Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Outo "mörinä" putkistosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Outo "mörinä" putkistosta

    Nyt tarvitaan hyviä neuvoja.

    Muutama päivä sitten ajeltaessa tuli putkistosta melkosen möreät soundit hetkellisesti, kunnes seuraavan käynnistyksen jälkeen äänet vaimeni normitasolle. Eilen äänet tulivat takaisin ja tuntuivat jäävän pysyvästi. Soundi on ihan samanlainen ku et ois pakoputki irti/poikki ja alkaa kuulumaan heti ku kierrokset nousee ahdoille asti (n.3000kierr.).
    Auto nostettiin sunnuntaina nosturille ja pakoputki näytti olevan kunnolla kiinni eikä vuotanu mistään, eli siitä ei soundit johdu.

    Olin melkosen varma et putki olis jostakin kohtaa hieman irronnut, eli ääni tosissaan kuulostaa melkosesti juurikin siltä.

    Autosta katottiin samalla vikakoodit ja sieltä löyty 1 vikakoodi mikä liitty lambdaan (luultavasti lambda sökö), eli voisko se olla syy moiseen ääntelyyn?

    #2
    Olisiko pakosarjassa halkeama, ja lambda ilmoittaa että liikaa ilmaa? Mikä se lambdan vika koodi oli?

    Comment


    • #3
      Tarkalleen en muista mikä se koodi oli ku mentiin heti poistaan se, mut muistaakseni meni jotenkin näin: "17522 - Oxygen (Lambda) Sensor: B1 S2: Internal Resistance too High
      P1114 - 008 - Implausible Signal - Intermittent"

      Mulla on softan ansiosta disabloitu toi katin jälkeinen lambda, eli mulla taitaa etummainen lambda olla sökö...
      Pakosarja mulla on APR:n tekele ja ainakin toivon kovasti et siinä ei halkeamia olis.

      Comment


      • #4
        Minulla oli samanlaista ongelmaa eli yleensä kunnon vedätyksen eli esim. ohituksen jälkeen alkoi kuulostamaan joka kerta kun vähänkin kaasua antoi siltä että pakoputki vuotaisi ja tämä jäi päälle yleensä niin että kun auto oli seissyt niin seuraavan kerran lähtiessä liikenteeseen vikaa ei enää ollut -joskus vika saattoi häippästä kun tarpeeksi kauan ajoikin.
        Koneen kiertymisen aiheuttamaksi tuota epäilin eli olis putkisto päässyt jotenkin "aukeamaan" tai sitten vaan olis alkanut ottamaan kiinni jonnekkin mutta kertaakaan en vian ollessa päällä auton alle kerennyt... mutta muutoin tutkiessa mitään syytä en putkistosta keksinyt. Nyttemmin tuota ei ole ilmennyt vuoteen.

        Yksi mikä saattaisi tietysti jonkinlaista "mörinää" aiheuttaa on pakoputken ja lämpösuojapeltien väliin eksynyt kivi.

        Tuo lambda herja kuulostaisi minusta itse lambdan sähköisen ominaisuuden vialta, eli alkanee ehkä pikkuhiljaa hyytymään, samaa ilmoitteli joskus keväällä minullakin mutta ei nyt taas aikoihin - no uusi lamda olis odottamasssa asennusta kun muuta viitettä viime aikoina ollut hyytymisestä.

        Comment


          #5
          Voisiko lisäilmapumpun jokin häiriö aiheuttaa tuota? Ainakin se pörisee kylmällä koneella, mutta ei kyllä kovin kuuluvasti.

          Comment


          • #6
            Yksi mikä saattaisi tietysti jonkinlaista "mörinää" aiheuttaa on pakoputken ja lämpösuojapeltien väliin eksynyt kivi.
            Siellä oli sepeliä ihan pirusti joka välissä ku nostettiin auto ilmaan ja luultiinkiin et siinä olis ollu syy, mut ei...

