Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3:sen pakoputken tunauksesta...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3:sen pakoputken tunauksesta...

    Tarkoituksena olisi kesän lopulla laitattaa audi A3:seni putkistoa uusiksi, lähinnä paremman tehon toivossa. Auton äänimaailma saisi pysyä suhteellisen samana - eli kauhea metakkaa putki ei saisi pitää. Foorumilla on varmasti tietämystä tähän asiaan liittyen, Eli muutama kysymys:
    Kuinka laadukas tuo vakio quattron äänenvaimennin on?
    Onko esim. äänenvaimennin + putkenpään vaihdolla merkittävää merkitystä, muuta kuin ääniin? Saako uuden putken viriteltyä helposti tuohon vakio-takahelmaan, vai vaatiiko vaihtoa/uutta muotoilua? Eri merkkien välillä tuskin on isoja eroja putkissa, mitä nyt tyyli ja hinta vaihetelee?

    Lastuhan taitaa olla helpompi tie tehojen nostamiseen, mutta tällä hetkellä tuntuu että voisin pitää tuon koneen lastutason vielä normaalina.

  • #2
    Montako heppaa meinasit saada :)

    Laita se lastu, jos rahoillesi haluat vastinetta.

    Comment


    • #3
      supersprint putkistoa voitaneen kehua, saa auton tyyppikohtaisesti varmasti sopivat osat, ja putken voit vaihtaa "osissa" eli ei kerralla tarvi sitä tuhatta euroa siihen tuhlata.

      Comment


      • #4
        Tässä kun isoja poikia on kuunnellut,niin kaikkein konservatiivisin ja hiljaisin keino saada tehoja lisää olisi laittaa uusi softa ja siihen suuttimet.Pysyy auto mielekkäänä vielä.

        Jos noi ei riitä,niin sitten putkistoa jne..jne..

        Comment


        • #5
          vai on se lastutus pakko tehdä... :)
          missä luokissa tuo putkenvaihto vaikuttaa auton kulkukykyyn? kyllähän sitä lastulla taitaa enemmän hummia/euro saada. toisaalta tuo heppojen saaminen tuonne 200hv:n tietämille varmaankin riittäisi minun käyttöön - jos ei sitten tuningkärpänen pahasti puraise. . eli eipä tuota niin kovasti tarvitsisi edes enää lastuttaa.

          Comment


          • #6
            Tänään sain Supersprintin cat-back putken paikoilleen ja täytyy kyllä kehua ääniä. Eli moottoritienopeudessa putkea ei kuule ollenkaan, tyhjäkäynnillä kuuluu hieman matalampaa murinaa ja kierrätettäessä ääni kuulostaa matalalta ja sopivan kovalta ainakin omaan korvaan. N. 3000 kierroksessa kuuluu jotain resonanssiääniä, mut ei häiritsevästi...

            Kyllä ehdottomasti kannattaa ensin vaihtaa lastu, jos haluat lisää tehoa. Sen jälkeen kannattaa vasta harkita putken laittoa, kun sen tehohyöty ei montaa heppaa ole...omassa autossa ohjelmaa säädettiin samalla ja jos oikein kuvittelee, niin putken hyödyn tuntee...

            Comment


            • #7
              Lastettuna putkisto hieman helpottanee yläpään tukkoisuutta, mutta lastuttamattomana hyöty kosmeettinen. Vaikka lastu ei tuo 132 kw:n tehoihin järisyttävää kasvua, vääntö lisääntyy mukavasti. Ja jos turboa ei vaihda, vakiosuuttimet riittävät.

              Ja jos noita putkistoja vielä katselet, niin S3:nkin putkisto käy. Silloin täytyy kyllä muokata takahelmaa, koska päät tulevat sen läpi.

              Comment


                #8
                Suosittelen lämpimästi tuota supersprintin putkistoa. Meillä on a4:ssä ko. putkisto kahdella
                vaimentimella ja ei voi muuta kuin kehua. Tosin hinta on miinus mutta huonoa ei kannata edes laittaa.
                Lastu on kanssa aika must juttu..

                Comment


                • #9
                  Juu alapään vääntöähän tuo lastu taitaa tuohon koneeseen tuoda mukavasti lisää. Kannattanee siis edetä järjestyksessä 1.lastu 2.putki 3.suuttimet 4.turbo...

                  Oli viikonloppuna eka pitempi reissu autolla (Jns-Tre-Jns), ja pakko kehua: on aika leppoisa auto ajella matkaa. Ohituskiihtyvyys voisi satasen vauhdeista olla viitosella vielä parempi, nelosella lähtee jo suht' mukavasti liikkeelle. Tuntui perässäroikkujia vain olevan edelliseen autoon verrattuna normaalia enemmän - liekkö sitten turboaudin tyyppivika... ,)

                  Kiitokset kommenteista putkeen ja lastukseen liittyen!

