Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Löysä vaihdekeppi ja pakki puuttuu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Löysä vaihdekeppi ja pakki puuttuu

    Seuraavat oireet alkoivat juuri a3:sani. Vaihdekeppi muuttui todella löysäksi ja ykköstä eikä pakkia saa päälle. Tyhjäkäynnillä vaihteet menevät oikeisiin paikkoihin mutta kun laittaa pakin päälle niin ykkönen tai kolmonen menee päälle. Tuntui siltä kun jotain olisi irti siitä vaihdekepistä! Help needed, missä vika ???

    Eli nämä oireet totesin pihalla tyhjäkäynnillä. Tyttöystävä ajoi auton pihaan pelkällä kolmosella kun vaihteet hävisivät risteyksessä juuri ennen taloamme.

  • #2
    Oisko vaihteensiirtomekanismissa jokin löystynyt? Olen aika huono neuvomaan mutta appiukon entisessä typ44-lötkössä (100 '85) teki saman ja syyksi selvis joku löystynyt pultti jossain vaihteensiirtohässäkässä... Valitettavasti en tiedä/osaa sanoa tuon tarkemmin mikä oli vikana.

    Comment


    • #3
      Vika löytyi. Vaihteistohässäkän yksi nivel oli hypännyt pois "pallostaan" (en tiedä miksi ko. osaa kutsuisi). Sellainen noin 8 cm pitkä "akseli" jonka molemmissa päissä on nivelkupit, jotka menevät toisen akselin "palloon" kiinni. Kun laittoin takaisin oikeaan paikkaan niin taas pelitti. Saas vaan nähdä kauanko siellä pysyy ! Mitä suosittelette jatkotoimenpiteiksi ?

      Comment


      • #4
        Ei ollut tietoa millä koneella tuo sun auto on niin arvailen..

        Jos se on tässä kuvassa nr24 oleva osa niin uusi maksaa noin 20 euroa. Muissa mahdollisissa mekanismeissa ei ollut tuollaista osaa mitä kuvailit.
        Ehkä ne kupit on kuluneet sen verran, ettei pysy enään kunnolla siellä. Toisaalta voivat pysyä hamaan tulevaisuuteen kuitenkin.

        Comment


        • #5
          Vaihdekeppi muuttui tunnottomaksi

          Potilaana vajaavetoinen ysikymppi mallia Typ89 B3.
          NG-moottorilla ja vaihteisto on 012 (5 pykälää).

          Vielä eilen, kun ajoin illalla auton parkkiin, vaihteisto toimi normaalisti.
          Tänä aamuna lähin liikenteeseen, niin tajusin ensimmäsessä risteyksessä, että vaihdekepukka on verrattavissa puurokauhaan. Ei ole aikaisemmin varoitellut ongelmasta millään lailla - tuntui vaan yhtäkkiä ihan arpalaatikolta.

          Kytkin irroittaa ja toimii moitteettomasti. Vaihteetkin kyllä löytävät vielä paikkansa pienellä ujuttelulla ja ilman rusahteluja. Nyt eivät vain tahdo enää pysyä päällä.
          Vaihteille ei siis enää ole selkeää ja särmää lokosta kaaviossa, vaikka omilta paikoiltaan vielä löytyvät - myös pakki. Keppiä voi lähestulkoon veivata kuin kauhaa kattilassa.

          Johonkin on tullut nyt yllättäen väljää. En ole mistään hyppyreistäkään ajellut. Sen verran jo katsoin, että vaihdelaatikon tuennassa ei välystä tuntunut olevan.
          Tässä on vielä vaihteensiirtomekanismista kuva.

          Comment


          • #6
            Epätoden-näköinen asia, mutta olisiko vaihteensiirtimen tangon päästä pultti löystynyt?
            Siis sieltä laatikon päästä....

            Comment


            • #7
              Miksei tietty. Kaikki tuntuu olevan mahdollista.
              Pääseekö tuon tarkastamaan ja kirimään ilman askin laskemista?

