Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

5-syl vapari/turbo mikä paras aihio?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Kiitoksia taas on tullut paljon hyödyllistä tietoa.

    Kampi-akseleista kiinnostaisi tietää eri versioiden iskunpituus ja laakerikaulojen mitat. Myös eri kiertokankien mitat ois hyvä kuulla.

    Löytyykö tuo KF-KG ym. tyypit lohkon kyljestä jostain?

    Comment


    • #32
      "Laita saabin mosa, jos on tarkoituksena nimenomaan budjetti vs. teho. Ei tarvi avata moottoria ja kaikki jälkiasennusruiskuhommat on helpompia nelipyttyiseen kun viisipyttyiseen. Bonuksena vielä satun tietämään mistä saa saabin kone -> bmw-vaihdelaatikko adapterilevyjä edullisesti. :) Audin moottorissa on toki paljon hienommat äänet."

      Mulla on valmiina omegan laatikko tuota saabin konetta varten.
      Tuo saabin kone ei ole mitenkään huono, mutta se on aika painava 4-pyttyseksi, noin 160kg. Paljos audin 10v painaa?

      Comment


        #33
        2.2-2.3L isku 86,4mm

        kiertokanki 136 tai 144mm riippuen moottorista

        Comment


        • #34
          • Bare engine block without the following: No crankshaft, rods, pistons, oil pump or rear seal flange 118 lbs
          • Crankshaft 44 lbs
          • 5 pistons with 5 rods ~13 lbs
          • Oil Pump assembly and rear seal flange 5 lbs
          • Oil Pan, pickup and windage tray 12 lbs
          • Front Crank damper pulley 11 lbs
          • Dual mass Flywheel 27 lbs
          • Complete Cylinder head with valves, 2 camshafts, intake manifold, fuel injectors, exhaust manifold 100 lbs
          • Turbocharger 15 lbs
          • Alternator 16 lbs

          = 361lbs = 163,5kg

          Saabin padan paino lienee myös ilmoitettu apulaitteineen. Huomattavasti edullisempi tuommoinen lyhytlohkoinen ruotsinmoottori on hankkia ja virittää 400+ hevosen tienoille kuin audin turbovitonen.

          Comment


            #35
            Alkuperäinen kirjoittaja playmaker Näytä viesti
            Kyllä samoja kampuroita on 10v ja 10vt koneissa. Ainakin esim. WR,WJ vs. WC,KF samalla kampuralla. Ja näin ollen kiertokanget myös ,eli vaparin kanget ilmeisen jämäkät.
            näissä pikkusen tuoreemmissa on eri kompurat ja kanget.

            Comment


            • #36
              Niin on ,mutta siitä iästähän ei ollut puhetta ;) Mitähän muuten lie penkitetty WR koneesta vakio alakerralla?

              Comment


                #37
                Sen verran pitää tarkentaa, että jos on jo 20vt kone olemassa, siitä sen 350hv kaivaminen on kyllä halvinta mitä mistään muusta on saatavilla, lastu+suuttimet+ahdin, toki järkevä käytös ja mielekäs tapa olisi tämän lisäksi pakosarja ja pakoputki vaihtaa, ja jossain vaiheessa kooleri. Mutta tämän jälkeen kyllä alkaa kierre viitosmoottorissa olla valmis, siinä vakio maffin kestorajan tietämillä menee "kaikki" vaihtoon.

                Mut jos tilanne on se että moottoria ei ole niin kyllähän tasaparinen kone on aina kivempi jos säädettävä ruiskulinjalle lähdetään. 20vt maailmassa ei tähän aina ole tarvis.

                Comment


                  #38
                  Joo näyttäähän noita hoikkakaulaisia olleen W-alkuisissa vapareissakin 80-l alussa. Sen sijaan isokaulaista 10vt:tä ei tainnut osua silmiin.

                  20vt saadaan vakioruiskulla säätöihin reiluun 400hv asti tällä hetkellä sangen kivuttomasti ja edullisesti.

                  Kannattaa tehdä ihan exceliin tai johonkin budjettia, jossa kuutioi mitä hankkii. 10v:n virittäminen muuttuu kalliiksi nopeammin kuin 20vt:n. Tätä foorumia jonkun verran lukemalla saa varmasti aika nopeasti kuvan mitä suunnilleen mihinkin tehoihin kaivataan.

                  Comment


                  • #39
                    Tuli paksukaulaiset 10vt noissa typ44:ssa ,en kyllä näe tuolle sinänsä tarvetta. Painostus 20vt koneen valinnan puolesta näyttää tyrmäävältä.

                    Comment


                      #40
                      Juu, 10vt ja 20vt on eri koneita monessakin suhteessa. Mutta kuten porkkis ja muutkin veljet ylempänä todistelevat on oltava kartalla mitä haetaan. 400 hp voi vaatia 10vt -koneen suhteen satsauksia, jotka saisi kokonaisedullisemmin 20vt -padalla.

                      Ja toisinpäin. Jos tavoite pyörii esim. 330 hp -lukemissa, voi onnistua helpommin ja halvemmalla 10vt -maailmassa.

                      Tässäkin ketjussa vastanneista on muutama, joilla on kuuntelemisen arvoinen määrä tietoa hallussa. Ei tartte pyörää onneksi keksiä uudelleen.

                      Comment


                      • #41
                        Semmoinen tuntuma on että virityksessä kuljetaan samassa hintaluokassa siihen asti ,kuin k-jetti riittää(alle 300 hp) ,tai taitaa jo silloinkin 10vt vaatia enemmän?

