Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
On muuten hyvä konsti tuo Forssin kertoma.
Mulla kun oli kaikki jarruosat pois tieltä ja lisäksi irrotin raidetangon pään vielä, niin meni kuin leikki.
Jarrujen kunnostaminen olikin sitten eri tarina...
paljon helponpi tapa a4 b5 uloinmaen vetonivel suojakumin vaihtooni.(hanttarin puoli etu).. ei tarvitse mitään rusteisia pultteja päivä kausia liovotella....
ensin rengas pois, sitten puolenmetrin jatkolla napapultti irti. sitten otetaan raijetangonpää irti. ja sitten kaveri avuksi,, iskarin yläpää irti (kolmella pultilla kiini konehuoneen puolelta) sitten rautakankilla väännetään alakukivartta alas päin, kaveri vetää iskarin yläpään pois kolosta lokasuojaa vasten. sitten työnnetään vetaria vaihdelaatikkoa päin ja otetaan vetari pois pooreiltaan. ja eiku vanhat rasvat pois, ja uusi YLIVEDETTÄVÄ SUOJAKUMI paikoilleen 1.5 litran limsa pullolla. tai oikealla siihen tarkoitetulla pulolla. ja uudet vassut sisälle ja klemmarit kiini. samalla periattella vetari takaisin paikoilleen..
Viimeksi muokannut Sleepy2; 22.1.2009, 14:59.
Perustelu: Panosta hieman seuraavalla keralla tuohon kirjoituksen ulkoasuun.
Vaihdoin pari viikkoa sitten toisen puolen, vasen, nivelen... Ei tarvinnut ottaa auki tukiarsia tässäkään tapauksessa. Kun aukaisee vaihteiston pään laipan ja kääntää "pyörän" linkkuun takapuoli avoimeksi niin moottorinpään laippaa siirtelemällä sopivaan koloon niin akseli perääntyy sen verran että tulee ulos...
Viimeksi muokannut Sleepy2; 3.3.2010, 18:11.
Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.
Nostellaas hieman kun on saanut taistella ton passatin vetarin kanssa. Uuden suojakumin mukana tulee siis c-sokka, muovinen holkki ja 2 kpl kuperaa prikkaa, toinen halkaisijaltaan isompi ja toinen pienempi. Pienempi kuperaprikka on halkaisijaltaan sopiva niveleen ja toinen taas liian suuri. Miten noi osat tulee tarkallalleen tulee laittaa? Ensin kuperaprikka pohjalle, kupera vai kovera puoli vanteeseenpäin? sitten muovinen holkki ja sokka paikalleen. Mikä on isomman prikan merkitys? Auto siis vw passat 1.8T aeb koneella.
Kyl se tuli sit kasattuu oikein, ei etkankaan mukaan oo kun yksi prikka. Noh jokatapauksessa pitää uusi nivel käydä ostamassa kun ei näköjään muuten asetu.
Huh huh. Tulipa sitte itsekki vaihettua kuskinpuolelle ulompi vetonivel. Ennen en ollu hommaa tehny tai no kerran vähän autellu ku on johonki japsiin vaihettu. Mutta audifoorumin ohjeet tuossa ylhäällä olivat tosi hyvät.
Itse sekoitin majavan ja okkimin tapoja.
-vetarin osto (löbro 80 e)
-napapultti irti rengas paikoillaan ja sitte rengas irti
-irroitin sen surullisen kuuluisan ylätukivarsien pultin apuna crc ja kuumailmapuhallin ja leka. mutteri aukes helposti mutta pultti oli tiukemmassa. tietenki vaihoin uuden pultin sitte
-sitte sai jo vetarin muljautettua pois.
-napapultilla booreilta pois
-uusi vetari tilalle rasvoineen kumineen ja hiluineen. huom hilujen järjestys meinas unohtua mutta onneksi on foorumi
-sitten kumin venytys paikoilleen
-sitte tukivarret ja rengas paikoilleen
-lopuksi napapultin kiristäminen tunteella
Aikaa mulla meni noin 3,5h. Siitä voi 1,5h laskea työkalujen ja pultin metsästykseen. On se hyvä aina kesken kaiken huomata mitä puuttuu. Säästin ehkä 20 euroa ku en käyttänyt korjaamolla. Olisin kyllä käyttänyt mutta aikoja oli vasta ensiviikolla ja noin 300 km pitää viikonloppuna pystyä ajamaan. Booreilta irrottaminen oli tosi helppo. Minulla lähti se huomaamatta ku aloin vasta avainta mallailemaan paikoilleen että saa kunnonlailla vääntää. Syynä C-rikan huonous (siinäki oli boorit!).
Mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
PS nyt osaa tarvittaessa vaihtaa toiselle puolelle eikä tarvi ostaa enää avaimia!!
