Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kierroslukutieto ABC

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kierroslukutieto ABC

    Bongasin täältä foorumilta linkin Audiworld sivuun missä oli noi ilmastoinnin näytön kautta saatavat tiedot. ABC-koneinen auto oli potilaana, siinähän on ollut jotain häikkää pidemmän aikaa moottorinohjauksen kanssa, ISV säätää tyhjäkäyntiä välillä 400 rpm välillä 1200 yms.
    Ilmastoinnista kun selaa esille kanavan 28 (engine RPM) niin arvot ei mene lähellekään rundimittarin näyttämää. Ilmastoinnin näytöltä n 1000 kierrosta enemmän. Toisaalta sitten kiertää rundimittarin mukaan n 6700 ennenkuin rajoitin iskee päälle (eli ac näyttäisi silloin jo n 7700)
    Mistä tuohon ac:n näyttöön kerätään tiedot (ECUltako) ja mistä kierrosluku mitataan? Onko tuossa mittarille eri anturi kuin ECUlle/AC:lle?

  • #2
    Moottorin kierrosluku Eculle tulee startin hammaskehältä, anturi G28. Ilmastoinnissa on kierroslukuanturi G111 kompressorissa. Anturi on lähellä hihnapyörää . Ilmastoinnin ohjausyksikkö ilmeisesti laskee moottorinnopeuden tuosta.

    Comment


      #3
      Ok, tuossa audiworldin jutussa luki että ilmastoinnin kompuran kierrosluku on 1,28 kertaa koneen kierrosluku. Ensiksi luulin että mulla oli kanavat sekaisin. Nähtävästi tuossa laskee kompuran kierroksista koneen kierrosluvun ja anturi ei toimi kunnolla- tuskin selittää käyntiongelmat.
      Ilmastointi tuossa ei toimi, kondensaattori vuotaa ja kompura kolisee eikä pysy päällä - oli kyllä jossain vaiheessa herjaa että koneen ja kompuran kierrosluvuissa liikaa eroa kun katsoin ilmastointia Vag-comilla (ECUun en pääse Vag-comilla vieläkään kiinni)
      Etsintä jatkuu , hieman olen ruvennut epäilemään jäähdytyksen lämpöanturia - antoi bosch-centerissä arvoksi 96 astetta kun mittariston lämpömittari näytti hieman alle normilämpötilan n 85 astetta...

      Comment


      • #4
        Periaatteessa lämpötilakorjaukset menee pois päältä, kun moottorin lämpötila on noussut noin 60 asteeseen eli sen jälkeen pienet lämpötila-anturin virheet eivät haittaa koneen toimintaa.

        Comment


          #5
          Ok kiitos jälleen kerran tiedosta!

          Joitain havaintoja ongelmasta:
          1) jos käyttää lohkolämppäriä niin käy startin jälkeen todella karhean oloisesti
          2) Kylmäkäynnistyksen jälkeen usein kierrokset hieman koholla (1100, kuten pitääkin?) Kun sitten kone ajettu kunnolla lämpimäksi (50 km) niin ekoissa liikennevaloissa yrittää säätää tyhjäkäyntiä n 400 rpm jos ei ehdi sammua sitä ennen.
          3) Usein jos auton sammuttaa kunnolla lämmitettynä ja sitten starttaa heti ISV säätää tyhjäkäyntiä ja nostaa sen karvan päälle 800 rpm
          4) Jos auton starttaa puolilämpimänä tyhjäkäynti hakee hieman ja asettuu yleensä kovin alas 400-500 kierrosta, joskus auttaa kun antaa hieman kenkää (yli 4000 kierrosta)
          ISV on vaihdettu ja uusi venttiili toimii ainakin sen osalta että yleensä näkee että säätöä tapahtuu- mille tasolle se vaan tuon säätää vaihtelee sitten 400-600-800 tai 1000-1200. Noi vaihteluvälin alapään arvot siinä mielessä ikävät että välillä kone stumppaa täysin ja muutenkin ohjauksen hydraulipaineet ja lataus on heikohkoa.
          No auto menee nyt muutamaksi kuukaudeksi lämpimään halliin jotta saan ovet oiottua ja maalattua ja hieman sähkötöitä tehtyä- samalla täytyy katsoa konetta jos selviäis mikä tuossa mättää.
          Yhtenä ideana myös että vanhan ISV:n irtoavat sisuskalut olis kuluttaneet jälkiä imusarjaan joihin tuo uusi vena välillä sitten takertuu.
          Vaikka yhteyden saaminen ecuun oli hankalaa saatiin kuitenkin vikakoodit luettua. ei Boschin koneella näyttänyt löytyvän mitään vikakoodia koneen osalta.

