katsastusmies halusi tarttua, joten nyt tilalle on vaihdettu orggis kenno + ahtoputket että sai leiman. Lisäsin myös by-passin omalle paikalle kun se on pitkään puuttunut. Tuon coolerin vaihdon jälkeen on tuntunut että pelaisi ehkä vähän siivommin joka suhteessa. Äkkiseltään voisi luulla toisinpäin. Tiiviys tuli kesällä testattua noilla toisilla ahtoputkilla/coolerilla ja ei havaittavia vuotoja sillonkaan.

    Pakosarjassa voi olla joku pieni halkeama, muttei pitäisi olla lähellekään niin rytö mitä moni muu orggis valusarja. Ei luulisi nyt olevan pelkästään siitä kiinni, vaikkakin tiedän vuotavan sarjan kulkupuoleen vaikuttavan.

    Tulpat vaihdettu kesällä, ei havaittavaa vaikutusta mihinkään. Vaikkakin pellin alta löytyi jotkut ihmeelliset beru merkkiset monikärkiset. Uudet hain marmorilta ja on juuri ne oikeat.

    Sytkärojuthan tuossa on vielä ihan alkuperäis kamaa ja konversio setti onkin ollut mielessä. Rötääminen, pätkiminen ja kulutus voisi hyvinkin johtua vaikka puolista. Mutta sen verta rahaa tuo 1.8t settikin maksaa, ettei kehtaisi ihan huvikseen laittaa.

    Tuossa joku aika sitten, kun tehtiin leimaa varten kaikennäköistä säätöä, niin autoa rampattiin jatkuvasti lämpimän hallin ja kylmän ulkoilman välillä. Vähintään kerran päivässä lämpimästä ulos, päivä pihalla ja illasta takaisin sisälle. Niin sillon pyöri välillä todella huonosti. Käyntiinlähtö oli toisinaan hankalaa ja kylmänä pyörin ensin neljällä joskus hyvä jos kolmella.

    Nyt kun on leima saatu ja auto ollut normaalisti ajossa/ulkoruokinnassa niin tuota oiretta ei ole ilmennyt. Lähtee käyntiin ja pyörii heti sen verran siististi mitä tuo nyt on yleensäkin röpöttänyt. Siistiähän se ei ole.

    Kabiinissa ag:n perus seosmittari joka ottaa tietonsa kohtuu ikäisestä normi lambdasta, ei siis laajakaista. Mutta pitäisi toimia. Kylmänä näyttää olevan hieman paksulla ja ei tuota ainakaan laihalle saa menemään lämpöisenäkään vaikka miten polkee. Ei varmaan olisi haitaksi vaikka vähän tarkemmin säätäisikin tuota kakun saantia. Mutta tuo nyt ei tietysti ole kovin tarkka eikä mikään absoluuttisen luotetta mittauslaitteisto.

    Nyt on jo niin paljon juttua ettei muista enää pitikö jotain vielä mainita, mutta lisäilen kun tulee mieleen.

    Jokatapauksessa pätkiminen, reipas bensan kulutus, laiskuus ja toisinaan huono herääminen on vaivannut niin pitkään kun auto ollut mulla. Tuttuja oireita urs miehille, mutta tuntuu että monella ollut vaan yksi kerrallaan ja selkeä vika löytynyt.

    Vag com löytyy, mutta ajossa ei pysty nyt testaamaan kun läppärin akut sohjona. Vikakoodeja jonkun kerran luettu ja ei mitään ihmeitä löytynyt. Voiskos/kannattaisiko tuosta nyt mittailla vielä jotain arvoja mistä voisi sitten jotakin päätellä? Ja onnistuuko niistä mikään paikoillaan pyörittämällä?

    Tuo lämpömittari oireilu nyt viittaa aika vahvasti siihen anturiin? Eikös se multivika käskenyt tuotakin? Voiko sillä olla miten paljon vaikutusta noihin kaikkiin em. seikkoihin? Kannattanee vaihtaa jokatapauksessa...

    Mitäs sitten?

    Konversio settiä raakasti kehiin?
    Kokeilua jollain toisella softalla?
    Vaihdella ensin noita antureita yksi toisensa jälkeen?