Sen vetonivelen saa navasta myös siten että ottaa raidetangonpään nivelen pois paikaltaan ja sitte takimmaisen ylätukivarren sisäpäästä irti niin saa väännettyä niin paljon että nivel tulee pois.
Ainakin a4:ssä (2.8Q) lähti nivel kun otti vaan taemman alapallon irti. Pirun ahdas se on tulemaan ja mutta kyllä se noinkin tulee. 2 kertaa parin viikon sisään kokeilleena. Ja vielä kerran pitäisi nujuta. Siis otin koko vetarin pois.
Aiheellinen huomautus ketjussa aikaisemmin tuosta absin anturista. Luin sen, mutten tajunnut mitä se tarkoittaa. Nyt tajuan, kun oppirahat siitä on maksettu. Eli absin anturi (nopeustunnistin) oli jossain vaiheessa asennusta painunut pohjaan liian syvälle, jolloin se otti kiinni vetarin kyljessä olevaan hammaskehään. Ajossa syttyi ensin absin merkkivalo ja alkoi kuulumaan naputusta. Renkaan avattua huomasin, että vetarin uumenista puskee hammaskehää. Uusi vetari piti hakea ja nostaa anturia ylöspäin. Ihme kyllä anturi toimii vielä. Jos anturi on liian ylhäällä, syttyy merkkivalo 5km/h nopeudessa, taas jos se on liian lähellä tätä vetarin hammaskehää, niin abs jurisee hitaassa vauhdissa jarruttaessa.
Jos joku alkaa vetarinvaihtohommiin, niin osta vetari, katso liikkeen pihalla, millä avaimella napapulttia väännetään ja osta sellainen samalla, mikäli et sitä omista. Osta myös kaksi klemmaria (isompi ja pienempi) joilla saat suojakumin kiinni. Ainakin Löbron nivelen mukana tuli hienot saksalaisinsinöörin suunnittelemat klemmarit, joita yritin vääntää toista tuntia, kunnes jätin auton talliin yöksi ja aamulla hain uudet klemmarit.
Nuo klemmarit voi korvata hätätilanteessa vaikka nippusiteillä. Laittaa yhtä klemmaria kohden kaksi nipparia ja vielä niin, että kiristyspanta nippareista tulee 180-asteen päähän toisistaan, niin akselin balanssikin pysyy kohdillaan:)
Kuinkas jengi on sisäpään vetarin kumia vaihtaessa laittanu sen laipan puolelle tulevan kupin paikoilleen. Vanha oli mulla prässätty, uudessa marmorilta ostetussa tuli mukana uusi kuppi ja C rengas vaan vetarissa ei ole uraa C renkaalle.
Nyt helmikuussa vaihdettu kumi kusee rasvaa juurikin vaihteiston laipan ja vetarin välistä.
Vetonivelen suojakumi piti vaihtaa: Alppilan autohuollon arvio työn ja osien hinnasta: 200-250,- Laaksten Helsingin keskustassa teki homman osineen hintaan 85,-, aikaveloitus yksi tunti. Suosittelen kyseistä liikettä, Lönnrotinkadulla sisäpihalla.
Audi A6 2,5 TDI avant quattro vm 2002 edessä vasen ulompi suojakumi oli onnistuttu vaihtamaan muutama vuosi sitten niin, että se oli kierteellä ja nyt siis sökö. Miksi kaikki pitää aina tehdä itse?
Näin se homma eteni
- AKE-moottoriseen sopii Löbro/GKN 300320 kumisarja 28 € (Saksassa 12€) = Spidan/GKN 26094 sama sopii ARJ, neloskoneille eri. (SKF VKJP 3005 oli sama valumerkintä kuin GKN kumissa)
- Jos vanha nivel on väljä, niin on vaihdettava koko nivel kumeineen, esim Spidan/GKN 22763 (Saksassa 32€)
- Pyörän mutterit löysälle - 17 mm hylsy
- Ratti oikealle kun vaihdetaan kuskin puolen kumi
- Auton nurkka ylös
- Pyörä irti
- Kaksi pyöränpulttia takaisin reikiin lukitsemaan jarrulevy
- Ruuvimeisseli jarrusatulan läpi jarrulevyn jäähdytysripojen keskelle
- Keskipultti pulttipyssyllä tai pitkän vääntövarren kanssa auki (27 mm hylsy + Biltema 19-1438 tai Motonet 76-7067, joka on 5€ halvempi).
..* Jos on 17mm kuusiokolo, niin pitkä jatkomutteri käy adapterista.
..* 3/4 tuuman nivelväännin tai Biteman lyhyempi 10-346 jatkovarren kanssa on hyvä investointi, kun pultin vetää oikeaan tiukkuuteen. 1/2 tuuman väännin taipuu niin, että hirvittää.
