Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nostaa lämpöjä päättömästi!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nostaa lämpöjä päättömästi!

    Autona on siis a4 b5 1.8tq -97.. Lämmöt olivat ennen MAX 90`c.. Oli ihan sama miten paljon anto kenkää ja oli keli mikä tahansa..
    Nyt kuitenkin asensen defan letku lämmittimen tohon(ei ollut ennestään).
    Valutin tietty nesteet pihalle, letkuliitin siihen pultin paikalle pumpun juureen, letkua ja vastus jne jne.. Se on oikein laitettu mutta ongelmaksi on muodostunut ihan hillitön lämpöjen nousu..
    Järjestelmässä on vähintään saman verran nestettä kuin ennen vaihtoa, ilmat on poistettu lämmittimen sisältä ja letkuista ja neste kirtää. Painetta on myös.. Eli letkut on "jäykemmät" ja kun paisarin säiliötä löysää niin suhisee.

    Auto pyöri n.10min tyhjäkäynnillä tommosen 10km normaali ajon jälkeen eikä lämmöt nousseet yli 90 asteen missään vaiheessa.
    Sitten ajattelin että käyn vähän motarilla antamassa kenkää miten ne pysyy kurissa.. No viisari nous jo n.2min ajon jälkeen tonne 110-115`c.. kun jättää sitten pöyrimään tyhjäkäynnille lämmöt laskevat normaalisti siihen 90`c.. Eli MIKÄ IHME SELITTÄÄ TON ja mistä vikaa voi ruveta etsimään?? Autolla pitäisi lähteä sunnuntai iltana reissuun.. Kiitos paljon!
    Auto oli jo pajalla missä ilmasivat juuri ton järjestelmän mutta ei auta!

    #2
    Saako arvata että lämmöntuotto kabiiniin vähenee samalla? Saattaisipa vesipumpun siipi sutia akselillaan.

    Comment


    • #3
      Kabiiniin tuleva lämpötila lämpenee myös sitä tahtia kun mittarikin nousee Siis kun lämpötilaksi on säädetty HI.. Letkuissa on myös painetta ja kaikki letkut lämpenevät. Jotenkin siis pois sulkisi ton vesipumpun.. On oikeesti ihan saatanan v-mäinen vika..

      Comment


      • #4
        Eipä tuossa taida olla kuin termostaatin ja vesipumpun vaihtoa edessä, jos jostain lähtee liikkeelle? Joskushan nekin pitää vaihtaa, ehkä se nesteiden pois valuttaminen aloitti oireilun.. ihan vain ajatuksia, kun ei ole noista henk.koht. kokemusta.

        Laitoitko vanhat nesteet sisään vai vaihdoitko uudet samalla?

        Comment


        • #5
          veljen 1.8t teki saman tempun, vesipumpun akseli rupesi pyörimään tyhjää ; muoviratas mikä pyörittää vettä oli haljennut. tosin sillä kyllä tuli kylmää vain kabiiniin.

          jumiutunut termostaatti voisi aiheuttaa samanlaisia propleemeja.

          Comment


            #6
            Jos vesipumppu ei ole vialla, liittynee ongelma vahvasti tehtyyn lämmitinasennukseen. Sattumalle pitää jättää sija, mutta todennäköisestihän muutostyö on aiheutanut viankin.

            Comment


            • #7
              Itsellä oli ex-audin kanssa sama ongelma, syy löytyi juurikin vesipumpusta - siipi pyöri tyhjää akselilla kuten tuolla aikaisemmin mainittiinkin.

              Comment


              • #8
                eilen tuli tutkittua asiaa taas lisää.. Lämmöt nousevat sinne 110-115`c kun koneella ajaa vaan jonkun aikaa.. Laskevat kuitenkin aika reippaasti siihen 90`c kun jättää tyhjäkäynnille.. Oireina huomasin että alavesiletkut ja syyläri eivät olleet edes lämpimiä?? eli neste ei pääse sinne.. OLISIKO termostaatti jumittunut syystä X kiinni asentoon eikä neste täten pääse kiertämään syylärin kautta? Kun eikös jos ne siivet olisivat "paskana" niin lämmintä ei tule kabiiniin ja ylävesiletkuissa ei olisi painetta? Kun lämmöt olivat ton maximin niin kabiiniin tuli todella kuumaa(pitkään ei olisi pystynyt kättä pitämään).. Mitenkä iso homma tohon on vaihtaa se vesipumppu? termarihan on ihan parilla pultilla kiinni ja helppo.

                Comment


                  #9
                  Kannattanee aloittaa siitä termarista, siihen nuo oireet ennemmin viittaa kun pumppuun.

                  Comment


                    #10
                    Eikös se termari ole niin mukavassa paikassa, että sen vaihtaa vaikka ajankuluks? :) Itse laitoin viime viikolla samanlaisen Defan letkulämppärin ja ei kyllä ihan helposti ilmaa sinne saa jäämään. Paisari täyteen, paisari irti ja nostetaan ylemmäs ja lämppärille menevästä letkusta ilmaus. Ei tarvinnu sen jälkeen ilmata, vaikka moottorin käytti lämpimäksi.

                    Comment


                    • #11
                      Joo se on kahdella pultilla siinä vesipumpun lähellä.. Kävin tänään ostamassa uuden termarin. Katotaan maanantaina korjautuuko sillä. Onkohan toi vesipumppu miten paha vaihtaa tästä AEB koneesta?
                      Tässäkin tosiaan tehtiin samalla tavalla toi ilmaus ja ekana nesteet lähtikiertämään hyvin kun syyläri ja kaikki letkut lämpes, mutta nyt huomasin että syyläri on kylmä ja samoin alavesiletkut.. TOIVOTTAVASTI se on vain kiinni jumittunut termari.. Luulis että jos se toimis ja vesipumppu ois sökö niin syyläri ja alavesiletkut olisivat edes haaleat??

                      Comment

                      Working...
                      X