            Comment


              #7
              Vaiha vaan se lambda, se on rikki jokatapauksessa. Rikkinäinen lambda aiheuttaa huonoa käyntiä.

              Comment


              • #8
                Villi veikkaus että joustokappale rikki...paljastuu reikä kun vähän liikuttelee putkistoa...

                Comment


                • #9
                  Kauheesti ei oo ehtiny auton kanssa ropailemaan taloprojektin takia, mut kaveri lupas ottaa nosturille parin viikon sisällä, ni sit päästään tutkimaan paremmin et mitä se kone on oikeen syöny.
                  Mut sen verran ainakin sain hommaa selvitettyä, et ku laitoin vikatilasoftan autosta päälle (eli turbo pois pelistä), ni ääntä ei enää tullut... Eli liittyy tuohon ylipaineistuspuoleen jotenkin, eikä vika siis ole putkistossa.

                  Comment


                  • #10
                    Otitko kummiskin huomioon että kun ei ole ahtoja niin väännötkin on paljon pienemmät eli konetta kiertävät vastavoimat siis pienemmät tällä tarkoitan että pakoputkiston kiertyminen voisi silti olla syynä asiaan vai saatko mörinät aikaiseksi vaihde vapaalla tai niin että konetta ei olisi väännätetty ennen mörinän ilmentymistä.

                    Toisaalta minunkaan tapauksessa ei oikein pakoputkiston vikakaan tunnu niin varmalta kun mörinät kuuluivat ennen ja jälkeen turbon vaihdon jossa putkisto ollut osittain irti ja kun vika ollut poissa jo tuon vuoden verran niin luulis että jos jotain murtumia olisi niin pahentuishan ne vaan.

                    Comment


                      #11
                      Muistan yhden keissin juuri vastaavasta autosta, jossa nelospytyn pakokanavaan yhdistetty lisäilmaventtiili oli aavistuksen löystynyt, ja isoilla pakopaineilla puhalsi sieltä välistä pakokaasua pihalle ja piti täten täyskaasulla perin ihmeellistä ääntä. Pintakaasulla ja alipaineella ajaessa ääni oli normaali.

                      Aika pitkään vikaa hämmästeltiin, taidettiin ahdinkin jo käyttää irti, kunnes joku älysi peilin kanssa kurkkia venttiilin tiivistepintaa.

                      Comment


                      • #12
                        Toi pitääkin tarkistaa sit heti ku saadaan auto talliin ja syyniin.

                        Comment


                        • #13
                          Pääseekös tonne muuten _mitenkään_ yläkautta käsiksi, vai odotanko suosiolla nosturille pääsyä?

                          Comment


                            #14
                            yläkautta sen näkee. moottorin ja tulipellin takana pakosarjan puolella

                            Comment


                            • #15
                              Tuli käytyä tallilla ropailemassa ja ihmettelemässä tota konehuonetta. Kävin läpi painepuolen pultteja, muttereita ja klemmareita, enkä löytänyt kuin yhden löysällä olleen klemmarin. En tosta yhtäkkiä keksiny et mikä linja toi on, voisko joku valaista? No, klemmari piukkaan ja tuntui toi ääni hieman häipyvän, ainakin kylmällä koneella. Heti ku kone lämpiää, alkaa ääni tulemaan taas takaisin... Laitoin sitte sen uuden lambdan tilaukseen (lambdasensor.com),toivottavasti auttaa ku vaihtaa uuden paikalleen.

                              Koitin kovasti tutkia sen lisäilmaventtiilin kohtaloa, mut en huomannu sen suhteen mitään epäilyttävää.