..* keskipultilla voi kokeilla painaa niveltä sisään, että nähdään nivelen liikkuvan boorissa
- Jarrupalan piuha liittimestä auki
- ABSin piuha kannattimesta irti
- Jarrusatula irti - 7 mm kuusiokolohylsy
- Jarrusatula roikkumaan raidetangosta
- Taaempi alapallo auki (joku ottaa korin päästä tukivarren irti) - 18 mm kiintolenkki
..* Ulosvetäjällä jännitykseen (esim Motonet 80-4027)
..* Vasaralla isku navan kylkeen. Joskus saa takoa useammankin kerran.
- Sorkkaraudalla tukivartta alas vääntäen alapallo irtoaa navasta. Ratin pyöritteleminen saattaa auttaa.
- Varmista nyt, että ohjaus on käännetty ääriasentoon
- Vaikka onkin ahdasta, niin sieltä se vetoakselin pää tulee ulos poterostaan
- Kumin klemmarit hohtimilla poikki ja irti
- Kumin ulompi pää pois nivelen päältä tai leikkaa kumi poikki
- Keskipultilla kiertäen nivel irtoaa nätisti. Vanha pultti ei välttämättä kierry tarpeeksi syvälle jos se on venynyt. (Merkkihuolto olikin tietämättömyyttään nuijinut ulomman kehän rusinaksi.)
..* Pidempi pultti tai M8 pultti reiässä jatkona auttaa
- Nivelen purku, pesu, kasaus ja rasvaus (rasvan määrä alla)
..* Merkkaa maalikynällä osien paikat, ettei niiden keskinäinen asento muutu
..* Pura kuulat esimerkiksi numeroituihin pullonkorkkeihin talteen
- Vanha C-lukkojousi pois urasta => hylkyyn
- Vanha kumi ja 2 prikkaa pois akselilta => hylkyyn
- Akselin puhdistus
- Klemmari akselille
- Kumi akselille
- Metalliprikka kupera puoli edellä
- Muoviprikka kovera (=suurempi) puoli edellä
- C-lukkojousi uraan (Mitä hittua... tämä puuttui sarjasta. Siis takaisin liikkeeseen reklamoimaan.)
- Muovinuijalla vasaroidaan nivel pohjaan lukkojousen yli
- Rasvat kumin sisälle
- Kumi paikalleen
- Kiristä suurempi klemmari (esim Biltema 19-1327)
- Tarkista ABS-anturin korkeus
- Pujota nivel napaan
- Kiristä keskipultti alustavasti
- Päästä yli-/alipaine pois kumin sisältä
- Kiristä pienempi klemmari
- Taaempi alapallo paikalleen ja kiristys
- Jarrusatula paikalleen ja kiristys
- Jarrupalan piuha liittimeen
- ABSin piuha kannattimeen
- Vanteen keskikuppi irti
- Pyörä paikalleen
- Auto alas (Onhan se keskipultti jo kiristetty, Laakerit eivät tykkää jos se on vielä ihan auki.)
- Pyörän pultit momenttiin 120 Nm
- Keskipultti momenttiin (katso momentti alla)
- Vanteen keskikuppi paikalleen
ELSAsta copy-pastettua:
Rasvan määrä:
halkaisija 88 mm: 40 g nivel ja 50 g kumi
halkaisija 98 mm: 80 g nivel ja 40 g kumi
Keskipultin momentti:
M14: 115 Nm + 180 astetta
M16: 190 Nm + 180 astetta
(Joku ohjeisti käytetylle laakerille 90 astetta.)
Ohjeiden toimivuudesta en ota vastuuta. Korjauksia ja parannuksia saa esittää.
EDIT: Tukivarsien vaihdon yhteydessä testasin, että ylätukivarret irrottamalla irtoaa ilman jarrusatulajumppaa.
EDIT2: Jos rempan jälkeen ABSit täristää juuri ennen pysähtymistä, niin ABS-anturin ilmaväli saattaa olla liian suuri. VCDS:llä logittamalla voi havaita, että kyseisen nurkan nopeus putoaa esim 5 km/h nopeudesta suoraan nollaan, kun muissa nurkissa näkyy vielä esim 2 km/h.
Viimeksi muokannut pta; 3.11.2023, 01:33.
Perustelu: Pieniä tarkennuksia
Keskipultin momentti:
M14: 160 Nm + 90 astetta
M16: 200 Nm + 90 astetta
Huom. Keskipultti on kertakäyttöinen eli mallia venyvä ja tulisi vaihtaa joka kerta. Alkuperäisessä vetarikumisarjassa (marmorilta) pultti on mukana, tarvikesarjoissa harvemmin.
- Vanha C-lukkojousi pois urasta => hylkyyn
- C-lukkojousi uraan (Mitä hittua... tämä puuttui sarjasta. Siis takaisin liikkeeseen reklamoimaan.)
