Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

5-syl vapari/turbo mikä paras aihio?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 5-syl vapari/turbo mikä paras aihio?

    Morjes, audin koneet on ennestään tuntemattomia, niin kysellään viisaammilta. Haulla löysinkin jo kaikkea mielenkiintoista.

    Mitäs kaikkia eroja on 80-luvun vapari ja turbo 5-pyttysten välillä? Lähdetään liikkeelle 10venasesta, koska se lienee yleisempi ja halvempi.

    Ideana olisi etsiä budjetti virikäyttöön parhaiten sopiva kombinaatio.

  • #2
    Halvimmaksi tulee ostaa suoraan 20v ahdettu aihio. Niihin osia parhaiten tarjolla ja vastaavasti osia tarvitsee vaihtaa vähemmän kun voimaa lisää. 10-tappiset ja vaparit kannattaa unohtaa jo ennen kuin asettuu edes lähtötelineisiin.

    Comment


    • #3
      Miksi 10tappiset ja vaparit kannattaa unohtaa? Niistä on kait otettu ihan kunnioitettavia tehoja, vai olenko ihan pihalla?

      Comment


      • #4
        On otettu kyl. Mut halvemmalla saat enemmän 20V:stä. Ja helpommin.

        Comment


        • #5
          Vastasit jo omaan kysymykseesi.
          budjetti virikäyttöön
          halvempi
          jota Teppo tarkensi
          Halvimmaksi tulee ostaa suoraan 20v ahdettu aihio. Niihin osia parhaiten tarjolla ja vastaavasti osia tarvitsee vaihtaa vähemmän kun voimaa lisää.
          Moottori ku moottori ni voimaa kyllä saa ja ihan lompakon paksuudesta kiinni että paljonko...

          Comment


          • #6
            Tarkennetaan:
            - 10-tappiseen on huonosti mäntiä tarjolla, 20-tappiseen vaikka mitä
            - sama koskee kunnollista pakosarjaa
            - 10-tappisen imusarjan välissä todella huonosti tilaa sähköisille suuttimille
            - 10-tappisessa imu- ja pakosarjat samalla puolta kantta -> kiroilua ruuvatessa

            20-tappisesta siis tosiaan helpommin enemmän ja halvemmalla. Koneen hankintahinta kun ei kokonaisbudjetista muodosta kuin varsin pienen osan.

            Comment


            • #7
              Mihinkäs hintoihin noita 20V koneita yleensä saa?

              Comment


                #8
                Tonnin molemmin puoli, riippuen mitä kaikkea on mukana ja tietysti kunnostakin kiinni.

                Mutta peruskone on aika pieni hinta kokonaisuuteen nähden jos oikeasti isoa voimaa hakee.

                Tietysti halvallakin pääsee alkuun ja harrastamaan millä tahansa, vaikka niillä 10v laitteilla. Yleisesti ottaen kannattaa ottaa "puolivalmis" turboaihio kun lähteä vaparin kautta liikkeelle.

                Eli enemmänkin budjetti ja ambitiot ja harrastamisen laatu (jota et vielä raottanut mitenkään) kertoisi vastaajille enemmän mitä ehdottaa.

                Comment


                • #9
                  No tässä on pohdintana erilaiset helposti saatavilla olevat tunnetusti hyvät koneet jotka omaavat viripotentiaalia, mm. Cossusierran 2,0T 16v, Saabin 2,3T aero, Audin 5-pyttyset turbot, Volvo B234F jne.

                  Comment


                  • #10
                    Cossua on kyllä paljon viritetty mutta sen hyvyydestä on kyllä vähän kahta ilmaa...

                    Saabin kone kestää vakiolla alakerralla älyttömyyksiä

                    Volvon koneet tuntuu ainakin vaativan ihan älyttömästi bensaa jotta niistä saa voimaa ulos.