    Jostain pitäisi aloittaa. Aikaa ja rahaa melko rajallisesti tällä hetkellä, niin sellainen järjestelmällinen "varalta kaiken uusinta" ei oikein kiinnostaisi.

    #2
    Olipas tarina, mutta kiteytettynä siis ilmeisesti:
    Jokatapauksessa pätkiminen, reipas bensan kulutus, laiskuus ja toisinaan huono herääminen on vaivannut niin pitkään kun auto ollut mulla. Tuttuja oireita urs miehille, mutta tuntuu että monella ollut vaan yksi kerrallaan ja selkeä vika löytynyt.
    Se, että siellä on joku outo lastu ja kuitenkin kaikkea muutakin tehty (miksi isommat suuttimet kun tuohon pääsisi vakiollakin ja ollut coolerikin), varmaan pistää hankalaksi hakemisen. Lisäksi vasta nyt By-pass paikalle...

    Eli vahva veikkaus softan ja raudan yhteensopivuusongelmalle. Kunhan rauta muuten olisi kunnossa, siihen saat apua esim. Porkkikselta.

    Multivika melkovarmasti kanssa oireilee kuvauksesi perusteella.

    Ja vuodot kannattaa tarkastaa uudestaan kunnolla, se ei maksa paljoa.

    Onko siinä kaksi lamdaa vai vain yksi josta ryöstetään?

    Comment


    • #3
      Omien kokemusten perusteella suosittelen erittäin lämpimästi sytkäkonversion tekemistä. Vuotojen ehkäisemiseksi kannattaa vaihtaa myös kaikki imusarjaan tulevat pienemmät letkut, ei paljoa maksa.

      Comment


        #4
        Kato vagcomilla 000 ryhmän 9. arvo ja kerro se tänne.

        Luultavasti suuttimet ja softa ei ole kavereita vaan suuttimet on vaan lätkäisty koneeseen.

        Vuodot todellakin erittäin tarkan tarkkailun alle.

        Softan kanssa voin auttaa, jos tahdot. Vakioturbon kanssa vakiot suuttimetkin kiinni ja softa sen mukaan tai sitten isommalle hyrrälle autokohtaista säätöä. Katso samalla vagcomilla onko A vai AA loppuinen boksi.

        Comment


        • #5
          Tässähän on ollut kiinni aiemman omistajan aikana ainakin isompi ahdin tuubisarjan kanssa. Olikohan k26 perheeseen kuuluva jos oikein muistan, mutta tarkempia speksejä en osaa sanoa.

          Sen takia tehty noita muitakin muutoksia. Tuossa vaiheessa ollut myös niille sovitettu softa käytössä. Ahdin oli alkanut tulla tiensä päähän ja tilalle oli heitetty nuo vakiohilppeet. Imeisesti tuo nykyinen softa on siis viskattu kiinni siinä yhteydessä kun vaihdettu nuo viri kamat pois. Käsittääkseni tuon ohjelman pitäisi olla tarkoitettu aikalailla vakiomoottorille. Mutta tosiaan tekijästä, enkä sen kummemmin softan laadustakaan, en osaa sanoa.
          195kw ja 2,2 20v oli tussilla piirretty chipin päälle.

          Nuo suuttimethan ei ole kovin suuret. Muistelen laskeneeni että maksimisyötöillä riittäisi karvan vajaaseen 400hv.

          By-passista en tiedä miksi poistettu käytöstä. Joutui vähän hommaamaan putkia ym. osia sekä vaati pientä askartelua konehuoneessa niin siksi kesti hetken aikaa saada asennettua. Mutta se nyt ei varmaan ole sen merkittävempi tekijä tämän ongelman kanssa.

          Täytyy katsoa vag comilla kunhan tässä joutaa. Voipi mennä viikonlopulle.

          Tarkennuksena vielä, että rauhallisessa normiliikenteen mukana ajossa tuo toimii ihan ok. Ei tämä siis jatkuvasti temppua, mutta sitten kun tarvittaisiin enemmän potkua tai jos kierrosaluetta vedetään tuonne ihan yläpäähän asti, niin sitten alkaa tökkiä.