          Comment


            #6
            Varmista ettei missään ole imuvuotoa. Pienikin vuoto aiheuttaa yleensä hassuja tyhjäkäyntiongelmia, vaikka ajossa ei huomaisi mitään. Lambdavikakoodi voi kyllä ajossa tulla.

            Tuo lohkolämmittimen käytön jälkeinen ongelma taitaa olla monessa muussakin moottorissa. Johtuuko sitten siitä, että lämpöanturin kohdassa on jokin kuumempi paikka, jonka vuoksi käydään startin jälkeen hetki liian lämpimän koneen parametreillä. Tässä yhdestä puhetta:

            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ohkol%E4mmitin

            Comment


            • #7
              Imuilman lämpötila-anturi G42 kannattaa myös tarkistaa, sijaitsee lähellä ISV:tä .

              Imuputken tiiveys Ecuun on tärkeä, nimenomaan 2,6:ssa .

              Imusarjaan tulevat maatot voivat hapettua, ovat ISV:n yläpuolella.

              Tyhjäkäyntikytkin F60, sijaitsee kaasuläpän potikassa.

              Siis kaikki mahdolliset imuvuotopaikat esim. huohotinputket.

              Comment


              • #8
                Ihan mielenkiinnosta kysyn että mistä investoit uuden ISV.n? Itsellä vastaavat kokemukset AutoSensor Berlinistä tilatulla isv.llä

                Comment


                  #9
                  Samasta mestasta mullakin ISV- onko se vaan taas sitten ettei halvalla saa hyvää?
                  Onko kokemuksia mitä ISV maksaa alkuperäisosana?

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäisen tämänhetkisestä hinnasta ei ole tietoa. ASB.n isv.n toiminnassa ei ole sinänsä mitään vikaa mutta itselläni oli sieltä tilatussa selkeä mitta tai kokoonpanovirhe.

                    Kartiotappi ja siinä oleva kierre, joka sen venttiilin sisällä liikkuu eestaas oli liian lyhyt yltääkseen kunnolla imusarjassa olevaan reikään, jonka sen on tarkoitus tukkia tarvittaessa.
                    Jos sulla on tallessa sen alkuperäisen isv.n tappi, ja jos se on ehjä, niin kokeileppa siten että pyörität siihen uuteen venttiiliin sen paikalleen. Se käy ihan heittämällä siihen paikalleen, sillä erotuksella että se jää vähän pitemmälle ulos, ts siinä on enemmän säätövaraa.
                    Itse tappelin viime keväänä samanlaisten sammuilu ja seilaus ongelmien kanssa ja tilasin sitten uuden venttiilin joka ei tuonut juurikaan parannusta ennenkun huomasin sen eron niissä venttiileissä.

                    Comment


                      #11
                      Auto menee seisontaan pariksi kuukaudeksi ja toivottavasti löytyy aikaa käydä tuo läpi.
                      Tsekkasin imusarjan lämpöanturin- antoi lämpötilaan nähden järkevän vastuksen sekä reagoi kun siihen puhalsi.
                      Imuvuotoja olen metsästellyt enkä löytänyt mutta ajattelin ottaa imusarjan veks ja käydä sen kokonana läpi ja samalla uusia kaikki letkut. Imusarjaan on joskus vaihdettu Pierburgin korjaussarja.
                      Sen verran oireista myöskin että välillä startin jälkeen savuttaa suht paljon välillä harmaampaa ja välillä sinertävämpää savua. Ajattelin jos joku suutin vuotaa että kävis todella rikkkaalla hieman aikaa käynnistyksne jälkeen. Ei tarvetta lisätä öljyä vaihtovälillä.
                      Lämpimänä katsottiin päästöt tuosta ja Bosch-centerin kaveri meinas lentää persilleen - sanoi ettei tuon ikäinen pitäis olla noin vähäpäästöinen ( mulla on tuossa kyllä uudet katit)
                      No imusarja irti, nakutustunnistimien läpikäynti, uudet letkut, suuttimien tarkastus/puhdistus, imuvuotojen eliminointi, sekä maadoitusten läpikäynti niin eiköhän tuo tuosta tokene.

                      Comment

                      Working...
                      X