                    Vitoset on tuttuja. Niihin kun vaihtaa veivit ja vähän säätää nokkien ajotusta niin 500 tulee "helposti"

                    Comment


                    • #11
                      jos tehotavoite 400-500hv,sen saa kyllä 10v koneestakin suhteellisen kivuttomasti.

                      noihin tehoihin ei sisuskaluihin tarvitse vielä koskea,jos moottori on muuten ok kunnossa.

                      + halvempi ostohinta,kannet ei koskaan halki.

                      - tilan ahtaus pako/imusarjan puolella

                      Comment


                        #12
                        Edelleen kiinnostaisi ne
                        - tavoite (vaikka teho)
                        - budjetti
                        - käyttötarkoitus
                        - harrastuksen laatu / tavoite

                        Comment


                        • #13
                          Helpoimmalla pääsee tuolla 5-turbolla.

                          tai cossulla :-P

                          Comment


                          • #14
                            Koskaan ei pidä sanoa ei koskaan ,mulla oli yksi kansi pahasti halki ja tiivistevuoto/keittäminen oli sen ilmeisesti aiheuttanut.

                            Comment


                            • #15
                              vertasin nyt lähinnä 20v kansiin,joissa halkeamiset on arkipäivää.

                              ja 10v kannet lähes ilmaisia 20v kansiin verrattuna .

                              Comment


                              • #16
                                10 venttiiliset koneet vaativat käsittääkseni hieman erilaisen lähtökohdan, kuin 20V.

                                2venttiiliä/sylinteri-rakenne vaatii varmastikin reippaan nokka-akselin, jolle taas on sopiva isokokoinen turbon pakopuoli. Jyrkälle nokalle on ymmärtääkseni ihan myrkkyä kova pakopaine, tai muuten tehot romahtaa.

                                10V-koneesta siis tuskin saa kovin alavetoista, kun vaatii ison turbon, mutta ihan varmasti sellaisellakin on hauskaa ajella ja ne hienot äänet!

                                Imusarja kannattaa varmasti päivittää paremman malliseen, on todettu, että vakio 10VT imusarja on ahdistava verrattuna jo 10V vaparinkin imusarjaan. Sen jälkeen ei varmasti suuttimien mahtuminen ole ongelma.

                                Luulisi 10V turbon olevan parempi lähtökohta kuitenkin, kuin Cosworth, tai Volvo B234F?

                                Comment


                                • #17
                                  itse olen käyttänyt 2 erilaista vaparin imusarjaa,ikinä ei ole ollut ongelmia tilan kanssa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllähän se Audin 5-sylinterinen on jotain verrattuna muihin merkkeihin. Omassa litratehoa vakiona melkoisesti ja kuitenkin näillä pitkiä matkoja ajetaan. Ei huono.
                                    Viimeksi muokannut RS2; 29.11.2009, 12:33.

                                    Comment


                                    • #19
                                      1B:n vakio kansiasetelma imu+pako. Vaparista piti olla kanssa jossain kuva, mutta enpä löytänyt. Onhan siinä ulospäin kyllä tilaa ihan riittävästi verrattuna turboon.
                                      Viimeksi muokannut jasso; 29.11.2009, 14:33.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eikös tuo 10Vt ole lohkoltaan ihan sama kuin 20Vt lohko?
                                        Kannattaa nuo kankien pultit vaihtaa...
                                        NM. Kokemusta on=(

                                        Comment


                                        • #21
                                          81mm porauksella olevat 10vt lohkot samoja kuin 20vt.

                                          kanget eri vaikka lohkot on samoja

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuommoinen 10v ainakin itseä tällä hetkellä eniten kiinnostaa, budjettisyistä, opiskelija budjetilla mennään. Näitä on vissiin useammalla eri porauksella, niin mistä tunnistan koneen iskutilavuuden? Koneessa ei ole imu - eikä pakosarjaa kiinni, eikä ole varmuuttaa onko se ollut alunperin ahdettu vai vapari.

