Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI nykii hieman pintakaasulla, vika vai ominaisuus?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• 2.0 TFSI nykii hieman pintakaasulla, vika vai ominaisuus?

autona a6 2.0 tfsi 2006
    olen tässä tunnustellut että olis sellaista pientä nykimistä 1600-2000 kierros alueella 1-3 vaihteella tasaisella kaasulla ajaessa. autolla ei ole ajettu kuin 127 tkm ja on manuaali laatikolla. mahtaako olla että jollain muullakin on ollu jotain saman tyylistä ongelmaa kyseisellä moottorilla olevassa autossa.
    haulla löysin nykimisiä kyllä mutta en oikeen kyseisen moottorin kohdalla.
    sen verran olen koittanut selvittää että ainakin fsi koneissa tota on ilmennyt ja jotku ovat sanoneet että se on ominaisuus, onkohan näin??
    sanoivat tuolla ultimatevw sivula että : "Ongelmana siis laihaseos fsi:ssä yleisehkönä pidetty juttu, eli tasakaasulla kun ajelee, tuntuu pientä nypytystä ikään kuin moottori ei osaisi päättää vetääkö vai ei." onkohan tämä tosi?

kiinnostaa vaan ku auto on vasta hankittu ja osais otta yhteyden liikkeeseen jos se on vika.
    Viimeksi muokannut jarkkojh; 30.11.2009, 20:32. Perustelu: pientä korjausta otsikkoon ja kysymykseen.

Ei kyllä nyi mulla yhtään millään kierrosalueella. Ja uskoisin huomaavani tuollaisen heti, kun olen hyvin tarkka muutenkin kaikista äänistä ja tärinöistä. Tosin mun kipolla on ajettu vasta 44tkm, joten ehkä moiset vaivat ovat vielä edessä.

Comment

hyvä jos ei sulla nyki :)

Comment

Itselläni ollut vähän samaa vikaa. Tuolta löytyi tuollainen audi julkaisema ratkaisu imuläppine ongelmaan eli softapävitys ja jos ei auta niin Imuläppiä ohjaava moottori vaihtoon. Voihan tuo ongelma johtua monesta muustakin syystä mutta omaan autoon päivitellään varmaankin huomenna tuo uudempi softa 0080 (omassani tällä hetkellä 0040).

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3725833

Comment

hmmm, mikähän se mulla mahtaa olla se softa?
          tänään autosta luettiin vika koodit ja ei ollu mitään vikaa samoin tulpat uusittiin.
          kerrohan heti että auttoiko se softan uusinta ja mitä se maksaa? tai mulla se menee kyllä auton myyjän piikkiin koska olen auton vasta ostanut mutta onhan se hyvä tietää.
          eivät vaan huomanneet merkkihuollossa mitään poikkeavaa mutta ite sitä huomaa tollaset jutut paljon herkemmin.
          onko sulla myös sellaisessa kevyessä kiihdytyksessä pientä nykimistä siinä alle 2000 kierroksen?

Comment

Sama juttu eli vikakoodeja ei tallennu. Tallensin vag comin lokilla sylintereiden kipinän katkoksia pienellä lenkillä ja huomasin että kaikista sylintereistä niitä tulee. Oma vekotin oireilee siten että esim. 3 vaihteella reilun 40 km nopeudessa on sellaista kevyttä kengurumenoa, tämän lisäksi välillä tosi huono lähtemään kylmänä käyntiin. Uskoisin että tuo ecun softan päivitys ainakin jotain eroa tuo autoon, se mitä olen ymmärtänyt niin ainakin juuri tuota pienten kierrosten käyntiä on parannettu ja se liittyy ilmeisesti juurikin tuohon imupuolen moottoriin. Softan pitäisi korjata myös kylmäkäynnistysongelmia. Ihme homma vaan että suomen audi organisaatio ei ole ymmärtänyt sitä että ei Audi huvikseen uutta ecu softaa tee, eli mielestäni joka huollossa pitäsi aina päivittää viimeisin softa mikäli sellainen löytyy (Bemarilla taas päivitellään sitäkin ahkerammin). Laitan infoa huomisen jälkeen tuosta softa päivityksestä ellei sen kansa nouse latu pystyyn.

hmmm, mikähän se mulla mahtaa olla se softa?
            ECUn softaversion saat tietää esim VCDS (vag com) ohjelmalla.