          Yksi juttu tuli vielä mieleen.
          Joskus kun kaasun nostaa rajumman vedätyksen aikana, niin tyhjäkäynnille paluu/moottorijarrutus tapahtuu aika hitaasti. Siis ikäänkuin jäisi kaasu "kantamaan". Kierrokset laskee aika verkkaiseen ja auto enemmänkin rullaa kuin moottorijarruttaa. Meinaa jäädä ensin johonkin ~2,5krpm ja siitä sitten tosi verkkaiseen laskee 1000rpm asti.

          Tuota ei ole hyvin useasti tehnyt, mutta silloin kun on, niin muistelen että aina ollut ensin "pohjina" muutama toistuva hyvin rivakka kiihdytys. Eli siis vaatii hetken aikaa kunnon rääkkäämistä, että vika tulee esille.
          En tiedä onko tuolla taas mitään tekemistä muiden ongelmien kanssa.

          Putkisto ja dp on kokonaan edellisen omistajan home made. Nykyään siellä majailee siis 1 x 3" ränniä. Ja yhdellä lambdalla.

          Comment


          • #6
            No joo.
            Tuli tehtyä tuossa pari huomiota.
            Äskettäin töistä tullessa kurkin lampun kanssa konehuoneeseen.
            Tulevia huoltokohteita ihmettelin ja samalla mietiskelin mitä se on syöny kun noin närästää.



            Hukkaportin yksi pinnapultti poikki.
            Siis sellainen joka pitää hukkiksen rungon nipussa, ei kiinnityspultti.
            Parempi jos olisi ollut joku noista muista, jotka tulee kokonaan rungon läpi ja mutterit päissä.
            Mutta tuopa on juuri se yksi joka ei tule läpi asti.
            Siinä kohdalla on valoksessa haaroitus letkulle, joka tulee n75 venalta.

            Mitenkähän tuo vaikuttaa portin toimintaan...
            Eipä sen kai paljoa tarvitse kanittaa kun mäntä alkaa takkuamaan ja siinähän se on soppa valmis.



            Toinen asia tuon hukkiksen kanssa, että säätö ruuvi on epäilyttävän kireällä.
            Ei tullut mitattua, mutta muistikuvan perusteella ainakin sentin verran on kierrettä näkyvillä. Ellei vähän toistakin.

            Kun aikanaan hierottiin puhelimessa kauppaa tuosta värkistä.
            Muistan auton myyjän maininneen jotain, että talvisäilytyksen jälkeen oli meno tuntunut hieman aneemiselta ja korjauksena oli päättänyt kiriä hukkaporttia.
            Sillä kait mukamas tullut menohalut kohdilleen.
            Se selittäisi kyllä miksi tuo säätö niin syvällä.



            Mutta mitä kettua?
            Ei kai tuota nyt pitäs mistään hukkaportista väännellä ensimmäisenä, jos meno tuntuu laiskalta.
            Eihän se mikään "tehoruuvi" ole.
            Tosin jos siinä on sillon ollut tuo nykyään poikki oleva pultti jo niin venynyt, tai jostain muusta syystä kanitus päällä.
            Niin mäntä on jumitellut tietyllä kohdalla ja tuota säätöä ruuvaamalla on ehkä päästy ohi siitä takkuavasta kohdasta...

            Täytyy tutkia asiaa ja kokeilla vaikka toista varmasti ehjää porttia, kunhan sellaisen käsiini saan.



            Sitten siitä vikavalosta monitoiminäytössä.
            Syynä on aika suurella todennäköisyydellä vaan nestepinnan taso paisuntasäiliössä.
            Täytyy huomenna lisätä litkua ja katsoa korjaantuuko ongelma sillä.

            Semmosia hommia.
            Jatketaan ihmettelyä.
            Viikonloppuna voisi koittaa vag comin kanssa nyhvätä, jos vaan saa heräteltyä vanhan läppärin henkiin.