                                            Tuo alkuperäinen turbon pakosarja näyttää aika kehnolta. Lisäksi se lämmittää imusarjaa kummasti. Itse tekisin tuubikäyristä uuden pakosarjan ja lämpökilven pakosarjan yläpuolelle.

                                            Tehotavoitteita ei ole vielä lyöty lukkoon mutta välillä 200-800hv liikutaan ja ideana on siis valita kone jossa ainakin riittää sitten potentiaalia jatkojalostukseen.

                                            Käyttötarkoitus on asentaa kone takavetoiseen harraste-autoon. Jonka merkki on joko ford, mersu, tai volvo.
                                            Viimeksi muokannut Vee8; 30.11.2009, 00:44.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onko muuten 10v vaparissa eri kanget kuin ahdetussa?
                                              Ilmeisesti 10v mallin kanget on vahvemmat kuin 20v?
                                              Onko näissä öljyruiskut mäntien jäähdyttämiseen kuten fordissa ja saabissa? Ja paljonkohan tuommoinen 10v motti painaa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                ideana on siis valita kone jossa ainakin riittää sitten potentiaalia jatkojalostukseen
                                                Valitse sitten 20v

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Vee8 Näytä viesti
                                                  Onko muuten 10v vaparissa eri kanget kuin ahdetussa?
                                                  Ilmeisesti 10v mallin kanget on vahvemmat kuin 20v?
                                                  Onko näissä öljyruiskut mäntien jäähdyttämiseen kuten fordissa ja saabissa? Ja paljonkohan tuommoinen 10v motti painaa?
                                                  -eri kanget ahdettu vs vapari

                                                  -10v kanget vahvemmat kuin 20v

                                                  -öljyruutat löytyy turbon lohkoista

                                                  -moottorin koodi löytyy lohkon vasemmalta puolelta,2-3 pytyn välimaastosta,luultavasti tarvitsee teräsharjaa,että näet koodin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    10v vaparin kangen alasilmä on pienempi kuin 10v vaparin tai 20v:n kangissa. Kampurat ovat siis erilaisia 10vt:ssä.

                                                    2144cc koneet ovat palasäätöisellä yläkerralla ja 2226 hydraulisilla painimilla. Näkyy myös lohkossa öljynpaineantureissa, koska hytikakkoneessa on toisessa sovite isoon reikään ja reiästä löytyy torx-kantainen takaiskuventtiili, jota ei siis kovapalakoneessa ole.

                                                    Kokoero tulee porauksesta 79,5mm vs 81mm. Molemmissa on sitten vielä eri puristussuhteita ja se on tehty männillä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      tuosta moottori, jolla sutii pitemmätkin siivut vaihtamatta yhtään osaa.

                                                      Mahtuu suunnilleen samaan tilaan ku vitonenkin (vaikka on toistakytä senttiä lyhyempi, mutta taitaa ylimääräsyydet karsittuna jäädä jonkin verran kevyemmäksi kuin vitonen.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vaikka en mitään virittämisestä varsinaisesti tiedäkkään, 10v:n kanssa voisin kuvitella menevän rahaa oikeasti enemmän kuin 20v:n kanssa, varsinkin alle 400hp:n lukemissa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Laita saabin mosa, jos on tarkoituksena nimenomaan budjetti vs. teho. Ei tarvi avata moottoria ja kaikki jälkiasennusruiskuhommat on helpompia nelipyttyiseen kun viisipyttyiseen. Bonuksena vielä satun tietämään mistä saa saabin kone -> bmw-vaihdelaatikko adapterilevyjä edullisesti. :) Audin moottorissa on toki paljon hienommat äänet.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kyllä samoja kampuroita on 10v ja 10vt koneissa. Ainakin esim. WR,WJ vs. WC,KF samalla kampuralla. Ja näin ollen kiertokanget myös ,eli vaparin kanget ilmeisen jämäkät.
                                                            Viimeksi muokannut playmaker; 1.12.2009, 02:40. Perustelu: lisäys

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X