Varsinkin Motonetin (ja monen muunkin tarvike) kumisarjojen kanssa saa olla tarkkana että mukana on oikeankokoiset prikat ja lukkorengas. Ennen kun viskoo vanhat roskiin kannattaa ehdottomasti tarkistaa että uudet on saman kokoiset kun vanhat. Sama pätee kumin kanssa, vaikkakin pienemmän nivelen (88mm) kumi käykin ison nivelen (98mm) päälle kun vähän venyttää kumia.
Keskipultilla kiertäen nivel irtoaa nätisti
Edestä irtoaa, mutta ei takaa, ainakaan C4 koppasessa. Takavetarissa on nivelen sisällä lukkosokka joka täytyy irroittaa lukkosokkapihdeillä, muuten on nivel paskana jos yrittää keskipultilla irroittaa ulkonivelen. Kokemuksesta tiedän...
Viimeksi muokannut hoff4; 24.8.2011, 06:36.
Perustelu: lisäyksiä
A4, A6, Passat, yms. joissa on samanlainen tukivarsirakenne edessä, eivät vaadi alapallon tai edes raidetangon pään irrotusta, että vetonivelen tai sen suojakumin saa vaihdettua. Myös jarrusatulan saa jättää paikalleen.
Keskipultti ensin löysälle auto maassa, sitten keula ylös ja rengas irti. Irrotettavia osia ovat iskarin yläkolmio, iskarin alapää ja joskus vakaajan yhdystanko. Kun iskarin yläkolmio on irti, saa ylätukivarsien yläpäät irti, jonka jälkeen napakokonaisuus kääntyy sen verran, että vetonivel mahtuu tulemaan pois.
Edessä näiden VAGgilaisten vetonivelet saa tosiaan painettua irti akselista keskipultilla.
Olen vaihtamassa vetoakselia '99 A4 2,4 automaattiin. Siinä siis tripod- tyyppinen sisempi nivel. Akseli on laatikossa kiinni niillä 12 -kulmaisilla XZN- pulteilla. Ostin avainsarjan, jossa on mm. 8 - ja 10- milliset hylsyt. Hylsy (8mm) on kumman väljä siihen pulttiin. 5 kuudesta pultista sain auki, mutta yksi nuljuu. Voisiko olla että se pultti on 9-millinen? Autotarvikekaupassa ihmettelin , kun siellä oli myynnissä 9-millinen. Mutta myyjäkään ei tiennyt, mihin moista tarvitaan.
Näköni ja varsinkin hämäränäkö on sen verran huono, että ensin luulin sitä kuusiokoloksi ja sitten torxiksi. Ei ne ruuvit paskaisia olleet, putsasin kylläkin paineilmalla. Täytyy kohta lähteä katsomaan sitä 9-millistä.
Onneksi sisempi nivel onkin ehjä, selviän ulomman vaihtamalla. Kun akseli oli kiinni, tuntui kuin välys olisi ollut sisemmässä. Ostin kalliin tähtihylsyn, mutta se oli yhtä väljä noihin pultteihin ja tämä yksi pultti ei sitten irronnut. Mutta nyt sitä akselia ei siis tarvitse irrottaa. Jäi nyt kyllä ihmetyttämään tuo avaimen koko, että onko olemassa sopivampi? Tässä lukee , että M9. Olen joskus avannut ja sulkenut volkkarin sylinterinkannen 12 -kulma-avaimella eikä se -muistaakseni- ollut noin väljä.
Nuot vetarin ZNX pultit pyörii sileeksi jo parin avauskerran jälkeen, itse hain tilalle sopivat pultit kuusio kannalla ettei tarvii tapella, kestää pulttikonella aukoa useammin vaikka eihän nuot mitään 12,9 kovuudella olevat maksa vaikka vaihtaa joka kerta (muistaakseni jotain 5e luokkaa 12kpl)
Ulompaa vetoniveltä olen vaihtamassa ja ajattelin, että olisi helpompi tehdä asennus, jos saisi vetoakselin kokonaan pöydälle. Onko mitään järkeä?
Vetoakselin irrotuksessa tuli sellainen ongelma, että sisäpään kiinnityspultit ovat jotain XNZ-pultteja, eikä minulla ole sopivia hylsyjä/kärkiä siihen.
Toinen ongelma on tuo sisäpään suojakumi. Se on niin pullea, että blokkaa pultinkannat hyvin. Ei siihen väliin mitään normaalia hylsyä saa tungettua. Ehkä pelkkä XNZ-kärki taipuisan vääntövarren kanssa? Millaista työkalusettiä olette käyttäneet tuon sisäpään irrottamiseen?
Ja tosiaan kannattaako edes irrottaa? Olisiko sittenkin helpompaa vaihtaa ulkopään vetonivel irrottamatta sisäpäätä?
Comment