            Comment


              #7
              99,9 varmasti ei liity hukkaporttiin mitenkään ongelma. Annahan foorumin tehdä rivitykset eli ei entteriä joka lauseen perään. Portin kannen ja venttiilin välissä on vielä jousi eli ei ole väliä vaikka olisi kansi vinossa (jota se ei ole vaikka puuttuisi melkein kaikki pultit) ja tiivis se on yhdestä riippumatta myöskin.

              Kannattaa jostain (vaikkapa sjmautotechnik) hommata itselleen tietty perustaso aan-moottorin toiminnasta niin elämä on helpompaa.

              Comment


              • #8
                Joo. Varmaankin olisi fiksumpaa kirjoitella hyvin nukutun yön jälkeen niin olisi jotain tolkkuakin jutuissa :D Joulukiirettä vielä töissä pukkaa niin ei ole väsyksissä järjenjuoksu enää kovin virkeää aamuyöstä. Ja jonkinlaista oikolukua voisi käyttää välietappina ennekun tuotos menee näkyville.

                Kalvotoimisiahan nuo portit tosiaankin on. Ainakin ne mitä olen purkanut ;) Ei vaikuttane tuo katkennut pultti kun korkeintaan henkisesti omistajaan. Sinänsä en tuolla noihin em. moottorin ongelmiin viitannutkaan, vaan ihan erillisestä havaitusta viasta oli kyse. Mutta arvelin että tuottaako se lisäongelmia. Pitäähän sen hukkiksenkin toimia kunnolla. Mutta siis yksi pultti kärsii olla poikki ja vehkeet rokkaa. No problem.

                Tuolla aiemmin mainittiin tuosta raudan ja softan yhteensopivuudesta.
                Hyvin tehty custom softa on varmasti parempi lähes jokasuhteessa. Sitä en epäile. Olen varma että auttaisi taloudellisuuteen, moottorin reagointiin ja kaikkeen mahdolliseen. Tuo nykyinen ei varmaan ole kovinkaan optimoitu. Vakiosuuttimilla ollaan myöskin varmemmalla pohjalla, kun sellaisilla mitä näissä ei yleensä käytetä. Noin niinkun sen softan optimoimisen suhteenkin. Mutta en tiedä jaksaisinko uskoa tuon "unknown softan" olevan se merkittävin tekijä. Joku muu tuolla nyt on joka aiheuttaa mm. sitä rötäämistä. Joku paikka toimii välillä ihan suht ok ja toisinaan ei ollenkaan.

                Jos tuo ohjelma olisi niin surkea tekele tai jos se ei soveltuisi käytössä oleville suuttimille ym. osille. Niin kyllähän sen sitten luulisi toimivan yhtä huonosti kokoajan. Ja vian olevan aika toistettava. Tuo vekotin on nyt kuitenkin aika tuulella käypä. Ja tuntuu että osittain melko randomilla arvotaan toimiiko vai nou. Jossain määrin voi löytää logiikkaa olosuhteiden ja ajotilanteen yms. mukaan, mutta ei joka asiassa.

                Tuota ohjelmapuoltahan toki kannattaa sitten tsekata kunhan saa muut paikat pelaamaan. Täytyy keskustella siitä sitten.

                Tämä kulkine ei taida olla kovin pysyvä ratkaisu meidän perheessä. Näillä vioilla ei ole tekemistä sen asian suhteen. Joten tässä vaiheessa ei ole kauhean suuria intressejä alkaa opiskelemaan nimenomaisesti aan moottorin toimintaa. Lieneekö koskaan tarvetta enää tuon jälkeen kyseistä moottoria ropata. En tiedä. Ei ainakaan ihan lähitulevaisuudessa.

                Comment


                  #9
                  Anteeksi, mutta tuosta toistettavuudesta, eli ei siis tee tätä?
                  Pätkii ahdoilla ja huonosti vetoja. Välillä ei vedä koko alueella, toisinaan ihan suht pirteästi about 4,5 - 5krpm asti ja sitten alkaa rötäämään pahasti ja tuntuu ettei meinaa jaksaa kiertää loppupäässä enää mitenkään. Kuitenkin tuo yläpää on aina takkuista.
                  Sinällään Audin 20v 5 syl turbomoottorista kannattaa aina hankkia perustietämystä (imho) ja tuo Porkkiksen linkin takaa löytyy paljon hyvää ohjetta mm. sen monivikan tai sen paisuntasäiliön anturin testaamiseen.