                  Comment


                  • #10
                    Onko muuten isoa väliä, onko vapaavirtaava putki kokoa 2.5 vai 3 tuumaa?
                    ehkäpä 2,5-tuumaisellakin pärjää, kun 300hv ei ole tähtäimessä...?

                    Comment


                    • #11
                      Jep, Isomman turbon vaihdossahan tuo putkisto vasta taitaa alkaa ahdistamaan. Pitänee vaihtaa putkistosta tuo vaimentimella oleva Supersprintin Race-keskiputki (halk. 70mm) näin alkuun. Sitten myöhemmin takapönttö yms. olishan tuo lastutus samalla poikaa...

                      Vaatiiko muuten kuinka paljon kikkailua sovitella perus-tarviketakavaimennin tuon A3 quattro-vakiovaimentimen tilalle, vai tuleeko tila-ahtaus vastaan? Nuo Quattron viritakapöntöt kun maksavat maltaita.

                      Comment


                        #12
                        On ahdasta joten älä edes mieti tarvikepönttöä joka on pituussuunnassa.
                        Yhdyn myös muiden kommenttiin että ensin lastu ja sitten putkistoa jos sittenkään.
                        Itse vaihdoin aikoinaan vajaavetoiseen A3 turboon halppis viriputkiston lastutuksen jälkeen,
                        vaihdoin viikon jälkeen orkkiksen takaisin koska halppis resonoi ja oli todella äänekäs sekä en huomannut että tehot olisivat nousseet.
                        Jos nyt siitä auton perästä haluaa välttämättä näkyviin paksua putken päätä niin kannattaa ostaa laadukas putki.
                        A3:n nelarissa ja S3:ssa on putki litistetty taka-akselin ylityksessä, joten cat-back putkistosta on hyötyä hivenen.
                        Suuttimia tosiaan ei tarvitse vaihtaa kuin vasta isomman turbon tullessa kyseeseen.
                        2,5 tuumainen putkisto riittää hyvin mutta eihän isommasta haittaakaan ole, päinvastoin.

                        Comment


                        • #13
                          ok. tarvikepönttö taitaisi tosiaan tulla turhan alas, jos sitä yrittää tuonne alle ahtaa. Ellei sitten tietysti löydä / tee itse todella lyhyellä takavaimentimella olevaa pituussuuntaista takapönttöä.

                          Lastun sijaan laitoin nyt sitten kuitenkin supersprintin racing- keskiputken ja takavaimentimen tilaukseen - onpahan sitten valmiina, jos joskus tekee mieli lastuttaa ja vaihtaa turbo isompaan. Tarkoituksena pitää tekniikka suht' vakiona vielä, moottorinviilaus lastutuksineen sitten myöhemmin, jos tehonpuute joskus alkaa harmittamaan. Kyllä nuilla nykyisillä tehoilla suhteellisen hyvin liikenteessä muista ohi pääsee.

                          Comment


                          • #14
                            Nyt on supersprintin race taka- ja keskivaimennin paikallaan, ja saundeista tuli suhteellisen miehekkaat: aika bassovoittoinen saundi, etenkin alakierroksilla Ylhaalla (+4krpm) laulu kirkastuu. Alkuun auto tuntui liiankin kova-aaniselta, mutta nyt muutaman viikon ajelun jalkeen aaniin on jo tottunut - olisivatkohan jopa hiljentyneet ajon myota.

                            Yli 3500rpm:n ennen vaivannut nuhaisuus on nyt kadonnut, moottori jaksaa kiertaa ja vetaa hyvin aina ylarekisteriin saakka. Turbo heraa lisaksi paremmin mukaan kiihdytyksissa. Parempaan suuntaan muutti kokonaisuutena auton kayttaytymista, vaikka hivenen aanekkyys kasvoikin.
                            Ehkapa sita pian paasee jo lastututtamaan.. :)

                            Comment


                            • #15
                              Pistetään tähän topicciin, niin ei tarvitse uutta aloittaa. Koitin haulla hakea, ja jotain löytykin, mutta kovin oli menneisyydestä.

                              Halu ois siis vaihtaa tuohon omaan 1,8i A3 mopoon vaihtaa (tuskin enempää kuin) takapönttö, joka olisi äänimaailmaltaan vakiopönttöä matalampi. Tarkoitus ei todellakaan ole saada mitään kylä kovimmat äänet autoa, vaan ennemminkin vielä jopa alkuperäistä hiljaisemmat äänet, mutta kuitenkin miehekkäämmät (toisin sanoen matalaa murinaa). Motarilla tulee ajettua kilometrejä paljon, joten myöskään yli 3000rpm ei saisi äänet tuottaa melua sisätiloihin.
                              Nyt kaipais suosituksia ja kokemuksia paremmin tietäviltä ja kokemusta omaavilta!

                              Comment


                              • #16
                                Remuksen pöntöt on minun mielestäni matalat ja kuitenkin ihan ok äänen tasoltansa. Tosin omat kokemukset on V6 ja turbollisista. En tiedä sitten vaparinelosesta.

                                Comment

                                Working...
                                X