Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 S6 ja mahdollinen askiongelma

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• C5 S6 ja mahdollinen askiongelma

Tuossa perheen ässässä on varsin häiritsevä ominaisuus josta ei ota selkoa onko se vika vai ominaisuus. Loivaan alamäkeen ajaa vajaa 60 vauhtia jolloin kierrokset on juuri alle 2k niin kierrokset alkaa vatkaamaan 1500-1900 väliä. Vaikuttaa siltä että vaihteisto ei osaa päättää ollako lukossa vai ei.
    Mitään vikakoodeja tuo ei ole generoinut.

Onko muilla havaintoa vastaavasta käytöksestä?

Toinen ihmetystä aiheuttava piirre on koneen (tyhjäkäynnillä) koko autoa täristävä tutina kun vaihteen pistää vapaalle. D aski nähtävästi tasaa tuon pois.

Ihan vastaavan suuruista seilaamista ei ole meillä havaittu, mutta pari kertaa olen moottorijarrutuksessa kevyessä alamäessä kyllä todennut kierroslukumittarin heijaavan ujosti n. 100-150 rpm verran ylöspäin ja takaisin. Minulle jäi se fiilis, että siinä laatikon aivot arpoivat minkälaisesta ajotilanteesta mahtoi olla kyse. Heijasi ehkä pari-kolme kertaa, ei enempää. Kyseessä oli tie, jossa profiili vaihteli tasamaan ja loivan alamäen välillä. Voisi kyllä kuvitella käytöksen olevan juuri tuollaista lukkiutumisen rajamailla.

Tyhjäkäyntitutinaa on esiintynyt 2-3 kertaa satunnaisesti, mutta vain pidemmän seisonta-ajan jälkeen ensimmäistä kertaa liikkeelle lähtiessä. Jotain laatikon tai moottorin tuki-/vaimennuskumien kovettumista olen tuosta mielessäni syyttänyt, ilmiö ei ole lievyydessään kuitenkaan aiheuttanut huolestumista tai edes häiriintymistä.

Laatikon öljyt on vaihdettu auton elinaikana kertaalleen ja se toimii tällä hetkellä todella hyvin (kop kop). Tippipuolta ja rattivaihtimia tulee käytettyä säännöllisesti, lähinnä siksi että D-asento oppii vähän turhankin nopeasti seesteisen ajotavan, jota tulee 99-prosenttisesti harrastettua. Aski ei osaa D-asennossa tarjota kiihtyvyyttä silloin kun sitä tarvitaan, eli yleensä yllättäen. Kickdownin käyttö provosoi turhan helposti kanssa-autoilijoita ruuhkassa ja tähän ei ole tarvetta.

Ajattelin nykyisestä ongelmattomuudesta huolimatta vaihdattaa myös laatikkoöljyt seuraavan huollon yhteydessä.

Comment

Jotenkin luulisin tuon laatikon oppineen Teidän rauhallisen ajotavan ja nyt alamäkeen mentäessä ei tiedä pitäisikö olla moottorijarrulla (syöttö poissa, TC lukittuna) vai ihan vaan tavallisesti kruisaillen syöttö tyhjäkäynnillä TC avoimena...

Seuraavalla kauppareissulla otappa tilanne haltuun ja logia laatikon groupeista 002,007,012. Niin ja katso että öljylämpö groupissa 004 näyttää järkevää lukua...

Comment

Täytyypä loggailla

Comment

Jotenkin luulisin tuon laatikon oppineen Teidän rauhallisen ajotavan ja nyt alamäkeen mentäessä ei tiedä pitäisikö olla moottorijarrulla (syöttö poissa, TC lukittuna) vai ihan vaan tavallisesti kruisaillen syöttö tyhjäkäynnillä TC avoimena...
          Tämä ei liene tällä kertaa syynä.
          Minä olen sillä ajanut ja ominaisuus on härinnyt enemmän mua ku auton vastaavaa käyttäjää/omistajaa..

:)

Comment

Tulee mieleen kaksi kysymystä: tekeekö saman myös tippipuolella, ja tekeekö tuon vain kylmänä tai viileänä?

Riesan aski luistattelee kummallisen oloisesti pakkasaamuina ensimmäiset 5-10 minuuttia, ja se on ominaisuus, ei vika. Eli tuo Samin lämpötilaanturin logi on varmaan viisas neuvo.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
              Tulee mieleen kaksi kysymystä: tekeekö saman myös tippipuolella, ja tekeekö tuon vain kylmänä tai viileänä?

Riesan aski luistattelee kummallisen oloisesti pakkasaamuina ensimmäiset 5-10 minuuttia, ja se on ominaisuus, ei vika. Eli tuo Samin lämpötilaanturin logi on varmaan viisas neuvo.
              Idea luistolla on lämmittää moottori- ja vaihteistoöljyt nopeammin. Typerän tuntuista se toki on :)

Comment

Muuten, onkos tuo tilanne päällä niin pinta-kaasulla, että mennään moottorin puolella kaasuläpän tiedossa part-throttlelta idlen puolelle tai vatkataan siinä välissä?

Comment

Tuo tulee tosiaan ääri-pintiksellä ja myös lämpimällä koneella/askilla.

Comment

Working...
                  X