Tässä omani (lihavoitu on käsittääkseni softan versio):

Address 01: Engine Labels: 06F-907-115-AXX.lbl
            Part No SW: 8P0 907 115 K HW: 8P0 907 115 B
            Component: 2.0l R4/4V TFSI 0040
            Revision: --H14--- Serial number: AUX7Z0F6FNH006
            Coding: 01030003180F0060
            Shop #: WSC 01286 386 08256

Comment

huomasin tossa että sulla on a3. onkohan näiden autojen moottorit sun muut niin paljon samanlaisia että vikoja voisi verrata?
              en tiedä mutta tuli vaan mieleen tollanen asia.

Comment

Missään Audin TFSI koneessa ei ole laihaseostoimintoa joten se ei ole syynä.
                Ja suurin osa FSI koneista on päivitetty jo niin ettei laihaseos toimonto ole käytössä.

Noihin sytkäkatkoksiin kannattaisi tarkastaa se venttiilikopan päällä oleva huohotusventtiili, sen vuoto aiheuttaa katkoksia joissain tilanteissa.

Comment

Noihin sytkäkatkoksiin kannattaisi tarkastaa se venttiilikopan päällä oleva huohotusventtiili, sen vuoto aiheuttaa katkoksia joissain tilanteissa.
                  Jep, olen samaa mieltä eli tuo PCV palikka kannattaa tarkastaa tai hommata esim. BSH PCV joka poistaa tuon ongelman kokonaan. Helppo homma vaihtaa eli ilmanputsari/moottorinsuoja pois, 2 letkua + 4 torxia irti niin homma on melkein valmis. Tuolla on selostettu tuon BSH:n ratkaisun toimintaa sekä asennusta: http://www.golfmkv.com/forums/showpo...73&postcount#1

Comment

ahaa. pitääpä joku päivä kattoa että se on kunnossa.
                    mistä kohti se vanha saattaa vuotaa ja mistä sitä parempaa versiota voi kysellä?

Comment

Kalvokotelosta voi nähdä valoa toisesta päästä, yleensä on karstaa kertynyt jonkun verran koko mötikkään.
                      Marmorilta saa myös nyt tilalle uuden mallisen venttiilin, rakennetta on muutettu. Toistaiseksi en ole joutunut vaihtamaan yhtään uuden mallista saman vian takia.

Aftermarket osaa saa varmaankin linkin takaa näkyvän kirjoittajan firmasta.

Comment

ahaa, pitääpäs kattoa jokupäivä toi ventiili. saako sen karstan sieltä puhdistettua ja mitähän se uudenmallin venttiili mahtaa maksaa?

Comment

Puhdistaminen on IMO aika turhaa. Uuden hintaa en muista sitten kirveelläkään, olisko ollut 60e kieppeillä? Paras kun soittaa tai käy tiskillä ja kysyy.
                          Tai odottaa että joku sen tänne kertoo.

Comment

no eihän se kallis kyllä ole jos asia sillä korjaantuu. tekeekö juuri kyseisen venttiilin likaantuminen tollaista pienoista nykimistä?

Comment

Se on yksi tunnettu nykimisen aiheuttaja. Jos kerta on sytytyskatkoksia luettavissa.
                              Toki aiheuttajia on voi olla monia, mutta tämä on ensimmäinen ja aika hyvä ja halpa vaihtoehto. Ja kyllä noilla kilsoilla on jo hyvä se vaihtaa, vaikka ei vika juuri siinä olisikaan.