              Paljonkohan tuosta yhdystangosta (30) joutuu tarjoamaan, jos joutunee sellaisen uuden tilaamaan?

              Comment


                #8
                Mulla oli ysikympissä samat oireet, mutta syykin selvisi hyvin helposti vaihdekepin suojapussin poistamalla. Vaihtajamekanismi oli yksinkertaisesti kulunut loppuun. Korjauksena short-shifter. Tuon olet varmaan jo tarkastanut.

                Comment


                • #9
                  Onnistuuhan tuon pultin tarkastamaan ilman laatikon tiputusta. Tai jos ei niin ihmettelen.

                  Comment


                  • #10
                    Tuliko Tuomo sinun tapauksessa ongelma ihan "puun takaa"?
                    Kyllähän se pallomekanismi siellä väljistynyt on, mutta mulla hävisi se pieninkin särmyys sieltä yhdessä yössä, ja kepukka muuttui puuronvatkaimeksi.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä se Jonas tuli ihan täysin puun takaa. Itse asiassa Otaniemessä hidastin T-talon kohdalla olevaan hidastimeen, ja kun piti laittaa kakkosta silmään, vaihteet oli melkein mahdoton saada silmään. Ja tosiaan keppi oli kuin puurovatkain. Minulla kyllä näki syyn heti kun otti vaihdekepin pussin pois, ja patenttikorjauksella sai toimimaan jotenkin.

                      Comment


                      • #12
                        Paljonko olette maksaneet kuvan tangosta numero 30? Sen päätynivel tuolla vaihteiston päässä on ihan väsynyt.
                        Liekö ollut joskus täynnä jotain silikonintapaista?

                        Vaihtelin ja rasvasin muita kuluvilta näyttäviä osia.
                        Muun muassa ton pallon, mutta tuntuma ei muuttunut hevin parempaan suuntaan.

                        Comment


                        • #13
                          Mitenkäs vaikee se pallo on vaihtaa? Omassa autossa kun keppi heiluu ylöspäin aika rankasti ja väljyys näkyy siitä pallosta. Osa ei olis kallis, jospa sillä sais vähän lisää jämäkyyttä keppiin. Mitä pitäis ottaa huomioon?
                          Edit: Osa numero etka:sta katottuna olis 893 711 118 E. Kyseessä siis typ 89 2.0E 3A koneella ja 5 lovisella manuskalla,

                          Comment


                          • #14
                            Pallon vaihtaminen onnistuu yläkautta ihan parkkipaikkaolosuhteissa. Pitää varoa tuota (10. sokkaa) irroittaessa ettei puristunut jousi lennä otsaan.
                            Tarkoitus on siis saada toi nro 32 lukitusrengas irti, jonka jälkeen pallo pitäisi lähteä nostamalla pesästään.

                            Kysymäni tangon hinta onkin näköjään satasen luokkaa. Raportoin seuraavan noususuhdanteen aikana, miten tangon vaihto vaikutti tuntumaan ja vaihteiden päälläpysymiseen.

                            Comment


                            • #15
                              Eli sitä vaihtaessa ei siis voi onnistua sotkemaan vaihdevivuston säätöjä? Kuvassa näyttäs että on kierteillä pallo? Kiertämisen määrälläkään ei sitten vissiin ole merkitystä?

                              Comment


                              • #16
                                Ei pitäisi säädöt muuttua.
                                Tuo kuva voi johtaa vähän harhaan, mutta se pallo on vaan pujotettu tankoon (vrt. grillivarras) ja elää pesässään (31) sokan (32) kiinnipitämänä.
                                Tuo kierreosa on vaihekepin nuppia varten.

                                Lukkorengas (10) on urallaan tangon keskikohdassa (myös ura näkyy kuvassa)

                                Comment


                                • #17
                                  Selevä homma. Sitten pitääkin ostaa tuohon. Kiitosta informaatiosta, tämmöistä kun saisi kaikkialla.. =)

                                  Comment

                                  Working...
                                  X