                  Ecu yrittää sopeuttaa esim. liikaa bensaa pienemmälle (koska lastun kw:t viittaisi perussuuttimiin ja sinulla ilmoituksesi mukaan suuremmat), mutta silläkin on rajansa mitä pystyy tekemään. Ylhäällä oli ohjekkin jo tuon sopeutuksen esille kaivamiseksi. Kunnon laajakaista lamdakin kertoisi paljon.

                  Comment


                  • #10
                    Niin siis eihän tuo juuri koskaan moitteetta toimi. Ihan yläpäässä on lähes aina takkuista. Mutta yleensäkin nuo asiat mitkä vaivaa, eivät aina toistu samalla tavalla tai samanlaisissa tilanteissa. Välillä toimii jossain suhteessa hyvin ja toisessa huonosti. Ja seuraavassa kiihdytyksessä tilanne voikin olla jo ihan päinvastoin.

                    Luulisi että aika samalla tavalla vetäis tietyllä kierroksilla/kaasun asennolla rikkaalle tms. jos ohjelman ja raudan yhteensopivuudesta vaan olisi kyse. Ja tapahtuisi aina esim. kolmosella täyskaasulla runtattaessa.

                    Nythän tuo on niin että oikein hyvänä päivänä voi vetää melkein rykimättä alueen läpi asti. Mutta kuten sanoin useimmiten yläpää tosi takkuista. Seuraavassa kiihdytyksessä rötää heti 4-5krpm alkaen ja ei meinaa jaksaa kiertää millään korkeammalle. Toisinaan vetää koko alueen läpi, mutta välistä tulee sellaisia sekunnin kestäviä puutumisia parilla kohden, että veto katkeaa lähes kokonaan.

                    Vikanäyttö herjasi juurikin nesteen tason takia. Lisäsin jäähdytinnestettä niin loppui piipitys. Liekö ihan joku vikatila olemassa tuonkin takia, kun kotia tullessa jo tuntui käytös fiksummalta?

                    Comment


                    • #11
                      Mistäs löytyy tässä laitteessa bensapumpun rele? Pitääkö paikkansa, että hall-anturi vaikuttaisi jotenkin pumpun ohjaukseen?

                      Auto ei lähtenyt loppiaisena enää käyntiin 3 tuntia seisottuaan (-30c) ja jäi kaverin pihaan toiselle puolelle kaupunkia. Nyt on tutkittu sen verran että pumppu ei lähde käyntiin ja kokeilin parkkipolttimolla pumpun liittimestä, ettei polttimo syty kun kääntää virrat päälle. Pumpun sekä ecun sulake ovat ehjiä.

                      Comment


                        #12
                        Ecu ohjaa pumpun relettä. Jos hall tai joku muu pyörintänopeusanturi häikkää, ei ohjaa.
                        BP rele on ratin alla reletaulussa oikean alanurkan paikassa.

                        Comment


                        • #13
                          Sellainen välihuomio tuohon aiemmin kuvattuihin käyntihäiriöihin liittyen, mistä tämän topicin aloitinkin. Jossainvaiheessa kun ulkolämpötila alkoi mennä ihan reilusti pakkasen puolelle, niin audi alkoi sitä mukaa toimia paremmin. Sellanen min. 10 astetta kun on ollut pakkasta niin aika harvinaista ja lievää tuo vikojen ilmeneminen. Viittaisko tuo edelleen siihen puola/sytkä osastoon...?

                          Lähden tutkimaan pb relettä ja jos ei vika siitä löydy niin lienee hinattava tallille koko katiska. Mukavempi alkaa työskentelemään kun on valoa, lämmintä ja kuivaa. Silloin kun auto ei lähtenyt käyntiin ja pääsin ensimmäisen kerran tutkimaan asiaa oli ulkolämpötila -28,5 astetta... ei muuten kehtaa paljon renkaita potkiskella vaan aika määrätietoisia ja nopeita täsmäiskuja vikakohteisiin ja välillä sisätiloihin lämmittelemään ja miettimään seuraavaa toimenpidettä.