Comment

okei. vikakoodeja tosiaan ei olut ja itellä ei ole vag-comia niin ei pysty sillä seuraan. pitää vaihtaa tuo niin tietää ku ei se näköjään sen kalliimpi ole.

Comment

Vaihdoin tuon pcv:n omaan autooni hiljattaina ja osakanavan kautta hintaa tuli 35 euroa. Osan numero on 06F129101L (tämä on siis viimeisin versio). Jos haluaa varman päälle ottaa niin tilaa tiiviste sen mukana 06F103483E (maksaa noin 15 euroa), tiiviste on sen verran vahvaa kumia että uskoisin sen vanhankin käyvän mutta kun kerran ottaa tuon auki niin helppohan tuokin on vaihtaa.

Comment

Ei nyt välttämättä liity aiheeseen mutta porukoilla on tommonen 2.0 FSI Passat ja se nykäsee todella ärsyttävästi jos ajaa ihan tyhjäkäynnin tuntumassa esim. ykkösellä ja painaa millinkin kaasua. Tiedä sitten liittyykö tohon suorasuihkuun vai mihin. Ei siis mikään pikku nykäsy vaan meinaa suurinpiirtein niskat mennä sijoiltaan.

Comment

jos vaihtais ton venttiilin eka ja kattois mitä se tekee. pitää sitten alkaa miettiin jotain muuta jos vika vielä vaivaa.

Comment

tänään tuli vaihdettua kyseinen pcv venttiili ja en huomannu oikeen mitään sen tarkempaa muutosta ajossa. pitää nyt ajella ja kattoa että onko samoja oireita vielä.

Comment

nyt kun jonkun verran oon ajellu niin ei siinä mitään muutosta ole tapahtunu ton huohotin systeemin vaihdon jälkeen. samalla tavalla se toimii.

Comment

Sitten varmaan kannattaa tarkastella seuraavat kohteet kuntoon (viisaammat korjatkoon jos olen väärässä):

- tulpat (helppo vaihtaa itse)
                                            - puolat ( helppo vaihtaa itse ja menee samalla remontilla tulppien kanssa)
                                            - Diverter valve eli bypässi (vaihdoin juuri omaani ja oli kertaluokkaa vittumaisempi operaatio eli kyntsän taidot on omiaan tässä hommassa)
                                            - Tarkasta vaikka VCDS (vag com) ohjelmalla se ohjelmistosi versio. Käytin omani siellä huollossa ja ilmeisesti minulla on se viimeisin versio eli 0040, softan päivityksellä voi homma myös korjaantua.
                                            - Imuvuotojen tarkastus (kotitesterillä tai sitten pajalla)

Vikakoodit kannattanee lukaista mikäli mahdollista.

Viimeisenä mennään varmaan sitten siihen imupuolen paskottumiseen eli sen puhdistamiseen. Tuohon hommaan en itse kuitenkaan ihan autotallivehkeillä ja omilla taidoilla lähtisi.

Comment

no tulpat on vaihdettu.
                                              vikakoodit luettu ja niissä ei ollu mitään.
                                              missäs kohti se bypässi tässä tfsi motissa on?
                                              pitää kattoo jos vaihtais sitten sen seuraavana.

Comment

missäs kohti se bypässi tässä tfsi motissa on?
                                                pitää kattoo jos vaihtais sitten sen seuraavana.
                                                Nosta auto ylös, itse käytin ramppeja eli aika ahdistava kokemus.