                              Comment


                              • #16
                                Eikös tuo linja ole noita lisäilmapumpun putkia, toinen pää menee venttiilikopan takapäähän, huohottimen alla olevaan venttiiliin ja toinen pää sitten sinne pumpulle. Sitä en osaa sanoa voiko tuo letku/vena noita pörinöitä aiheuttaa, mutta ehkä vilkasisin muutkin pumppuun liittyvät letkut ja putket, sekä sen venttiilin siellä kopan takapäässä.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt pitää tässä kohtaa varmistaa etten mee pahasti perse edellä puuhun. Eli, onko tässä kuvassa näkyvän huohottimen alla se lisäilmaventtiili (tuo kiiltävä)? Näin mä itse sen asian oletin olevan. Ja sinnehän toi linja menee, toista päätä en nopealla etsinnällä löytänyt.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juurikin tuo osa, Etkassa taitaa kulkea nimellä kombi valve.

                                    Comment


                                    • #19
                                      No hyvä, oikeeta osaa siis koitin tutkia. Näinkö oikein et toi on kahdella tai kolmella kuusiokoloruuvilla kiinni?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kolmella kuusiokololla on.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Äänet ei sitte häipyneetkään mihinkään... Nyt alkaa myöskin ahdoista huomaamaan et kaikki ei oo ihan kohdallaan. Paineet heijaa täysvedolla 1.0-1.3 -välillä, ku normaalisti ne tasottuu suoraan sinne 1.5-1.6bariin. Vieläkään en oo päässy nosturille...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Noni, ja nyt sytty mittaristoon (O) -merkkivalo...

                                            Nyt ois hyvät neuvot kalliit.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jarrupalavaroitus?

                                              Comment


                                                #24
                                                Jos iso symboli ja punainen, mulla oli ABS-yksikön vika. Kallis..

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Öljynpaineen merkkivalo, keltainen (why oh why?) väriltään. Se on metka ku on niin kovasti jarruihin liittyvien merkkivalojen näkönen, mut OIL lukee kyllä alla. Soitin Forssan Laatuautoon ja sovin ajan ens viikoks, saattaa kuulemma olla öljysihti on niin tukossa ettei pääse öljynpaineet nousemaan... Vai tuleeko jollekulle mitään mieleen miten toi vois mahdollisesti liittyä siihen ääneen mikä autoa vaivaa?
                                                  Tänään tuli uus lambada-anturi kotiin, saavat pojat vaihtaa sen sit samalla siellä huollossa ens viikolla.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    o ou, laakerinvaihtovalo:)
                                                    Öljytason merkkivalo, tuskin paineen. Se lienee kuitenkin punainen..
                                                    mäntää ja veiviä joulupukilta.....

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jos iso symboli ja punainen, mulla oli ABS-yksikön vika. Kallis..
                                                      Jaa vai että kallis, oon niitä reilusti alle satkulla ehjänny. Taisit mennä merkkiliikkeen kautta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jaa vai että kallis, oon niitä reilusti alle satkulla ehjänny. Taisit mennä merkkiliikkeen kautta.
                                                        Luonnollisesti menin merkkiliikkeen kautta kun oli vielä takuu voimassa :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Öljytason merkkivalo
                                                          Näin mäkin ajattelin, mut öljytikku kyllä kastuu asteikon puoleen väliin asti... Ellei sit oo anturi vaan sökö? No, se selviää (toivottavasti) ens viikolla.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Noni, nyt kävi auto diagnosoitavana Forssan Laatuautossa ja "mörinän" syy selvis: oli menny muutama kivi v*ttumaisesti laatikon kannatinkumin väliin ja ne käänsi vedättäessä laatikkoa vinkkeliin ja siitä tuo ääni tuli. Huhhuh ku helpotti, olin jo varautunu pahimpaan...

                                                            Samalla vaihdettiin lambada ja nyt auto futaa paremmin ku aikoihin.

                                                            Ja toi (O) -merkkivalokin selvis, eli se oli jarrupalojen kulumisen merkkivalo, niinku ite ensin ajattelin. Metka silti, et ku paino check-nappia mittaristosta, ni ton samaisen merkkivalon alle tuli teksti "OIL", mutta se kuulemma tarkottaa sitä et auto pitäs viedä huoltoon, ei muuta... :P
                                                            No, ei muuta ku kattoon seuraavaks et millasta jarrua sinne alle laitetaan. ;)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X