                          Comment


                            #14
                            onko pumppua kokeiltu käyttää suoraan akulta? Tokihan sen helposti kokeilee "oikosulkemalla" bensapumpun releen kannasta.

                            Comment


                            • #15
                              Eilen kävin auton luona ja olin siinä uskossa ettei virtaa tule edes releboxille asti. Rele ei napsunut avaimesta kääntämällä ja mitään ei tuntunut tapahtuvan edes pakkosyötöllä relettä käyttämällä. Nykäsin sen sitten mukaan ja lähdin käymään varaosaliiterissä. Ajattelin vielä varalta kokeilla uudella releellä kun ei montaa euroa maksa. Päätettiin sitten liikkeessä kuitenkin testata releen toiminta kun siellä on akkuja ja johtoa kädenulottuvilla. Toimii ihan niinkuin pitääkin. No, eikun autolle takaisin ja rele kiinni. Johan alkoi napsua kun virrat kääntää. Vaan eipä tapahdu vieläkään pumpulla mitään. Oliskohan sitten kuitenkin pumppu sökönä. Pitää vielä katsoa yleismittarin kanssa pumpun liittimeltä, että tuleeko siihen asti jännite. Jäi mittari kotiin eilen niin ei pystynyt tarkastamaan.

                              Kumma vaan tuo ettei relekään aluksi toiminut, vaikka vika ei ilmeisestikään ole siitä kiinni. Vai olisko eculla tai johtosarjassa nyt jotain häikkää. Silloin kun laitoin releen takaisin niin samalla paukuttelin nyrkillä ecu boxia ja heiluttelin johtosarjaa ennen virtojen kääntämistä. Jokatapauksessa ei tuota pumppua saa nyt käyntiin millään. Täytyy lähteä selvittämään tilannetta sieltä pumpun päästä alkaen. Kokeilla nyt vaikka suorallakin virralla että käynnistyykö.

                              Mites kun siinä pumpun liittimessä on neljä napaa? Liekö samassa bensamittarille meneviä vai liittyykö kaikki pumppuun? Mitenkähän sinne pitäisi jännitettä tarjota että saisi pumpun käyntiin jos se nyt yleensäkin toimii. Ei tarviis tuota testiä varten vielä itse pumppua kaivaa esille.

                              Comment


                                #16
                                Paksut johdot on pumpun syötöt. Ruskea (tai ruskea jollain raidalla) on maa.

                                20vt motronic ei ns praimaa bensalinjaa virtojen kytkennän yhteydessä. Bensapumpun rele vetää vasta, kun moottori pyörii.

                                paukuttelin nyrkillä ecu boxia
                                Ei edes kouluttamalla.

                                Mitäpä jos lukisit tai vilkuttelisit siitä vikakoodit? http://www.sjmautotechnik.com/troubl...g/ecuf20v.html

                                Comment


                                • #17
                                  Kaapeli ja vag-com löytyy kyllä. Vikakoodien luku tapahtuu kun seuraavan kerran käyn auton luona tutkimassa. On vaan siinä läppärissä akut sohjona niin joutuu järjestämään verkkovirtaa että saa koneen käyntiin.

                                  Eli pumpulle ei tule virtaa vielä silloin kun avaimesta käännetty? Entäs kun startilla pyörittää niin pitäisikö silloin olla jännitettä mitattavissa, vai pitääkö tosiaan moottorin olla ihan käynnissä?

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei tule ei. Sitten vasta kun boksi saa tiedon, että kone pyörii.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo pitää yrittää taas mennä auton luo tutkimaan, kun jo vähän helpotti tuon kiireisemmän "projektin" kanssa. Käytiin poika pyöräyttämässä tuossa synnärin puolella.