Poista muovinen moottorinsuoja (kiinni 8 torx 25 ruuvilla / 4 per puoli)

DV sijaitsee pelkääjän puolella moottorin pakosarjan puolella eli on turbon kyljessä kiinni. Työkaluiksi tarvitset 5 mm kuusiokoloavaimen sekä pienen räikän noin 5 cm pitkällä jatkovarrella sekä siihen päähän 5 mm kuusiokolokärjen sekä pienen talttapäisen ruuvarin. DV on kiinni 3 kuusikoloruuvilla joista yksi on piilossa venttiilin takana. Avaa takimmainen sekä alimmainen ruuvi räikällä ja helpoiten näkyvissä oleva ruuvi kuusiokoloavaimella. Talttapäistä ruuvaria tarvitset dv:n töpselin irrottamiseen. Älä käytä missään kohtaa erityisesti voimaa, muuten rikot jotain. Kun olet saanut mötikän irti niin paina uusi pässi kiinni sekä ruuvaa se ylempi näkyvissä oleva ruuvi ensin kiinni ihan sormivoimin. Piilossa oleva ruuvi kannattaa ruuvata ensin käsin ja sitten käyttää kuusiokoloavainta kiristämiseen (pidempi osa ruuvia kohti). Kiinnitä viimeiseksi alin näkyvissä oleva ruuvi sekä viimeiseksi se töpseli.

Tässä linkki mistä näet muutaman kuvan:

http://www.forgemotorsport.com/media/FSITV0108.pdf

Eli jätä ne forget sinne kauppaan sitten ja osta oem, kesto-ongelmat eivät tiettävästi softattunakaan enää kiusaa uusimpia venttiilejä 2.0 tfsi moottoreissa. Tuolla oli forge joku verrannutkin alkuperäiseen eikä tulokset ainakaan puhu mitenkään tuon tarvikeventtiilin puolesta:

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3336171

Uusimman oem DV:n version koodi on 06H145710D
                                                Tuolla muutama kuva uudesta pässistä: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4205177
                                                Viimeksi muokannut djoh; 13.12.2009, 11:28.

Comment

kiitti neuvoista. minkähän hintainen tollanen bässi on? vähän on erilainen ku entisessä 1.8t:ssä. onko sulla nykimistä vielä vai joko oot saanu sen hoidettua?

Comment

Pässi maksoi osakanavan kautta muistaakseni jotain 50-70 euron väliltä. Omassa kotterossa on vieläkin nypytystä siinä reilun 40 vauhdissa esimerkiksi 3 vaihteella. Tuota tutkittiin huollossakin ja sanoivat että nypytys tuntuisi myös vapaalla rullatessa eli ei välttämättä ole moottorin ominaisuus vaan johtuisi alustasta (eli alusta vituillaan sitten ???). Täytyy itse vielä testaillä tässä joku päivä. Voihan se olla että kitkarenkaat on jo sen verran kuluneet että ne siellä tanssivat tietyssä vaudissa.

Comment

no mulla tuntuu myös vähän sellaista pientä nykimistä kun esim. moottori jarruttaa ja kierrokset laskee lähelle 1000 kierrosta. voikohan se vika olla mullakin joku sellanen alusta homma ku, mulla ainakin joku jarrulevy on kiero ku jarrutuksessa tuntee että tökkimällä pysähtyy jos tosi hiljaa jarruttaa.

Comment

nyt tuli vähän testailtua ja ei nyki yhtään kun vapaalla rullaa.
                                                        sen huomasin että vähän sellaista viivettä ja jossain siinä alle 2000 kierroksen kun vedättää kunnolla niin on sellaista pientä nykimistä myös mutta kun menee yli 2000 kierroksen niin ei mitään sen jälkeen. eli tuntuu että vähän niinkuin meinaa ja ei meinaa kiihtyä just kyseisessä nykimis kohdassa. onkohan se se pässi vai mikä vois tehdä tollasta..?

Comment

Jokos on syyt löytyneet? Rouvan BGB nykii pintakaasulla kylmällä koneella. Kun kierrokset nousee yli 4000 rpm tai kun kone on lämmin niin ei nyi. Puolat on vaihdettu, huohotin venttiili vaihdettu, by-passia ei vielä. Ei vikakoodeja

Comment

Seuraavaksi voisi vaihtaa by-passin, kuinkas kova homma se on pitkittäiskoneessa?

Comment

Working...
                                                            X