                        Comment


                          #42
                          Keljukoo taitaapi pistää vanttuut tiskiin ~250 hevosessa

                          Comment


                            #43
                            Taitaa oikeesti vetää laihalle jo pari kymmentä hepoa aiemminkin.

                            Comment


                              #44
                              Lisäksi keljut on jo ylipäätään sen ikäisiä laitteita että luottaisin moisen toimintaan kuin Neuvostoliittoon

                              Comment


                                #45
                                Kelju kyllä toimii kuin junan vessa, muistuttaakin sitä..

                                Comment


                                  #46
                                  Jos saa pidettyä keljun imu/ahtovuodottomana ja ei tähtiä taivaalta kurkota, niin eipä siinä järjestelmässä mitään vikaa ole... Ite ehkä valitsisin jonkun muun :)

                                  Comment


                                    #47
                                    Kyllä minun mielestä 10v:n laitto lähtee aina KeljuK:n vaihdolla, jos sen haluaa tehdä vähänkin järkevästi.

                                    Itsellä aina säännöllisin väliajoin hiertää takaraivossa 200:seen tuo ruiskun vaihto. Jos ymmärtäisi jotain niistä karttojen teosta, niin olisin jo aloittanutkin. Ja no, ei se halpaa ole pelkkä ruiskun vaihtokaan ja samalla työllä kannattaakin sitten vaihtaa jo pakosarjaa yms..

                                    Kuten Jari yllä jo totesi, minäkin suosittelisin kuuntelemaan ihan vakavasti mitä nuo gurut yllä sanovat. Pyörää ei todellakaan kannata keksiä uudelleen, varsinkaan kun budjetti on rajoittunutta.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Megaruiskun voi ilmeisesti laittaa k-jetin tilalle 5-pyttysessäkin helposti, kuhan ei yritä saada sitä ohjaamaan sytkää.

                                      No kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille neuvoista ja mielipiteistä.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kyllä sytkäkin toimii megalla, yhtään oikeasti tehokasta Audia ei ole kuitenkaan pelkällä megaruutalla rakenneltu.
                                        VEMS pelittää varmasti 5 sylinterisessä loistavasti.

                                        10V siis tarvitsee muutakin vireistystä, kuin pelkän ruiskun vaihdon.
                                        Reippaan kokoinen ahdin, sille sopiva pakosarja. 2-venttiilirakenne vaatii ahtimelta pari pykälää enemmän kokoa kuin 4-venttiilinen.

                                        Comment


                                        • #50
                                          onko v6 koneen loota erinlainen?

                                          Comment


                                            #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja antti_boy Näytä viesti
                                            onko v6 koneen loota erinlainen?
                                            mihin verrattuna??

                                            Comment


                                            • #52
                                              viitosen lootaan

                                              Comment


                                                #53
                                                Alkuperäinen kirjoittaja antti_boy Näytä viesti
                                                onko v6 koneen loota erinlainen?
                                                vitosten perässä on ollut ainakin kolmea eri tuote perheen quattro laatikkoa + etuvetolaatikot.

                                                vähän pitäis tarkentaa??ja mikä v6 kone??

                                                Comment


                                                • #54
                                                  2.8 v6sia joita löytyy 80 quattro audeista, ja V8 audi
                                                  verrattuna esim nuihin turbo vitosen lootiin?
                                                  Viimeksi muokannut antti_boy; 8.12.2009, 07:56.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    typ-89/b4 vitosissa on käytetty saman tuoteperheen askeja kuin v6:sissa,välityksissä saattaa olla pieniä eroja.
                                                    5v v8:sissa ja 100,200,typ-81/85 audeissa on käyetty samantuoteperheen askeja ja 6v v8:sissa on käyetty saman tuoteperheen askeja kuin typ-89/b4 s2/rs2:sissa

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      käykö nuo kaikki ristiin?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        vaihteisto käy moottoriin, mutta muuten ei ole bolt-on.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Q-vaihteistot menee suunnilleen näin:

                                                          016: 80-luvun alkupuolen kaikki, loppupäässä torsenillakin, urq, 200q, v8 5v, pienet kanttikopat, käyttö lopetettu 90-l alussa, pakki oik alhaalla
                                                          01A: 80-l lopun muut kuin ym. eli 100q, 80q, coupeq (myös s2 5v), b5 a4q yms yms yms, pakki oik alhaalla
                                                          01E: 90-l alkupuolelta lähtien urs4 5v, kaikki 6v, s2, rs2, biturbo s4, v8 6v yms yms yms, paki vas ylhäällä

                                                          Sitten on lisäksi saman vaihteistoperheen sisällä eri välityksiä vaihteisto-osassa, eri välityksiä loppuvälityksessä sekä erikokoisia vetarien laippoja.

                                                          Ekassa on konekohtaiset kytkinkopat (ei erillinen vaan etuperä samassa) ja muissa on jako kaikille.
                                                          Pääsääntöisesti eivät ole ulkoisesti vaihtokelpoisia vaan aina jotain kardaani-/vetari-/vivustojumppaa tiedossa

                                                          Muotoilisitko jatkossa kysymyksen suoraan niin, että siihen voi vastata eikä foorumi luisu tsättäilypalstaksi, kiitos.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            20V NM lohko olisi tuossa joutilaana. Senhän luulisi käyvän 3B alakerran korvikkeeksi, mutta muistin sopukoissa on jokin epäloogisuus vauhtipyörän antureiden sijoituksesta.

                                                            Eli kysymys kuuluu, onko NM peruslohko suoraan vaihtokelpoinen 3B/AAN alakerran kanssa?

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              sama muistikuva mulla.

                                                              Tupilla oli muistaakseni jotain ongelmia,nm lohkon kanssa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X