                                      Pitää nyt ottaa comit ja kaapelit mukaan ja tsekata ne vikakoodit ensteks. Sitten olisi tarkoitus kaivaa bensapumppu esille ja tutkia reagoiko se mitää kun tarjotaan suoraan akulta jännitettä napoihin. Jos pumppu osoittautuu vialliseksi niin kiinnostaisi seuraava asia;

                                      Minkälaisia vaihtoehtoja on uuden hankinnan suhteen? Löytyykö noita minkään varaosapuljun valikoimista? Jos tuo vanha tulee purettua irti ja osoittautuu risaksi niin laittaisin uuden/toimivan tilalle mahdollisimman hetimiten, niin saa auton pois tuolta kaverin vieraspaikalta. Lisäksi kakkosautona palveleva 3 ovinen civic tahtoo olla turhan ahdas kun tuli yksi kaukalo kyytiin lisää. Audilla ei tarvitsisi polvet korvissa ajaa. Sjmautotechnikiltä katselin pumpunvaihto juttuja niin siellä vaihdettiin 43mm pumppu 60mm tilalle. Onkohan nuo tarvikepumput sitten aina noita pienemmällä halkaisijalla olevia ja tuleekohan paketissa sitten mukana adapteri jota tuolla sjm jutussa käytettiin?

                                      Tepon valinta luonnollisesti palvelee tässäkin asiassa, mutta kamaa ei ole nyt hyllyssä niin toimitusaika lienee vähintään viikon verran. Varaosapuljun kautta saisi varmaan yönyli diilillä jos maahantuojalta vaan löytyy.

                                      Comment


                                        #20
                                        Luultavasti 43mm vakiona. Jos meinaat virittää, älä laita samanlaista tilalle.
                                        Jollain K-jettivehkeeseen tarkoitetulla 60mm pumpulla, jota ko. korimallissa on ollut ihan tehtaaltakin, mennään yli 400 hevosen että heilahtaa. Ei se 044 ole ainoa päivitys mitä näihin voi laittaa.
                                        Adapteria ei tule vaan merkktiskiltä tai tepolta haettava pumppukehto ja muut tarvittavat helyt.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt on auto taas ajossa. Pumppuhan se oli särki. Korvattu orggisosalla. Tuntui ehken muutenkin meno liukkaammalta tuolla uudella pumpulla, liekö vanha ollut jo vähän ehtoopuolella silloinkin kun vielä toimi. Mukavaa oli päästellä quattrolla taas pitkästä aikaa. Tuli tehtyä ihan q parkkeerauskin tuohon auraamattoman pihatien varteen, kun kakkosauto maksetussa ruudussa. Etuvalot nippanappa hangesta paistaa :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            No joo. Pientä päivitystä tähänkin asiaan. Kyllähän se suurin vika taisi olla suuttimien ja softan yhteensopivuudessa, kuten täällä hyvin osattiin veikkaillakin. Nyt on vakiosuuttimet kiinni ja varalta vaihtui myös koko puolasetti ehjiksi todettuihin vastaaviin, siis ihan orggis tavaraa.

                                            Kyllä tuossa tuli ihan selkeä muutos moottorin toimintaan. Eri raikkaasti vetää nyt ja herääminenkin parantui. Sekä tyhjäkäynti ja muutoinkin käyttäytyminen myös rauhallisessa ajossa tuntuu paljon "siistimmältä". Nykiminen toistaiseksi loistaa poissaolollaan.
                                            Kulutuspuolesta ei osaa vielä kovin varmaa analyysiä tehdä ennenkuin tulee enemmän kilometrejä, mutta toivon mukaan sekin paranee. Yksi asia on myös katin toiminta mikä askarruttaa. Se pitänee vielä käyttää irti ja kokeilla onko vaikutusta kulutukseen ja kulkuun.
                                            Kyllä tuo on tutkimani mukaan pyörinyt aika paksulla niillä isommilla suuttimilla. Tulpatkin veti ihan pikimustaan karstaan hyvin vähillä kilometreillä, ainoastaan elektrodien kärjet oli kirkkaat. Lienee sinne putkistonkin puolellekin päässyt aika "rikasta pakokaasua", joten en olisi ollenkaan yllättynyt katin tukkoisuudestakaan.
                                            Eilen kävin ajamassa jonkin aikaa moottoritietä kolmosella 4-5krpm kierroksilla ja väliin vetelin täyskaasu kiihdytyksiä. Ei ollut toistaiseksi vaikutusta mihinkään.

                                            Nyt jokatapauksessa alkaa olla tuo moottorin toiminta kaikilla osa-alueilla ihan suht fiksua. Tästä on hyvä jatkaa. Pieniä kokeiluja ja säätöjä vielä tehtävä mm. kulutus asian suhteen. Kiitokset PeteR:lle osista ja asennus avusta!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Lainataampas.

                                              Oma AAN rupesi paripäivää sitten polttamaan "check-engine" valoa, kun lähin kylmiltään ajelemaan. Sama homma tänää.Vilkutin sitten koneesta ulos vikakoodin 2413, eli olisi niinkuin käynyt rikkaalla. Autossa kiinni Fmi:n seossuhdemittari joka näytti kylmänä ja valon palaessa, tasakaasulla ajaessa lukemaa 0,8. eli rikaalla käy? Kun kone lämpes kaikki näytti taas normaalilta.

                                              Olen tehnyt havainnon jo aikoja sitten että kylmänä, kuuluu hyvin selkeä vihellys konehuoneesta joka häviää koneen lämmettyä. Olenko jäljillä jos sanon että pakopuolella turbon jälkeen on vuoto, joka vuotaa kylmänä sen verran että lambda menee sekaisin, ja lämpimänä vuoto loppuu?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onko alkuperäinen pakosarja, sekä ahdin? Pakosarja, tai pakopesä ahtimessa halki. Voihan joku tiivistekin falskata, mutta todennäköisesti nuo ensiksi mainitut. Kylmänä kyllä kuulee pakosarjan vuodot selvästi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ahdin on ainaki kertaalleen vaihdettu. Downpipe itse tehty 3". Kyllä sen kuulee selvästi että jostain se viheltää kiihdyttäessä, mutta milläs pirulla sen vuodon paikantaa..?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mitäs sitten katsotaan kun AAN pätkii kylmänä ja puolilämpimänä joutokäynnillä ja kevyellä kaasulla? Tehoja tuntuu olevan ihan OK eikä nyi vedättäessä.

                                                    Toisinaan (harvemmin kuin kerran päivässä), joutokäynnillä tulee teräviä aivan lyhyitä nykäisyjä alaspäin muutaman sekunnin välein, ikään kuin sähköt häviäisivät pieneksi hetkeksi. Kiekkamittarin neula ei ehdi paljon laskea ja väliajat käy aivan nätisti. Ajossa voi silloin tällöin hiukan rytkäyttää eli tehot hupenevat melkolailla täysin ja tulevat takaisin ennen kuin kerkiää kunnolla säikähtääkään. Sytytysjärjestelmään aiemmin tehdyistä töistä ei ole tarkempaa tietoa kun auto on minulla melko tuore vielä. Vikakoodeja ei ole.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Pura kuskin jalkatilasta lokero/polvisuoja pois ja etsi käsiisi bensapumpun rele.

                                                      Irrota releestä kuori ja testiksi teippaat sen pitämään sähköt päällä pysyvästi. Jos ei enää ryi, tiedät mitä ostaa ;)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Rele on OK. Irrotin eilen tulpat, olivat alkuperäiset Boschit, säätelin kärkiväliksi 0,6mm. Vika on muuttunut sellaiseksi, että aina välillä kevyessä vedätyksessä röpöttää hetken kuin kävisi vajailla sylintereillä. Vikakoodeja ei edelleenkään ole. Eikö tässä koneessa ole vielä mitään "misfire detectionia" jota voisi läppärillä töllistellä?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Säädit F5DP0R kärkivälin? Osta sinne uudet oikeanlaiset tulpat.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jep, menin halpaan kun oli Audin rinkuloilla varustetut Boschit paikallaan niin en enää kollannut tyyppiä. Nyt on oikeat Boschit kiinni ja edelleen röpöttää aina välillä. Pitää varmaan ottaa ja käydä kaikki palikat ja liittimet läpi yleismittarilla.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X